مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی چقدر است؟ (راهکار)

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که به آمار ارتباط افسردگی و رابطه جنسی نگاه می کنیم. بله افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روحی روانی در هر جامعه است که تبعات بسیار زیادی به همراه دارد و جلسات مشاوره روانشناسی درمان افسردگی یکی از پرمخاطب ترین انواع مشاوره روانشناسی می باشند. خب، در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی علمی تاثیر افسردگی بر رابطه زناشویی خواهیم پرداخت.

پیش از شروع، مقاله تعریف بیماری افسردگی در روانشناسی چیست را در سایت ویکی روان مطالعه نمائید تا مطالعه نمائید تا کاملا با مفهوم این پدیده آشنا شوید.

افسردگی و تاثیر آن بر روابط جنسی

افسردگی صبحگاهی

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

افسردگی (depression) بسیار متفاوت از احساس‌ های کوتاه‌ مدتی چون ناراحتی، بدبختی و یا بیزاری است.

افسردگی یک بیماری جدی است که ممکن است با وجود آن، برای مدتی طولانی احساس ناراحتی شدید داشته باشید. این احساسات به اندازه ‌‌ای شدید هستند که با زندگی روزمره شما، از جمله زندگی جنسی تان تداخل پیدا می‌ کنند.

علائم و نشانه های بیماری افسردگی در هر فرد متفاوت است اما نشانه های مشابه هم وجود دارد که کمک می کنند تا زودتر آن را شناسایی کنید.

اگر احساس کمبود یا نا امیدی می ‌کنید، یا علاقه و لذت خود را برای انجام کارهایی که قبلا از آنها لذت می بردید از دست داده ‌اید، احتمالاً افسرده هستید

در این صورت مراجعه به مشاور افسردگی بسیار مهم است و ممکن است برایتان داروی مبارزه با افسردگی تجویز کنند.

با این حال، کاهش میل جنسی نیز ممکن است از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی باشد. اگر در حال حاضر داروهای ضد افسردگی مصرف کنید و فکر می‌کنید ممکن است باعث مشکلاتی شوند، با مشاور خود صحبت کنید شاید تغییری در داروهای شما لازم باشد.

افسردگی که بیشتر مردم آن را می‌شناسند، معمولا با غم، ناامیدی و احساس دلسردی، بی انگیزگی یا بی تفاوت بودن نسبت به زندگی نمایان می شود. اما این اختلال می‌تواند به طرق ظریف و شگفت ‌انگیزی خود را آشکار کند و برخی از علائم به راحتی قابل‌ تشخیص هستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چه کسی افسرده است؟

طبق اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اگر فردی از نظر بالینی حداقل ۵ مورد از علائمی چون خلق و خوی غمگین، انرژی کم، مشکلات تمرکز، بی ‌خوابی، کاهش وزن یا تحریک پذیری به مدت دو یا چند هفته داشته باشد، در سطح افسردگی حاد طبقه‌ بندی می‌ شود و تمام مراحل افسردگی را طی کرده است.

این افراد می بایست بمنظور درمان افسردگی، در جلسات مشاوره روانشناسی افسردگی آنلاین یا حضوری شرکت کنند تا با کمک مشاور بر این بیماری غلبه نمایند.

افسردگی چه تاثیری بر میل جنسی می گذارد؟

افسردگی پنهان

یکی از علائمی که درباره آن کمتر شنیده ‌اید، از دست دادن علاقه یا لذت در رابطه جنسی است.

اگرچه مقابله با همه علایم افسردگی دشوار است، اما صحبت کردن در مورد این یکی سخت نیز می‌باشد که روند درمان را مشکل می کند.

اما برای افراد مبتلا به افسردگی، این یک تجربه معمول است و به اندازه علائم بارز این اختلال، شایسته توجه است.

در بدن یک ارتباط مغزی – جسمی وجود دارد، بنابراین زمانی که افراد دچار افسردگی می‌ شوند، آن ‌ها ممکن است علائم فیزیکی زیادی داشته باشند که همین مورد به افسردگی و تاثیر آن بر روابط جنسی تاکید می ورزد که به آن افسردگی جنسی هم گفته می شود.

بروز انواع بیماری افسردگی قطعا به زندگی جنسی شما نیز بسط پیدا می ‌کند، در واقع، این اغلب نشانه اولیه افسردگی است که پدیدار می‌ شود. میل جنسی می تواند یکی از اولین مواردی باشد که باید بررسی شود.

تاثیر افسردگی بر رابطه زناشویی چقدر است؟

افسردگی به روش ‌های مختلفی میل جنسی را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد.

علم روانشناسی می‌گوید: ” ارتباط افسردگی و رابطه جنسی به این دلیل است که بر انتقال‌ دهنده‌ های عصبی مثل سروتونین و دوپامین تاثیر می گذارد که در دو حالت روحی و جنسی نقش دارند.

زمانی که مغز شما برای استفاده درست از این مواد شیمیایی تلاش می ‌کند، ممکن است باعث شود که شما میل جنسی کمتری داشته یا از سکس (در میان دیگر لذت ‌های زندگی) کمتر لذت ببرید.

این روند تدریجی بر وضعیت شما تاثیر می ‌گذارد. به عنوان مثال، ممکن است سطح انرژی شما فروکش کند و خستگی برای داشتن روابط جنسی مضر است.

یک مشاور در جلسات مشاوره درمان افسرگی در بیمارانی که دچار افسردگی می‌ شوند گاهی چیزی را می‌ بیند که آن را “احساس سازش با خود” یا احساس بی ‌ارزشی می ‌نامد که ممکن است باعث شود آن ‌ها احساس راحتی کمتری با دیگران داشته باشند.

علاوه بر همه موارد، احساس فشار و شرم از داشتن افسردگی می تواند وضعیت را بدتر کند.

همچنین بین افسردگی و سو استفاده جنسی در دوران کودکی رابطه ترسناکی وجود دارد. اگر سو استفاده جنسی در دوران کودکی را تجربه کرده باشید، ممکن است بیشتر با افسردگی درگیر باشند.

افرادی (که سو استفاده جنسی در دوران کودکی را تجربه کرده‌ اند) می‌ توانند نسبت به اعمال جنسی یا رابطه جنسی نفرت ناخودآگاه داشته باشند، که باعث می ‌شود احساس افسردگی بیشتری ایجاد شود. اساساً این دو می توانند در یک چرخه معیوب باشند و  از یکدیگر تغذیه کنند.

تاثیر داروهای ضدافسردگی بر میل جنسی چقدر است؟

مراحل افسردگی

حتی اگر میل جنسی شما تحت تأثیر افسردگی قرار نگیرد، ممکن است توسط داروهای ضد افسردگی کاهش یابد.

انواع خاصی از داروهای افسردگی وجود دارد که دارای عوارض جانبی جنسی دارند، از جمله کاهش میل جنسی.

مهارکننده های باز جذب سروتونین که یک روش درمانی محبوب برای افسردگی است، به دلیل تأثیر در زندگی جنسی افراد، در کاهش میل جنسی آنها یا دشوارتر شدن (یا غیرممکن بودن) ارگاسم – شناخته شده هستند.

این نباید شما را از درمان افسردگی باز دارد. بسیاری از افراد به دنبال کمک نیستند و باعث سرافکندگی است، زیرا که افسردگی قابل درمان است و برای هرگونه عوارض منفی داروهای تجویز شده راه کاری وجود دارد.

صحبت در این زمینه با یک روانشناس متخصص در درمان افسردگی، به شما کمک می‌کند تا برنامه درمانی را برای خود مشخص کنید.

اگر در یک رابطه هستید، متخصصان توصیه می ‌کنند که سعی کنید تا حد امکان در مورد افسردگی خود و تغییراتی که ممکن است در  احساسات خود در مورد سکس و یا تجربه تان در طول آن رخ  دهد، صادق باشید.

وقتی دو همسر می توانند در این مورد صحبت می‌ کنند، مشکلات جنسی را به جای واکنشی نسبت به خودشان، به عنوان مظهر افسردگی تلقی می ‌کنند.

با وجود افسردگی، چگونه میل جنسی خود را حفظ کنیم

متوجه شدیم که افسردگی و تاثیر آن بر روابط جنسی جدیست چون انسان از رابطه جنسی لذت می برد و به نوعی به او انگیزه زندگی می دهد.

بدون شک برای کم کردن تاثیر افسردگی بر رابطه زناشویی راه هایی وجود دارد که می توانید با انجام آنها بیشتر از نزدیکی جنسی لذت ببرید. در ادامه مهم ترین آنها را مشاهده می کنید.

۱- برای افسردگی کمک بگیرید

ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و درمان شناختی رفتاری (CBT) که با آموزش به افراد، در شناخت و تنظیم مجدد الگوهای فکری ناسالم، به درمان افسردگی کمک می‌ کند.

اگر چه این ترکیب خیلی موثر است اما زمان می ‌برد تا به تعادل برسد، چون برخی از داروهای ضد افسردگی موجب کاهش میل جنسی می‌ شوند.

۲- رابطه جنسی را ادامه دهید

حرف های جنسی برای شوهرتان

اگر خیلی کم به رابطه جنسی فکر می ‌کنید، همین شعله کوچک را روشن نگه دارید.

باید رابطه را زنده نگه دارید و نگذارید تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی شما بیشتر و بیشتر شود. حتما در این مورد با مشاورتان صحبت کنید تا کمک فکری بیشتری به شما بدهد.

۳- خود را با دیگران مقایسه نکنید

رابطه جنسی، میزان مشخصی ندارد. برخی از افراد ۷۰ ساله در هفته چندین بار رابطه جنسی برقرار می ‌کنند. برخی از افراد ۲۰ ساله هم ممکن است یک بار در ماه رابطه جنسی داشته بشند. آنچه را که برای شما و رابطه ‌تان مناسب است انجام دهید.

قبلا در ویکی روان درباره این موضوع صحبت کردیم که چه تعداد رابطه جنسی کافی است شما نیاز نیست خودتان را با دیگران مقایسه کنید. راحت باشید.

۴- صمیمیت را دوباره تعریف کنید

برای داشتن روابط نزدیک فیزیکی، فقط به یک پتوی گرم نیاز ندارید بلکه دست در دست هم گرفتن و نوازش و با یکدیگر خندیدن نیز مفیدند و مورد نیازند.

از نظر فیزیکی به همسرتان نزدیک باشید. او را احساس کنید

رابطه جنسی فقط دخول نیست و باید به تمام جنبه های آن دقت کنید. البته در جلسات مشاوره جنسی آنلاین و حضوری در این مورد کاملا توضیح داده می شود و تکنیک هایی بیان می شود تا زوجین بتوانند زندگی جنسی خود را مدیریت کنند.

۵- حتما گزینه های درمان افسردگی را امتحان کنید

نارضایتی جنسی چیست

درمان افسردگی تنها یکی از راه‌ های غلبه بر اختلال عملکرد جنسی است.

در حقیقت، طبق تحقیقی که در مجله American Family Physician منتشر شد، ۷۰ درصد بزرگسالانی که افسردگی خود را درمان نکرده بودند، مشکل میل جنسی داشتند. اگر احساس خوبی داشته باشید دوباره به زندگی جنسی خود باز می‌ گردید.

اولین قدم در درمان افسردگی این است که قبول کنید افسرده هستید، بعد از این مرحله شما در مسیر بهتری قرار می گیرید

البته همیشه این مشکل در بزرگسالانی که به دنبال درمان افسردگی هستند، حل نمی ‌شود. اگر پزشک شما تشخیص دهد که اختلال عملکرد جنسی از عوارض داروی ضد افسردگی است که مصرف می‌کنید، ممکن است داروی شما را تغییر دهند.

میرتازاپین (Remeron) ، نفازودون (Serzone) و بوپروپیون (Wellbutrin) معمولا عوارض جانبی جنسی ایجاد نمی‌ کنند.

گذشته از موارد اضافی و تعدیلاتی که در درمان افسردگی معمولی وجود دارد، اقدامات دیگری نیز می توانید انجام دهید که ممکن است سلامت جنسی را به طور کلی بهبود بخشند:

  • بعد از رابطه جنسی، داروی ضد افسردگی بخورید
  • از مشاور خود در مورد افزودن یک دارو برای عملکرد جنسی (مانند Viagra برای مردان) سوال کنید
  • ورزش کردن به طور منظم باعث بهبود حالت روحی و سلامت فیزیکی می‌ شود
  • با همسر خود در رابطه با افسردگی‌ تان و نحوه تاثیر آن بر سلامت جنسی‌ تان، صحبت کنید. این ارتباطات ممکن است به طور خودکار مشکل را حل نکند، اما به کاهش احساس گناه و بی ‌ارزشی کمک می‌ کند
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

سخن آخر در مورد ارتباط افسردگی و رابطه جنسی و رابطه زناشویی

مشاوره روانشناسی آنلاین با کامپیوتر

افسردگی و رفتار مرتبط با آن گاهی اوقات موجب مشکلات سلامتی جنسی می ‌شوند، اما هر دو مشکل قابل درمان هستند.

درمان یکی از آنها به دیگری نیز کمک می ‌کند. به تعادل رسیدن این دو، زمان‌ بر خواهد بود و صبر لازم دارد. در این زمان، شما نباید هیچ دارویی را به تنهایی و بدون مشورت روانپزشک خود تغییر دهید.

اگر علیرغم تغییرات در درمان، اختلال عملکرد جنسی بدتر شد، با مشاور روانشناس خود صحبت کنید. افسردگی بر تمام جنبه ‌های زندگی یک فرد تأثیر می ‌گذارد، از جمله رابطه جنسی، اما هنگامی که روانپزشک داروی مناسب را تشخیص داد، بیشتر افراد بهبود می ‌یابند.

قبل از دارو درمانی پیشنهاد می شود از گفتار درمانی (جلسه مشاوره روانشناسی) استفاده کنید.

شما می توانید در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان با مشاور مورد نظرتان در مورد درمان افسردگی یا مشکلات جنسی صحبت کنید. کافیست به لینک زیر مراجعه نمائید.

https://www.wikiravan.com/consultation/

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا