مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

رابطه افسردگی و خواب چیست؟ (خواب افراد افسرده)

افسردگی و خواب نامناسب با هم ارتباط دارند؟

افسردگی و خواب زیاد با هم رابطه دارند، اما نمی توان به حتم گفت هر شخصی که زیاد می خوابد افسرده است. به همین خاطر رابطه افسردگی و خواب زیاد باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. البته در مشاوره افسردگی تلفنی و آنلاین، مشکلات خواب و افسردگی مورد بررسی قرار میگیرند به همین خاطر خودتان در مورد وضعیت خواب تان قضاوت نکنید. در ادامه این نوشتار از سایت مشاوره تلفنی روانشناسی در ویکی روان به بررسی دقیق رابطه افسردگی و خوابیدن می پردازیم.

رابطه افسردگی و خواب زیاد چیست؟

با ویکی روان و مقالات علمی و روانشناسی آن همراه باشید.

بعضا برای مراجعین بخش مشاوره آنلاین و تلفنی ویکی روان این سوال پیش می آید که چه بیماری هایی باعث خواب زیاد میشود؟ یا:

  1. خواب افراد افسرده با دیگران متفاوت است؟
  2. افسردگی و بی خوابی چقدر بر هم تاثیر دارند؟
  3. پرخوابی و افسردگی باعث قدرتمند شدن هم می شوند؟

یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی که مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، بیماری افسردگی است. این اختلال با علائمی بروز می کند که آن را افسردگی نمی دانید، به خصوص زمانی که پای مشکلات خواب در میان باشد. می توان با علم به نشانه های افسردگی در مورد آن قضاوت کرد اما در ادامه آنچه باید در مورد ارتباط بین خواب و افسردگی بدانید ذکر شده است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

مسئله همیشه خواب زیاد و افسردگی نیست!

زمانی که موضوع افسردگی و خواب را بررسی می کنیم، باید این فکر را از ذهن بیرون کنیم که افسردگی تنها موجب خوابیدن زیاد می شود! طبق بررسی های متخصصین روانشناس، در بیشتر افراد افسردگی و بی خوابی موجب اختلال در روند زندگی روزمره می شود. یعنی تاثیر این بیماری بر عده ای با علائم کم خوابی یا بدخوابی خود را نشان می دهد. به همین خاطر خواب زیاد و افسردگی همیشه موضوع بررسی آنها نیست.

ارتباط افسردگی و خواب را اشتباه نگیرید

اگر دچار مشکلات رایج خواب هستید، برچسب افسرده بودن به خود نزنید! افسرده شدن روندی طولانی و البته خاص نیاز دارد تا افراد تحت تاثیر آن قرار بگیرند. گاهی استرس زیاد، تشویش ذهن، مشغله زیاد و حتی خستگی بدنی می تواند بر روند طبیعی خواب تاثیرگذار باشد.

به همین دلیل اگر مشکوک به وجود رابطه افسردگی و اختلال خواب در خود هستید، حتما موضوع را با متخصص افسردگی درمیان بزارید تا بررسی کامل صورت گیرد.

خواب افراد افسرده چطور است؟

در مقاله درمان خانگی افسردگی توضیح دادیم خواب افراد افسرده از برنامه مشخصی پیروی نمی کند و این مهم ترین بارزه آنهاست. یعنی مشکلات خواب و افسردگی در آنها به وضوح دیده می شود و مسئله تنها پرخوابی یا بی خوابی نیست.

در واقع بهترین بحث بررسی موضوع افسردگی و اختلال خواب در افراد است تا سرنخ مشخصی برای بررسی و درمان به مشاور بدهد.

نقش هورمون ها در رابطه بین خواب و افسردگی

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره اختلال افسردگی نشان میدهد:

افرادی که افسردگی را تجربه می‌ کنند ممکن است مشکلات خواب مانند کم خوابی و خواب زیاد را تجربه کنند

همچنین شاید خیلی زودتر از آنچه که قصد داشتند از خواب بیدار شوند که به بیداری صبح زود معروف است. این مسائل از طریق هورمون ها و سیستم عصبی با افسردگی ارتباط دارند. همه اینها در نهایت تاثیر افسردگی بر بدن را خاطر نشان می کنند.

براساس مطالعه ای که در ماه مارس سال ۲۰۱۵ در مجله بین المللی غدد منتشر شد، عنوان شد هورمون های متعددی در خواب و بیداری نقش دارند. این هورمون ها عبارتند از:

  • هورمون های رشد
  • ملاتونین در رابطه افسردگی و خواب نقش مهمی دارد!
  • هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)
  • کورتیزول
  • گرلین و لپتین

هورمون های ملاتونین و کورتیزول تنظیم کننده ریتم شبانه روزی شما (چرخه خواب و بیداری) هستند، زیرا برخلاف یکدیگر عمل می کنند. اگر از تعادل خارج شوند، مشکلات خواب ایجاد می شوند. علاوه بر این، افزایش سطح TSH یا گرلین و کاهش سطح هورمون رشد یا لپتین همگی منجر به بی خوابی می شوند و بالعکس. به همین خاطر افسردگی و خواب آلودگی با هم در ارتباط هستند.

مطالب مرتبط با مشکلات خواب و افسردگی در ویکی روان:

سیستم عصبی از انتقال دهنده های عصبی تشکیل شده که پیام رسان های شیمیایی هستند و سیگنال هایی را بین نورون ها (سلول های عصبی) ارسال می کنند. براساس مطالعه ای که ژانویه ۲۰۲۲ در نشریه Frontiers in Psychiatry منتشر شد، انتقال دهنده های عصبی خاصی (مانند استیل کولین و گاما – آمینوبوتیریک اسید یا GABA) مسئول تنظیم دوره های بیداری و خواب هستند. محققان دریافتند که اختلالات سیستم انتقال دهنده عصبی منجر به اختلالات ریتم خواب و بیداری و بروز می شوند.

علاوه بر این، مطالعه ای که در فوریه ۲۰۱۹ در مجله پزشکی Journal of Cellular and Molecular منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به مشکلات خواب ممکن است مستعد افسردگی باشند. اثبات کننده این ایده است که خواب و افسردگی به صورت دو طرفه بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

اساسا، ارتباط بین این دو ممکن است چرخه ای از مشکلات خواب به دلیل افسردگی و افسردگی به دلیل مشکلات خواب را تشکیل دهد.

اما افسردگی و خوابیدن چرا با هم ارتباط دارند؟

مهمترین علائم افسردگی

در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که ارتباط افسردگی و خواب را بیشتر نمایان می کنند.

1- وقتی به اندازه کافی نخوابید

اگر مبتلا به انواع افسردگی هستید و در به خواب رفتن یا خوابیدن مشکل دارید، احتمالا با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید. براساس گزارش سایت MedlinePlus، علائم ممکن است شامل بیدار بودن برای مدت زمان طولانی، خوابیدن های کوتاه مدت، بیدار شدن مدت ها قبل از اینکه قصد انجام این کار را داشته باشید، و احساس اینکه واقعا خوابتان نمی برد.

براساس مطالعه ای که در ماه مارس ۲۰۲۰ در مجله The American Journal of Managed Care منتشر شد، بی خوابی می تواند یک عامل خطرناک برای افسردگی باشد. در مقاله دلایل بی خوابی کاملا درباره این موضوع در سایت ویکی روان صحبت کردیم.

این مطالعه گزارش داد: بی خوابی پیش بینی کننده وقوع افسردگی است. حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD یا افسردگی ملانکولی) دچار مشکل خواب هستند. علاوه بر این، اگر خواب کافی نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی در تمرکز و حافظه یا سایر مشکلات جدی داشته باشید.

2- ارتباط افسردگی و خواب وقتی بیش از حد می خوابید نمود پیدا میکند

خواب آلودگی بیش از حد یکی از علائم رایج افسردگی غیر معمول است.

دکتر گیل سالتز، استادیار بالینی روان پزشکی در بیمارستان پرسبیتری نیویورک، کالج پزشکی ویل کورنل و یک روانکاو در موسسه روان کاوی نیویورک گفت: شناسایی این زیرگروه از اختلال خلقی دشوار است، زیرا برخی از علائم کلاسیک را شامل نمی شود. دکتر سالتز می گوید: «به جای مشکلات خواب و از دست دادن اشتها، زیاد می خوابید و زیاد غذا می خورید.

علاوه بر این، وقتی افسردگی غیر معمول دارید، همیشه احساس ضعف نمی کنید؛ ممکن است زمانی که رویدادهای مثبت اتفاق می افتند یا اخبار خوبی می شنوید، روحیه شما خوب باشد. به این ترتیب نشانه های دیگر مانند بیشتر چرت زدن و نداشتن انگیزه برای شروع روز از بین می روند.

پیشنهاد می کنیم مقاله عوارض خواب زیاد را در ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر متوجه رابطه افسردگی و خواب شوید. گاهی ارتباط افسردگی و خواب  ساده تر از چیزی است ه فکر می کنید!

3- درمان خواب متاثر از افسردگی

یک مشاور تلفنی افسردگی می گوید، پزشک شما احتمالا در مورد زمان شروع نشانه ها و اینکه آیا در آن زمان رویداد یا تغییر بزرگی در زندگی شما رخ داده، سوال خواهد کرد.» در مورد سابقه سلامت روانی خود و خانواده و هر نشانه دیگری از افسردگی مانند مشکل تمرکز، درد و رنج، یا تمایل به استفاده از خواب صحبت کنید.

چطور افسردگی و اختلال خواب را درمان کنیم؟

افسردگی را معمولا می توان با دارو و گفتگو درمانی در جلسات مشاوره روانشناسی برای افسردگی درمان کرد. (اگر بی خوابی مزمن دارید، درمان رفتاری شناختی برای بی خوابی – یا CBT – ممکن است مفید باشد) اگر مشکلات خواب شما کم است، می توانید شیوه های بهداشت خواب توصیه شده توسط مشاور روانشناس این مورد را امتحان کنید، مانند محدود کردن دسترسی به دستگاه های الکترونیکی در اتاق خواب یا زیاد غذا نخوردن قبل از خواب.

البته، به سختی به خواب رفتن در شب یا بیدار شدن در صبح لزوما به این معنی نیست که شما اختلال خلقی دارید شاید نشانه بسیاری از مشکلات دیگر از جمله کم خونی و وضعیت تیروئید باشد. پزشک شما هم باید در مورد این امکانات سوال کند تا تصویر کاملی از سلامت شما و اتفاقاتی که در زندگی تان می افتد به دست آورید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید افسردگی و خواب زیاد با هم ارتباط دارند اما نباید از افسردگی و بی خوابی هم غافل شویم و حتما راهی برای درمان آنها وجود دارد. قبلا در ویکی روان درباره روش های غلبه بر افسردگی در روانشناسی صحبت کردیم، اما گاهی انواع خاص تر این اختلال نیاز به کمک یک متخصص روانشناس افسردگی برای درمان دارد.

در صورت نیاز شما دوست عزیز می توانید با مراجعه به بخش مشاوره آنلاین و تلفنی سایت ویکی روان، از سراسر جهان و ایران در جلسات مشاوره غیرحضوری روانشناسی شرکت کرده و مشکلات خود را با متخصص روانشناس درمیان بزارید:

مرکز مشاوره افسردگی ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا