مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

۱۰ شیوه درمان افسردگی جوانان در روانشناسی

درمان افسردگی جوانان به روش های متفاوتی انجام می شود اما در هر صورت شدن و نوع این بیکاری بر روند درمان افسردگی در جوانان تاثیر زیادی خواهد داشت. در جلسه های مشاوره آنلاین یا حضوری روانشناسی درمان افسردگی، مشاورین روش های متفاوت و بعضا اختصاصی را برای درمان افسردگی جوانان انتخاب می کنند که در ادامه این مطلب ویکی روان بیشتر به بررسی آنها می پردازیم.

قبلا در ویکی روان درباره افسردگی در جوانان به طور مفصل صحبت کردیم و گفتیم این بیماری اگر به شیوه ای اصولی درمان نشود، اثرات سو آن برای همیشه با افراد باقی خواهد ماند. پس این اختلال را جدی بگیرید و سریعا برای درمان اقدام کنید، حتی اگر با مقاومت های فرزندتان مواجه شوید!

بهترین راه درمان افسردگی جوانان چیست؟

با بخش مقالات در سایت ویکی روان همراه باشید.

درمان نوجوانان مبتلا به افسردگی معمولا ترکیبی از روان درمانی و روش های دیگر مثل دارو درمانی، در شرایط بسیار شدید است. انواع داروها برای کاهش علائم افسردگی طراحی شده‌ اند. برای افرادی که ۱۰ تا ۲۱ ساله هستند و افسردگی متوسط یا شدید دارند، انجمن روانشناسی در کشور آمریکا (AAP) مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را توصیه می‌ کند.

انواع بیماری افسردگی به طور موثری قابل درمان است و افراد معمولا پس از آن بهبود می‌ یابند پس با لیستی از نشانه های افسردگی در جوانان کنترل احساسات خود را از دست ندهید. هرچه درمان موثر زودتر آغاز شود، احتمال بهبودی بیشتر خواهد بود.

اگر فکر می کنید خود یا یکی از نزدیکانتان افسرده هستید، به دنبال نشانه ها بگردید و با آنها صحبت کنید، حمایت شما مهم است. غلبه بر بیماری افسردگی جنبه های مختلفی دارد که هر یک از آنها را می توان متناسب با نیازهای فردی شخص تنظیم کرد.

برای جوانانی که به افسردگی مزمن و بسیار شدید مبتلا هستند، ترکیبی از درمان های دارویی و گفتاری مانند شرکت در جلسات مشاوره درمان افسردگی می‌تواند موثر باشد. به هر حال در ادامه بیشتر به روش های درمان افسردگی جوانان از دید روانشناسی می پردازیم.

۱- دارو درمانی

مصرف داروی خواب آور

مشاور روانپزشک ممکن است لیستی از داروهای ضد افسردگی تجویز کند. یافتن داروی مناسب یک آزمایش و خطا است و هیچ راهی برای پیش بینی اینکه کدام دارو موثر و قابل تحمل می‌باشد (عوارض جانبی کمتری داشته باشد) توسط هر شخص وجود ندارد.

در روند درمان افسردگی در جوانان، پزشک معمولا هنگام تجویز دارو برای جوانان، بسیار مراقب است. اگر برای فرزند شما دارویی تجویز شده، شما حق دارید از این موارد اطلاع داشته باشید:

  • نام داروها
  • قرار است چه علائمی را درمان کنند
  • چه مدت طول می کشد تا اثر بگذارند
  • چه مدت مجبور به مصرف آنها هستید و عوارض جانبی آنها (کوتاه و بلند مدت) چیست؟

اگر فرزندتان شما مصرف دارو را قطع کرد، بسیار مهم است که به پزشک یا مشاور اطلاع دهید، یک توقف ناگهانی می تواند احساس بدی را در فرد مصرف کننده ایجاد کند. اگر فرزند شما در حال قطع مصرف دارو است با پزشک صحبت کنید و با او همکاری کرده تا به سلامتی از این مرحله عبور کنید.

۲- درمان، مانند گفتگو درمانی

مشاوره حمایتی درمانی برای انواع افسردگی خفیف است که به اندازه داروی ضد افسردگی موثر می باشد. درمان‌ های موثر دیگر مثل درمان رفتار شناختی (CBT) هستند.

مشاور روانشناس شما توضیح می دهد که چه چیزی به صورت محلی در دسترس است و کدام نوع درمان گفتاری برای کودک یا نوجوان شما مناسب است. دارو و درمان می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.

به یاد داشته باشید، اگر افسردگی دارید و در مدرسه هستید می توانید با مشاور مدرسه و  پزشک خود و در مورد ارجاع به خدمات بهداشت روان کودک و نوجوان (CAMHS) صحبت کنید.

۳- درمان های مکمل

اصطلاح مکمل درمانی به طور کلی برای نشان دادن روش های درمانی و درمانی متفاوت با طب سنتی غربی است که برای تکمیل و حمایت از آن استفاده می‌ شود. برخی از درمان های مکمل ممکن است زندگی شما را تقویت کرده و به شما در حفظ سلامت کمک کنند.

به طور کلی، نشان داده شده که مواردی مانند:

  • هوشیاری
  • هیپنوتیزم درمانی
  • یوگا
  • ورزش کردن
  • آرامش
  • ماساژ و آروماتراپی

تاثیری در کاهش ناراحتی ذهنی دارند.

هنگام بررسی مصرف هرگونه مکمل، داروی گیاهی یا دارویی باید با مشاور خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بی خطر است و به سلامتی آسیب نمی رساند، به عنوان مثال ، تداخل با سایر داروها.

۴- درمان افسردگی جوانان با نظارت بر سلامت جسمانی

عوامل تحریک کننده افسردگی

مراقبت از سلامتی عمومی فرزندتان با اطمینان از اینکه او خوب غذا می خورد، خواب کافی دارد و ورزش برای کمک به افسردگی یا اضطراب او بسیار مهم است. بد نیست نگاهی به مهم لیست خوراکی های شاد کننده و ضدافسردگی در ویکی روان بیندازید

۵- مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)

SSRI معمولا رایج‌ ترین داروی ضد افسردگی است که تجویز می شود و به علت عوارض جانبی کمتر ترجیح داده می‌ شوند. SSRI ها بر روی انتقال دهنده عصبی سروتونین کار می کنند. SSRI ها از جذب سروتونین در بدن جلوگیری می کنند بنابراین می توان از آن به طور موثرتری در مغز استفاده کرد.

SSRI های فعلی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) شامل موارد زیر است:

  • سیتالوپرام (Celexa)
  • اسکیتالوپرام (لکساپرو)
  • فلوکستین (Prozac)
  • فلووکسامین (Luvox)
  • پاروکستین (Paxil ، Pexeva)
  • سرترالین (Zoloft)
  • ویلازودون (Viibryd)

اکثر SSRI ها فقط برای استفاده بزرگسالان تأیید شده اند. با این حال، فلوکستین برای جوانان مبتلا به MDD که ۸ سال به بالا دارند، تأییدیه FDA را دریافت کرده است.

اسکیتالوپرام برای جوانان مبتلا به MDD که حداقل ۱۲ سال دارند، تأییدیه FDA را دریافت کرده است.

شایعترین عوارض جانبی گزارش شده با SSRI ها عبارتند از:

  • مشکلات جنسی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سردرد

در روند درمان افسردگی جوانان، تمام جوانانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند باید از نظر عوارض جانبی کنترل شوند. اگر عوارض جانبی در کیفیت زندگی نوجوان شما تداخل دارد، با دکتر روانپزشک خود صحبت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

چه روش های درمانی دیگری می تواند به درمان افسردگی در جوانان کمک کند؟

در بالا بیشتر به روش های مشاوره و علم محور برای غلبه بر افسردگی جوانان پرداختیم، اما راهی برای درمان افسردگی جوانان در خانه وجود دارد؟ تغییر سبک زندگی ممکن است به تسکین علائم افسردگی کمک کند که در ادامه به آنها می پردازیم:

۶- ورزش کردن یک راه درمان افسردگی جوانان است

تجربیات به دست آمده از جلسات مشاوره افسردگی آنلاین و حضوری نشان داده‌ اند که ورزش منظم باعث تحریک تولید مواد شیمیایی “احساس خوب” در مغز می شود که روحیه را تقویت می کند. نوجوان خود را تشویق کنید در ورزشی که به آن علاقه دارد ثبت نام کند یا برای ارتقا فعالیت بدنی بازی هایی انجام دهد.

۷- خواب کافی برای غلبه بر افسردگی جوانان حیاتی است

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

خواب برای روحیه نوجوان شما مهم است. آنها باید هر شب به اندازه کافی بخوابند و یک برنامه منظم برای خواب را دنبال کنند.

خواب مناسب و به وقت شبانه، باعث ترشح صحیح هورمون های بدن می شود و این یکی از بهترین راه های درمان افسردگی جوانان در بلند مدت است.

۸- رژیم غذایی حساب شده

با اینکه بالاتر به تغذیه اشاره کردیم، اما به دلیل اهمیت فراوان آن در درمان افسردگی در جوانان با هم به آن اشاره می کنیم.

با پردازش غذاهای سرشار از چربی و قند، انرژی اضافی به بدن می رسد. این غذاها می توانند احساس تنبلی در شما ایجاد کنند، وعده های غذایی که مملو از مواد مغذی است را آماده کنید.

اتفاقا در جلسات مشاوره روانشناسی نوجوانان و جوانان هم تاکید زیادی بر رژیم غذایی این رده سنی می شود.

۹- مصرف کافئین را مدیریت کنید

کافئین می تواند به طور لحظه ای روحیه را تقویت کند. با این حال، استفاده منظم می تواند باعث احساس خستگی یا ضعف شود. پس مراقب میزان مصرف کافئین در فرزندتان باشید.

۱۰- الکل

جوانان مبتلا به افسردگی ممکن است با الکل خود درمانی کنند چون برای چند ساعت احساس بهتری خواهند داشت. با این حال مصرف الکل مشکلات بیشتری ایجاد می‌ کند، به ویژه برای نوجوانان. افراد مبتلا به افسردگی باید از مصرف الکل خودداری کنند.

چگونه روان درمانی می تواند به افسردگی نوجوان کمک کند؟

جوانان مبتلا به افسردگی باید قبل یا همزمان با شروع درمان دارویی به یک مشاور روانشناس خوب و باتجربه واجد شرایط مراجعه کنند.

مشاور و متخصص روانشناس به خوبی کمک جوانان می کند تا اختلال افسردگی را به شیوه ای اصولی درمان کنند. همچنین در روند درمان افسردگی جوانان، توصیه می شود افکار و احساسات منفی را با افکار خوب جایگزین کند.

چگونه می توانم به نوجوان خود کمک کنم تا با افسردگی کنار بیاید؟

درمان افسردگی در روانشناسی

افسردگی ممکن است تأثیر عمیقی در زندگی فرد بگذارد و فقط می تواند مشکلات مربوط به سالهای نوجوانی را افزایش دهد. یادتان باشد همیشه تشخیص افسردگی نوجوانان کار آسانی نیست. با این حال، با درمان مناسب نوجوان شما می تواند کمک لازم را دریافت کند.

اگر افسردگی بر زندگی جوان شما تأثیر می گذارد، باید از یک متخصص درمان افسردگی کمک بگیرید. متخصص به طور خاص برای جوان شما یک طرح درمانی ایجاد می کند. همچنین مهم است که جوان آن برنامه را دنبال کند.

سایر مواردی که نوجوان شما می تواند برای کمک به کنترل افسردگی انجام دهد:

  • سالم بمانید و ورزش کنید
  • انتظارات و اهداف واقع بینانه داشته باشید
  • کمک بخواهید
  • از طریق دوستی سالم با دیگران ارتباط برقرار کنید
  • برای بیان افکار و احساسات خود، آنها را بنویسید
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

کلام آخر از ویکی روان در مورد درمان افسردگی جوانان

اگر علائم پس از ۶ تا ۸ هفته بهبود نیافت، درمان و تشخیص اولیه را مجددا توسط یک مشاور روانشناس ارزیابی کنید. مشاور روانشناس موضوع را به شیوه ای اصولی تحلیل و راهکارهای تماما اختصاصی ارائه می دهد.

دوست گرامی، می توانید در سایت ویکی روان، به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره روانشناسی برای درمان افسردگی جوانان برگزار کرده و با مشاور دلخواهتان در تماس باشید:مشاوره تخصصی درمان افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا