روانشناسی کودک و نوزاد

انزوای اجتماعی در کودکان چیست؟ (علائم+راه درمان)

انزوای اجتماعی در کودکان در سنین مختلف روی می دهد و والدین معمولا از وجود آن اطلاعی ندارند! انزوا در کودکان یکی از خطرناک ترین رفتارهای شخصی است که اگر ریشه یابی و درمان نشود می تواند زمینه ساز دیگر اختلالات شود. در جلسات مشاوره آنلاین کودک سایت ویکی روان، صحبت های زیادی در مورد کودکان منزوی و راه های درمان آنها می شود که در این مطلب به آن می پردازیم.

انزوای اجتماعی در کودکان چیست؟

با بخش وبلاگ و مطالب سایت ویکی روان همراه باشید.

بیشتر کودکان و نوجوانان مدرسه‌ ای، ورزش و سایر فعالیت ها را مهمترین بستر روابط اجتماعی خود می دانند که اتفاقا به مرور زمان موقعیت اجتماعی آنها را ایجاد می کند.

اگرچه آنها می توانند به صورت آنلاین با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، اما دسترسی به همسالان خود کلید ایجاد روابط و دوری از انزوای اجتماعی کودکان است.

اکنون که فاصله گذاری اجتماعی انجام این کار را برای کودکان دشوار کرده است و زندگی ما را همراه با استرس های کرونایی همراه کرده است، والدین، خواهر و برادرها و دیگر اعضای خانواده تنها راه خروجی آنها برای برقراری ارتباطات رو در رو واقعی اجتماعی شده اند.

در حالی که مزایای کاهش سرعت و گذراندن وقت بیشتر با خانواده بدیهی است اما فرزندان ما آثار قرنطینه اجتماعی را احساس خواهند کرد.

پس یادتان باشد، در شرایط مختلف ممکن است جامعه تحت تاثیر اتفاقات ناخواسته ای مانند فاصله گذاری اجتماعی یا اعمال قوانین شدید قرنطینه قرار بگیرد، اما همیشه برای دوری از انزوای اجتماعی کودکان راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

قرنطینه اجتماعی و رشد کودک

انزوای اجتماعی کودکان
انزوای اجتماعی کودکان

به طور کلی، چند ماه فاصله گذاری اجتماعی بر کودکان تاثیر دارد.

این امکان وجود دارد که دوره های طولانی‌ تری از قرنطینه ایجاد شود و در مورد نوع خطری که ممکن است برای کودکان خردسال و بزرگتر ایجاد شود، سوالاتی مطرح شود.

همانطور که در مقاله تعریف انزوای اجتماعی در ویکی روان گفتیم، اجتماعی شدن یک فرایند حیاتی در رشد کودک است. کودکان مهارت هایی را یاد می گیرند که بر تعاملات روزمره آنها با دیگران تأثیر می گذارند.

در دوره های رشد اجتماعی که کودک از فرصت ایجاد این مهارت ها محروم است، به طور بالقوه رشد اجتماعی – عاطفی او به تاخیر می‌ افتد

اخیرا تحقیقی به بررسی تأثیر تعطیلی مدارس بر کودکان و نوجوانان، به ویژه افرادی که دارای نیازهای روانی و کودکان با نیازهای ویژه هستند، پرداخته است.

موسسه خیریه سلامت روان YoungMinds از ۲۱۱۱ شرکت کننده تا سن ۲۵ سالگی که سابقه بیماری روانی داشتند، نظرسنجی کرد. بیش از ۸۰ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشتند گفتند که همه‌ گیر شدن کووید ۱۹ شرایط آنها را بدتر کرده ‌است.

علاوه بر این، ۲۶ درصد گزارش داده اند که به دلیل قرنطینه اجتماعی از حمایت بهداشت روانی برخوردار نیستند. نویسنده با ادامه این بیماری همه گیر به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

او همچنین بر اهمیت نظارت بر وضعیت سلامت روانی جوانان در درازمدت در نتیجه تعطیلی طولانی مدارس، اقدامات سختگیرانه فاصله گذاری اجتماعی و خود پاندمیک تاکید دارد.

اثرات قرنطینه و انزوای اجتماعی بر گروه های سنی مختلف

دشوار است که بگوییم کودکان در هر سنی چگونه این زمان را در زندگی خود به یاد خواهند آورد. هیچ سابقه‌ ای در این مورد وجود ندارد.

ما به عنوان والدین، مربیان و سایر مراقبین، هیچ تجربه یا داده ای از دوره‌ های گذشته قرنطینه گسترده نداریم تا بتوانیم پیش بینی کنیم که چگونه ممکن است تحت تأثیر قرنطینه اجتماعی در طول کووید ۱۹ قرار بگیرند

برخی از کودکان ممکن است آنقدر بزرگ نشده باشند که بتوانند شدت وضعیت را درک کنند.

نشانه های انزوا در کودکان چیست؟

دقیقا مانند انزوای اجتماعی افراد سالمند، علائم منزوی شدن کودکان در همه یکسان نیست. اما با این حال در ادامه به رایج ترین نشانه های انزوای اجتماعی در کودکان اشاره می کنیم:

  1. عدم تمایل به شرکت در فعالیت های اجتماعی
  2. ترجیح بازی های کامپیوتری و ماندن در خانه به معاشرت با دیگران
  3. عدم برقراری ارتباط صحیح با همسالان
  4. بهانه گیری زیاد در محیط خارج از خانه از نشانه های منزوی شدن کودکان است
  5. پرخاشگری و خلوت گزینی در صورت قرار گرفتن در محیط اجتماعی
  6. روزمرگی و عدم تمایل به ایجاد تغییرات مثبت جدید

انواع انزوای اجتماعی در کودکان در سنین مختلف

اکثر کودکان شرایط فعلی را به عنوان “وضعیت عادی جدید” خود در ماه های آینده می پذیرند. با در نظر گرفتن این موارد، در ادامه مواردی ذکر شده است که باید برای هر گروه سنی در نظر داشته باشید.

۱- انزوای اجتماعی کودکان پیش دبستانی

پیش دبستانی اغلب پایه و اساس رشد اجتماعی است، به ویژه از آنجایی که این می تواند اولین فرصت برای کودکان باشد تا نحوه تعامل با همسالان خود را بیاموزند.

بدون فرصت ایجاد این بنیاد، کودکان ممکن است برای توسعه مهارت های اجتماعی مانند:

  • تعامل با همسالان
  • حل مسئله
  • انتظارات رفتاری

مشکل داشته باشند.

۲- کودکان منزوی دوره ابتدایی و دبستان

در سال های ابتدایی و دبستان، کودکان مستقل تر می شوند و رابطه بین اقدامات و پیامدها را درک می کنند.

همانند کودکان کوچکتر، آنها هنوز مهارت های اجتماعی خود را تقویت می کنند که معمولا در طول تعاملات همسالان در مدرسه ایجاد می شود.

وقتی مدرسه‌ ای وجود ندارد، کودکان ممکن است برای جبران اختلالات روتین خود، زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کنند. به همین دلیل است که والدین باید برنامه ای را اجرا کرده و بر فعالیت های فرزندان خود نظارت داشته باشند.

در غیر اینصورت انزوای اجتماعی بچه ها قدرت گرفته و هر روز حال روحی آنها را بدتر خواهد کرد.

۳- منزوی شدن نوجوانان و نوجوانان

در حالی که آنها آنقدر بزرگ هستند که می توانند پیامدهای اقدامات خود و تأثیر قرنطینه را درک کنند، مغز یک نوجوان هنوز در حال رشد است و برای بالغ شدن نیاز به تعامل اجتماعی دارد.

نوجوانان رویدادهای اجتماعی مانند ورزش های تیمی و فارغ التحصیلی را بازتابی از احساس خود می دانند و وقتی اینها در دسترس نباشند، همراه با لغو کلاسهای مدرسه، ممکن است برای سازگاری با نوع دیگری از زندگی اجتماعی تلاش کنند.

جوانان بدون داشتن انگیزه خارجی ممکن است علائم افسردگی در جوانان را تجربه کنند که اگر به آن توجه نشود، می تواند بر عملکرد طولانی مدت آنها تأثیر بگذارد.

نکات و استراتژی‌ های والدین برای کمک به کودکان منزوی

درمان عدم تمرکز کودکان

کودکان و نوجوانان می توانند بسیار راحتتر از بزرگسالان خود را با تغییرات وفق دهند. گفته می شود، والدین می توانند در این دوران نقش مهمی در حمایت از سلامت روانی و عاطفی فرزندان خود داشته باشند.

با اینکه والدین خود هم تحت فشار قرار می گیرند و مشکلات خاص خود را دارند، اما باید با دقت زیادی روند سلامت روانی فرزندان خود را نظاره کنند. بچه های منزوی خصوصیات خاصی دارند که به مرور زمان در آنها ایجاد شده و با سختی درمان می شود!

اما رشته روانشناسی کودک چه پیشنهاداتی برای غلبه بر انزوای اجتماعی در کودکان پیشنهاد می کند؟

۱- ارتباطات برای تغییر انزوای اجتماعی کودکان مهم هستند

فضایی امن ایجاد کنید تا کودکان بتوانند سوالات خود را بپرسند و نگرانی ها و ناراحتی های خود را در مورد از دست دادن فعالیت ها و کارهای معمول در زمان قرنطینه به اشتراک بگذارند.

این امر همچنین برای آموزش کودک یا نوجوان شما در مورد اهمیت فاصله گذاری اجتماعی و نحوه ماندن در خانه برای ایمن نگه داشتن آنها صادق است.

پیشنهاد می کنیم مقاله راه های بهبود مهارت های ارتباطی کودکان را در ویکی روان مطالعه کنید.

۲- با آنها درباره ارتباط برقرار کردن صحبت کنید

فاصله گذاری اجتماعی به معنای انزوا یا قرنطینه اجتماعی نیست. با استفاده از فناوری، کودکان می توانند با دوستان، معلمان، مربیان و سایر همسالان یا بزرگسالانی که در زندگی آنها نقش دارند در تماس باشند.

نقش شما در این مدت این است که در مورد چگونگی تعامل با دوستانشان در شبکه های اجتماعی،از طریق تماس تصویری، پیام کوتاه و مکالمات تلفنی صحبت کنید با آنها همکاری کنید.

به هنگام برقراری ارتباط با دوستان، حتما در مورد پارامترها و انتظارات درباره وسایل الکترونیکی با آنها گفتگو کنید.

خوشبختانه تکنولوژی به کمک ما می آید تا بهتر انزوا در کودکان را شکست دهیم.

۳- روال عادی را حفظ کنید

حفظ روال منظم و قابل پیش بینی با انعطاف پذیری در طول این دوران عدم قطعیت و اضطراب بسیار مهم است.

سعی کنید با افزایش میزان خلاقیت بچه ها از خودشان برای انجام کارهای خلاقانه کمک بگیرید، آنها دنیای خودشان را بهتر از ما میشناسند.

۴- از متخصص روانشناس کمک بگیرید

بیشتر اوقات برای تغییر شرایط فعلی نیاز داریم از مشاورین کودک و نوجوان برای غلبه قطعی بر انزوای اجتماعی در کودکان کمک بگیرید.

آنها می توانند شرایط فرزند ما را به صورت اختصاصی بررسی کرده و پیشنهادات قابل اجرا ارائه دهند. به همین دلیل توصیه می کنیم با مشاهده نشانه های انزوا در بچه ها با روانشناس آنلاین یا حضوری کودک و نوجوان در تماس باشید.

۵- مراقب سطوح ناامیدی باشید

هم کودکان و هم والدین در این مدت با افزایش سطح سرخوردگی مواجه خواهند شد. اشکالی ندارد که انتظارات خود را تغییر دهید.

اعضای خانواده را تشویق کنید تا با هم وقت بگذرانند، به حریم خصوصی و زمان تنهایی یکدیگر احترام بگذارند و فعالیت های آگاهانه مانند مدیتیشن، یوگا یا پیاده روی در محله را برای کمک به تنظیم احساسات پیشنهاد دهید.

با مشاهده هر یک از نشانه های افسردگی کودکان باید در فکر تغییر شرایط محیط و جو خانه باشید تا انزوای کودکان شکست بخورد.

۶- سطوح اضطراب خود را بررسی کنید

مدیریت استرس، ترس و اضطراب شما حتی مهمتر از مدیریت فرزندان شما است.

کودکان از والدین خود الگوبردای می کنند و اگر شما آشکارا نگران پاندمیک هستید یا مدام ذکر می کنید که از لغو فعالیت ها چقدر ناراحت هستید، این اضطراب به فرزندان شما نیز منتقل می‌ شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که گفتیم، انزوای کودکان می تواند زمینه ساز دیگر اختلالات روانی در آنها شود، به همین خاطر به هیچ وجه نباید این موضوع را دست کم بگیرید.

حتی اگر خلوت گزینی یکی از ویژگی های رفتاری خانواده شما است، باز هم برای شرکت فعالیت های اجتماعی فرزندتان باید برنامه داشته باشید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره غیرحضوری کودک در سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست متخصصین روانشناس کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا