مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

تاثیر استرس بر بدن انسان چیست؟ (16 مورد)

بررسی عوارض استرس برای بدن

تاثیر استرس بر بدن انسان زمانی اهمیت پیدا می کند که متوجه می شویم بسیاری از بیماری های روان تنی به خاطر نگرانی و استرس کنترل نشده به وجود آمده اند. در جلسات مشاوره استرس آنلاین و تلفنی ویکی روان به وضوح اثرات استرس بر بدن دیده می شوند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب به بررسی اثرات روانی استرس بر بدن بپردازیم تا آنجام تکنیک های کاهش استرس را جدی تر بگیرید.

میزان تاثیر استرس بر بدن انسان چیست؟

کاهش استرس رانندگی

با بخش مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان همراه باشید.

به طور کلی همه ما کم و زیاد در طی روز استرس را تجربه می کنیم، اما سوالاتی در ذهنمان مطرح می شود که :

  • تاثیر استرس بر بدن و قوای جسمانی چقدر است؟
  • آیا می توان از عوارض استرس بر بدن پیشگیری کرد؟
  • آیا تاثیر استرس بر روی بدن چشمگیر است؟

بدن انسان برای تجربه استرس و واکنش به آن طراحی شده است. اما استرس هم می تواند مثبت (استرس مفید) باشد. از نمونه های استرس مثبت میتوان به ارتقا شغلی یا گرفتن مسئولیت های بیشتر اشاره کرد که معمولا به عنوان هیجان از آنها یاد می شود که در مقاله فرق استرس و اضطراب در ویکی روان درباره آنها توضیح داده ایم.

این نوع از انواع استرس ما را هشیار نگه می دارد و برای جلوگیری از خطر آماده می کند.

استرس وقتی منفی می شود (استرس غیرمفید)، که فرد به طور مداوم و بدون آسودگی و استراحت در بین چالش ها، به چالش کشیده می شود.

در نتیجه، فرد بیش از حد کار می کند و تنش مربوط به استرس ایجاد می شود.

وقتی در ترافیک هستید و برای رسیدن به یک جلسه دیرتان شده است، در حال تماشای سپری شدن زمان هستید و کاری از دستتان بر نمی آید.هیپوتالاموس شما، یک برج کنترل کوچک در مغز شماست که تصمیم به ارسال دستور می گیرد: ارسال هورمون های استرس!

این هورمون های استرس همان هورمون هایی هستند که پاسخ “جنگ یا گریز” ارسال می کنند.

پس ضربان قلب و تنفس تند و ماهیچه ها آماده حرکت می شوند، این نمونه ای دیگر از تاثیر استرس بر بدن می باشد. این پاسخ برای حفاظت از بدن شما در یک شرایط اضطراری از طریق آماده سازی شما برای واکنش سریع طراحی شده است.

اما وقتی پاسخ استرس ایجاد می شود، روز به روز سلامت شما در معرض خطر قرار می گیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

تعریف استرس چیست؟

استرس صبحگاهی

قبلا در مطلبی با عنوان تعریف استرس چیست کاملا به توضیح این پدیده پرداختیم اما در ادامه هم به توضیح اجمالی آن می پردازیم.

استرس یک واکنش طبیعی و روانی به تجربیات زندگی است. واکنش استرس هر کسی در زمان های مختلف متفاوت است.

هر چیزی از مسئولیت های روزمره مانند کار و خانواده برای رویدادهای جدی زندگی مانند یک تشخیص جدید، جنگ، یا مرگ یک فرد محبوب می تواند باعث بروز علائم استرس شود.

در توضیح تاثیر استرس بر بدن باید گفت: در شرایط فوری و کوتاه مدت، استرس می تواند برای سلامتی شما مفید باشد، اما به شرطی که درگیر استرس پنهان نباشیم.

این می تواند به شما در مقابله با موقعیت های جدی بالقوه کمک کند. بدن شما با آزاد کردن هورمون های استرس که ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد و ماهیچه ها را برای پاسخ دادن آماده می کند، به استرس پاسخ می دهد.

بررسی انواع اثرات استرس بر بدن

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی نشان می دهد افراد 2 نوع عکس العمل در مقابل استرس داریم:

  1. عکس العمل بدن
  2. عکس العمل روانی

عوارض استرس بر بدن چیست؟

عکس العمل بدن معمولا در اکثر افراد مشترک است. بطور کلی تاثیر استرس بر بدن انسان به شرح ذیل است:

  • کشیدگی عضله بدن
  • بزرگ شدن مردمک چشم
  • سوزش و ناراحتی گوارشی
  • خوراک زیاد یا کم
  • لرزش عضله های بدن
  • دلشوره شدید
  • خشک شدن دهان
  • استخوان درد مخصوص در کمر و گردن
  • اختلال روانی در هضم غذا
  • عرق کردن مخصوصاً در ناحیه پیشانی و سر
  • ضربان قلب تند تند می زند
  • قاطی کردن یعنی عدم کنترل پرخاشگری خارج از حد
  • بدخوابی و بی خوابی که نتیجه تاثیر استرس بر خواب است
  • سردرد عصبی
  • تکرار ادرار
  • اسهال و یبوست
  • ناراحتی های مدت دار و غیره

واکنش روانی به استرس

در مقاله عوارض استرس و فشار عصبی در ویکی روان درباره اثرات استرس توضیح دادیم. عکس العمل افراد به 3 طبقه تقسیم می شود.

  1. سمپاتی کوتونیک ها یا تیپ A
  2. واگاتونیک ها یا تیپ B
  3. آمفوتونیکرها افراد افراط گرا و تفریطی ۱ و ۲

اثرات استرس بر بدن یکی از بازخوردهای ما در شرایط استرس زا است که می توانید با مطالعه و آشنایی با آنها از بروز مجددشان جلوگیری کنید. با این حال تاثیر استرس بر مغز و اعصاب به حدی جدی است که می تواند زمینه ساز دیگر بیماری های روانی شود. بسیاری از موضوعات مطرح شده در جلسات مشاوره برای درمان افسردگی به استرس هایی مربوط است که به آنها توجه نکرده ایم!

استرس بدون شک سم کشنده ای است که بر تمامی جنبه های زندگی تاثیر می گذارد، آشنایی و مدیریت انواع آن یکی از راه های رسیدن به موفقیت در زندگی است

تاثیر استرس بر تنفس انسان

رابطه استرس و تنگی نفس به حدی است که استرس می تواند نفس کشیدن را سخت تر کند. بیشتر افراد با این وضعیت مشکلی ندارند اما دریافت اکسیژن مورد نیاز در جهت راحتتر نفس کشیدن برای افرادی که به آسم یا یک بیماری ریوی مانند آمفیزم دچار هستند دشوار است.

برخی مطالعات در مورد اثرات استرس بر بدن نشان می دهند استرس حاد _ مانند استرس که در واکنش به مرگ عزیزان نشان می دهیم _ می تواند به حملات آسم که در آن مسیر هوای بین بینی و شش ها انسداد می یابد شدت ببخشد. به علاوه استرس می تواند باعث تنفس سریع یا هایپرونتیلیشن شود که ممکن است در هنگام بروز حملات پانیک در افرادی که مستعد آن هستند رخ دهد.

قلب و رگ های خونی دو عنصر از دستگاه قلبی عروقی را شامل می شوند که همراه با یکدیگر در جهت فراهم نمودن تغذیه و اکسیژن اندام های بدن کار می کنند.

فعالیت این دو عنصر به واکنش بدن نسبت به استرس نیز تاثیر می گذارد.

تاثیر استرس زودگذر بر بدن چیست؟

استرس حاد یعنی استرسی که زود گذر یا کوتاه مدت است. مانند استرس ناشی از جلسات کاری، گیر کردن در ترافیک یا ترمز گرفتن ناگهانی برای پیشگیری از وقوع تصادف منجر به افزایش ضربان قلب و انقباض شدید عضلات قلب می شود. در عین حال هورمون های استرس آدرنالین، نور اپینفرین و کورتیزول به عنوان پیام رسان هایی برای تاثیر استرس بدن بدن عمل می کنند.

هنگامی که رگ های خونی خون را به طرف ماهیچه های بزرگ و قلب هدایت می کنند، میزان خونی که به این قسمت های بدن پمپاژ می شود افزایش یافته و فشار خون بالا می رود.

این عمل واکنش جنگ یا گریز نیز نام دارد. هنگامی که فرد استرس حاد را پشت سر می گذارد بدن به وضعیت نرمال خود بر می گردد.

استرس مزمن یا استرس پایدار که در طولانی مدت تجربه می شود با مشکلات دراز مدتی که برای قلب و رگ های خونی پیش می آید در ارتباط است.

افزایش مداوم ضربان قلب، هورمون های استرس و فشار خون عوارضی را در بدن به جای می گذارند که از آن با عنوان اثرات استرس بر بدن یاد می شود.

تاثیر استرس طولانی مدت بر بدن چیست؟

انواع استرس پایدار و طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به

  • فشار خون بالا
  • حملات قلبی یا سکته
  • حالت چهره فرد

را افزایش دهد. در مقاله تاثیر استرس بر قلب در ویکی روان کاملا این موضوع را شرح دادیم. (یکی از تاثیرات استرس بر بدن و روان این است که می تواند اعتماد به نفس را کاهش دهد. در جلسات مشاوره اعتماد به نفس تلفنی و آنلاین به وضوح این مورد دیده می شود.)

نتیجه استرس بر بدن برای مدت طولانی چیست؟

تکرار شدن استرس حاد و دوام استرس مزمن با التهاب سیستم گردش خون به ویژه در سرخرگ های کرونری نیز می تواند در ارتباط باشد و این گونه است که گفته می شود استرس در بروز حمله قلبی نقش دارد به علاوه این امر نشان می دهد که چگونه واکنش فرد به استرس می تواند بر میزان کلسترول اثر بگذارد.

خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان بسته به این که در دوران قبل یا بعد از یائسگی به سر می برند متفاوت است.

میزان هورمون استروژن در زنانی که در دوران قبل از یائسگی به سر می برند برای کمک به واکنش بهتر رگ های خونی در طول استرس مناسب است بدین طریق بدن بهتر می تواند استرس را کنترل کند همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش می یابد.

زنانی که در دوران بعد از یائسگی به سر می برند به دلیل عدم ترشح استروژن از این میزان حفاظت برخوردار نیستند در نتیجه استرس می تواند باعث مبتلا شدن به بیماری قلبی شود. پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر یائسگی زنان بر روابط جنسی را در ویکی روان مطالعه کنید.

بررسی اثرات روانی استرس بر بدن

در ادامه قصد داریم با جزئیات بیشتر به این سوال پاسخ دهیم که استرس باعث چه بیماری میشود و چرا برای بدن مضر است؟

1- عوارض استرس برای سیستم های عصبی مرکزی و درون ریز

بررسی علائم استرس بیش از حد

سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) مسئول پاسخ “جنگ یا گریز” است.

در مغز شما، هیپوتالاموس فعالیت می کند و به غده های آدرنال دستور آزاد کردن هورمون های استرس، یعنی آدرنالین و کورتیزول را می دهد.

این هورمون ها ضربان قلب شما را افزایش می دهند و خون را به نواحی می رسانند که در شرایط اضطراری به خون بیشتری نیاز دارند، مثل ماهیچه ها، قلب و دیگر اندام ها مهم بدن.

وقتی که ترس ایجاد شده از بین رفت، هیپوتالاموس باید به همه سیستم ها بگوید که به حالت عادی برگردند.

در صورتی که سیستم عصبی مرکزی موفق به بازگشت به حالت عادی نشود و اگر عامل استرس زا از بین نرود، واکنش ادامه خواهد داشت.

سیستم های تنفسی و عروقی هورمون های استرس، سیستم های تنفسی و عروقی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. در طی واکنش به استرس، شما سریع تر نفس می کشید تا خون غنی از اکسیژن را سریعا در بدن خود توزیع کنید.

اگر در حال حاضر یک مشکل تنفسی مثل آسم یا آمفیزم ریوی دارید، استرس می تواند آن را سخت تر کند. از موارد تاثیر استرس بر بدن میتوان به این مورد اشاره کرد که تحت استرس، قلب هم سریع تر پمپاژ می کند.

هورمون های استرس باعث می شوند که رگ های خونی شما منقبض شوند و اکسیژن بیشتری را به ماهیچه ها منتقل کنند، تا قدرت بیشتری برای اقدام داشته باشید.

اما این عمل هم فشار خون را بالا می برد.

در نتیجه، استرس مکرر یا مزمن، باعث می شود که قلب شما برای مدت طولانی سخت کار کند.

وقتی که فشار خون شما بالا می رود، خطر سکته مغزی یا حمله قلبی شما را تهدید می کند.

2- تاثیر استرس بر غدد فوق کلیه بدن

سیگنال های استرس که از هیپوتالاموس فرستاده می شوند باعث می شوند که لایه فوقانی غدد فوق کلیه کورتیزول و لایه درونی آن ها اپی نفرین تولید کند.

این امر فرآیندی را شروع می کند که به بدن انرژی لازم را برای خارج شدن از وضعیت استرس زا می دهد.

3- اثرات استرس بر بدن به خصوص کبد

هنگامی که کورتیزول و اپی نفرین ترشح می شوند، کبد گلوکوز بیشتری تولید می کند یعنی میزان قند خونی که برای واکنش جنگ یا گریز در مواقع اضطراری مورد نیاز است.

در بیشتر افراد اگر از تمامی انرژی اضافه استفاده نشود بدن می تواند قند خون را مجددا جذب کند حتی اگر فرد استرس را بارها و بارها تجربه کند.

اما در برخی افراد بخصوص افرادی که مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند این میزان اضافی قند می تواند به معنای دیابت باشد. چه کسانی مستعد ابتلا به دیابت هستند؟ افراد چاق و برخی نژادهای خاص مانند بومیان آمریکا بیشتر به دیابت مبتلا می شوند.

بررسی ها نشان می دهند که اگر نحوه کنترل استرس را یاد بگیرید می توانید میزان قند خون خود را نیز گاها همانند اثری که داروهای قند خون دارند کنترل کنید. افزایش یا کاهش تاثیر قند خون بر مغز را بیشتر می کند و خطرات زیادی به همراه دارد.

4- تاثیر استرس بر بدن و دستگاه گوارش

کاهش استرس پرواز

از اولین عوارض استرس برای بدن به دستگاه گوارش و معده مربوط می شود.

تحت شرایط استرس، کبد شما قند خون اضافی (گلوکز) تولید می کند تا انرژی شما را افزایش دهد. اگر در معرض استرس مزمن هستید، بدن شما ممکن است قادر به ادامه این افزایش اضافی گلوکز نباشد.

استرس مزمن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

هجوم هورمون ها، تنفس سریع و افزایش ضربان قلب، می تواند باعث ناراحتی سیستم گوارش شما شوند. به دلیل افزایش اسید معده، به احتمال زیاد سوزش معده یا رفلاکس اسید آن را خواهید داشت.

استرس باعث ایجاد زخم های معده نمی شود (یک باکتری به نام H. polori این کار را انجام می دهد)، اما می تواند خطر ابتلا به آن ها را افزایش دهد و باعث باقی ماندن زخم های موجود گردد.

در ادامه شرح تاثیر استرس بر بدن به این موضوع می رسیم که:

استرس همچنین می تواند بر نحوه حرکت غذا در بدن تاثیر بگذارد و منجر به اسهال یا یبوست شود.

همچنین از اثرات استرس بر بدن این است که می تواند تهوع، استفراغ، یا دل درد را تجربه کنید. در ادامه به بررسی اثرات استرس بر بدن و به خصوص دستگاه گوارش می پردازیم.

5- تاثیر استرس بر مری

هنگامی که استرس دارید ممکن است بیش از حد معمول یا کمتر از حد معمول غذا بخورید.

اگر از میزان غذای بیشتر و متنوع تری استفاده کنید یا مصرف الکل و تنباکو را افزایش دهید ممکن است سوزش سر دل یا رفلاکس اسید را تجربه کنید. استرس یا خستگی می تواند شدت سوزش سر دل را افزایش دهد. که می تواند زمینه ساز استرس صبحگاهی شود.

6- تاثیر استرس بر معده

همانطور که گفتیم، عوارض استرس برای بدن سریعا بر معده خود را نشان می دهند. هنگامی که استرس دارید مغز شما نسبت به حساسیت های معده هوشیارتر می شود.

در چنین حالتی معده با شرایطی مانند عصبی شدن، حالت تهوع یا درد واکنش نشان می دهد. در صورتی که شدت استرس بسیار زیاد باشد استفراغ نیز ممکن است اتفاق بیفتد، اگر استرس مزمن شود ممکن است به زخم معده یا درد شدید معده حتی بدون این که در معده زخم ایجاد شده باشد دچار شوید.

7- تاثیر استرس بر روده

استرس بر عمل هاضمه و جذب غذا توسط روده نیز اثر می گذارد. استرس در سرعت حرکات غذا در بدن نیز نقش دارد. ممکن است بسته به شرایطی که دارید اسهال یا یبوست را تجربه کنید.

سیستم عصبی از چندین بخش برخوردار است: بخش مرکزی مغز و نخاع و بخش جانبی دستگاه عصبی خودکار و دستگاه عصبی پیکری را شامل می شوند.

دستگاه عصبی خودکار (ANS) نقش مستقیمی را در واکنش های فیزیکی بدن به استرس ایفا می کند و به دستگاه عصبی سمپاتیک (SNS) و پاراسمپاتیک تقسیم بندی می شود.

هنگامی که بدن با استرس مواجه می شود SNS باعث بروز واکنش جنگ یا گریز می شود. بدن تمام منابع انرژی خود را در جهت سرکوب وضعیت خطرناکی که در آن قرار دارد صرف می کند.

SNS به غدد فوق کلیه علامت هایی را در جهت ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول می فرستد.

این هورمون ها باعث می شوند که قلب سریع تر بتپد و میزان تنفس افزایش پیدا کند، رگ های خونی موجود در دست و پا منبسط شوند، فرآیند هاضمه دستخوش تغییر شود و میزان گلوکوز (انرژی قند) در جریان خون برای مواجه شدن با شرایط اضطراری افزایش یابد.

8- تاثیر استرس بر سیستم عضلانی

ورزش بهترین راه غلبه بر استرس است

وقتی استرس دارید، ماهیچه های شما منقبض می شوند تا خود را از آسیب محافظت کنند. ورزشکاران به خوبی متوجه عوارض استرس برای بدن و عضلات خود می شوند.

زمانی که آرام می شوید عضلات هم آزاد می شوند، اما اگر به طور مداوم تحت استرس هستید، ماهیچه های شما ممکن است شانس استراحت به دست نیاورند.

ماهیچه های سفت باعث ایجاد سردرد، کمر درد، شانه درد، و دردهای بدن می شوند. با گذشت زمان، این مسئله می تواند باعث با توقف ورزش کردن و ایجاد درد شود. احتمالا در مورد استرس و درد انگشتان چیزهایی شنیده باشید، این یکی از تاثیرات استرس بر بدن است.

9- تاثیر استرس بر سیستم تناسلی و تولید مثل انسان

این مورد از بدترین حالت های تاثیر استرس بر بدن است که به آن اضطراب جنسی هم گفته می شود.

از نظر پزشکی استرس هم برای بدن و هم برای ذهن خسته کننده است. هنگامی که تحت استرس پایداری هستید، غیرمعمول نیست که میل جنسی خود را از دست بدهید.

در حالی که استرس کوتاه مدت ممکن است باعث شود هورمون مردانه تستوسترون بیشتری تولید شود، این اثر پایدار نیست.

درصورتی که استرس به مدت طولانی ادامه پیدا کند، میزان تستوسترون یک مرد می تواند کاهش پیدا کند.

این امر می تواند در تولید اسپرم دخالت داشته باشد و باعث اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شود. استرس مزمن همچنین می تواند منجر به افزایش خطر عفونت برای اندام های تولید مثل مردانه مثل پروستات و بیضه ها شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله ایا استرس باعث ارضا شدن میشود را در ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر متوجه تاثیر استرس بر بدن شوید.

10- عوارض استرس برای بدن زنان

آشنایی با انواع استرس

استرس زنان از نظر روانشناسی کمی با استرس مردان متفاوت است و می تواند باعث تاثیر بر چرخه قاعدگی آن ها شود.

همچنین استرس بالا می تواند منجر به دوره های قاعدگی نامنظم تر، سنگین تر و یا دردناک تر شود.

استرس مزمن همچنین می تواند علائم فیزیکی یائسگی را افزایش دهد.

11- تاثیر استرس بر قاعدگی زنان

استرس به روش های مختلفی بر قاعدگی دختران و زنان تاثیر می گذارد.

برای مثال میزان بالای استرس با فقدان یا غیر عادی بودن چرخه قاعدگی در ارتباط است و می تواند باعث درد بیشتر در دوران قاعدگی و افزایش مدت زمان چرخه قاعدگی شود که در مقاله درمان استرس پریود درباره آن توضیحات کامل داده ایم

12- سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

از دیگر اصرات استرس بر بدن زنان این است که می تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی را تشدید کند و باعث شود نتوانید خود را با این شرایط وفق دهید در نتیجه خود علائم سندروم پیش از قاعدگی می توانند استرس زا باشند.

از جمله این علائم می توان به گرفتگی عضلات، باقی ماندن آب در بدن، نفخ، عصبی شدن و تغییرات خلق و خوی اشاره کرد.

13- استرس بر یائسگی تاثیر دارد!

هنگامی که زنان یائسه می شوند میزان هورمون ها به سرعت بالا و پایین می روند.این تغییرات با عصبانیت، کج خلقی، استرس بی دلیل و احساس اندوه در ارتباط هستند بنابراین یائسگی می تواند خود یک عامل استرس زا باشد.

وفق دادن خود با برخی تغییرات فیزیکی مربوط به یائسگی بخصوص گر گرفتگی می تواند سخت باشد به علاوه مشکلات عاطفی می توانند علائم فیزیکی را تشدید کنند برای مثال زنانی که بیشتر عصبی می شوند به تعداد دفعات بیشتر و با شدت بیشتری دچار گرگرفتگی می شوند.

اگر علائم بالا را برای حداقل یک ماه دارید، حتما مقاله درمان دلشوره و دلهره را در ویکی روان مطالعه کنید و اگر نیاز به کمک متخصص دارید از جلسات مشاوره برای استرس استفاده کنید. یادتان باشد عوارض استرس برای بدن به مرور خود را نشان می دهند و باید جدی گرفته شوند.

14- میل جنسی از اثرات استرس بر بدن است

زنان در زندگی نیازهای مختلفی دارند مانند نیازهای شخصی، نیاز به خانواده، نیاز به کار، نیاز مالی و….استرس، حواس پرتی، خستگی و سایر عوامل می توانند باعث سرکوب میل جنسی در زنان شوند.

15- تاثیر استرس بر بدن و سیستم ایمنی

استرس، سیستم ایمنی را تحریک می کند و می تواند به وضعیت های اضطراری اضافه شود. این تحریک می تواند به پیشگیری از عفونت ها کمک کند و زخم ها را التیام دهد.

اما در طول زمان، هورمون های استرس سیستم ایمنی شما را تضعیف می کنند و واکنش بدن به مهاجمان خارجی را کاهش می دهند.

افراد تحت استرس بیشتر در معرض بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و عفونت های دیگر قرار دارند.

همچنین استرس می تواند زمان لازم برای بهبودی بیماری یا زخم را افزایش دهد. البته تاثیر استرس بر پوست صورت و بدن هم با ایمنی بدن در ارتباط است.

16- اثرات استرس بر بدن و دستگاه تولید مثل مرد

دستگاه تولید مثل مرد تحت تاثیر دستگاه عصبی قرار می گیرد. سیستم پاراسمپاتیک دستگاه عصبی باعث آرام شدن بدن در حالی که بخش سمپاتیک باعث تحریک و افزایش هیجان بدن می شود.

در مردان، دستگاه عصبی خودکار که واکنش جنگ یا گریز نیز نام دارد تستوسترون تولید کرده و دستگاه عصبی سمپاتیک را که باعث افزایش هیجان بدن می شود فعال می کند.

همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، استرس باعث می شود که بدن هورمون کورتیزول رها کند که توسط غدد فوق کلیه تولید می شود. کورتیزول برای تنظیم فشار خون و عملکرد نرمال دستگاه های بدن مانند دستگاه قلبی عروقی، دستگاه گردش خون و دستگاه تولید مثل مرد اهمیت دارد.

میزان بیش از حد کورتیزول بر عملکرد زیست شیمی نرمال دستگاه تولید مثل مرد اثر می گذارد.

استرس مزمن یعنی استرسی که در طولانی مدت ادامه دارد بر تولید تستوسترون، اسپرم و بلوغ اثر گذاشته و حتی می تواند باعث اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شود.

هنگامی که استرس بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد بدن مستعد ابتلا به عفونت می شود.در مردان عفونت در بیضه، غده پروستات و مجاری ادرار بر عملکرد نرمال دستگاه تولید مثل مرد تاثیر می گذارد. در این مرحله استفاده از غذاهای ضد استرس اولین قدم برای دوری از اثرات استرس بر بدن است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کاهش تاثیر استرس بر بدن چیست؟

حالا که از عوارض استرس برای بدن مطلع هستیم باید برای پیشگیری از استرس اقدامی انجام دهیم. دوست عزیز یکی از بهترین راه های کاهش استرس و رهایی از عوارض استرس برای بدن و روان انسان، استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی و صحبت با مشاورین خبره در این زمینه است.

شما همراه گرامی می توانید از بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان برای ارتباط با متخصصین مورد نظرتان استفاده نمائید. کافیست از دکمه زیر استفاده کنید:

لیست مشاوران روانشناس ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا