روانشناسی کودک و نوزاد

9 دلیل احساس غم در کودکان و بچه ها

چرا فرزندم احساس غم و ناراحتی می کند؟

احساس غم در کودکان می تواند آینده آنها را نابود کند، به همین خاطر والدین و اطرافیان باید راهی برای کودکان غمگین خود پیدا کنند تا از وضعیت فعلی رهایی پیدا کنند. علم روانشناسی دلایل مختلفی برای غمگین شدن بچه ها در نظر گرفته با این حال بهترین روش درمان غمگین بودن کودکان را مشاوره کودک تلفنی یا حضوری می داند تا موضوع به صورت ریشه ای درمان شود. با این حال در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق دلیل احساس غم در بچه ها پرداخته می شود.

دلیل احساس غم در کودکان آزار دهنده است؟

با مقالات روز روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

قبلا درباره دلایل غمگین بودن صحبت کردیم و از اثرات بد آن بسیار گفته شد.

اگر از والدین بپرسید چه چیزی برای فرزندشان می خواهند، بسیاری از آن ها چنین می گویند: من فقط می خواهم فرزندم شاد باشد. در حالی که اگر منطقی فکر کنیم، نمی توانیم چنین اتفاقی را رقم بزنیم، حتی با اینکه دیدن غم فرزندانمان بسیار ناراحت کننده است.

مشاهده غم و اندوه کودکان اغلب برای والدین متفاوت از مشاهده احساسات دیگری است که تجربه می کنند. وقتی کودک خود را مضطرب، ناامید یا حتی ناراحت می بینیم، احساس می کنیم این موارد طبیعی، موقتی و قابل حل هستند. ما همچنین احساس می کنیم که برای آموزش و حمایت از فرزندانمان نقشی داریم.

اما دیدن اینکه کودکان ما ناراحتی های مکرر یا شدیدی را تجربه می کنند و نمی توانند کاری کنند تا احساس بهتری داشته باشند، بسیار دردناک تر است. این کار باعث می شود که والدین احساس درماندگی، ناامیدی، نگرانی و یک شکست بزرگ داشته باشند.

اما حقیقت این است که تجربه دوران غم و اندوه برای کودکان غیرمعمول نیست و احساس غم در بچه ها همان چیزی است که در بزرگسالان هم دیده می شود. حدود 2 یا 3 درصد از کودکان پیش از بلوغ، نوعی ناراحتی که مشاور کودک و نوجوان آن را یک اختلال افسردگی صوری می دادند، تجربه خواهند کرد و بسیاری دیگر خیلی کم آن را تجربه می کنند اما همچنان در دوران کودکی خود، چندین بار احساس غم در کودکان را تجربه می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان

چه چیزهایی باعث غمگین شدن بچه ها می شود؟

زمانی که کودکان باید با شرایط سخت زندگی کنار بیایند، احتمال بیشتری دارد که حالات غمگینی را تجربه کنند. به عنوان مثال:

  • کودکانی که جدایی خانواده
  • غم و اندوه
  • بیماری جسمی
  • مشکلات یادگیری
  • فقر خانواده از مهم ترین دلایل احساس غم در کودکان است
  • بیماری اعضای خانواده یا سایر موقعیت های سخت زندگی (می تواند به مرور منجر به افسردگی کودکان شود)

را تجربه کرده اند، بیشتر احتمال دارد که غمگینی مکرر را تجربه کنند.

کودکان نارس نیز به احتمال بیشتری حالات غمگینی مکرر را تجربه می کنند، احتمالا به این دلیل که بیشتر این افراد با شرایط زندگی سخت و پر فراز و نشیب روبرو هستند. کودکان نسبت به خردسالان به احتمال زیادی ناراحتی را تجربه می کنند.

احساس ناراحتی مداوم در کودکان چگونه است؟

قبلا در ویکی روان درباره انواع غم و غصه صحبت کردیم، اما در ادامه با ذکر مثالی به این مسئله می پردازیم که این نوع غم در زندگی یک کودک چه اثری خواهد داشت.

داستانی واقعی از اثرات احساس غم در کودکان

روژین در سن ۹ سالگی پس از جدایی والدینش به دیدن من آمد. والدین او به من گفتند که نگرانش هستند و همچنین از رفتار او در چند ماه گذشته ناامید شده اند. می گفتند که او همیشه از دست خواهر و برادرهای کوچک ترش عصبانی است، در یک چشم هم زدن گریه می کند، همیشه می گوید خسته شده است، از تیم والیبال (که قبلا از آن لذت می برد) کناره گیری کرده و در زنگ تفریح تنها می نشیند به جای اینکه با دوستانش بازی کند.

وقتی با روژین صحبت کردم، او به من گفت که دوستان زیادی ندارد و دیگر والیبال را دوست ندارد. او گفت وقتی در خانه مادرش زندگی می کند دلش برای پدرش تنگ می شود و وقتی در خانه پدر زندگی می کند دلتنگ مادرش می شود. به وضوح می توان تاثیر طلاق بر فرزند دختر را در روژین دوست داشتنی مشاهده کرد.

همچنین گفت که احساس می کند «مدرسه رفتن احمقانه است» و احساس غمگینی و عصبانیت زیادی دارد اما واقعاً نمی داند چرا. وقتی در جلسه مشاوره تصویری کودک با من صحبت می کرد چشمانش پر از اشک بود و خیلی زود متوجه شدم که این اتفاق در هر جلسه برای مدتی رخ می دهد.

داستان روژین نمونه واقعی از دلایل بروز احساس غم در کودکان و بچه ها کم سن و سال است. همانطور که مشاهده می کنید، هنگامی که کودکان به طور مکرر احساس ناراحتی وغم می کنند، کمتر به معاشرت علاقه نشان می دهند، زندگی را پر مشقت می شناسند، کمتر به فعالیت بدنی یا انجام فعالیت های لذت بخش علاقه نشان می دهند و بیشتر گریه می کنند.

در نتیجه غمگین شدن بچه ها، آنها ممکن است در مورد همه چیز تحریک پذیر باشند، بسیار شکایت کنند، به شما بگویند که درد دارند یا خسته هستند. شاید به نظر برسد که اعتماد به نفس پایینی دارند و به خودشان جملاتی مانند «من خوب نیستم» می گویند!

برخی از کودکان حتی ممکن است در مورد مرگ صحبت کنند: «ترجیح می‌ دهم بمیرم»، «زندگی فایده‌ ای ندارد» و «کاش هرگز به دنیا نمی‌ آمدم».

در واکنش با احساس غم در بچه ها، والدین معمولا احساس درماندگی و نگرانی می کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنها از فرزند غمگین خود یا با دیگران ناامید و عصبانی شده باشند (من در مشاوره کودک و نوجوان انلاین با والدینی صحبت کرده ام که از همسالان فرزندشان، معلمان، والدین دیگرشان عصبانی هستند، آنها ممکن است بدانند که این افراد تقصیری ندارند اما به دنبال کسی برای سرزنش هستند).

والدین روژین احساس درماندگی می کردند. آن ها سعی کرده بودند روژین را به تفکر مثبت تشویق کرده و سعی می کردند او را خوشحال کنند. آن ها همچنین اغلب از او ناامید می شدند و گاهی اوقات فریاد می زدند، به ویژه زمانی که جاستین به شیوه ای بسیار تند و خشمگین با خواهر و برادرش رفتار می کرد. آن ها همچنین از گروه همسالان روژین که احساس می کردند مهربان نیستند، ابراز ناامیدی می کردند، آن ها همچنین احساس کرده بودند که مدرسه برخی زورگویی ها را که در سال گذشته رخ داده بود، مدیریت نکرده است.

والدین کودکان غمگین چه باید بکنند؟

والدین زیادی در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان این موضوع را مطرح می کنند نمی دانم دلیل احساس غم در کودکان من چیست و چرا به وجود آمده است.

اگر کودکی دارید که در معرض یا تجربه دوران غم و اندوه قرار گرفته، این 3 پیام به شما و کودکتان کمک خواهد کرد.

۱- به خودتان یادآوری کنید که کودک غمگین شما همیشه غمگین نیست (حتی اگر احساس کند که غمگین است)

طبیعی است که کودکان (و بزرگسالان) در میان حالات غم انگیز احساس کنند که همیشه غمگین هستند. آن ها اغلب به شما می گویند، من همیشه ناراحت هستم، آن ها در مورد روز خود، اتفاقی که افتاده، روز مدرسه و دوستان و همکلاسی هایشان نظرات بسیار منفی ابراز می کنند. گزارش خود آن ها ممکن است به شما نشان دهد که هیچ اتفاق مثبتی برای کودک شما رخ نمی دهد و آن ها همیشه احساس بدی دارند.

۲- با گذشت زمان، کودک شما به تدریج کمتر احساس غم و اندوه خواهد کرد

افسردگی مداوم و طولانی مدت در دوران کودکی بسیار نادر است. فرزند شما در آینده ای نزدیک کمتر احساس غمگینی خواهد کرد. من که با صدها کودک کار کرده ام، می دانم که تقریبا همه کودکان در طول زمان دچار کاهش غم و اندوه خواهند شد.

توجه داشته باشید: به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور زندگی برای فرزندتان بهتر خواهد شد. آن ها خود را با رویداده ای دشوار زندگی وفق می دهند، غم و اندوه آن ها را حل می کند، در گروه همسالان خود تغییری ایجاد می کنند، فعالیت یا بخشی از زندگی را پیدا می کنند که برای آن ها معنادار و جالب به نظر می رسد، یا زندگی به گونه ای دیگر برای آن ها تغییر می کند. به همین خاطر از احساس غم در کودکان کوه نسازید و فکر نکنید دنیا به آخر رسیده است.

اما اگر غمگین بودن بچه شما همیشگی است باید با مشاور روانشناس موضوع را درمیان بزارید.

۳- به عنوان پدر و مادر می توانید به کودک غمگین خود کمک کنید

والدین اغلب زمانی احساس درماندگی می کنند که تلاش هایشان برای کمک به کودک غمگینشان به نظر کمک کننده نیست. آن ها احساس می کنند کاری از دستشان بر نمی آید. این درست نیست. ما به عنوان پدر و مادر می توانیم به کودک خود کمک کنیم تا کمتر احساس ناراحتی کرده و با اتفاق های سخت زندگی کنار بیاید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای رفع احساس غم در کودکان چیست؟

شاید ساده ترین کار این باشد که شما هم مانند فرزندتان غمگین شوید و نقش قربانی را بازی کنید.

اما باید به عنوان والدی قوی، وضعیت فعلی را تغییر داده و غمگین بودن فرزند خود کاری کنید. صحبت های اولیه و ایجاد فضای متفاوت کارهای ابتدایی هستند، اما یادتان باشد کمک گرفتن از مشاور و روانشناس کودک بهترین راه برای ریشه یابی احساس غم در کودکان و رفع اصولی آن است.

اگر به هر دلیل متوجه احساس غم و ناراحتی فرزند خود شده اید، بهترین کار این است که موضوع را با مشاور روانشناس تلفنی کودک و نوجوان در میان گذاشته و برای درمان اقدام نمائید. کار مشاور این است که موضوع را ریشه یابی کرده و در کنار شما درمان قطعی را انجام دهید. شما می توانید در سایت ویکی روان با بهترین مشاورین روانشناس از سراسر ایران و جهان جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاوره غیر حضوری کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا