مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی کرونا چیست؟ (علائم+درمان افسردگی کرونایی)

افسردگی کرونا یکی از عواقب ابتلا به این بیماری و البته روزهای همه گیری جهانی است. افسردگی در کرونا به شدیدتر شدن این بیماری کمک می کند و بدون شک اگر فرد بیمار دچار علائم افسردگی شود، قدرت کرونا ویروس بیشتر شده و خطرات جدی به همراه خواهد داشت. در بخش مشاوره درمان غیرحضوری افسردگی در ویکی روان، افراد زیادی درباره افسردگی در ایام کرونا (covid-19) پرسش هایی مطرح می کنند که در ادامه به آنها می پردازیم.

افسردگی کرونا چیست؟

با بخش مقاله های سایت ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان درباره افسردگی کرونایی دریافت می کنیم، مثلا:

  • با افسردگی کرونا چه کنیم؟
  • لطفا بگویید با افسردگی دوران کرونا چه کنیم؟
  • افسردگی بعد از کرونا چقدر طول میکشد؟
  • آیا مشاور روانشناس میتواند در درمان افسردگی در کرونا کمکم کند؟
  • اولین علائم افسردگی کرونا چیست؟
  • آیا از راه دور می توان افسردگی بعد کرونا را درمان کرد؟

و صدها سوال دیگر که نشان از نگرانی و اضطراب مردم در روزهای کرونایی و حتی بعد از بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 100,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

مهم ترین نکات درباره افسردگی و کرونا که باید بدانید

افسردگی اساسی عکس
افسردگی اساسی عکس

در بحبوحه پاندمیک جهانی کووید ۱۹، احساس ناامیدی بسیار رواج دارد. اما رعایت این نکات به بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی کمک می‌ کند.

درک افسردگی مهم ترین موضوع است

شما تنها فردی نیستید که قرنطینه، استرس و اضطراب کرونا، عدم قطعیت اقتصادی و هجوم روزانه اخبار بد ناشی از پاندمیک کرونا ویروس بر روحیه شما تأثیر می گذارد.

در ایالات متحده، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اخیر Kaiser Family Foundation احساس کردند که پاندمیک به سلامت روان آنها آسیب رسانده و این تصور در سراسر جهان تکرار می شود

استرس انزوای اجتماعی، نگرانی در مورد شغل، پول و سلامتی و احساس عمیق فقدان که بسیاری از ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم، می تواند برای اولین بار افسردگی ایجاد کرده یا علائم آن را تشدید کند.

چگونه کووید ۱۹ بر افسردگی تأثیر می گذارد؟

این دوران پاندمیک ناراحت کننده و نامشخص است. حتی با شروع باز شدن برخی مکان ها پس از ماه‌ ها قرنطینه، پایان این پاندمیک ممکن است هنوز راه درازی به نظر برسد.

ممکن است شغل خود را از دست داده باشید، از نظر مالی دچار مشکل شده‌ و نگران این هستید که آیا و چه زمانی اقتصاد رونق می گیرد؟؟؟

ممکن است از فقدان عزیزان و زندگی که قبل از پاندمیک داشتید یا از ادامه فاصله گذاری اجتماعی احساس سرخوردگی و قطع امید کنید. زندگی در عصر ویروس کرونا می تواند بر روحیه شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

تمام این موارد می تواند شدت افسردگی در ایام کرونا را بیشتر کرده حال روانی افراد را دگرگون نماید.

دلیل افسردگی ناشی از کرونا چیست؟

اما با این وجود مهم ترین عوامل ایجاد افسردگی کرونا چیست؟

۱- قرنطینه و تنهایی به افسردگی دامن می زنند

انسان موجودی اجتماعی است.

همانطور که بارها در ویکی روان اشاره کردیم، قطع ارتباط با محبت، حمایت و تماس نزدیک خانواده و دوستان می تواند باعث بروز انواع بیماری افسردگی شود یا علائم موجود را بدتر کند. ماه‌ ها فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه احساس تنهایی در شما ایجاد کرده و مجبور می‌ شوید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

۲- یک رابطه آشفته شاید بدتر از تنهایی باشد

در حالی که روابط قوی و حمایتی برای سلامت روانی شما بسیار مهم است، گذراندن ماه‌ ها قرنطینه در رابطه ای مشکل دار، ناراضی یا بدرفتاری می تواند حتی بیشتر از تنهایی برای روحیه شما مضر باشد.

۳- اضطراب می تواند منجر به افسردگی شود

این همه ترس و عدم اطمینان در مورد کووید ۱۹ طبیعی است. اما ممکن است نگرانی های شما از کنترل خارج شده و باعث وحشت و اضطراب شوند. از آنجا که اضطراب و افسردگی از آسیب‌ پذیری زیستی سرچشمه می‌ گیرند، یکی می‌ تواند منجر به دیگری شود.

بهترین کار در این موارد این است که با متخصص روانشناس برای درمان استرس و اضطراب در تماس باشید تا از ابتلا به افسردگی کرونایی پیشگیری کنید.

۴- سطح استرس در حال افزایش است

تجربه یک تغییر اساسی در زندگی شما، مانند مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، تشخیص بیماری جدی یا مشکلات مالی یا روابط، استرس زیادی را به همراه دارد.

به دلیل پاندمیک، ممکن است چندین مورد از این عوامل استرس زا را به طور همزمان تجربه کنید و این امر شما را در برابر افسردگی ناشی از بیماری کرونا آسیب پذیرتر می کند.

۵- ممکن است به راه های مقابله ناسالم روی آوریم

بی حوصلگی، تنهایی و استرس ناشی از قرنطینه، مشکلات مالی یا انجام کار در منزل و مدرسه آنلاین فرزندانتان، ممکن است راه های ناسالم مقابله ایجاد کند.

ممکن است بیش از حد مشروبات الکلی بخورید، از مواد مخدر سوء استفاده کنید یا ناخواسته پرخوری کرده تا با استرس مقابله کنید. در حالی که این روش ها ممکن است یک آرامش کوتاه به همراه داشته باشند، اما در طولانی مدت علائم افسردگی شما را بسیار بدتر می کنند.

مهم ترین علائم افسردگی کرونا کدامند؟

از دید روانشناسی نشانه های افسردگی کرونا با علائم عمومی بیماری افسردگی تشابه زیادی دارد، اما به دلیل شرایط قرنطینه و همه گیری ویروس، بعضی از علائم افسردگی کرونا با دیگران متفاوت می باشد.

بارزترین نشانه های ابتلا به افسردگی کرونایی عبارتند از:

  • تغییر در اشتها
  • از دست دادن انگیزه
  • ایجاد حس قربانی بودن از بارزترین علائم افسردگی کرونا است
  • احساس خشم و عصبانیت طولانی مدت
  • تغییر در وضعیت خواب شبانه
  • تمایل به خلوت گزینی (انزوای اجتماعی)
  • عدم تمایل به تحرک بدنی و ورزش کردن
  • احساس روزمرگی و عدم تمایل به تغییر شرایط موجود

اینها تنها بخشی از نشانه های ابتلا به افسردگی کرونایی هستند، در موارد حساس تر، تشخیص باید توسط مشاور روانشناس خبره صورت بگیرد.

بهترین روش های درمان افسردگی در کرونا از دید روانشناسی کدامند؟

می توانید از راهکارهای سالم زیر برای بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی در روزهای کرونایی خود استفاده کنید. این نکات برای درمان افسردگی پس از کرونا یا حتی قبل از ابتلا به آن کاربرد زیادی دارد، پس در هر شرایطی به این نکات عمل کنید:

۱- تمرکز خود را تغییر دهید

هیچ راه حل ساده‌ ای برای بهبود افسردگی وجود ندارد و داشتن انرژی و انگیزه برای برداشتن اولین قدم دشوار است.

اما شما بیش از آنچه تصور می کنید بر خلق و خوی خود کنترل دارید. درست است که این لحظات دردناک و نگران‌ کننده هستند و افراد کمی در این لحظه بسیار خوشحال می‌ شوند. اما در عین حال افسردگی ناشی از ویروس کرونا باعث بدتر شدن اوضاع می‌ شود.

زمانی که افسرده هستید، همه چیز را از طریق یک لنز منفی می‌ بینید. با تشخیص این موضوع، می‌ توانید تمرکز خود را تغییر دهید و اولین قدم را بردارید تا خوش بین باشید.

۲- یک راه پیشگیری از افسردگی کرونا : حواس خود را پرت کنید

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

قبلا هم در ویکی روان گفتیم اگر موضوعی را دوست ندارید، باید کانون توجه خود را از آن منحرف کنید.

به نظر می رسد وقتی افسرده، بیکار و از شبکه اجتماعی خود جدا هستید، افکار منفی در ذهن شما پدیدار می‌ شوند. اما می توانید با تمرکز بر چیزی که به زندگی شما معنا و هدف می بخشد، این چرخه را بشکنید.

شاید همیشه می خواستید چیز جدیدی یاد بگیرید، مانند یک زبان جدید یا یک ساز موسیقی؟ یا شاید همیشه می‌ خواستید رمان بنویسید، آشپزی کنید یا سبزیجات را خودتان پرورش دهید؟ تمرکز بر یک پروژه یا هدف، حتی کوچک می تواند شما را از افکار و نگرانی های منفی دور کرده و روزهای شما را هدفمند کنند.

۳- منابع ساده شادی را بیابید

در حالی که نمی توانید تفریح کنید، می توانید خود را مجبور به انجام کارهایی کنید که روحیه شما را در طول روز تقویت می کنند.

مانند تماشای فیلم های خنده دار در یوتیوب یا قسمت های کمدی طنز مورد علاقه خود. سعی کنید به موسیقی روح انگیز گوش دهید (حتی اگر می توانید بلند شوید و تحرک داشته باشید) یا دلیلی برای خندیدن پیدا کنید.

سخت نگیرید، همیشه و در هر زمانی دلیلی برای شادی کردن وجود دارد. همین تکنیک های به ظاهر ساده کمک زیادی برای غلبه بر افسردگی کرونایی خواهند کرد.

۴- گذراندن وقت در طبیعت یک ایده فوق العاده است

مانند قدم زدن در پارک یا قایق سواری در ساحل حتی به تنهایی استرس را از بین می‌ برد و لبخند را بر لبان شما می‌ نشاند. سعی کنید با بچه ها یا حیوان خانگی خود بازی کرده و آنها را هم خوشحال کنید.

۵- بررسی اخبار را محدود کنید

شما می‌ خواهید مطلع باشید، اما اخباری که احساسات را بر می‌ انگیزند یا پوشش رسانه‌ های اجتماعی غیرقابل اطمینان تنها باعث خواهند شد که منفی‌ نگری و ترس در شما بیشتر شود.

برای پیشگیری از افسردگی بعد از کرونا باید تعداد دفعاتی که اخبار یا رسانه های اجتماعی را بررسی می کنید محدود کرده و این بررسی را به منابع معتبر محدود کنید.

۶- یک روال را رعایت کنید

همانطور که در مقاله تعریف علمی بیماری افسردگی چیست در ویکی روان گفتیم، خواب زیاد یا خیلی کم، حذف وعده های غذایی یا ورزش نکردن و بی توجهی به مراقبت های شخصی فقط شدت بیماری افسردگی شما را بیشتر می کند.

از طرف دیگر، ایجاد و حفظ یک برنامه روزانه، به روز شما ساختار می بخشد، حتی اگر تنها و بیکار باشید. سعی کنید زمان های مشخصی را برای ورزش، گذراندن وقت در فضای باز و ارتباط با دوستان در نظر بگیرید.

۷- بیشتر از همیشه قدردانی کنید

به نظر می رسد وقتی افسرده هستید، خصوصا در این زمان وحشتناک، همه چیز در زندگی مبهم و ناامید کننده است. اما حتی در تاریک ترین روزها، می توانید چیزی را پیدا کنید و از آن سپاسگزار باشید مانند زیبایی غروب خورشید یا تماس تلفنی یک دوست.

باید توجهتان را به نکات زیبای زندگی جلب کنید. قرار نیست کسی برای شما معجزه بیاورد، خودتان دست به کار شوید.

۸- راه های جدیدی برای تعامل با دیگران پیدا کنید

راههای درمان افسردگی اساسی

در حال حاضر ملاقات حضوری با دوستان و خانواده هنوز برای بسیاری از ما امکان‌ پذیر نیست، اما این بدان معنا نیست که شما مجبورید برای احساس انزوا و تنهایی خود کاری نکنید!

هیچ چیز مانند ارتباط برقرار کردن روحیه شما را تقویت نمی کند. صحبت با تلفن یا به صورت تصویری یا متنی به شما کمک می‌ کند احساس ارتباط بیشتری بکنید

با دوستان و خانواده نزدیک خود تماس بگیرید، از این فرصت برای جستجوی دوستان قدیمی استفاده کنید یا با گروهی از افراد ملاقات آنلاین ترتیب دهید. حتی اگر علائم افسردگی کرونایی شما را مجبور به کناره‌ گیری می کند، بسیار مهم است که مرتب با مردم در تماس باشید.

به این نکات درباره راه های ایجاد ارتباط با دیگران در ایام کرونا خوب دقت کنید:

چگونه واقعا با دیگران ارتباط برقرار کنیم

اگر با رعایت فاصله اجتماعی، از طریق تماس صوتی یا تلفنی با دوست یا عزیزانتان ارتباط برقرار می کنید، تلاش کنید ارتباطتان عمیق‌ تر باشد. هرچه ارتباط عمیق تری برقرار کنید، هر دو بیشتر سود خواهید برد.

مکالمه‌ های کوتاه نداشته باشید

برای ایجاد ارتباطی که تنهایی و افسردگی شما را برطرف کند باید ریسک کرده و راه خود را باز کنید. صحبت های کوتاه و محدود کردن خود به ارتباط سطحی با دیگران در واقع می تواند به شما احساس تنهایی بیشتری القا کند.

درباره خود صحبت کنید

درباره آنچه در حال انجام هستید و تجربه احساساتتان، صحبت کنید. در این صورت شما به دیگری تحمیل نمی‌ شوید در عوض، دوست یا محبوبتان به احتمال زیاد خوشحال خواهد شد که شما به اندازه کافی به او اعتماد دارید و به این صورت رابطه بین شما را عمیق‌ تر خواهد کرد.

هیچ چیز لازم نیست “ثابت” شود

تسکین افسردگی، از راه ایجاد ارتباط و شنیده شدن توسط کسی میسر می شود. فردی که با او صحبت می کنید حتما نباید راه حلی ارائه دهد و می تواند بدون قضاوت و انتقاد، فقط به شما گوش دهد. همین امر هنگام گوش دادن به آنها نیز صادق است.

۹- عادات روزانه سالم را در پیش بگیرید

عادات روزانه شما می تواند نقش مهمی در غلبه بر افسردگی داشته باشد و یکی از راه های نجات از افسردگی هستند.

در طول این بحران سلامتی، ترک عادت های بد وسوسه انگیز است، به خصوص اگر در خانه مانده‌‌ اید و قادر به کار کردن نیستید

ممکن است نامنظم بخوابید، برای از بین بردن استرس و کسالت پرخوری کنید اما با اتخاذ یک برنامه روزانه سالم تر، می‌ توانید روحیه خود را تقویت کنید، احساس انرژی بیشتری کرده و علائم افسردگی را تسکین دهید.

۱۰- از متخصص روانشناس کمک بگیرید

یکی از بهترین روش های درمان و پیشگیری از افسردگی در اثر کرونا کمک گرفتن از متخصص روانشناس درمان افسردگی است.

مشاور روانشناس همیشه موضوعات را به صورت ریشه ای بررسی و راهکارهای علمی ارائه می دهد. اگر فکر می کنیم نشانه های ابتلا به افسردگی در اثر کرونا در شما دیده می شود، می توانید به صورت غیرحضوری در خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید تا مشکلتان برای همیشه درمان شود.

مشاوره غیرحضوری درمان افسردگی

۱۱- برای درمان افسردگی در کرونا باید بیشتر حرکت کنید

ورزش یکی از آخرین کارهایی است که در هنگام افسردگی می توانید انجام دهید اما یکی از موثرترین راه ها برای تقویت روحیه شما است.

در واقع، ورزش منظم به اندازه قرص های ضد افسردگی در تسکین افسردگی موثر می‌ باشد. اگر هنوز در قرنطینه هستید، با استفاده از روش های خلاقانه ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

پیشنهاد می کنیم مطلب، لیست بهترین ورزش ها برای درمان افسردگی را حتما در ویکی روان مطالعه نمائید.

۱۲- تکنیک های آرامش یا ریلکسیشن را تمرین کنید

گنجاندن تکنیک آرام سازی مانند مدیتیشن، ریلکسیشن ماهیچه ها یا تمرین تنفسی در برنامه روزانه شما می تواند شما را از چرخه تفکر منفی رهانیده و همچنین تنش و اضطراب را کاهش دهد.

این روش ها به خصوص در درمان افسردگی جوانان بسیار موثر هستند.

۱۳- برای بهبود افسردگی کرونا، رژیم غذایی داشته باشید

ما اغلب در مواقع پراسترس به “غذاهای راحت” سرشار از چربی های ناسالم، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده روی می آوریم. اما این غذاها، همراه با کافئین و الکل زیاد، بر روحیه شما تأثیر منفی می‌گذارند.

در عوض تا جایی که ممکن است بر غذاهای تازه و مفید تمرکز کنید و مصرف مواد مغذی تقویت کننده روحیه خود مانند اسیدهای چرب امگا ۳ را افزایش دهید.

۱۴- برای غلبه بر افسردگی کرونایی باید خوب بخوابید

عوامل تحریک کننده افسردگی

همانطور که افسردگی می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد، خواب ضعیف نیز می تواند به افسردگی کمک کند. وقتی استراحت خوبی دارید، حفظ تعادل احساسی و داشتن انرژی و تمرکز بیشتر برای مقابله با سایر علائم افسردگی آسان تر است.

تغییر عادات روزانه و روال خواب شما می تواند به بهبود خواب راحت در شب کمک کند.

۱۵- از یادآوری ها برای حفظ مسیر خود استفاده کنید

هنگامی که افسرده هستید، به راحتی می توانید مراحل بهبود روحیه و بهبود چشم انداز را فراموش کنید. توصیه‌ های موثر را روی برنامه یادآور گوشی یا روی کاغذ‌های یادداشت بنویسید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، افسردگی پس از کرونا یا حتی افسردگی قبل از آن دارای خصوصیاتی است که می تواند زندگی افراد را تحت شعاع قرار داده و شرایط را بسیار وخیم نماید. اما راه های زیادی برای غلبه بر این شرایط وجود دارد، اما باید اقدام کنید.

شما دوست گرامی می توانیداز سراسر دنیا، در جلسه های مشاوره روانشناسی صوتی و تصویری ویکی روان شرکت کنید. برای شرکت در این جلسات نیاز به نصب هیچ نرم افزار جانبی ندارید و جلسات در سایت برگزار می شوند:

روانشناس برای درمان بیماری افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا