اعتیاد

عوارض اعتیاد به الکل چیست؟ (11 مورد)

بررسی اعتیاد به الکل و عوارض آن

عوارض اعتیاد به الکل هم جنبه شخصی دارد و هم جنبه اجتماعی و حتی خانوادگی. به همین خاطر در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد به الکل مشاورین تلاش می کنند فرد درگیر به الکل را با عوارض اعتیاد به مصرف الکل آشنا کنند تا انگیزه ای شود برای ادامه مسیر. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق عوارض مصرف الکل برای مردان و زنان از دید علمی و روانشناسی می پردازیم.

اعتیاد به الکل چیست؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه شوید.

بهترین کار پیش از آشنایی با مضرات الکل برای بدن این است که بدانیم اصلا اعتیاد به الکل چیست و چه نشانه هایی دارد؟

همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف اعتیاد در روانشناسی چیست گفتیم، اعتیاد به عملی یا رفتاری گفته می شود که فرد کنترلی بر نبود آن ندارد و بعد از مدتی ناخواسته باید آن را انجام دهد. همیشه هدف از اعتیاد کامجویی نبوده و بعضا افراد آن را از سر اجبار انجام می دهند.

این مورد دقیقا برای اعتیاد به الکل هم صدق می کند و اعتیاد به الکل و عوارض آن کم کم تمام زندگی افراد را در بر می گیرند. به همین خاطر نباید عوارض اعتیاد به الکل را دست کم گرفت!

در این مطلب هم منظور ما الکل است. شاید از معضلات مصرف الکل در عصر اکنون به یک مصرف روزانه برای برخی افراد تبدیل شده، اما هیچ زمان به معضلات و مضرات آن فکر نمی کنند یا شاید فکر می کنند مصرف الکل خیلی برایشان خوب است!

همانطور هم که میدانید مصرف الکل از نگاه اسلام و قرآن هم به دلیل مضرات بسیار منع شده و از مضرات روحی و جسمانی آن فراوان سخن گفته شده است

در اینجا ما به ذکر اعتیاد به الکل پرداخته و به صورت مرحله ای به بحث مضرات آن هم پرداخته ایم.
بررسی معضلات مصرف الکل
شاید اختلالات و معضلات مصرف الکل شایع ترین اختلالات روانی در ایالات متحده باشد: تقریبا از هر هفت نفر یکی در برهه ای از زندگی خود به اختلالات استفاده الکل مبتلا شده است. شیوع اختلالات مصرف الکل در میان مردان تقریبا ۳ تا ۵ برابر بیشتر از زنان است. به همین دلیل بسیار در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد دنبال کم کردن عوارض اعتیاد به الکل در مردان هستند.
با این وجود، الکل می تواند پیامدهایی جدی در زنان داشته باشد، به این دلیل که آن ها نسبت به اثرات مخرب الکل بر روی کبد، قلب و مغز حساس تر هستند
همچنین در زنان نسبت به مردان، با وجود مصرف مقداری یکسان، سطوح خونی بالاتری را برای الکل شاهد هستیم. احتمالا دلیل آن وجود تفاوت های جنسی در نحوه تجزیه ی الکل و توزیع آن در بافت های بدن است.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

فاجعه ای به نام الکل , عوارض اعتیاد به الکل در انسان ها

سوء استفاده از الکل و وابستگی به آن خسارت های بیشماری در ایالات متحده به دنبال دارد و علت حدود ۵ درصد از مرگ و میرها محسوب می شودT این یکی از اصلی ترین معضلات مصرف الکل می باشد. خطر اصلی مرتبط با اختلالات مصرف الکل که سلامتی را تهدید می کند، بیماری سیروز کبدی است که در سال ۱۹۸۸ نهمین علت مرگ در امریکا بود.

همچنین معضلات مصرف الکل با تصادفات رانندگی، خشونت و خودکشی نیز مرتبط است. اغلب اختلالات مصرف الکل با دیگر اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیتی همراه بوده است

در برخی موارد، معضلات مصرف الکل می تواند به خاطر تلاش برای خود درمانی با الکل برای درمان یکی از آن دیگر اختلالات ایجاد شود. اما در بیشتر موارد اختلالات مصرف الکل بیماری اولیه و زمینه ای می باشد.

با این وجود، زمانی که شخصی هم به اختلالات مصرف الکل و هم به اختلال روحی شدید یا اضطراب مبتلا ست، در درمان باید هر دو بیماری فرد مورد توجه قرار بگیرد.

علت الکلیسم (اعتیاد به الکل) چیست؟

حالا که می خواهیم بدانیم عوارض اعتیاد به الکل چیست باید علت گرایش به الکل را هم بدانیم.

سوال شایعی که معمولا در رابطه با معضلات مصرف الکل پرسیده می شود و البته به خوبی به آن پاسخ نداده اند! به نظر شما علت گرایش به اعتیاد چیست؟

این موضوع حتی میان متخصصین مراقبت از سلامتی برای ده ها سال مورد بحث بوده است. همه در این مورد که اختلالات مصرف الکل، نتیجه یک تعامل پیچیده بین عوامل بیولوژیکی و روانی است، توافق دارند.

با اینکه نقش دقیق وراثت در معضلات مصرف الکل هنوز شناخته نشده است، اما به نظر می رسد بعضی از انواع اختلالات مصرف الکل در خانواده ها منتقل می شود و یا حداقل تا حدی به عوامل ژنتیکی مربوط می باشد

در حالی که سرزنش فرد برای داشتن اختلالات مصرف الکل نادرست است، در مقابل مسئول دانستن او برای دریافت کمک، حیاتی است. با وجود اینکه دیابت یک بیماری بیولوژیکی است، اما افراد دیابتی نسبت به مصرف انسولین خود مسئول هستند.

مهم ترین عوارض مصرف الکل چیست؟

عوارض اعتیاد به مصرف الکل

قبلا در ویکی روان درباره اعتیاد به الکل صحبت کردیم. اما اگر فردی به الکل معتاد شود، نوشیدن مشروب چه عوارضی برای او خواهد داشت؟

  1. بروز اعتیاد یکی از بدترین عوارض نوشیدن الکل است
  2. احتمال بروز اختلالات روانی متعدد از عوارض مصرف الکل است
  3. بی اعصاب بودن و دم دمی مزاج شدن هم نتیجه نوشیدن مشروبات است
  4. پیری زودرس از مضرات الکل برای بدن انسان است
  5. ابتلا به بیماری کبد چرب از بدی های نوشیدن الکل و اعتیاد به آن است
  6. احتمال افزایش وزن و چربی دور کمر هم از عوارض نوشیدن الکل است
  7. عوارض اعتیاد به الکل در مردان با کم شدن قدرت باروری در ارتباط است
  8. یکی از عوارض اعتیاد به مصرف الکل از دست داد موقعیت های طلایی زندگی است
  9. بروز اعتیاد رفتاری عوارض اعتیاد به الکل است
  10. کاهش میل جنسی به مرور زمان از عوارض مصرف الکل در بلند مدت است
  11. unl

تشخیص و نحوه مقابله با معضلات مصرف الکل

چطور تشخیص می دهید که شما یا یکی از عزیزانتان مشکل جدی در مصرف الکل پیدا کرده اید؟ مقدار واقعی الکلی که او مصرف می کند معیار خوبی برای پاسخ به این سوال نیست و حتی اصرار شخص که می گوید “برای دوری از اعتیاد به الکل و عوارض من می توانم هر زمان که بخواهم مصرف الکل را ترک کنم” هم معیار خوبی نیست.

بیشتر مبتلایان مزمن به اعتیاد الکل توانسته اند مصرف را یک یا چند بار برای مدتی طولانی ترک کنند، اما این بدین معنی نیست که آن ها می توانند بدون دریافت کمک بیماری خود را کنترل نمایند: تقریبا همیشه اعتیاد فرد الکلی بازخواهد گشت، مگر اینکه تحت شکلی از درمان با سوء مصرف مواد قرار بگیرد. شما باید به داشتن معضلات مصرف الکل شک کنید زمانی که شخص مورد نظر:

بیشتر از مقداری که می خواهد الکل می نوشد، برای مثال فردی می گوید: “می خواهم فقط یک پیمانه برای در جاده بودن بنوشم” و با نوشیدن پنج پیمانه تمام می شود.

صرف زمان زیادی برای مصرف و استراحت بعد از آن – داشتن مشکل در انجام تعهدات اجتماعی، شغلی یا وظایف مهم دیگر – به مصرف ادامه دادن حتی اگر الکل مکررا باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی شده باشد.

به تدریج نیاز به الکل بیشتر و بیشتر پیدا می کنند تا به زندگی لازم در اثر استفاده برسند. به محض قطع مصرف الکل، علائم ترک آن را ( لرزیدن، عرق کردن، دیدن چیزهایی که وجود ندارند تجربه می کنند. وقتی دیگران نگرانی خود را بابت استفاده الکل به او ابراز می کنند، یا وقتی پزشک، کارفرما و یا یکی از اعضای خانواده می گوید که او مشکل سوء مصرف الکل دارد، پیوسته بیان می کند که از آنها رنجیده است.

معضلات مصرف الکل

دریافت کمک برای دوری از عوارض اعتیاد به الکل

درمان اختلالات و معضلات مصرف الکل نیاز به یک ارزیابی کامل پزشکی و روانشناسی دارد.

اختلالات جسمی، کمبود ویتامین ها و مشکلات روانی بالقوه، باید به طور همزمان بررسی شوند. در برخی موارد، ممکن است داروهای متعادل کننده روحیه یا استفاده از داروهای ضدافسردگی بخشی از کل برنامه درمان باشند.

داروی نالترکسون می تواند در بعضی بیماران به کاهش میل به مصرف و بالابردن روحیه پرهیز کمک کند، اما باید با روان درمانی یا یک برنامه دروازده مرحله ای، مانند برنامه ی الکلی های گمنام هماهنگ باشد

تحقیقات کمی استفاده از دی سولفیرام، دارویی که درصورت استفاده از الکل موجب حالت تهوع و دیگر واکنش های ناخوشایند در فرد می شود، را حمایت می کنند. این داروها می توانند تحت نظر روانپزشک یا مشاور اعتیاد، کمک شایانی به کم شدن عوارض اعتیاد به مصرف الکل کنند.

آل-آنون و گروه های حمایتی مشابه برای خانواده ها می تواند برای خانواده هایی که باید با مشکل معضلات مصرف الکل عزیزشان مقابله کنند، مفید باشد. کمک به فرد برای اینکه بپذیرد به راهنمایی نیاز دارد و اصرار بر اینکه به آن عمل کند، کلید موفقیت است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا که می دانیم عوارض اعتیاد به الکل در مردان و زنان چیست باید برای درمان آن اقدام کنیم. روند ترک کردن اعتیاد زمانبر است، اما بدون شک راهی برای درمان وجود دارد تا بتوانید عوارض آن را کم کنید.

اگر قصد ترک کردن اعتیاد به الکل و مشروبت را دارید، می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان با بهترین روانشناسان ایران جلسه مشاوره صوتی، تصویری و نوشتاری برگزار نمائید. کمک گرفتن از یک متخصص ترک اعتیاد بهترین راه برای درمان همیشگی عوارض اعتیاد به مصرف الکل در تمام سنین می باشد:

مشاوره ترک اعتیاد آنلاین

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا