مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

8 قدم درست در مراحل پذیرش غم

برای گذر از اندوه باید به پذیرش آن برسید!

مراحل پذیرش غم را می دانید؟ غم یکی از احساسات ضربه زننده و غیر قابل انکار برای به چالش کشاندن زندگی انسان هاست. قطعا شما هم یک بار در طول عمر خود آن را تجربه کرده اید. در جلسات مشاوره افسردگی تاکید زیادی درباره پذیرش اندوه می شود تا فرد به مسیر درست زندگی خود بازگردد. در ادامه این مطلب از سایت ویکی روان، به بررسی دقیق مراحل پذیرش غم از دید روانشناسی می پردازیم.

مراحل پذیرش غم به چه صورت است؟

با مطالب روانشناسی روز در سایت ویکی روان همراه باشید.

پیش از تعریف مراحل پذیرش غم، لازم است نکاتی را بدانیم. زمان ثابتی برای رهایی از غم وجود نداارد و ممکن است هر شخص، مدت زمان متفاوتی را در مراحل پذیرش اندوه طی کند. آگاهی از علت غم و اندوه می تواند به شما در این راه برای رسیدن به مرحله پذیرش، کمک کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

در موقع غم چه نشانه هایی در خود می بینید؟

همانطور که در مقاله احساس غم چیست گفتیم، همه گاهی اوقات غمگین می شوند. این احساس ممکن است تحت تاثیر مراحل عزاداری و سوگ و یا شکست عشقی  یا هر رویداد دیگرانی باشد. حتی ممکن است شما ندانید که چرا احساس غم دارید و در هر حالت نشانه متفاوتی در خود ببینید با این حال مراحل پذیرش غم در انواع غم و اندوه یکسان است.

1- در مراحل پذیرش غم باید ابتدا انتخاب کرده و برنامه ریزی کنید

وقتی عادت نداریم احساسات خود را درک کنیم، احساسشان ناراحت کننده و طاقت فرسا است. گزینه های زیادی برای شروع و دوری از شخصیت ضد اجتماعی وجود دارد.

می توانید با یک درمانگر کار کنید، از یک دوست بخواهید که از شما حمایت کند یا به گروهی بپیوندید. شما همچنین می توانید زمان بی‌کاری خود یادداشت برداری کنید. به این موضوع فکر کنید و تصمیم بگیرید ممکن است به چه حمایتی نیاز داشته باشید و در هر حالتی از انزوای اجتماعی دوری کنید.

یک هفته کامل شب‌ها استراحت کامل داشته باشید. آن را به یک هدف اصلی خود تبدیل کنید. در پایان هر روز، یادداشت کنید که روزتان چگونه بوده است. احساس شما، بهره وری شما، نحوه تعامل شما با دیگران را لحاظ کنید. در پایان هفته، به عقب برگردید و همه چیز را یادداشت کنید و از تاثیر خواب و غذاهای ضدافسردگی و ناراحتی در مراحل پذیرش غم غافل نشوید.

2- کاهش سرعت از لازمه های پذیرش غم و اندوه است

زمانی که در مراحل پذیرش غم هستید؛ بهتر است آرام باشید و از عوارض غصه خوردن و ناراحتی دور بمانید. صفحه نمایش ها را خاموش کرده یک مکان ساکت پیدا کنید ومحرک‌های حواس پرتی را حذف کنید. این کار را در ماشین یا قطار انجام ندهید. موسیقی را خاموش کنید و ساکن باشید.

حرکت مداوم ما روشی برای خاموش کردن احساساتمان است، بنابراین راهی برای توقف و بی حرکتی پیدا کنید. احساساتتان منتظر شما خواهند بود.

3- ماساژ بگیرید و یاد بگیرید که رها کنید

اگر از قبل ماساژ می‌گرفتید دوباره انجامش دهید! اگر تازه کار هستید، بروید ماساژ بگیرید! یاد بگیرید بدن خود را با کمی کمک، آرام کنید. توجه داشته باشید که چگونه ممکن است تنش را حفظ کنید و چگونه می توانید در مراحل پذیرش غم برای کاهش تنش و استرس اقدام کنید.

شما همچنین می توانید خود ماساژ را تمرین کنید، و بهترین خبر این است که کاملا رایگان است!

4- در مراحل پذیرش غم با بدن خود در تماس باشید

اگر می خواهید احساسات خود را درک کنید، از بدن خود شروع نمایید. احساسات رویدادهای فیزیولوژیکی هستند. آنها عواطفی را با خود حمل می کنند که می توانید به آنها اشاره کرده و توصیف کنید. توجه بیشتر و دقیقی به بدن خود کنید همان طور که قبلا در ویکی روان درباره تاثیر استرس بر بدن مفصل توضیح داده ایم.

به زمانی که فک خود را می فشارید یا زمانی که شانه هایتان بالا است توجه کنید. توجه داشته باشید که قفسه سینه شما جمع شده یا دردی در شکم شما وجود دارد. بیشتر آگاه باشید و این احساسات را همانطور که درک می کنید نام ببرید.

در زمانی که برای به دست آوردن مراحل پذیرش غم می جنگید؛ سلامتی خود را با چیزی فراتر از ورزش متعادل کنید .وقتی زندگی پر استرسی داریم، گاهی اوقات تنها راه ما این است که بیشتر در باشگاه به خود فشار بیاوریم. مجبور نیستید ورزش را متوقف کنید، اما می‌توان زمان سونا یا پیاده روی در بیرون را تغییر داد و شاهد تاثیر ورزش بر افسردگی با مراقبت از خود به روش های جدید در مراحل پذیرش غم باشید.

5- برای پذیرش غم احساسات اولیه را بشناسید

ما از 5 احساس اصلی استفاده می کنیم: خشم، شرم، ترس، غم و شادی. احساسات و عواطف بی‌شماری وجود دارد، و تلاش برای دانستن و نام بردن آنچه احساس می‌کنیم، می‌تواند به سرعت طاقت‌فرسا شود. پس با این اصول شروع کنید.

کدام یک از این 5 احساس در حال حاضر برای شما واقعی است؟ در این مرحله از پذیرش غم، همانطور که ترشح هورمون های غم  را احساس می کنید، شروع به تطبیق احساسات پنج گانه با احساسات فیزیکی در بدن خود کنید.

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

6- مراحل پذیرش غم را به خود سخت نگیرید و گاهی چرت بزنید

چرت بزنید!؟! چگونه؟ چه زمانی؟

شما می توانید آن را کشف کنید. به خود هدیه دهید و فقط یک چرت بزنید. هورمون های غم و ناراحتی دقیقا مشابه هورمون های شادی هستند! پس در مراحل پذیرش غم نیاز است از این هورمون ها هم استفاده کنید. ضمن این که در بعضی مواقع افراد به داروهای ضد افسردگی تنها به دید یک محرک خواب نگاه می کنند در صورتی که با چرت زدن، چالش خواب شما نیز به مرور حل می شود.

7- پذیرش اندوه را با صدای بلند در صحبت کردن بگذرانید

وقتی چیزی را احساس کردید، آن را یادداشت کنید یا با صدای بلند نام ببرید. دکتر دانیل سیگل عبارت «صدا بزن تا رامش کنی» را ابداع کرد. این دانشی است که باید با بدن و تجربه انسان مطابقت داشته باشد. فوق العاده ساده و قدرتمند است.

در مراحل پذیرش غم وقتی چیزی شما را سردرگم می کند، به جای فشار آوردن به خود، مهارت های زندگی که به یاد دارید را به کار بگیرید. سرعت خود را کم کرده، بدن خود را احساس کنید، و تجربه خود را به سادگی توصیف کنید، مانند «غرق و ترس را احساس می کنم و کنترلی روی آن ندارم.» این تمرین کوچک می تواند شما را به مسیر درست شاد زیستن برگرداند.

8- در آخرین پله از مراحل پذیرش غم، آن را بپذیرید

وقتی آرام شدید، اندوه را حس کردید و نا امیدید، قدم بعدی پذیرش غم است. احساسات خوب یا بد نیستند. آنها فقط احساسات هستند. شما نباید درگیر افسردگی شوید و تفاوت افسردگی با غم را بشناسید. در مراحل پذیرش غم وقتی آنچه را که احساس می‌کنید به جای اینکه کنار بگذارید، بپذیرید؛ اجازه می‌دهید آن احساس بدون سرکوب شدن عبور کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

ویکی روان در مراحل پذیرش غم کنار شما است

غم و اندوه واکنشی طبیعی به احساسات با ارزشی است که از دست رفته اند. گاها این واکنش طبیعی شما را درگیر خستگی، نوسان خلق، بی قراری، پرخاشگری، انزوا و… می کند که با جلسات مشاوره برای اندوه، بر طرف می شود. در صورتی که غم و اندوه را با کمک یک روانشناس از بین نبرده اید ممکن است اکنون درگیر استرس و اضطراب باشید که در ویکی روان امکان مشاوره تلفنی برای استرس شما وجود دارد.

بهترین مشاور برای کمک به پذیرش غم در سایت ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا