مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

۶ راه درمان افسردگی شدید (راهکارهای قطعی)

درمان افسردگی شدید باید حساب شده و اصولی پیش برود، در غیر اینصورت نه تنها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، بلکه اوضاع بدتر هم می شود. درمان قطعی افسردگی شدید باید با کمک مشاور روانشناس متخصص در درمان افسردگی، به صورت آنلاین یا حضوری صورت بگیرد چون هر نوع آزمون و خطایی در این مورد، نتایج بسیار بدی به همراه خواهد داشت. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق ویژگی ها و علائم افسردگی شدید و راه های درمان آن از دید علم روانشناسی می پردازیم.

روشهای درمان افسردگی شدید چیست؟

با بخش مقالات در سایت ویکی روان همراه باشید.

خوشبختانه در روانشناسی، برای افسردگی شدید گزینه‌ های درمانی متعددی وجود دارد. مشاور روانشناس شما می‌ تواند بر اساس علائم بیماری افسردگی، بهترین مورد را برای شما تعیین کند. سایر فاکتورهایی که هنگام پیشنهاد یک برنامه درمانی در نظر گرفته می‌ شوند سطح عملکرد شما و میزان آسیب آن به خودتان یا دیگران است.

هر یک از راه های درمان افسردگی شدید که در ادامه آورده می شوند بر اساس شرایطی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

۱- روان‌ درمانی موثرترین راه درمان افسردگی شدید بدون دارو است

عوامل تحریک کننده افسردگی

روان‌ درمانی که به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته شده، می‌تواند در کاهش علائم اختلال افسردگی کمک‌ کننده باشد. انواع روان‌ درمانی عبارتند از:

  • رفتار درمانی شناختی (CBT)
  • درمان بین فردی (IPT)
  • روان درمانی

بسیاری از مشاورهای روانشناس چند روش درمانی را ارائه می‌ دهند. شما می‌ توانید از مشاور خود درخواست ارجاع کرده یا در سایت‌ های مختلف متخصص درمان افسردگی مورد نظر خود را پیدا کنید. بهتر است این متخصصان در بیماری افسردگی شدید تخصص داشته باشند.

به دلیل گسترش اینترنت و ترویج جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی از سراسر دنیا، امروزه روان درمان یکی از راه های درمان افسردگی شدید در خانه به حساب می آید که تاثیرگذاری بسیار هم به همراه دارد.

لیست بهترین مشاورین درمان افسردگی

۲- دارو درمانی 

بیشتر اوقات داروهای مخصوص افسردگی برای درمان افسردگی شدید تجویز می‌ شود. متداول ترین نوع دارویی که استفاده می‌ شود، مهار کننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) است.

شامل داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک Prozac (fluoxetine)، زولوفت Zoloft (sertraline) و پاکسیل Paxil (paroxetine) می‌ شود.

سایر داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می‌ شوند عبارتند از:

  • مهار کننده های جذب مجدد نوراپی نفرین – دوپامین (NDRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه چرخه‌ ای (TCA)
  • مهار کننده‌ های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

۳- درمان تحریک مغز

قبلا در ویکی روان درباره تاثیرات مخرب افسردگی بر مغز صحبت کردیم، پس بی دلیل نیست برای غلبه بر افسردگی های شدید هم از تحریک مغز استفاده شود.

اگر کسی افسردگی شدیدی داشته باشد که به درمان‌ های اولیه مانند داروهای ضد افسردگی یا روان درمانی پاسخ خوبی نداده‌، ممکن است برایش درمان‌ های تحریک مغزی تجویز شود. نمونه‌ هایی از این روش‌ های درمانی که برای افسردگی استفاده می‌ شود عبارتند از:

  • تشنج درمانی (ECT)
  • تحریک مغناطیسی Transcranial (TMS)
  • تحریک عصب واگ (VNS)

۴- درمان افسردگی به صورت بستری

در برخی موارد که شدت افسردگی مزمن بسیار بالا می رود، ممکن است برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید، درمان‌ های بستری توصیه شود. بستری شدن در بیمارستان به دلیل افسردگی به معنای ضعف شما نیست.

بلکه به این معنی است که درمان شما در یک محیط کنترل شده موثرتر می‌ باشد.

درمان افسردگی شدید به عنوان یک بیمار بستری، به روانشناسان و مشاورین روانپزشک امکان می‌ دهد که پاسخگویی به پروتکل درمانی را از نزدیک کنترل کنند. اگر افسردگی شما در ابتدا واکنشی نداشته یا بدتر نشود، به آنها امکان می‌ دهد هرگونه تغییر لازم را انجام دهند.

۵- روش های مکمل برای درمان درمان قطعی افسردگی شدید

چند اقدام دیگر وجود دارد که می‌ توانید همراه با سایر گزینه‌ های درمانی برای بهبود افسردگی شدید انجام دهید. روانشناس شما ممکن است یک یا چند مورد را برای بهبود شما تجویز کند.

برخی از مهمترین این درمان ها که کمک‌ کننده هستند عبارتند از:

  • استفاده از طب سوزنی
  • ماساژ
  • ریلکسیشن هدایت شده
  • مراقبه
  • یوگا

مشاورهای روانشناس و تیم مراقبت از سلامت روان می‌ توانند به شما کمک کنند تا تمام گزینه‌ های مختلف درمان افسردگی شدید را ارزیابی کنید و یکی مورد متناسب با نوع افسردگی و شدت آن را پیدا کنید.

یافتن روشی که برای شما مناسب است شاید زمان بر باشد. ممکن است لازم باشد چند نوع درمان را امتحان کنید یا همزمان از چندین روش درمانی (مانند داروهای ضد افسردگی به علاوه درمان) برای مدیریت موثر علائم خود استفاده کنید.

۶- کنار آمدن با افسردگی!

مشاوره درمان افسردگی آنلاین در ویکی روان

در حالی که در حال درمان افسردگی هستید و یاد می‌ گیرید که با علائم خود کنار بیایید و آنها را مدیریت کنید، برخی از مراحل نیز وجود دارد که می‌ توانید به تنهایی انجام دهید.

ایجاد یک شبکه پشتیبانی مراقبت از فرد، خوب غذا خوردن، خواب کافی، ورزش منظم و پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل همه تغییراتی در سبک زندگی است که نه تنها می تواند باعث بهبود روحیه بلکه سلامت و سلامتی شما شود

وقتی افراد علائم افسردگی مزمن دارند که با گذشت زمان یا درمان‌ های معمول بهتر نمی‌ شوند، ممکن است نگران باشند که هرگز قادر به کنار آمدن نباشند. افرادی که به شدت افسرده هستند ممکن است در معرض خطر افزایش خودکشی قرار بگیرند.

قبلا در ویکی روان به طور مفصل درباره روش های درمان افسردگی صحبت کردیم که می توانید استفاده کنید. اما باز هم تاکید می کنیم، برای درمان افسردگی شدید، بیشتر از هر چیزی به گفتار درمانی و در بعضی موارد به دارو درمانی نیاز دارید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

کلامی از ویکی روان

در حالی که تعریف مشخصی از افسردگی شدید وجود ندارد، اما بدیهی است که افسردگی و علائم آن شدت‌ های مختلفی دارند. بعضی از افراد علائمی دارند که با گذشت زمان بهتر می‌ شوند و زندگی روزمره آنها را مختل نمی‌کنند.

برخی دیگر علائمی دارند که به خوبی به درمان‌ هایی مانند داروهای ضد افسردگی و روان درمانی پاسخ می‌ دهند.

اگرچه یافتن موثرترین راه برای مدیریت علائم افسردگی شدید ممکن است مدتی طول بکشد، اما نباید ناامید شوید

اگر در تلاش برای یافتن روش درمانی مناسب هستید، به خاطر داشته باشید که روشهای مختلفی برای کمک به خودتان نیز وجود دارد. مانند تمرکز بر داشتن یک رژیم غذایی مغذی، انجام برخی از فعالیت های بدنی و تلاش برای داشتن خواب کافی.

شما دوست عزیز و گرانی می توانید از سراسر ایران و جهان، در بخش مشاوره آنلاین و تصویری درمان افسردگی سایت ویکی روان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره آنلاین برگزار کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار کنید:

درمان افسردگی غیرحضوری در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا