مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

۴ راه درمان افسردگی کودکان (درمان خانگی افسردگی)

درمان افسردگی کودکان به روش های مختلف انجام می شود و به مرور زمان تاثیر خود را نشان می دهد. والدین زیادی در بخش مشاوره روانشناسی کودک در ویکی روان سوال می کنند که، برای درمان افسردگی کودکان چه باید کرد یا بهترین درمان خانگی افسردگی کودکان چیست؟ بسته به نوع و شدت این بیماری، روش درمان و مدت زمان بهبود فرد به فرد متفاوت می باشد. به همین خاطر در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق روش های درمان اختلال افسردگی کودکان از دید روانشناسی می پردازیم.

بیماری افسردگی چیست؟

با بخش مقاله های علمی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در مقاله معنی افسردگی در ویکی روان گفتیم، افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس غمگینی، تحریک پذیری یا ناامیدی در فرد می شود.

این اختلال ممکن است بر خواب، اشتها یا روابط شما با دیگران تأثیر بگذارد. افسردگی همچنین باعث می شود شما دیگر به سرگرمی ها یا فعالیت هایی که قبلا لذت می برید، علاقه ای نداشته باشید. در موارد شدید، افسردگی اساسی می تواند منجر به افکار خودکشی شود که بسیار خطرناک است!

اگر علائم دو هفته یا بیشتر طول بکشد، افسردگی تشخیص داده می شود. البته باید توسط یک مشاور روانشناش متخصص در درمان افسردگی ارزیابی، تشخیص و درمان شود. اگرچه افسردگی یک بیماری جدی است، اما معمولا قابل درمان است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

آیا افسردگی روی کودکان تأثیر می گذارد؟

علائم افسردگی کودکان
علائم افسردگی کودکان

افسردگی می تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه کودکان به طور طبیعی همراه با رشد نوسانات خلقی دارند، اما افسردگی کودکان بسیار متفاوت از انواع دیگر افسردگی است.

این اختلال می‌ تواند بر نحوه تعامل کودکان با دوستان و خانواده تاثیر بگذارد. ممکن است از مدرسه، ورزش، سرگرمی‌ ها و یا سایر فعالیت‌ های عادی دوران کودکی لذت نبرند

در کودکان، افسردگی و اضطراب اغلب دست به دست هم می‌ دهند تا مشکلات جدی تری ایجاد کنند. اضطراب یک بیماری است که باعث ایجاد احساس ترس، وحشت یا نگرانی در مورد وضعیت‌ های روزمره می‌ شود.

گاهی اوقات بروز نشانه های افسردگی کودکان و اضطراب در کودکان باعث “مشکلات رشد” می شود، اگر نگران سلامت روانش هستید، با یک متخصص روانشناس بچه ها صحبت کنید.

علائم افسردگی در کودکان چیست؟

یادتان باشد، اولین قدم برای درمان افسردگی کودکان این است که با نشانه های این بیماری آشنا شوید. قبلا به طور مفصل در ویکی روان درباره نشانه های بیماری افسردگی کودکان صحبت کردیم، اما والدین باید به دنبال علائم زیر در کودکان باشند:

  • مشکلات رفتاری در مدرسه
  • تغییر در عادات غذایی یا خوابیدن
  • احساس غم یا ناامیدی
  • عدم علاقه به فعالیت های سرگرم کننده
  • سطح انرژی پایین یا خستگی مفرط
  • تغییرات خلقی، مانند تحریک پذیری

بهترین راه های درمان افسردگی کودکان چیست؟

گزینه های درمان کودکان افسرده مانند بزرگسالان است. مشاور کودک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  1. روان درمانی (مشاوره روانشناسی)
  2. دارو درمانی
  3. ترکیبی از این دو

آیا دارو برای افسردگی دوران کودکی موثر است؟

بله، تعداد زیادی از آزمایشات تحقیقاتی، اثربخشی داروهای افسردگی در غلبه بر افسردگی دوران کودکی را ثابت کرده اند!

اما ترجیح ما درمان افسردگی کودکان بدون دارو است، مگر اینکه شدت افسردگی در کودک بسیار شدید باشد. اما در بیشتر موارد درمان افسردگی کودکان بدون دارو ممکن و یکی از اولین گزینه ها است

در یک مطالعه که توسط موسسه ملی بهداشت روان آمریکا انجام شده بود، رویکردهای مختلف برای درمان نوجوانان مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید بررسی شد و مشخص شد که ۷۱٪ از نوجوانانی که تحت درمان ترکیبی با داروی ضد افسردگی Prozac و روان درمانی قرار دارند، علائمشان کاهش یافته است.

در هر صورت درمان افسردگی بدون دارو برای کودکان یکی از گزینه هایی است که توسط مشاور روانشناس کودک و نوجوان تشخیص داده می شود و در صورت نیاز به دارو درمانی، به متخصص روانپزشک ارجاع داده می شوید.

علاوه بر این، بیش از ۶۰٪ از کودکانی که فقط پروزاک (Prozac) مصرف می‌ کردند، بهبود یافتند.

بهترین روش های درمان افسردگی در کودکان چیست؟

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که برای درمان افسردگی “مبتنی بر شواهد” در نظر گرفته می شود، به این معنی که آنها مورد بررسی قرار گرفته و از نظر بالینی اثبات شده اند. در ادامه جزئیات برخی از آنها ذکر شده است:

۱- رفتار درمان شناختی (CBT)

درمان شناختی رفتاری، درمان استاندارد برای کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی است.

رفتار درمان شناختی یا CBT با آموزش مهارت به افراد برای مقابله با نشانه‌ هایی مانند افسردگی و افکار، عمل می‌ کند (مانند “هیچ‌ کس مرا دوست ندارد” یا “همه چیز مثل این خواهد بود”). در CBT کودک و درمانگر به طور فعال با اهداف تعیین‌ شده مقابله می‌ کنند، مانند گرفتن الگوهای فکری مفید و بهبود توانایی حل مساله.

نکته اصلی در این روش درمان بیماری افسردگی این است که افراد یاد می گیرند افکار، احساسات و رفتارهایشان به هم مرتبط هستند، بنابراین تغییر یکی از این نکات می تواند هر سه را تغییر دهد.

به عنوان مثال، یک تکنیک به نام “فعال سازی رفتاری” افراد را به مشارکت در فعالیت ها ترغیب می کند و سپس تأثیری را که بر خلق و خوی آنها دارد را بررسی می کند.

به گفته متخصصین درمان افسردگی:

ما یک سلسله مراتب از فعالیت هایی را تنظیم می کنیم که شخص می توانند شروع به انجام آن کنند. ایده این است که متحرک و فعال شوید، بنابراین شما نه تنها حرکت فیزیکی دارید، بلکه افکار مثبت بیشتری نسبت به موفقیت و تعامل با دیگران را تجربه می کنید.

فعالیت رفتاری به مقابله با انزوایی که افراد افسرده تجربه می کنند کمک کرده و می تواند روحیه افسرده آنها را تقویت کند.

۲- رفتار درمانی دیالکتیک (Dialectical behavior therapy (DBT))

مشاوره آنلاین درمان افسردگی
درمان افسردگی کودکان بدون دارو

برای افرادی که افسردگی شدیدتری دارند، رفتار درمانی دیالکتیکی می تواند مفید باشد. DBT نوعی CBT است برای افرادی که در مدیریت احساسات بسیار دردناک مشکل دارند و ممکن است دچار رفتارهای پرخطر خودزنی مانند بریدن و افکار یا اقدام به خودکشی شود.

برای مدیریت احساسات شدید، افرادی که در DBT شرکت می کنند یاد می گیرند که ذهن آگاهی (حضور کامل در لحظه و تمرکز روی یک چیز را بدون قضاوت) تمرین کنند و مهارت های حل مسئله مانند تحمل پریشانی، مدیریت شرایط دشوار را به روشی سالم و تعامل با دوستان و خانواده یاد بگیرند.

DBT یک نوع درمان بسیار ساختار یافته است که شامل گروه‌ های درمان و مهارت‌ های فردی می شود. DBT برای نوجوانان شامل جلسات با والدین و یادگیری مهارت‌ ها است.

۳- روان‌ درمانی فردی (IPT – interpersonal psychotherapy)

روان درمان فردی یکی از جدیدترین درمان افسردگی کودکان است که توسط متخصص روانشناس انجام می شود.

روابط اجتماعی گاهی اوقات می‌ تواند افسردگی را تحت‌ تاثیر قرار دهد و حتی افسردگی را حفظ کند. زمانی که فرد افسرده می‌ شود، روابط او نیز تغییر می کند.

در این روش درمانی کودکان مهارت هایی را برای برقراری ارتباط بهتر با احساسات و انتظارات خود فرا می گیرند، آنها مهارت حل مسئله را برای حل تعارضات یاد می گیرند و یاد می گیرند که چه زمانی روابط آنها می تواند بر روحیه آنها تأثیر بگذارد.

IPT برای نوجوانان مبتلا به افسردگی نیز کاربردی است تا نگرانی های مشترک روابط نوجوانان از جمله روابط عاشقانه و مشکلات برقراری ارتباط با والدین یا همسالان را برطرف کند. این روش درمانی بین فردی که IPT-A نامیده می شود، معمولا یک درمان ۱۲ تا ۱۶ هفته ای است و از والدین خواسته می شود در بعضی از جلسات شرکت کنند.

۴- شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (Mindfulness-based cognitive therapy – MBCT)

در حالی که اثر بخشی آن هنوز در نوجوانان مشخص نشده، درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی روش دیگری است که در بزرگسالان مبتلا به افسردگی موثر است.

MBCT با ترکیب روش های شناختی رفتاری (CBT) با ذهن آگاهی عمل می کند. ذهن آگاهی به افراد می آموزد که در لحظه حضور داشته و افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کنند

به آنها کمک می کند تا الگوهای فکری نامطلوبی را که می توانند یک دوره افسردگی را حفظ کنند یا منجر به آن شوند را قطع کنند، مانند انتقاد از خود یا تثبیت چیزهای منفی به روشهایی که سازنده نیستند.

MBCT در ابتدا برای کمک به افراد مبتلا به دوره های مکرر افسردگی در نظر گرفته شد، اما می تواند برای درمان اولین دوره افسردگی نیز استفاده شود.

افسردگی در دوران کودکی: علائم هشدار دهنده خودکشی؟

والدین باید نسبت به درمان افسردگی کودکان و دوری آنها از افکار خودکشی، هوشیار باشند. علائم هشدار دهنده رفتار خودکشی در کودکان عبارتند از:

  • تمرکز بر روی موضوعات ناخوشایند و منفی
  • حوادث مکرر
  • بخشش مال و دارایی
  • افزایش رفتارهای بازیگری
  • افزایش گریه یا کاهش بیان عاطفی
  • افزایش رفتارهای مخاطره آمیز
  • بسیاری از علائم و نشانه هایی از افسردگی (تغییر در غذا خوردن، خوابیدن یا فعالیت ها)
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • سوء مصرف مواد
  • صحبت از مرگ و مردن
  • صحبت در مورد خودکشی یا احساس ناامیدی یا درماندگی

 آیا افسردگی در دوران کودکی بدون درمان از بین می رود؟

والدین زیادی در بخش مشاوره درمان افسردگی می پرسند که، آیا افسردگی بچه ها خود به خود خوب می شود؟؟؟

افسردگی دوران کودکی دوره‌ های بالا و پایین دارد. در دوران کودکی ممکن است افسردگی خود به خود بهبود یابد اما علائمی از آن به شما همراه باقی بماند.

با این حال، هنگامی که کودک دچار یک دوره افسردگی در دوران کودکی می شود، احتمال اینکه دوباره افسرده شود وجود دارد. افسردگی که در دوران کودکی درمان نشود، عواقب آن می تواند بسیار جدی، حتی کشنده باشد.

عدم اقدام صحیح و سریع برای درمان افسردگی در کودکان، این اختلال را بعد از مدتی به افسردگی نوجوانان و باز هم اگر درمان نشود به افسردگی جوانان تبدیل می کند که هر کدام از قبلی سخت تر می باشند.

آیا درمان خانگی افسردگی کودکان ممکن است؟

حتی با استفاده از دارو درمانی، هیچ راه حل سریع برای افسردگی وجود ندارد، درمان افسردگی بچه ها می تواند طولانی و دشوار باشد. اما در هر صورت بمنظور درمان کردن افسردگی کودکان، والدین می توانند با انجام موارد زیر به حمایت از کودکان کمک کنند:

  • تشویق برای ورزش روزانه (لزوما شامل یک ورزش سازمان یافته نمی شود. پیاده روی خانوادگی نیز کافی است)
  • نظارت بر هر دارویی (این انتظار زیادی است که از کودک افسرده بخواهید داروی خود را مدیریت کند)
  • برای صحبت وقت بگذارید. مشاوره به کودک شما کمک می کند احساسات خود را باز کرده و به صورت کلامی بیان کند. وظیفه شما این است که وقتی فرزندتان در خانه صحبت می کند، به او گوش دهید و بی قید و شرط از او پشتیبانی کنید
  • وعده های غذایی سالم داشته باشید، انتخاب سبک زندگی سالم یکی از راه های درمان خانگی افسردگی کودکان است
  • عادات خواب سالم را تشویق کنید
  • ارتباط فرزندتان با همسالانش را بیشتر کنید
  • محیط خانه را شاداب و مثبت نگه دارید
  • نیازی نیست فرزندتان از مشکلات بزرگسالان مطلع باشد

آنچه باید در مدرسه برای غلبه بر افسردگی بچه ها انجام شود؟

درمان عدم تمرکز کودکان
درمان افسردگی بدون دارو برای کودکان

وقتی که فکر و تمرکز به دلیل افسردگی مختل شود، عملکرد خوب در مدرسه بسیار دشوار می‌ شود. مهم است برای کمک به کودک در این دوره دشوار، معلم کلاس و یک مشاور مدرسه یا متخصص روانشناس در تیم درمانی حضور داشته باشید.

مواردی وجود دارند که ممکن است در این زمان به نفع کودک شما باشند. در مورد این موارد با معلم کلاس صحبت کنید:

  • برای تکالیف طولانی و آزمون ها زمان بیشتری در نظر بگیرید
  • تقسیم تکالیف به موارد قابل کنترل (این امر مخصوصا برای کودکانی که “دستپاچه” به نظر می رسند بسیار مفید است)
  • به ایجاد برنامه های مطالعه یا مشق شب کمک کنید
  • تهیه کپی از یادداشت های کلاس (مفید برای کاهش تمرکز)
  • انجام آزمایشات در یک اتاق ساکت و بدون حواس پرتی

اگر کودک شما در طول روز به استراحت نیاز داشته باشد، تهیه یک برنامه مفید خواهد بود. بعنوان مثال می توان به چک کردن برنامه روزانه با مشاور مدرسه یا روانشناس در مراحل اولیه درمان و ملاقات هفتگی با کودک اشاره کرد.

از کودک چه انتظاری باید داشته باشید؟

اول اینکه کودکان مانند نوجوانان و بزرگسالان نیستند.

آنها حتی با تجربه یک دوره افسردگی به سرعت در حال پیشرفت و تغییر هستند، به همین ترتیب، علائم می توانند در طول درمان تشدید و کاهش یابند. ممکن است انواع افسردگی اساسی برطرف شود، اما بعد از چند روز متوجه عود افسردگی خواهید شد.

در روند درمان افسردگی کودکان زیاد از آنها انتظار خاصی نداشته باشید، دنیاب آنها بسیار زیاد با دنیا شما متفاوت است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

درمان کردن افسردگی در کودکان یک روند زمانبر است، لطفا به عنوان والد یا مربی در این مدت صبور و با برنامه باقی بمانید تا با موفقیت این بیماری محلک درمان شود.

درمان موفق افسردگی بچه ها یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید برای فرزندتان انجام دهید، پس با برنامه پیش بروید که موفقیت نزدیک است.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاوره مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری به صورت صوتی و تصویری برگزار نمائید:

لیست مشاورین کودک آنلاین در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا