سالمندان

انزوای اجتماعی در سالمندان چیست؟ (۱۰ راه درمان)

انزوای اجتماعی در سالمندان یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای این قشر از افراد رخ می دهد. سالمندان منزوی مشکلات زیادی دارند و امیدشان به زندگی و داشتن زندگی سالم کم و کمتر می شود. در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان، صحبت های زیادی درباره انزوای اجتماعی و سالمندان می شود که نشان از اهمیت زیاد این موضوع و حساسیت بالای این قشر آسیب پذیر دارد. در ادامه بیشتر به بررسی رابطه انزوای اجتماعی و سلامت در سالمندان تهرانی و کل کشورمان از دید روانشناسی می پردازیم.

منظور از انزوای اجتماعی در سالمندان چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

انزوای اجتماعی سالمندان به حالتی گفته می شود که به دلیل تنهایی یا انتخاب آگاهانه تنهایی به سراغ آنها می آید. در این حالت آنها بیشتر دوست دارند در خلوت خود به سر ببرند تا اینکه مراودات اجتماعی  داشته باشند!

البته انروای اجتماعی در سالمندان بیشتر اجباری است تا انتخابی!

افراد سالمند در برابر تنهایی و انزوای اجتماعی آسیب‌ پذیر هستند و تنهایی تاثیر جدی بر سلامتی آنها دارد. اما روش‌ هایی برای غلبه بر تنهایی افراد پیر وجود دارد، حتی اگر تنها زندگی کنید و به سختی بتوانید بیرون بروید.

صدها هزار نفر از افراد مسن، به ویژه افراد بالای ۷۵ سال، تنها و منزوی هستند. طبق آمار، بیش از ۲ میلیون نفر در سن ۷۵ سالگی به تنهایی زندگی می‌ کنند و حداقل بیش از یک میلیون نفر به مدت یک ماه با دوستان، همسایه یا اعضای خانواده خود صحبت نکرده اند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

چرا سالمندان منزوی می شوند؟

انزوای اجتماعی در سالمندان
انزوای اجتماعی در سالمندان

مردم به دلایل مختلف از نظر اجتماعی مانند مسن‌ تر یا ضعیف‌ تر شدن، مرکز خانواده شان نیستند، محل کار را ترک می‌ کنند، مرگ همسران و دوستان یا معلولیت و بیماری منزوی می‌ شوند.

به هر علتی که باشد، تنها ماندن و احساس آسیب پذیری منجر به افسردگی افراد پیر و سالمندان و مشکلات سلامت جسمانی و رفاه می‌ شود

کسی که تنهاست، احتمالا ارتباط برقرار کردن برایش دشوار است. افراد مسن انگ تنهایی را می‌ پذیرند و تمایل ندارند به دلیل غرور بیش از حد درخواست کمک کنند.

مهم است به یاد داشته باشید تنهایی می‌ تواند بر هر کسی، در هر سنی، تاثیر بگذارد.

راه درمان انزوای اجتماعی در سالمندان چیست؟

در این مطلب ویکی روان، روش‌ هایی برای برقراری ارتباط با دیگران و احساس مفید بودن و قدردانی برای افراد مسن ذکر شده است که کمک می کند بتوانند انزوا و تنهایی را کنار بزارند.

۱- لبخند بزنید، حتی اگر در شرایط سختی هستید

اولین قدم برای درمان قطعی تنهایی در دوره سالمندی این است که خودتان اقدام کنید و پا پیش بزارید.

از هر فرصتی برای لبخند زدن به دیگران یا شروع گفتگو استفاده کنید. به عنوان مثال، به روی صندوقدار در مغازه یا شخص کنار شما در اتاق انتظار پزشک عمومی

اگر خجالتی هستید یا نمی دانید چه باید بگویید، سعی کنید از مردم درباره خودشان سوال کنید.

۲- دوستان را برای صرف چای دعوت کنید

اگر احساس ناراحتی و تنهایی می کنید، احتمالا فکر می‌ کنید هیچ کس نمی خواهد به شما سر بزند. اما دوستان، فامیل و همسایگان از اینکه شما آنها را دعوت کنید و مدتی را کنار شما بگذرانند، قدردان هم خواهند بود.

۳- با تماس تلفنی در ارتباط باشید

گفتگوی تلفنی با دوست یا بستگان بهترین گزینه برای بودن با آنها است. حتی اگر یک تماس تلفنی ساده باشد اما می تواند حالتان را خوب کند و شرایط شما را بهبود ببخشد

مشاوره آنلاین درمان افسردگی در ویکی روان

۴- یاد بگیرید که عاشق کامپیوتر باشید

اگر دوستان و خانواده شما دور از شما زندگی می کنند، یک راه خوب برای برقراری ارتباط، به ویژه با نوه ها استفاده از کامپیوتر شخصی یا تبلت است.

می توانید ایمیل ها و عکس ها را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید، چت ویدیویی رایگان با استفاده از سرویس هایی مانند Skype ،FaceTime، واتساپ یا Viber داشته باشید و “دوستان” آنلاین جدیدی پیدا کنید یا در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر و انجمن های وب سایت‌ ها با دوستان قدیمی ارتباط مجدد برقرار کنید.

اگر به سختی حرکت می کنید استفاده از تبلت برایتان مفید خواهد بود، به راحتی می توانید آن را روی زانوی خود بگذارید و صفحه نزدیک و روشن‌ تر خواهد بود

اگر برای حرکت روی صفحه لمسی، گردش دستها یا مفصل انگشتانتان ضعیف است، قلم نوک اسفنجی یا برنامه تشخیص گفتار ممکن است کمک کننده باشد.

باید باور داشته باشید تمام این کارها برای غلبه بر انوای سالمندی مفید است و کمکتان می کند حال روزمره بهتری داشته باشید.

۵- در فعالیت های جامعه محلی شرکت کنید

رابطه انزوای اجتماعی و سلامت در سالمندان تهرانی

این موارد با توجه به محل زندگی شما متفاوت است، اما به احتمال زیاد شما به گروه پیاده روی، باشگاه کتاب، شب های مسابقه و گروه های اعتقادی دسترسی خواهید داشت.

۶- برای درمان انزوای اجتماعی در سالمندان باید خاطرات روزانه خود را بنویسید

اگر برای هفته پیش رو برنامه ریزی کنید و مواردی مانند پیاده روی در پارک یا رفتن به کافی شاپ، کتابخانه، مرکز ورزشی، سینما یا موزه را در دفتر خاطرات خود بنویسید، به شما کمک کند احساس تنهایی کمتری داشته باشید.

۷- برای شکست دادن انزوای اجتماعی و تنهایی در سالمندی باید بیرون بروید

منتظر نباشید مردم بیایند و شما را ببینند، شما به دیدن آنها بروید. می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به دیدن دوستان و آشنایان بروید.

خوشبختانه تاکسی های اینترنتی زیاد شده اند و کار رفت و آمد را راحت کرده اند، بهانه گیری نکنید و بیرون بروید. حتما افرادی هستند که به دیدارشان بروید.

۸- به دیگران کمک کنید

از دانش و تجربه ای که در طول زندگی به دست آورده اید استفاده کنید تا چیزی را به جامعه خود ارائه دهید. در عوض، چیزهای زیادی مانند مهارت ها و اعتماد به نفس جدید و البته دوستان جدید نیز به دست آورید.

فرصت‌ های داوطلبانه بی پایان وجود دارد که به دنبال ویژگی ها و مهارت های افراد مسن مانند صبر، تجربه و آرامش هستند.

۹- از متخصص روانشناس کمک بگیرید

تمام مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد، کمک می کند حال بهتری داشته باشید، اما بعضی مواقع حال بد ما ریشه در باورها یا اتفاقات ناخوشایندی دارد که قبلا در زندگیمان رخ داده است.

اگر حال بدتان ادامه دار است، می توانید از مشاور متخصص درمان افسردگی کمک بگیرید تا موضوع را ریشه ای و اصولی بررسی و راهکارهای عملی پیشنهاد دهد.

۱۰- شاد زیستن را تجربه کنید

باید بتوانید شاد زیستن را عملی در زندگیتان اجرا کنید. قبلی در ویکی روان درباره تکنیک های داشتن زندگی شاد صحبت کردیم، حتما از این مارد برای بهبود حالتان استفاده کنید.

این تکنیک ها تاثیر زیادی بر کم رنگ کردن انزوای سالمندان دارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر نتوانید به شکلی اصولی منزوی شدن سالمندان و افراد پیر را درمان کنید، بدون شک آنها آسیب های بسیار زیادی می بینند!

شما دوست گرامی می توانید در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به شکل صوتی و تصویری با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار کرده و انزوای سالمندان را برای همیشه درمان کنید:

درمان افسردگی و انزوای اجتماعی در سالمندان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا