آرامش

۱۶ راه رسیدن به آرامش در زندگی (روانشناسی آرامش)

راه های رسیدن به آرامش در روانشناسی بسیار هستند، اما افراد کمی از آن استفاده می کنند! چون باید در آنها استمرار داشت و ناامید نشد. در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی در ویکی روان مانند مشاوره خودشناسی، متخصصین تلاش می کنند نکته های روانشناسی برای ارامش بیشتر را گوش زد کنند تا افراد در کوتاه ترین زمان، آرامش در زندگی را تجربه نمایند. در ادامه این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان، به بررسی و شناخت دقیق روش های رسیدن به آرامش درونی را بررسی خواهیم کرد.

روانشناسی راه رسیدن به آرامش (چگونه به آرامش برسیم؟)

با بخش مقالات علمی و روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

آمارهای مختلفی نشان می‌ دهند که بیش از۸۰ درصد افراد بزرگسال روزانه تنش، نگرانی و اضطراب و استرس زیادی را تجربه می‌ کنند، بی‌ آنکه کاری برای کاهش استرس انجام بدهند!

‏ آخرین باری که زمانی را صرف بررسی راه رسیدن به آرامش کرده‌ اید کی بوده است؟ اصلا می دانید معنی آرامش در روانشناسی چیست؟

 اگر همین دیروز برنامه‌ ای برای آرامش خود داشته‌ اید پس امروز با وجود همه تنش‌ هایی که وجود دارد باید بتوانید نگرانی‌ ها و دشواری‌ ها را با اندکی راحتی از سر بگذرانید.

اما اگر مدت‌ هاست که فقط درگیر کار هستید، بیش از ده ساعت در روز کار کرده‌ اید و دائما مشغول امور روزمره‌ تان بوده‌ اید به احتمال زیاد احساس فشار، نگرانی و خستگی زیادی می‌ کنید!

استرس توصیف و شرح حال بسیاری از آدم‌هاست. آمارهای مختلفی نشان می‌ دهند که بیش از۸۰ درصد افراد بزرگسال روزانه تنش، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌ کنند بی‌ آنکه کاری برای کاهش استرس انجام بدهند.‏

استرس از درون تخریب می‌ کند و اگر جدی گرفته نشود می‌تواند سلامت جسمی و روانی را نیز به خطر بیندارد. به همین دلیل روانشناس های می گویند استرس و تنش دشمن اصلی آرامش در زندگی ما هستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

چرا رسیدن به آرامش درونی دشوار است؟

راههای رسیدن به آرامش
راههای رسیدن به آرامش

شما بارها درمورد راهکارهای کاهش استرس و دستیابی به راه رسیدن به آرامش چیزهایی خوانده‌ اید و یا شنیده‌ اید. در تمام این راهکارها به شما توصیه می‌ شود وقتی را صرف رسیدن به آرامش کنید و برای خودتان ارزش قائل باشید.

این کار با وجود روش‌ های ساده‌ ای که دارد برای بسیاری افراد هنوز هم دشوار است.

دلیل دشواری آن نیز هم مشخص است؛ اینکه نمی‌ توانید خود را به آرامش برسانید به این دلیل است که به اندازه کار، فرزندان‌ و خانواده، دوستان و پول برای خودتان ارزش قائل نیستید.

اما توجه به خود هنوز هم بهترین راه برای رسیدن به آرامش درونی و دور کردن نگرانی است. برای اینکه بتوانید استرس را کاهش بدهید و وقتی برای خود صرف کنید باید زمانی را به این کار اختصاص بدهید و برایش اولویت قائل باشید.

از استرس غافل نشوید و از همین امروز برای کاهش استرس تلاش کنید

اگر بتوانید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید، دستیابی به آرامش واقعی ممکن می شود.

معنی آرامش در روانشناسی چیست؟

تعریف آرامش برای هر فردی متفاوت است.

  • فردی فکر می داند تمام شدن بدهی های مالی او به معنای رسیدن به آرامش است
  • برای یک دانشجو، قبول شدن در واحدهای دانشگاهی و تمام شدن یک ترم تحصیلی پر فشار به معنای دستیابی به آرامش درونی است
  • برای مادری دیدن خوشبختی فرزندان و آرامش اطرافیان همان تعریف آرامش است

اما معنی آرامش در روانشناسی می تواند تمام اینها باشد و برای تمام افراد صدق کند. در واقع روانشناسی آرامش به احساس رضایت، خوشحالی مداوم، امید به آینده و انگیزه برای ادامه مسیر اشاره دارد.

همانطور که می بینید، تعریف آرامش در روانشناسی تمام مثال های بالا را شامل می شود.

وقتی به آینده امیدوار هستید، وقتی احساس خوب درونی را تجربه می کنید، پس شما از درونی به آرامش رسیده اید. این بهترین معنی آرامش از دید روانشناسی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

چگونه به آرامش روحی و روانی برسیم؟

اما برگردیم به پرسش اصلی، چگونه به آرامش روحی و روانی برسیم و آن را تجربه کنیم؟ بارها تکنیک های زیر که از نکته های روانشناسی برای ارامش هستند را بخوانید تا در آنها استاد شوید.

۱- چه زمانی برای به آرامش درونی رسیدن مناسب است؟ همین الان

به طور کلی هر زمانی را می‌ توان به این کار اختصاص داد. با این‌ حال توصیه من در راه رسیدن به آرامش این است که بعد از ظهر و هنگام غروب، زمانی که اندکی از شلوغی‌ های روزانه کم شده است را برای تمرین‌ های رسیدن به آرامش اختصاص بدهید.

اینها حتی برای ایجاد آرامش در محیط خانواده هم کاربرد دارند، اما به شرطی که به اصول پایبند باشید.

زمانی که درگیر کار و فعالیت‌ های روزانه نیستید، اطرافتان خالی است و فرصتی برای نشستن یا خوابیدن دارید و یا می‌ توانید تنها باشید بهترین موقعیت برای انجام تمرین‌ های آرامش بخش است. با این حال اگر هیچ زمان و فرصتی برای خلوت و تنهایی خود ندارید در طول روز این فرصت را به شکل‌های مختلف برای خود فراهم کنید

پنجره‌ ای را باز کنید و کمی هوای تازه را نفس بکشید. یا پرده‌ ها را کنار بزنید و اجازه بدهید نور به درون اتاقتان بتابد.

به موسیقی دلخواهتان در ماشین، محیط کار یا در خانه گوش بدهید و سعی کنید با وجود حضور اطرافیان اندکی ذهن‌تان را ازمحیط اطراف دور کنید و به چیزهای خوب فکر کنید.‏

۲- در راه رسیدن به آرامش نگرانی‌ ها را بشویید

چگونه به آرامش برسیم

دراز کشیدن و نشستن برای استراحت و دور کردن تنش‌ های روزمره ایده مناسبی است، اما برای اینکه بتوانید از آنچه انجام می‌ دهید لذت ببرید بهتر است کارهای بیشتری انجام بدهید.

یک دوش ترتیبی ابتدا با آب گرم و سپس با آب ولرم و بعد با آب خنک برای کاهش استرس بسیار اثر گذار است

اگر امکانش را دارید در وان حمام دراز بکشید و از روغ ن‌ها و صابون‌ های مخصوص وان برای خوشبو کردن فضا و ایجاد احساس خوشایند استفاده کنید.

در مطالعات مربوط به راه های رسیدن به آرامش ثابت شده است که برای رفع استرس‌ های شدید باید یاد بگیرید فکر کردن به مساله نگران کننده را برای مدتی متوقف کنید.

آب این قابلیت را دارد که با ایجاد احساس آرامش در ماهیچه‌ ها و پوست بدن فکر کردن را برای مدتی متوقف کند. استفاده از دوش ترتیبی در ایجاد احساس خوب بسیار موثر است

آب گرم باعث می‌ شود جریان خون و اکسیژن رسانی افزایش پیدا کند و پس از آن آب سرد باعث احساس طراوت و شادابی بیشتر می‌شود و خستگی‌ ها را از بین می‌ برد.‏ از استرس غافل نشوید و از همین امروز برای کاهش استرس تلاش کنید‎.

شاید تکنیک های جدید درمان استرس که در ویکی روان درباره آنها صحبت شده است کمکتان کنند.

۳- بدن را بیشتر به آرامش برسانید تا به آرامش ذهنی برسید

بعد از یک دوش یا حمام خوب تمایل بیشتری برای تجربه آرامش بیشتر خواهید داشت. برخی از افراد ترجیح می‌ دهند برای حفظ این وضعیت اندکی بخوابند.

اما به جز خوابیدن شما می‌ توانید با کمی ماساژ بدن یک گام مثبت دیگر برای خود بردارید.

در جریان و راه رسیدن به آرامش خیلی خوب خواهد بود، اگر بتوانید برنامه‌ای برای ماساژ تدارک ببینید به ویژه اگر آدم پر استرسی هستید و سبک زندگی‌ تان نگرانی و فشار زیادی به شما تحمیل می‌ کند.

در این صورت بهتر است هزینه‌ های دوره‌ ای ماساژ را بپردازید و به خودتان برای کاهش نگرانی‌ ها کمک کنید.‏ علاوه بر این ایجاد بوی خوش در محیط برای کاهش استرس بسیار مفید است

روشن کردن شمع‌ های خوشبویی که برای انجام مدیتیشن و ماساژ استفاده می‌ شوند، استفاده از عود و یا حرارت دادن کمی دارچین و یا هل برای کاهش استرس و کنترل فکرهای ناخوشایندی که باعث نگرانی‌ تان می‌ شوند ایده‌ های مناسبی هستند.

می‌ توانید همیشه در محیط کار یا خانه از گل‌ های خوشبو استفاده کنید. این راهکارها همگی به سادگی قابل انجام هستند، اما متاسفانه فردی که دچار استرس است تاثیر این موارد را نادیده می‌گیرد.

در حالی که رفع نگرانی‌ ها و تنش‌ های روزمره در بسیاری از موارد با چند حرکت ساده انجام می‌ شود.‏

۴- خلاقیت راهی برای کاهش نگرانی و رسیدن به آرامش واقعی است

افرادی که نشانه های استرس و نگرانی زیادی دارند معمولا از انجام و ادامه علاقمندی‌ های خود فاصله می‌ گیرند. اما اگر دنبال دستیابی به آرامش روحی روانی هستند باید اقدام انجام دهند.

ممکن است بخاطر فشار زیادی که متحمل می‌ شوید انگیزه، انرژی و توان کافی برای پیگیری علاقمندی‌ های خود احساس نکنید، یا گمان کنید این کارها یا سرگرمی‌ ها تاثیری در بهبود وضعیت‌ تان ندارند.

در راه رسیدن به آرامش این برداشت تا زمانی درست است که هدف شما از انجام علاقمندی‌ هایتان رفع نگرانی باشد. داشتن سرگرمی راهی برای لذت بردن از زندگی است. در جلسات مشاوره روانشناسی زوج درمانی آنلاین، از این تکنیک برای دستیابی به آرامش در زندگی مشترک استفاده می شود.

زمانی که به کارهای مورد علاقه‌ تان می‌ پردازید باید آن را صرفا برای لذت بردن انجام بدهید نه راهی برای فرار از مشکلات و نگرانی‌ ها

انجام کاری که از آن لذت می‌ برید به این دلیل که کاری لذت بخش است باعث آرامش، تخلیه روانی، احساس خوشایند به خود و در نهایت رفع نگرانی‌ هایتان خواهد شد. به چه کاری علاقمند هستید؟

حتی اگر خود را بسیار پرمشغله و درگیر می‌ دانید و یا فکر می‌ کنید انرژی ندارید زمانی را صرف پرداختن به علاقمندی‌ هایتان کنید و هرگز آن را به بهانه‌ های دیگر متوقف نکنید.‏

خلاقیت می تواند کمک شایانی برای رسیدن به آرامش درونی کند، پس همیشه از آن استفاده کنید.

۵- یک غذای خوشمزه نوش جان کنید  🙂

اگر می‌ خواهید کاملا به آرامش برسید و از تنش و فشارها دور شوید یک غذای کامل و خوشمزه را با آرامش و حوصله زیاد بخورید.

پختن غذاهای تازه تجربه نشده، کمی پردردسر اما خلاقانه امکانی است برای متوقف کردن فکرهای ناخوشایند و نگران کننده. پختن غذا یک فعالیت هیجان انگیز و دقیق است.

برای تهیه یک غذای سالم و با کیفیت ذهن شما درگیر خواهد شد، مجبور می‌ شوید به کاری که می‌ کنید دقت کنید.

تکامل یک غذا از آماده‌ سازی تا پخت مساله‌ای هیجان انگیز، رضایت بخش و شادی‌ آفرین است.

اگر هر روز این امکان برایتان فراهم نیست که آشپزی کنید اما در هفته چندین بار این کار را انجام بدهید و نتیجه آن را در کاهش استرس مشاهده کنید.‏

گاهی رهایی از منابع استرس دشوار است و نیاز به زمان دارد

اگر کسی از اطرافیانتان بیمار باشد، مشکلات مالی داشته باشید، مسئولیت مهم و سختی به عهده‌تان باشد و یا مشکلات پیچیده‌ دیگری داشته باشید بدون شک دچار استرس و نگرانی خواهید شد.

اگر در پی راه رسیدن به آرامش هستید از نگرانی‌ های روزمره اجتناب ناپذیرند، گاهی برای رفع دلایل استرس مجبور هستید مدت‌ ها صبر کنید اما برای کاهش استرس و رسیدن به آرامش می‌ توانید از این روش‌ های ساده و امکان پذیر استفاده کنید و یک روز سخت را به یک روز خوب یا بهتر تبدیل کنید.‏

۶- خانه را به هم ریخته نکنید

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

بسیاری از افراد تنها به این خاطر آرامش در زندگی را تجربه نمی‌ کنند که خانه بهم ریخته‌ ای دارند!

وقتی محیط زندگی بهم ریخته باشد، فکر انسان هم بهم ریخته و مغشوش می‌ شود و مسلما فکر بهم ریخته هم باعث آشفتگی روحی فرد می‌ شود. فقط کافیست یک روز تعطیل را به مرتب کردن خانه خود بپردازید بلافاصله و به وضوح شاهد تغییر سطح آرامش در اعضا خانواده خواهید بود.

باید بتوانید افکار منفی و مزاحم را دور کنید تا در زندگی به آرامش روحی روانی برسید.

۷- سرگرم بودن برای آرامش در زندگی خوب است 

گاهی وقتی در خانه هستیم به شدت احساس خستگی و دلمردگی می‌کنیم، ولی اگر یک سرگرمی برای خود داشته باشید خیلی راحت‌ تر به آرمش درونی می‌ رسید و احساس رضایت بیشتری از بودن در خانه خواهیم داشت.

برای تجربه آرامش بهتر است خودتان را سرگرم کنید و هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید.

۸- یک موسیقی پخش کنید تا آرامش در زندگی نمود پیدا کند

قبلا در ویکی روان درباره تاثیر موسیقی بر انسان صحبت کردیم.

گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام‌ بخش می‌ تواند به راحتی خستگی و استرس روزانه را از بدن شما خارج کند و از گذراندن وقت خود در خانه لذت ببرید

برای این کار هر نوع موسیقی که دوست دارید بگذارید و تا زمانی که باعث آسایش روحی شما ‌شود به این کار ادامه دهید.

۹- کارتان را به خانه نیاورید

اگر خانه شما محل کار شما باشد دیگر چطور می‌ توانید در آن به آرامش دست یابید؟

تا مجبور نشده‌ اید کارتان را به خانه نیاورید. منظور از آوردن کار به خانه، هم کار فیزیکی و هم کار فکری است. این کار باعث می شود استرس کاری را هم به محیط خانه منتقل کنید.

صحبت کردن بیش از اندازه درباره مسائل و مشکلات اداره هم به خودی خود باعث خستگی روحی می‌ شود. اگر در خانه کار می‌ کنید و به اصطلاح دورکاری می‌ کنید، سعی کنید همیشه در یک مکان خاص به کار بپردازید.

هرگز در اتاق خواب کار نکنید زیرا در آن صورت افکار مربوط به کار و شغل‌ تان در خصوصی‌ ترین لحظات شما را رها نخواهند کرد.

بخوانید: کسب آرامش در محیط کار

۱۰- برای کسب آرامش در زندگی زمانی را برای کاهش فشار کاری در نظر بگیرید

آیا به محض رسیدن به منزل بلافاصله شروع به انجام کارهای خانه می‌ کنید؟

این موضوع به ویژه در مورد خانم‌ های شاغل صدق می‌ کند. آنها به محض برگشتن به خانه و گاه بدون تعویض لباس بیرون به آشپزخانه می‌ روند تا کارها را سر و سامان دهند.

این کار را نکنید اگر به سلامت روحی خود اهمیت می‌ دهید، دست کم ده الی ۱۵ دقیقه در یک مکان آرام استراحت و تمدد اعصاب کنید و سپس به سراغ کارهای خانه بروید.

با این کار فاصله بین کار اداره و منزل را حفظ کرده و بین آنها تفکیک ایجاد کرده‌ اید.

چند دقیقه روی تخت دراز بکشید یا یک دوش کوتاه مدت بگیرید. همین مدت کوتاه می‌ تواند دوباره شما را شاداب و پرانرژی کند.

۱۱- به فکر باشید تا آرامش در زندگی را پیدا کنید

به فکر اعضای خانواده و مشکلات روزانه آنها باشید.

فراموش نکنید که اطرافیان شما انسان هستند و نیاز دارند به خاطر کارهایی که انجام می‌دهند از آنها تشکر و به آنها اهمیت داده شود.

همینکه به فکر عزیزنمان باشیم و حتی برای خوشبختی و آرامش آنها تلاش کنیم، باز هم می توانیم در زندگی به آرامش برسیم. این حرف برای پدرها معنای دیگری دارد.

در واقع دیگر معنی آرامش در روانشناسی به ارتباط آرامش ما با اطرافیان اشاره دارد. برای آرامش دیگران تلاش کنید تا به آرامش برسید.

مشاوره روانشناسی آنلاین و تصویری

۱۲- رسیدن به آرامش با پخش انرژی مثبت ممکن است

بله یک راه رسیدن به آرامش این است که وقتی یکی از اعضای خانواده کاری برای بهبود وضعیت خانه و خانواده می‌ کند و سعی دارد محیط آرامی در خانه ایجاد کند، حتما از او تشکر کنید و از کار او قدردانی کنید.

این روش باعث می‌ شود که در آینده بیشتر در مورد خانه و خانواده شما مهربان باشد و از شما انرژی مثبت زیادی دریافت کند.

در محیط خانه عشق پرورش دهید، تا آن را دریافت کنید. ابراز عشق در خانواده راهی ساده برای رسیدن به آرامش واقعی در زندگی است، چون همان انرژی را دریافت می کنید.

۱۳- برای رسیدن به آرامش در زندگی اصلا جنگ و دعوا نکنید

شما می‌ توانید برای هر موضوع کوچکی دعوا راه بیندازید ولی آیا واقعا زندگی ارزش آن را دارد؟

سعی کنید تنها در مورد مهم‌ ترین مسائل بحث راه بیندازید و البته آن بحث را نیز به جنگ و دعوا نکشید

برای کسب آرامش در زندگی می بایست از حاشیه های غیر ضروری دوری کنید.

۱۴- همه بارها را به دوش نکشید

اگر یک موضوع یا یک کار، چندان هم ضروری به نظر نمی‌ رسد آن را کنار بگذارید و کارهای خود را زیاد نکنید. اگر این روش را در پیش بگیرید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که زندگی چقدر آسان‌ تر از قبل است.

تا می توانید کار را با دیگران تقسیم کنید. فشار زیاد روحی روانی باعث می شود در کسب آرامش ناموفق شوید و آن را تجربه نکنید.

۱۵- راه رسیدن به آرامش : خونسرد باشید

وقتی در خانه عصبانی می‌ شوید به خود فرصت آرام شدن بدهید.

با این کار راحت‌ تر می‌ توانید حرف دل‌ تان را بزنید و به آرامش در زندگی برسید. گاهی حتی خودتان به این نتیجه می‌ رسید که موضوع آنقدرها هم مهم نبوده است.

۱۶- از مشاور روانشناس کمک بگیرید

گاهی هر کاری می کنیم اما باز هم نمی توانیم رنگ آرامش را در زندگی ببینیم.

شاید برای شما هم شده که تمام تلاش ها به نتیجه نمی رسد و باز هم نشخوارهای ذهنی فکری تمام تلاشمان را به باد می دهد.

در این مواقع برای کسب آرامش باید از یک متخصص روانشناس خوب و باتجربه کمک بگیریم تا شرایط را به شکل اختصاصی بررسی کرده و راهکارهای فوق العاده کاربردی ارائه دهد.

کار اصلی مشاور همین است، زندگی تان را بررسی کند و با کمک شما برای درمان مشکلات اقدام نماید.

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان از خدمات مشاوره اینترنتی از هر جای دنیا استفاده نمائید. جلسات مشاوره در ویکی روان بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری، به شکل صوتی، تصویری و تایپی برگزار می شوند:

مشاوره روانشناسی تایپی

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

یک دیدگاه

  1. عالی بود مطالب خوبی بود که به ما راه رسیدن به ارامش را نشان میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا