مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی در سنین مختلف چگونه خودش را نشان می دهد؟

ویژگی های افسردگی در سنین مختلف

یکی از مهم ترین مواردی که در جلسات مشاوره روانشناسی خودش را نشان می دهد این است که افسردگی در سنین مختلف ویژگی و علائم خاص خود را دارد. آنچه در جلسات مشاوره افسردگی می‌گذرد گویای این حقیقت است که نشانه های افسردگی در همه یکسان نیست و می تواند از فردی به فرد دیگر و مخصوصا در گروه های سنی مختلف کاملا متفاوت باشد.

به همین خاطر است که برای شناسایی انواع افسردگی در سنین مختلف نیاز به مطالعه و کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان روانشناسی باتجربه داریم و در ویکی روان می خواهیم به این موضوع بپردازیم که خصوصیات افسردگی در سنین مختلف چیست؟

بررسی کامل ویژگی های افسردگی در سنین مختلف افراد

برای شناسایی دلیل افسردگی افراد به عوامل مختلفی باید توجه کرد. به طور کلی تغییرات هورمونی در دوره های مختلف زندگی و مسائل دیگری مانند:

و…

همگی می توانند باعث تغییر رفتار و بروز علائم جسمی و روانی متنوعی شوند و حالات مختلفی از افسردگی را در افراد ایجاد کنند. حتی جنسیت هم بر روی این موضوع تاثیر می گذارد چرا که زنان افسرده تر از مردان هستند. البته شما می توانید جداگانه در مورد اینکه افسردگی زنان چیست؟ یا تعریف افسردگی مردان مطالعه کنید تا با هر یک از این مباحث جداگانه آشنا شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

دوره های زندگی برای بررسی افسردگی در سنین مختلف

در ادامه برای راحت تر یاد گرفتن خصوصیات افسردگی در سنین مختلف و اقدام برای درمان افسردگی، زندگی را به ۵ دوره اصلی تقسیم می کنیم و نشانه های افسردگی در هر یک از این دوره ها را بررسی خواهیم کرد. این دوره ها عبارتند از:

  • دوره کودکی
  • دوره نوجوانی
  • دوره جوانی
  • دوره میانسالی
  • دوره سالمندی

چنانچه دوست دارید اطلاعات خود را در مورد افسردگی گسترش دهید مطالعه این مقالات را به شما توصیه می کنیم:

۱- افسردگی در کودکان

افسردگی در سنین مختلف

شاید خیلی ها هنوز با تعریف افسردگی در کودکان آشنا نباشند چون افسردگی کودکان زیر ۱۲ سال چندان معمول نیست اما اتفاق می‌ افتد، حتی نوعی از افسردگی به نام افسردگی در نوزادان هم وجود دارد!

علت های احساس غم در کودکان و بچه ها در این سن کم نیست ولی مهم ترین شان شامل عوامل خانوادگی و محیطی می باشد. نشانه های افسردگی کودکان و بچه ها به طور کل عبارتند از:

عوامل بسیاری هم هستند که در درمان افسردگی در کودکان اختلال ایجاد کرده و مشکل را تشدید می کنند مثلا:

پس همانطور که می بینید آسیب های روانی خانواده در روانشناسی اجتناب ناپذیر هستند و اتفاقات زیادی هم در طول زندگی کودک رخ می دهد که می تواند این مشکل را تشدید کند. استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان می تواند در این شرایط از بروز مشکلات غیرقابل حل یا پیچیده در بزرگسالی جلوگیری کند.

۲- افسردگی در نوجوانان

منظور از افسردگی در سنین مختلف چیست

یکی از رایج ترین انواع افسردگی در سنین مختلف مربوط به نوجوانان است. تغییرات خلقی در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال طبیعی است، اما باید مراقب بروز افسردگی مزمن در این سن باشید. مراقب تغییرات خلقی باشید که بیش از چند هفته طول می‌ کشند مانند:

  • مشکلات در مدرسه، خانه یا با دوستان
  • تحریک پذیری غیر معمول
  • احساس بی ارزشی (برای رهایی از تله بی ارزشی در زندگی حتما مقاله آن را در ویکی روان بخوانید.)
  • عصبانیت
  • خوابیدن یا خوردن زیاد
  • اجتناب از ارتباط با دوستان و دیگران
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌ ها
  • رفتارهای خودزنی مانند بریدن پوست
  • گرایش به مصرف الکل یا مواد مخدر (برای این موضوع حتما روی دلایل گرایش به اعتیاد تمرکز کنید.)

همچنین به نشانه های استرس در نوجوانان هم دقت کنید چون استرس و اضطراب یکی از عوامل مهمی است که اوضاع را پیچیده تر می کند و در عین حال به سادگی قابل حل است.

اگر می پرسید علت بروز افسردگی در نوجوانان چیست خوب است بدانید بسیاری از مسائل زندگی که کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، می تواند منجر به افسردگی در نوجوانان نیز شود. علاوه بر این، افسردگی در نوجوانان ممکن است ناشی از استرس های نوجوانان و فشارهای رسیدن به موفقیت و بلوغ باشد و در تربیت درست نوجوانان اختلال های جبران ناپذیری ایجاد کند.

مسائل هورمونی نوجوانان هم از جمله موارد مهم در روانشناسی بلوغ جنسی است که در این زمینه مورد توجه ویژه قرار می گیرد. کمبود خواب، مشکلات مربوط به غده تیروئید و رد شدن توسط همسالان هم از دیگر دلایل ابتلا به افسردگی در سنین مختلف به خصوص نوجوانی است که با برقراری ارتباط با نوجوانان قابل مدیریت است.

اگر فکر می کنید نوجوان شما افسرده است، وقتی در ماشین هستید یا پیاده‌ روی می‌ کنید موضوع را بدون کمترین فشاری با او مطرح کنید.

نوجوان خود را تشویق کنید که به شخصی اعتماد کند. اگر آن شخص شما نیستید از دوستی خوب، معلم یا یک متخصص کمک بگیرید. ممکن است در این مسیر او اصلا از مشاوره حضوری خوشش نیاید ولی تمایل داشته باشد در مورد مشکلش صحبت کند که در این صورت مشاوره تلفنی افسردگی فرصت خوبی برای درمانش است اگر هم تمایلی به صحبت کردن نداشته باشد با مشاوره متنی افسردگی باز هم می توانید امید به حل مشکلش داشته باشید.

فراموش نکنید هر نوع افسردگی در سنین مختلف اگر درمان نشود، قوی تر شده و تاثیرات مخرب آن بیشتر می شوند. تمامی مطالب به روز روانشناسی به این حقیقت اذعان دارند که درمان افسردگی با مشاوره روانشناسی این امکان را می دهد تا مشکلات به صورت ریشه ای و علمی مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهای عملی برای درمان قطعی ارائه شوند.

۳- افسردگی در جوانان

نتیجه افسردگی چیست؟

به طور کلی دلایل بیماری افسردگی در سن جوانی بسیار متنوع است، جوانان بین ۱۹ تا ۲۹ سال گاهی به دلیل مشکلات یا تغییراتی مهم در زندگی مانند:

و موارد دیگر علائم افسردگی های جوانان را بروز می دهند چون احساس می کنند اندازه مشکلات شان از اندازه خودشان بزرگتر است و هیچ کاری در این زمینه از دست شان بر نمی آید.

شما چه کمکی می‌ توانید بکنید؟ حمایت!
حمایت شدن در این دوره از زندگی بسیار مهم است، بنابراین به طرف مقابل تان کمک کنید تا با دیگران ارتباط برقرار کند و به روش های کسب مهارت های برقراری ارتباط برد برد تسلط پیدا کند. درباره آمادگی برای گذارهای بزرگ زندگی صحبت کنید و به او نوید روزهای روشن را بدهید.

درمان افسردگی جوانان با دارو، جلسات مشاوره و درمان های مکمل دیگر صورت می پذیرد. برای درمان هیچ چیز جایگزین نظر متخصصین باتجربه نیست. دسترسی به متخصصین با مشاوره آنلاین افسردگی به سادگی امکان پذیر است چون دردسرهای ترافیک، معطلی در دفتر مشاوره و… را ندارد و شخص می تواند بدون ترس از قضاوت شدن یا مورد پیش داوری قرار گرفتن مسائلش را مطرح کند.

برای درمان انواع افسردگی در سنین مختلف شما می توانید رو کمک متخصصان زیر حساب باز کنید:

۴- افسردگی در میانسالان

افسرده شدن در این بازه سنی کمی با دیگران متفاوت است، موارد بسیاری می‌ تواند افسردگی در بزرگسالان ۳۰ تا ۶۰ ساله را تحریک کند، مثلا:

  • مراقبت از کودکان و والدین مسن
  • استرس مالی
  • انزوای اجتماعی
  • مسائل مربوط به کار و روابط
  • یائسگی (که این مورد حتی شامل مردان هم می شود و می توانید در مورد یائسگی در مردان مطالعه کنید.)
  • مقابله با بیماری های شدید
  • مسئولیت های زیاد

علاوه بر علائم استاندارد افسردگی در سنین مختلف که در بالا به آنها اشاره شد، برخی از افراد در این سن ممکن است رفتارهای دیگری چون

از خود بروز بدهند. افسردگی در این بازه سنی اگر درمان نشود بدون شک به دوره سالمندی منتقل خواهد شد، پس مانند دیگر انواع افسردگی در دوره های مختلف زندگی نباید آن را نادیده بگیرید.

دوست یا عزیز خود را تشویق کنید که با شما صحبت کند. به نگرانی‌ ها و دغدغه های آنها گوش دهید. به آنها پیشنهاد کنید برای مراقبت از خود چند قدم بردارند.

مشاوره اضطراب و افسردگی برای افراد میانسال افق های تازه ای پیش رویشان می گذارد. خیلی وقت ها افزایش سن انگیزه درمان را از افراد می گیرد. در حالیکه ثبات زندگی در میانسالی می تواند آن را تبدیل به بهترین دوره زندگی انسان کند.

۵- افسردگی در سالمندان

درمان افسردگی در روانشناسی

همانطور که در مقاله آشنایی با افسردگی در سالمندان در ویکی روان گفتیم، افسردگی بخش طبیعی از روند پیری نیست اما بسیار شایع است، اغلب نادیده گرفته می شود و درمان نمی‌ شود.

این در حالی است که یک زندگی سالمندی خوب حق طبیعی همه افراد است و این اعتقاد، بستگی زیادی به پاسخ این سوالات دارد که: نگرش جامعه به سالمندی چگونه باید باشد؟ آیا افراد جامعه ما نگرش درستی به موضوع سالمندی دارند و اگر ندارند مقدمات پرورش یک نگرش درست در آن ها ایجاد شده است؟

علائم افسردگی در سالمندان شامل این موارد می شود:

شخص در بروز علائم بالا به گونه ای است که بهبودی متوجه حالش نیست و مدام بدتر و بدتر می شود. ابتلای سالمندان به افسردگی دلایل متعددی می تواند داشته باشد مثل:

اگر سالمندی را می‌ شناسید که ممکن است افسرده باشد، در مورد زندگی و نگرانی‌ های او کمکش کنید و به دنبال روش های ایجاد شادی در سالمندان باشید.

آنها در این سن به توجه و محبت شما بیشتر از همیشه نیاز دارند.

برای سالمندان زندگی تان همانطوری وقت بگذارید که دوست دارید برای خودتان بعدها وقت گذاشته شود. به نیازهای آن ها توجه کنید و مطلع باشید که آن ها بعضی موضوعات را نمی توانند به دوستان و عزیزان شان بگویند خصوصا اگر دچار انزوای اجتماعی در سالمندان شده باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

راه درمان افسردگی در سنین مختلف در ویکی روان

همانطور که بارها در ویکی روان اشاره کردیم، بروز افسردگی در دوره های مختلف زندگی اتفاق نادری نیست و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد اما  واکنش شما در مقابل این دست مشکلات است که نتیجه را مشخص می کند. اگر شما کسی هستید که می داند مشاوره افسردگی چیست و چه کاربردی دارد نصف بیشتر راه را رفته اید.

ابتلا به هر نوع افسردگی نیازمند توجه و پیگیری دارد، بهتر است خودتان را بهتر بشناسید و بر اساس ویژگی های بارزتان قدم بردارید و از دیگران کمک بگیرید یا اگر اطرافیان تان با این مشکل روبرو شده اند آن ها را هم به بهره گیری از نظر متخصصین و مشاورین تشویق کنید. چون به کار بستن نظرات غیر تخصصی افراد می تواند منجر به پیچیده تر شدن شرایط شود.

مهم نیست کجای این کره خاکی زندگی می کنید شما برای مشاوره افسردگی برای افراد مقیم خارج از کشور هم می توانید به راحتی قدم بردارید و در راستای بهبود سلامت روان خود و اطرافیان تان اقدام کنید. چون یک حال خوش و روان سالم حق شماست کافی است خودتان هم برای این حق خودتان ارزش قائل شوید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا