مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

تاثیر غم و غصه بر قلب چیست؟ (3 مورد)

بررسی دقیق تاثیر غم بر قلب انسان

تاثیر غم و غصه بر قلب خیلی فراتر از تصورات ما است! تاثیر غم بر قلب نه با احساس درد بلکه با تاثیرات روانی ناشی از بیشتر در ارتباط است. در جلسات مشاوره افسردگی تاکید زیادی بر آموزش مراجعین درباره تاثیر ناراحتی بر قلب داده می شود تا بدانند در چه مسیری ممکن است قرار بگیرند. به این حال، در ادامه این مطلب از سایت ویکی روان، به بررسی دقیق عواقب و تاثیر غصه خوردن بر قلب از دید روانشناسی می پردازیم.

تاثیر غم و غصه بر قلب انسان چیست؟

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مطالعات نشان می دهند که اغلب در 50 درصد موارد هر نوع افسردگی قبل از حمله قلبی اتفاق افتاده و بهترین پیش بینی کننده حوادث قلبی عروقی است.

در یک مطالعه بر روی حدود 4500 سالمند که بیماری قلبی نداشتند، خطر ابتلا به آن و در نتیجه مرگ به ترتیب برای افرادی که افسرده شده بودند، 40 درصد و 60 درصد افزایش یافت!

بر اساس تعریف بیماری افسردگی، این اختلال خاموش پس از حمله قلبی به همان اندازه کشنده است. دکتر فرانکلین می گوید:

طبق دو مطالعه برجسته که در دهه گذشته انجام شد، احتمال مرگ افراد افسرده در سال اول پس از انفارکتوس میوکارد (MI) سه تا پنج برابر بیشتر از افرادی است که افسرده نیستند. سوال بزرگ این است که چرا. افراد افسرده اغلب دارای اضطراب تشخیص داده نشده‌ای هستند، داروهای خود را به درستی مصرف نمی کنند یا به طور منظم ورزش نمی کنند، و به چاقی گرایش دارند، زیرا آنها غذاهای آرام‌ بخش حاوی نمک، شکر و چربی می خورند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چرا شناخت تاثیر غم بر قلب اهمیت دارد؟

برای دانستن تاثیر غصه خوردن بر قلب باید به دیگر موضوعات هم رسیدگی شود. مثلا تا به حال در مورد عبارات « نزدیک بود من را سکته بدی»، «من تا حد مرگ نگران بودم» یا «قلبم را شکست» شنیده اید؟

در ویکی روان در مقاله تاثیر استرس بر قلب توضیح دادیم که قلب و ذهن ارتباط نزدیکی با هم دارند، پس بی راه نیست که موضوع بسیاری از جلسات مشاوره روانشناسی و روان درمانی مربوط به تاثیر غم و غصه بر قلب ما است! حالات منفی ذهنی، از جمله افسردگی، اضطراب، تنهایی، عصبانیت و استرس مزمن ممکن است به مرور زمان خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد یا مشکلات قلبی را بدتر کند.

چگونه احساسات منفی بر سلامت قلب تأثیر می گذارد؟

به عنوان مثال، سندرم قلب شکسته را در نظر بگیرید که به آن کاردیومیوپاتی استرسی نیز گفته می شود. مطالعات نشان داده است که خطر حمله قلبی در عرض 24 ساعت پس از از دست دادن یک عزیز 21 برابر می شود! حالا متوجه عمق تاثیر غم بر قلب انسان شدید؟ در واقع تنها افکار مخرب بر قلب تاثیر ندارند، بلکه تاثیر غم و غصه بر قلب می تواند مانند وضعیت بد اجتماعی، شرایط بد محیطی یا اخبار بسیار تلخ عمومی هم باشد.

قلب می تواند تحت تاثیر شوک های دیگری به جز از دست دادن یکی از عزیزان قرار گیرد. کاردیومیوپاتی استرسی می تواند در واکنش به اخبار استرس زا، مانند تشخیص سرطان یکی از عزیزان، رخ دهد و احساسات قوی، مانند خشم، ممکن است باعث نامنظم شدن ریتم قلب شود

در مطلب اثرات استرس بر بدن در ویکی روان گفتیم، استرس نیز برای قلب شما مضر هست، پس نباید تاثیر ناراحتی بر قلب نادیده گرفته شود. اگر تحت استرس هستید، فشار خون و ضربان قلب شما بالا می رود. استرس مزمن باعث ترشح هورمون های غم و ناراحتی می شود که بدن شما را در معرض سطوح ناسالم و به طور مداوم افزایش هورمون های استرس مانند هورمون کورتیزول قرار می دهد و همچنین ممکن است نحوه لخته شدن خون را تغییر دهد. همه این عوامل می توانند زمینه را برای حمله قلبی یا سکته مغزی فراهم کنند.

در تعریف احساس غم گفته شد که احساسات منفی نیز ممکن است بر عادات سبک زندگی تأثیر بگذارد که به نوبه خود می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد! به همین خاطر تاثیر ناراحتی بر قلب انکار پذیر نیست. به عنوان مثال، افرادی که به طور مزمن مضطرب، افسرده یا عصبانی هستند، ممکن است به احتمال زیاد الکل زیاد مصرف کرده، سیگار کشیده، پرخوری کرده و کمتر ورزش می‌کنند که همه عادات ناسالمی برای قلب شما هستند.

اگر قلب شما از قبل آسیب پذیر باشد چه؟ آیا تاثیر غم و غصه بر قلب بر همه یکسان است؟

اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است با استرس عاطفی تشدید شود. بیماران قلبی مبتلا به اضطراب، طی سه سال بعد از یک حادثه قلبی، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. همچنین احتمال افسردگی در بیماران قلبی سه برابر بیشتر است. برای افرادی که به تازگی به بیماری قلبی مبتلا شده اند، افسردگی خطر وقوع یک رویداد مضر مرتبط با قلب را در آن سال افزایش می دهد. به همین خاطر علم می گوید تاثیر ناراحتی بر قلب بر بعضی افراد بیشتر از دیگران است.

حتی در افرادی که هیچ بیماری قلبی قبلی نداشته اند، انواع غم و ناراحتی و افسردگی حاد خطر مرگ ناشی از علل مرتبط با قلب را دو برابر می کند

چه کاری می توانی انجام بدهی؟ انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که هر بیمار قلبی به طور معمول از نظر افسردگی غربالگری شود. علاوه بر این، یک رویکرد جدید مبتنی بر احساسات به سلامت قلب، به نام روانشناسی قلبی، بر نیازهای سلامت روان بیماران قلبی تمرکز دارد. ابزارهایی مانند مدیریت استرس و روان درمانی را برای کمک به بیماران برای مقابله با بیماری خود ترویج می کند.

اگر واقعا نگران تاثیر غم و غصه بر قلب خود هستید، بدانید که قلب و ذهن با هم کار می کنند. احساساتی مانند استرس مزمن، اضطراب، افسردگی و خشم را که می توانند بر زندگی شما غلبه کنند نادیده نگیرید. راه هایی برای مراقبت از سلامت عاطفی خود بیابید و قلبتان از شما تشکر خواهد کرد.

برای دوری از تاثیر غم بر قلب این نکات برای سلامت قلب را امتحان کنید

تاثیر غم بر قلب

حالا که می دانیم تاثیر غم و غصه بر قلب چقدر است، باید بیشتر دنبال راه هایی باشیم که علت غم و اندوه خود را بیابیم و برای درمان آن اقدام کنیم.

  1. اول از همه احساسات خود را بشناسید و آنها را بیان کنید. با عزیزان صحبت کنید، در یک دفترچه بنویسید یا به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. در صورت نیاز به دنبال مشاور افسردگی آنلاین یا حضوری باشید.
  2. استرس را با مدیتیشن آگاهانه روزانه، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق مدیریت کنید.
  3. از مصرف زیاد الکل بپرهیزید و سیگار نکشید. بدنیست نگاهی به مقاله تاثیر غم بر چهره و صورت در ویکی روان بیندازید تا بیشتر متوجه این مورد شوید.
  4. ورزش کنید. 15 دقیقه پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری، باغبانی یا رقصیدن را امتحان کنید.
  5. از یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید که دارای اثرات ضد التهابی است.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره تاثیر غصه خوردن بر قلب چیست؟

در بسیاری موارد عوارض غصه خوردن و ناراحتی فقط متوجه قلب ما نمی شود. بلکه تاثیر غم و غصه بر قلب تنها یکی از موارد بسیار در زندگی است اما می توانیم برای درمان آن و ایجاد سلامتی پایدار تلاش کنیم.

اگر به هر دلیل در وضعیت روحی روانی خوبی قرار ندارید، می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با مشاور روانشناس افسردگی مورد نظرتان جلسه مشاور برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا