مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

هورمون غم چیست؟ (3 هورمون اصلی)

هورمون غم و اندوه در بدن انسان

هورمون غم باعث می شود از حال خوبتان دور شوید و افکار ناخواسته و در نهایت اتفاقات ناخوشاید برایتان ایجاد شود. هورمون غم و اندوه در شرایط خاصی ترشح می شود اما نتیجه آن بسیار واضح است. به همین دلیل در جلسات مشاوره غم و افسردگی توضیحات زیادی درباره هورمونهای غم داده می شود تا افراد به خوبی خود را مدیریت کنند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق هورمون های غم و ناراحتی از دید علمی می پردازیم.

هورمون غم چیست؟

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

هورمون های غم و ناراحتی دقیقا مشابه هورمون های شادی هستند! یعنی عدم وجود هورمون هایی که باعث شادی می شوند منجر به احساس ناراحتی و اندوه خواهند شد.

همانطور که در مقاله تعریف افسردگی چیست گفتیم، افسردگی یک وضعیت جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار فرد تأثیر منفی می گذارد. بر اساس یک مطالعه اخیر (Nature، 2014) بر بیش از 350 میلیون نفر که تحت تاثیر افسردگی قرار دارند، آن را یکی از شایع ترین علل ناتوانی و اختلالات شایع عنوان کردند که انسان ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

البته قبلا در ویکی روان درباره فرق افسردگی و غمگینی صحبت کردیم و توضیح دادیم که شرایط بروز هر کدام کاملا با دیگری متفاوت می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که:

  1. نام هورمون غم چیست؟
  2. چه چیزهایی باعث ناراحت شدن بی دلیل ما میشن؟
  3. چه هورمون هایی باعث ایجاد غم و ناراحتی ما میشن؟
  4. هورمونهای غم نتیجه اختلالات هورمونی هستند؟

در طول دهه گذشته، افزایش دسترسی به فناوری تصویربرداری مغز به دانشمندان علوم اعصاب و پزشکان بیمارستان اجازه داده تا مغز را با جزئیات مشاهده کنند، فعالیت عصبی را اندازه گیری کنند و سطوح انتقال دهنده های عصبی را ارزیابی کنند.

چنین مطالعاتی سرنخ های زیادی را در مورد عوامل زمینه ساز افسردگی و پاتوفیزیولوژی این بیماری نشان داده است.

نام هورمون غم در بدن چیست؟

در ادامه این مطلب ویکی روان به بررسی هورمونهای غم می پردازیم. این هورمون ها می توانند حالمان را بد کنند به طوری که روزها درگیر آن باشیم.

1- سروتونین: انتقال دهنده عصبی شاد

مدل‌ های حیوانی مختلف نشان داده‌ اند که استرس مزمن باعث کاهش سطح هورمون سروتونین در مغز می‌ شود.

در بیماران، فعالیت کم سروتونین مغز با خطر بالاتری برای اقدام خشونت آمیز و موفق به خودکشی مرتبط است. سطح سروتونین نیز در اختلال عاطفی فصلی (SAD) نقش دارد.

طبق یک مطالعه اخیر، نور خورشید با کاهش فعالیت ناقل سروتونین (SERT) سطح سروتونین را بالا نگه می دارد. از آنجا که نورون های آزاد کننده سروتونین از SERT برای بازیابی سروتونین آزاد شده استفاده می کنند، محدود کردن فعالیت SERT باعث افزایش فعالیت وابسته به سروتونین و سیگنال دهی عصبی پایین دست می شود.

2- دوپامین: یک ماده شیمیایی برای ایجاد انگیزه

نام هورمون غم چیست

همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله هورمون های افسردگی گفتیم، عدم وجود دوپامین باعث ایجاد احساس بد زیاد در ما می شود.

کاهش سطح دوپامین نیز ممکن است به افسردگی کمک کند. اگرچه در ابتدا تصور می‌ شد که دوپامین برای سیستم «پاداش» در مغز و نورون‌ هایی که احساسات لذت را کنترل می‌ کنند بسیار مهم است، اما مستقیما بر نورون‌ هایی تأثیر می‌ گذارد که زمینه ساز ایجاد انگیزه و عادت هستند!

دوپامین هورمون غم نیست اما افراد را تشویق می‌ کند تا برای رسیدن به اهداف، خواسته‌ ها و نیاز ها اقدام کنند و پس از رسیدن به آنها، موجی از لذت تقویت‌ کننده ایجاد می‌ کند

سطوح پایین دوپامین باعث می شود افراد کمتر در جهت دستیابی به یک هدف تلاش کنند. افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب سطح مونوآمین اکسیداز A (MAO-A) بالایی دارند، آنزیمی که انتقال دهنده های عصبی کلیدی را تجزیه می کند و در نتیجه سطح سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین بسیار پایین است.

اینقدر عوارض غصه خوردن زیاد است که افراد باید برای درمان وضعیت فعلی خود سریع تر از مشاور روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرند.

درمان‌ هایی برای بیمارانی که به درمان‌ های استاندارد پاسخ نمی‌ دهند

تصور اینکه مغز یک سوپ شیمیایی است که در آن کمبود دوپامین یا سروتونین به افسردگی شدید کمک می کند به داروشناسان کمک کرد تا مجموعه ای از داروهای ضد افسردگی را طراحی کنند که موثر هستند.

البته فقط در برخی موارد. با این حال، پیشرفت‌ های محدودی در این زمینه داشته‌اند، از جمله تأخیر در توسعه درمان‌ها برای 30 تا 40 درصد از بیماران افسرده که، به گفته مؤسسه ملی سلامت روان، معمولا به داروهای ضد افسردگی استاندارد پاسخ نمی‌ دهند.

3- کتامین: یک راه حل سریع امیدوار کننده

هورمون غم چیست؟ (3 هورمون اصلی)

در مقاله سریع ترین درمان افسردگی مفصل درباره کتامین توضیح دادیم.

یکی از هیجان‌ انگیزترین یافته‌ های اخیر درباره هورمون غم و اندوه، کشف این بود که کتامین، یک آنتاگونیست گیرنده گلوتامات NMDA و یک بی‌ هوشی مورد تایید FDA است، به نظر می‌ رسد در عرض چند ساعت با افسردگی مقابله می‌ کند.

اگرچه کتامین ممکن است یک درمان جایگزین برای بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی باشد که با داروهای ضد افسردگی استاندارد بهبود نمی یابند، اما برای ایمنی و اثربخشی طولانی مدت آن به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته و FDA به طور خاص آن را برای درمان اختلالات خلقی تایید نکرده است

با این وجود، برخی از کلینیک ها درمان های «تایید نشده» را ارائه می دهند. در این میان، شرکت‌ های داروسازی میلیون‌ ها دلار برای توسعه مشتقات قابل ثبت و آنالوگ‌ های کتامین هزینه می‌ کنند.

تاثیر عوامل محیطی در ترشح هورمون غم و ناراحتی در بدن

جامعه زیست پزشکی راه درازی را برای درک علت ناراحتی و بهترین روش درمان افراد پیموده است، اما هنوز پاسخی برای مؤثرترین راه‌ ها برای درمان انواع مختلف بیماری ندارند!

همچنین نمی‌ توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که ضربه‌ های روحی در سالهای اول زندگی، تغییرات هورمونی، استرس مداوم یا احساسات ناگهانی از دست دادن می‌ تواند برخی از افراد را به حاشیه براند

جالب توجه است، تغییرات در الگوهای الکتریکی امواج مغزی در طول خواب (به عنوان مثال، کاهش خواب عمیق و زمان صرف شده در خواب) و تغییرات در جریان خون مغزی نیز با احساس غم و ناراحتی مرتبط است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، هورمون غم در بدن تاثیرات زیادی بر خلق و خوی ما دارد. همچنین درمان تغییرات هورمونی زمان بر و نیازمند یک اراده بسیار قوی است که باید تکامل درمان را طی کند.

اگر احساس می کنید بی دلیل احساس ناراحتی دارید تا نمی توانید از وضعیت فعلی رهایی پیدا کنید، حتما موضوع را با مشاور روانشناس متخصص افسردگی درمیان بزارید تا به صورت ریشه ای درمان شود.

مشاور روانشناس با توجه به موضوع هورمون غم و اندوه و شرایط فعلی شما می تواند پیشنهادات مناسبی ارائه دهد تا به بهترین نتیجه ممکن برسید:

مشاوره درمان غم و ناراحتی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫2 دیدگاه ها

  1. شما‌ میخواید با توصیف نور ،وجود تاریکی رو اثبات کنید ؟!
    هورمون غم و اندوه پرولاکتین هست . در موردش برید مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا