اعتماد به نفس

31 راه افزایش اعتماد به نفس در روانشناسی

افزایش اعتماد به نفس رمز رسیدن به موفقیت در زندگی شخصی و فردی است. بالا بردن اعتماد به نفس بدون شک موفقیت و دست آوردهای فراوانی برای ما به همراه خواهد داشت که می توانیم اثرات آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود مشاهده کنیم. در جلسات مشاوره اعتماد به نفس، توضیحات کامل درباره تقویت اعتماد به نفس از دید علمی داشته می شود چون افراد نیاز دارند بمنظور بهبود سطح زندگی خود، از عوامل موثر در افزایش اعتماد به نفس استفاده کنند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان قصد داریم بهترین روش های تقویت اعتماد به نفس را بیان کنیم.

افزایش اعتماد به نفس یعنی موفقیت در زندگی

با وبلاگ روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان سوال می کنند که:

  • چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم و آن را تقویت کنیم؟
  • براي بالا بردن اعتماد به نفس چه بايد كرد؟
  • چه عواملی باعث افزایش اعتماد به نفس میشود؟
  • بهبود اعتماد به نفس خود چقدر زمان می برد؟
  • مشاوره آنلاین افزایش اعتماد به نفس تضمینی است؟

اینها پرسش های همیشگی عده ای زیاد است، اما باید اصولی و علمی به آن پرداخت چون به دست آوردن اعتماد به نفس دکمه نیست که بزنید و موفق شوید.

در حقیقت به دست آوردن اعتماد به نفس یک پروسه و جریان زمان بر است، اما هر چقدر بیشتر برای آن وقت بزارید زودتر نتیجه می گیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

اصلا افزایش اعتماد به نفس چیست؟

همانطور که قبلا در مقاله تعریف اعتماد به نفس چیست در ویکی ران گفتیم، اعتماد به نفس در کنار عزت نفس تمام آن چیزی است که فرد در زندگی دارد.

در واقع فرد بدون اعتماد به نفس و خودباوری، هیچ برداشتی از زندگی نخواهد داشت و همیشه در حسرت و آرزوی چیزهایی می ماند که دیگران به دست می آورند.

به همین دلیل بیان اینکه افزایش اعتماد به نفس چیست بسیار ساده می شود.

چون تمام کارهایی که منجر با بالا رفتن میزان اعتماد به نفس فرد در بازه مشخص زمانی می شوند را بهبود اعتماد به نفس می گویند

این تکنیک ها می توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند، اما پایدار بودن یک اعتماد به نفس قوی خیلی بهتر از پیشرفت های کوتاه مدت است. در ادامه این مطلب سایت مشاوره ویکی روان، به بررسی تمام تکنیک های بالا بردن سطح اعتماد به نفس می پردازیم اما یادتان باشد اصولی ترین روش برای ارتقای اعتماد به نفس، شرکت در جلسات مشاوره اعتماد به نفس آنلاین یا حضوری است.

چون مشاور روانشناس به تمام جنبه های شخصیتی فرد می پردازد و با ارائه راهکارهای اصولی بهترین پیشنهاد برای افزایش حس اعتماد به نفس را ارائه می دهد.

به دست آوردن اعتماد به نفس اصول خاص خود را دارد

وقتی نوجوان بودم یکی از دوستانم (که در آن زمان یک ورزشکار مشهوری بود) توصیه ه­ای عمیق و در عین حال ساده­ کرد، که برای همیشه نظر مرا نسبت به خودم تغییر داد. او گفت:

اگر خودت نظر مثبتی نسبت به خودت نداشته باشی، انتظار نداشته باش که دیگران نظر بالایی نسبت به تو داشته باشند!

این بدین معناست که تنها خود ما مسئول ایجاد اعتماد به نفس هستیم. ما نمی­ توانیم به دیگران تکیه کنیم. یا منتظر تایید دیگران بمانیم تا در افزایش اعتماد به نفس به ما کمک کنند.

باید خودمان را ارزشمند و قادر به دستیابی به هر چیزی که انتخاب می­ کنیم بدانیم.

در نهایت، طریقی که خودمان را می­ بینیم مهمتر از نظر دیگران است. اگر روی عشق ورزیدن به خویشتن و پذیرش خودمان کار نکنیم، نظر دیگران هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

اگر کسی برای بالا بردن میزان اعتماد به نفس خود تلاش نکند، در تمام جنبه ها علائم اعتماد به نفس پایین را در خود مشاهده می کند.

چطور با اعتماد بنفس باشیم؟ راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان چیست؟

آیا تا‌کنون احساس کرده‌ اید که در مقابل دیگران کم می‌‌ آورید؟

در این صورت، لازم است به دفعات متعددی فکر کنید که با یک خانم و آقای زیبا و خوش ­هیکل برخورد کرده ­اید ولی بلافاصله ظاهر جالب آنها برایتان بی­ معنی شده است. چرا که هیچ حرف جالبی برای گفتن نداشته­ اند یا هیچ چیز ارزشمندی نداشته ­اند که دید شما را گسترش دهد.

تصور من این است که این اتفاق بارها و بارها در زندگی تکرار می‌‌ شود.

نتایج یک نظر‌سنجی را در نظر بگیرید که ۱۰۰۰ زن آمریکایی در سنین ۲۱ تا ۵۰ سال در این نظرسنجی اینترنتی شرکت کرده بودند.

این خانم­ ها نمره بالایی به ویژگی­ های شخصیتی دادند، بسیار بالاتر از نمره­ای که به جذابیت فیزیکی داده بودند.

در پرسشنامه­ های آنلاین دیگر که هم توسط مردان و هم توسط زنان پر شده بود، ویژگی شماره یکی که در افراد مطلوب یافت شده بود اعتماد به نفس بود. جذابیت فیزیکی حتی رتبه ۱۰ را هم نیاورد.

نتیجه اینکه نظر شما نسبت به خودتان و طریقی که خودتان را ارائه می ­دهید بسیار مهمتر از ظاهر خوب است.

راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان نه تنها روشی مطمئن برای داشتن احساس خوب نسبت به خودتان است، بلکه روشی عالی برای جذب دیگران است

البته منظور داشتن اعتماد به نفس کاذب نیست، بلکه واقعی بودن اعتماد بنفس می تواند حس برتر شما را به دیگران منتقل کند و شما را به موفقیت نزدیک تر کند.

براي بالا بردن اعتماد به نفس چه بايد كرد؟ 30 راه طلایی تقویت اعتماد بنفس

اگر واقعا دنبال راهه ای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان و سنین دیگر هستید، خوب به موارد زیر دقت کنید و آنها را اجرا کنید. مستمر بودن تمرین های شما بسیار اهمیت دارند.

۱- برای افزایش اعتماد به نفس باید منحصر به فرد بودنتان را به رسمیت بشناسید

 افزایش اعتماد به نفس

به خودتان ایمان داشته داشید و بدانید که تنها یک نفر در دنیا با ویژگی های شما وجود دارد. البته این مورد به عزت نفس شما هم مربوط می شود.

به گفته والت ویتمن لازم است این را بدانید:

شما هستید، مرگ و زندگی هست و هویت هست. لازم است بدانید که در نمایش تاثیرگذار زندگی که در حال اجراست، شما قرار است فقط فردیت خودتان را بسرایید

هیچ­ کس دیگری همچون شما روی این سیاره نیست، هیچ کس شبیه شما نیست، هیچ­کس استعدادها و تجربیات و دیدگاه شما را ندارد.

شما منحصر به فرد هستید بنابراین، در اینجا حضور دارید تا سهم منحصر به فرد خودتان را ایفا کنید

اگر هر یک از ما روی چیزی که به این جهان آورده است تا با دیگران تقسیم کند متمرکز شویم، در این صورت هیچ مقایسه و هیچ غبطه خوردن و پشیمانی وجود نخواهد داشت.

ما اینجا هستیم تا تک‌ بیت خودمان را بسراییم.

۲- در مسیر تقویت اعتماد به نفس همه تلاش خودتان را بکنید

وقتی همه تلاشتان را می‌ کنید (با همه توان و ظرفیتی که در اختیار دارید)، غیر از این نخواهد بود که احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد و در هر کاری که انجام می‌ ­دهید اعتماد به نفس خواهید داشت و همچنین در راه افزایش اعتماد به نفس قدم برداشته اید.

اینکه همه تلاش‌ تان را می­ کنید باعث می­ شود از ریسک کردن نترسید و از درون محدوده امن و راحتی (comfort zone) بیرون بیایید؛ دو موردی که باعث تقویت اعتماد به نفس می­ شود.

۳- برای بالا بردن اعتماد به نفس باید پشتکار داشته باشید

هر کسی موانع و مشکلات خودش را دارد و باید بر آن غلبه کند. اجازه ندهید مشکلات‌ تان اعتماد به نفس شما را تضعیف کند.

با مشکلات و موانع به عنوان فرصت ­هایی برای تقویت اراده­ تان برخورد کنید و سپس پشتکار به خرج دهید. این راهی مناسب برای بالا بردن اعتماد به نفس واقعی شما است.

۴- برای افزایش اعتماد به نفس خود باید بر سختی­ ها غلبه کنید

افزایش اعتماد به نفس

غلبه بر سختی­ ها در راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان نقش عمده ای ایفا می کند.

بزرگ­ترین ترانه­ ها و آثار هنری و کارهای ادبی توسط کسانی خلق شده­ اند که اعماق یأس و ناامیدی، از دست دادن­ ها و احساس توخالی بودن را تجربه کرده ­اند و سپس بر احساساتشان غلبه کرده­ اند.

تجربه فقدان و غم و سپس برخاستن، باعث امیدواری و احساس موفقیت می ­شود

غلبه بر سختی­ ها باعث رشد شما می‌ شود، به نحوی که پس از پشت سرگذاشتن سختی­ ها شما عظیم ­تر از آنی خواهید شد که بودید.

۵- حتما دست‌ آوردی داشته باشید و آن را به خود یادآوری کنید

اهدافی برای خودتان تعیین کنید و سپس تلاش کنید به آن اهداف دست پیدا کنید. حتما مقاله چطور در زندگی هدف تعیین کنم را در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید.

راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان زمانی اوج می ­گیرد که شما بدانید می­ توانید کاری­ که اراده کرده­ اید را انجام دهید. این حالت باعث می‌ شود احساس کنید توقف­ ناپذیر هستید

همچنین تلاش کنید تا به تسلط (mastery) برسید. تجربیه تسلط زمانی است که شما می‌ دانید تلاش زیادی کرده ­اید و این تلاش زیاد را ادامه داده ­اید و مطمئن هستید که به موفقیت دست پیدا می­ کنید.

۶- خودتان را از رویدادها و اتفاقات جدا بدانید

شما چیزی که برایتان اتفاق می‌‌ افتد نیستید. شما چیزی که دیگران درباره شما فکر می­ کنند نیستید.

به عبارت دیگر، شما بواسطه آنچه برایتان اتفاق می‌ افتد و همچنین طرز فکر دیگران نسبت به شما تعریف نمی­ شوید. شما کسی هستید که انتخاب می­ کنید باشید:

۷- برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران با ترس هایتان روبرو شوید

هیچ چیزی به اندازه زانو زدن در برابر ترس اعتماد به نفس را تخریب نمی­ کند. بهترین راه بالا بردن اعتماد به نفس مقابله مواجه با چیزی است که ازش می ترسید.

هر کسی ممکن هست گاهی ترس را تجربه کند. به هر حال، ما انسان هستیم

با این حال، روبرو شدن با شرایط، با شهامت و صلابت و وقار، باعث تقویت اعتماد به نفس و ایجاد شخصیت برتر می‌ شود.

برای بالا بردن اعتماد به نفس واقعی باید به وسط میدان بروید! اگر می‌ ترسید که با افراد جدید ملاقات کنید یا در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید و … ، در خانه نمانید و دلواپس نباشید

انجام دادن کاری باعث افزایش اعتماد به نفس می‌ شود. البته، دفعات اولی که در موقعیت های جدید قرار می­ گیرید، ممکن است احساس عدم اطمینان کنید.

با این حال، هر چه بیشتر کاری را انجام دهید در آن کار بهتر خواهید شد. بنابراین احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف عزت نفس چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

۸- ظاهر خوب معادل اعتماد به نفس نیست

برخی از جذاب­ ترین افراد در جهان گاهی تردید نسبت به خودشان را احساس می­ کنند و اعتماد به نفس کافی ندارند.

مرلین مونرو که یکی از جذابترین و زیباترین افراد در جهان محسوب می­ شد، خود پنداره (self-image) مثبتی نداشته است. او به اشتباه به عوامل بیرونی (همچون تایید دیگران) اجازه می‌ داد که ارزش او را تعیین کنند.

ظاهر زیبا ممکن است باعث شود به‌ طور موقت احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید، اما اصلا کافی نیست. برای به دست آوردن اعتماد به نفس به عوامل حیاتی دیگری نیاز دارید.

۹- مراقب ظاهرتان باشید

وقتی بدن متناسبی دارید و از سلامت فیزیکی برخوردار هستید و به سر و وضع‌ تان می‌ رسید، مسلما اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد.

البته این متفاوت از این است که دائما ظاهرتان را با دیگران مقایسه کنید. منظور این است که با خودتان احساس راحتی کنید

هر کسی وقتی تناسب اندام داشته باشد و به ظاهر خود برسد و سالم باشد، مسلما احساس خوبی نسبت به خودش خواهد داشت. وقتی مراقب ظاهرتان باشید، قاعدتا خواهید درخشید.

برای تمام افراد در تمام سنین، رسیدن به ظاهر و در بهترین حالت بودن از روش های قطعی افزایش حس اعتماد به نفس است. با این روش خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت. البته باید حواستان به فرق اعتماد به نفس واقعی و کاذب باشد تا دچار سوتفاهم نشوید.

۱۰- یاد بگیرید چگونه به خودتان انگیزه دهید

همه ما لحظات بی­حالی و بی‌ انگیزه­ گی و لحظات تردید و ابهام و عدم قطعیت را داریم.

وقتی این حالت به ما دست می ­دهد، باید یاد بگیریم چگونه دوباره آنرا احیا کنیم و در افزایش اعتماد به نفس کوشا باشیم.

یک روش برای ایجاد و بالا بردن اعتماد به نفس این است که درک کنیم همه افراد لحظات این­ چنینی را تجربه می­ کنند

یک روش دیگر این است که موفقیت­ های گذشته­ مان را به خاطر بیاوریم، نتایج مطلوب را در ذهنمان تصور کنیم و کار لازم را انجام دهیم!

این کار تجسم خلاق یا تصویر سازی ذهنی است و کمک زیادی به بالا بردن اعتماد به نفس واقعی می کند و راهی مناسب برای ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر هم می باشد.

حتما مقاله تعریف علمی انگیزه چیست را در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید.

۱۱- پیشگیری بهترین راه افزایش اعتماد به نفس

سوالات این چنینی خواب شب و آرامش روز رو ازتون می گیره و باعث میشه اعتماد بنفس تون در محیط کار، دانشگاه، جامعه، جشن ها و خیلی جاهای دیگه کم بشه.

همچنین افکار منفی رو به ذهنتون میاره. می خوایم یه جورایی جلوی این افکار منفی رو بگیریم و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کنیم.

پیشگیری بهتر از درمانه پس این عادت های روزانه رو دنبال کنید تا خودتون را از دردسر و مشکل دور کنید. اگر واقعا دنبال بالا بردن سطح اعتماد به نفس تا هستید، باید از افکار مخربی که مدام با خودتان دارید و به آنها نشخوارهای ذهنی گفته می شود دست بردارید.

۱۲- هوس های غذایی تان را کنترل کنید

هیچ چیزی سخت تر از ترک و کنترل عادت های غذایی نیست به خصوص زمانی که پیتزا و برگر جلوی چشم باشد.

هوس های غذایی تان را کنترل کنید! هر چه زودتر بهتر. از نظر علمی ثابت شده است که برنامه غذایی سالم باعث کاهش استرس شده و روحیه را تقویت می کند

همچنین افزایش اعتماد به نفس اضطراب را از بین برده و با انواع افسردگی مبارزه می کند. در کل ایجاد حس خودداری و توانایی کنترل هوس باعث می شود در بالا بردن سطح اعتماد به نفس موفق تر شوید.

۱۴- برای افزایش اعتماد به نفس خواب کافی داشته باشید

محققان درباره فواید خواب کافی ثابت کرده اند کسانی که کمتر می خوابند بیشتر دچار مشکلات روانی می شوند.

خواب به بدن زمان می دهد تا خود را از کارهای فکری و جسمی روزانه ریکاوری کند

همچنین باعث می شود بهتر بتوانید روی کارهای فردا تمرکز کنید. کم خوابی روی سازندگی و بهره وری شما تاثیر منفی می گذارد، پس باید به موقع و به اندازه کافی بخوابید.

۱۵- برای بالا بردن اعتماد به نفس باید حرکت کنید و ثابت نمانید

برای افزایش اعتماد به نفس حتی پیاده روی صبحگاهی هم می تواند موثر باشد. بارها درباره فواید ورزش کردن و تحرک داشتن از دیگران شنیده ایم.

با یک لیوان آب بعد از یک پیاده روی صبحگاهی روزی پر انرژی خواهید داشت. با ورزش گردش خون کنترل می شود و همه هورمون ها در مسیر درستی جریان پیدا می کنند.

۱۶- روزانه سلامت تان را چک کنید

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده
تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

در کل اهمیت دادن به خودتان از تمام جنبه ها باعث می شود اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید.

فشار کاری، عادت های غذایی نا سالم، کم خوابی، استرس و افسردگی به اندازه کافی برای از بین بردن سلامت ذهن و جسم کافی هستند.

با چک کردن سلامت تان از بیماری ها قبل از وقوع پیشگیری کرده اید. اخیرا بیماری های خونی بسیار رایج شده اند و دیابت و فشار خون بالا و پایین رایج ترین آن ها هستند.

چکاپ فشار و سطح قند خون الزامی است.

۱۷- بهتر است اجتماعی باشید

شاید زیاد این مهارت را نداشته باشید، اما این مشکل نباید مانع حضور شما در جامعه شود. دور بودن از دیگران برای اعتماد به نفستان خیلی بد است.

یادتان باشد برای به دست آوردن اعتماد به نفس باید بحث ها شرکت کنید، لبخند بزنید، با غریبه ها صحبت کنید، گروهی بیرون بروید و قرار ملاقات بگذارید

این کارهای کوچک به شما در اجتماعی شدن کمک زیادی می کنند و اعتماد به نفس و عزت نفس تان را بالا می برند. به خصوص که روانشناسان تاکید زیادی بر استفاده از این روش برای بالا بردن اعتماد به نفس زنان دارند.

خانم ها نیاز دارند در اجتماع باشند و روابط سالم با دیگران برقرار کنند، پس برای انجام این موضوع برنامه داشته باشید.

می توانید از جمع های دوستانه، مراسم های اجتماعی، فرهنگسراها، کنسرت ها و دیگر موارد مشابه استفاده کنید.

۱۸- برای بهبود اعتماد به نفس باید پیرو احساس تان باشید

پیروی از اشتیاق و احساسات نمی تواند وسیله ای برای امرار معاش باشد اما بیشتر ما این حس را در وجودمان داریم.

زمانی را به انجام کارهایی که برایتان لذت بخش است اختصاص دهید. این کار انرژی تان را افزایش می دهد. هیچوقت جنبه مثبت این فعالیت ها را دست کم نگیرید.

۱۹- برای بالا بردن اعتماد به نفس واقعی خود هر روز برنامه ریزی کنید

هر روز صبح مثل زامبی ها بیدار شدن بسیار آزار دهنده و کسالت بار است. به این سبک زندگی پایان بدهید.

شروع هر روز ۱۰ دقیقه به خودتان وقت بدهید تا بتوانید برای آن روز برنامه ریزی کنید. برای هر روز یک هدف تعیین کنید. شاید همان روز به هدف تان نرسید، اما مهم این است که آن روز را برای هدف زندگی کرده اید.

تمام این موارد عواملی هستند که یک روز موثر برایتان می سازند. همه آن ها را به کار ببرید و برای فردایی بهتر برنامه ریزی کنید تا به افزایش اعتماد به نفس کمک بیشتری کنید.

دوست عزیز، اعتماد به نفس قطعا برای دستیابی به موفقیت در هر عرصه ه­ای ضروری است

با انجام دادن، یاد گرفتن، دست یافتن به اهداف و مقاومت و پایداری، به طریقی مطمئن به اعتماد به نفس دست پیدا خواهید کرد. باید طوری عمل کنید که نشانه ها و علائم اعتماد به نفس بالا در شما دیده شود.

۲۰- حتما ۱۰ دقیقه مدیتیشن و تمرکز بر روی افزایش اعتماد به نفس داشته باشید

تحقیقات حاکی از آن است که انجام مدیتیشن سریع ترین و بهترین روش برای افزایش اعتماد به نفس شما می باشد.

این ورزش که با رشد مغز همراه است موجب ارتقا و بهبود عملکرد ذهن می شود

بنابراین یکی از بهترین راه کارها برای تمرکز حواس و تقویت مغز به حساب می آید بررسی ها نشان می دهد افرادی که از حواس پرتی، سطح پایین انرژی و اضطراب مداوم شکایت دارند با گذشت ۲ الی ۳ روز پس از انجام این تمرین هر روز به مدت ۱۰ دقیقه، متوجه تغییرات مثبت خود خواهند شد.

برای شروع با ۱۰ دقیقه توجه آگاهی شروع کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب راه های مدیریت ذهن انسان را در سایت ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید.

۲۱- شیوه صحیح قرار گرفتن بدن را یاد بگیرید

در طی انجام آزمایش هایی برای افزایش حس اعتماد به نفس، دانشمندان از گروهی خواستند تا به مدت ۲ هفته روی وضعیت صحیح قرار گیری بدن خود مانند صحیح راه رفتن و صحیح نشستن کار کنند. به طوری که هر بار متوجه شدند قوز کرده اند، صاف بنشینند. پس از انجام این آزمایش این نتایج حاصل گردید که این تکنیک ساده، میزان قابل توجهی قدرت اراده را افزایش می دهد.

برای شروع کافی است هر گاه در خانه و یا محل کار قوز کردید صاف بنشینید. این تمرین به ظاهر ساده برای داشتن اراده قوی معجزه می کند

با هر بار انجام این تمرین، در حقیقت یک تکرار برای بالا بردن اعتماد به نفس خود انجام داده اید. در جلسات مشاوره روانشناسی اعتماد به نفس توضیحات کاملی درباره آشنایی با زبان بدن افراد با اعتماد به نفس داده می شود.

۲۲- یک دفترچه یادداشت غذایی تهیه کنید

داشتن دفترچه غذایی شما را در تقویت اعتماد به نفس یاری می کند. بیشتر افراد از یادداشت تعداد وعده ها، مقدار و نوع غذایی که میل می کنند، خودداری می کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این باره مفصل به بحث بپردازیم.

شما می توانید این اطلاعات را روی کارت، اتیکت و هرجای دیگری که دوست داری بنویسید اما پیشنهاد ما این است که آن ها را در یک دفتر یادداشت کنید. زیرا با این کار می توانیید فهرست کاملی از هر آن چه که می خورید، داشته باشید.

برای شروع به تقویت و افزایش اعتماد به نفس بهتر است اپیلکشن Myfitnesspal یا هر برنامه مشابه را دانلود کنید.

فهرست این برنامه که میلیون ها غذای مختلف را شامل می شود، به شما این اجازه را می دهد تا در سریع ترین زمان ممکن وزن کم کنید و از اندام جدیدتان لذت ببرید!

۲۳- استفاده از دست غیر غالب راهی جالب برای بالا بردن اعتماد به نفس است

مشاوره-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-ویکی-روان

استفاده از دست مخالف که از مجموع تمرین های وضعیت مناسب بدنی محسوب می شود، باعث افزایش عملکرد مغز می شود. (یعنی اگر راست دست هستید از دست چپ استفاده کنید)

مغز تمایل زیادی به استفاده از دست غالب دارد. بنابراین اگر سعی کنید روزی سک ساعت با دست غیرغالب خود بنویسید و یا موهایتان را شانه کنید، قطعا تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس و قدرت اراده خواهد داشت.

توجه داشته باشید که در هر روز بیش از یک ساعت این تمرین را انجام ندهید چرا که منجر به تضعیف عضله اراده تان می شود.

۲۴- تقویت فن بیان راهی اساسی برای تقویت اعتماد به نفس

همه ما عادت های بدی داریم که به بیشتر آن ها ناآگاهانه عمل می کنیم.

به عنوان مثال عادت به دروغ، کم رویی، بد دهنی و عادت به سخنان زشت و ناسزا از جمله صفات ناپسندی هستند که اغلب بدون انگیزه صورت می گیرند.

دانشمندان در مورد افزایش اراده معتقدند که سعی در بهبود گفتار تاثیر مثبتی در به دست آوردن اعتماد به نفس دارد. این که چگونه عادت های بد در گفتار روزمره را اصلاح می کنید، اصلا مهم نیست! بلکه این تمرین را تا زمانی که گفتارتان رفته رفته بهبود یابد ادامه دهید

برای انجام این کار، بخشی از وقت خود را در روز به این تمرین اختصاص دهید و کلماتی که قصد تغییرشان را دارید مشخص کنید.

مثل تمام تمرین های قبل، فقط با گذشت ۲ هفته شاهد بهبود اراده خود باشید!

۲۵- برای رسیدن به اهداف ضرب الاجل تعیین کنید

روانشناسی افزایش اعتماد به نفس می گوید که نباید کارها را به حال خود رها کنید.

همه ما روزهایی که خود را برای امتحان آماده می کردیم و یا در لحظات آخر، تکالیف درسیمان را انجام می دادیم، به خاطر داریم. اگر برای انجام کارها و هدف هایتان زمان معینی تعیین کنید می توانید سطح اراده تان را تا حد زیادی افزایش دهید.

پس نگاهی به لیست اهدافتان بیندازید و هر کدام را که فکر می کنید در انجامش کوتاهی خواهید کرد انتخاب کنید و مدت زمان مشخصی برای رسیدن به هدف خود تعیین کنید.

با انگیزه ای که پیدا می کنید محال است در تاریخ تعیین شده به خواسته تان نرسید!

شرکت کنندگاهی که به مدت ۲ هفته این روند را دنبال کرده بودند، با به کار گیری این تکنیک نه تنها بازده برنامه روتین خود را افزایش دادند بلکه تغذیه خود را بهبود بخشیدند، میزان فعالت بدنیشان را افزایش دادند و مصرف سیگار را به حداقل رساندند.

۲۶- بمنظور بالا تقویت اعتماد به نفس خود حتما مخارجتان را ثبت و پیگیری کنید

همانظور که بسیاری از افراد مقدار غذایی که می خورند را یادداشت نمی کنند، بسیاری دیگر از  حساب و کتاب مالی خود غافل اند و در کنترل هزینه های زندگی دقت کافی ندارند.

تحقیقات در مورد افزایش اعتماد به نفس تضمینی نشان می دهد هوشیاری در مدیریت دخل و خرج، می تواند در ارتقای سطح اراده نقش مهمی ایفا کند.

هر چند معقولانه است از صرف هزینه های غیر ضروری بکاهید ولی با استفاده از این ترفند حتی اگر کم تر خرج نکنید قطعا از قدرت اراده بالایی برخوردار خواهید شد.

سعی کنید برای بالا بردن اعتماد به نفس مالی خود از یک اپیلکشن بودجه بندی مانند: اپیلکشن مینت (mint) یا برنامه های مشابه مدیریت پول در بازار استفاده کنید. مینت می تواند به اکانت بانک، کار های اعتباری شما و … وصل شود و نیز قادر است به طور خودکار مخارج شما را پی گیری کند.

با این روش ساده به خود آرامش دهید و با حواس پرتی خداحافطی کنید!

۲۷- عجیبه اما، حلقه تقویت مچ دست را امتحان کنید

برای افرادی که به طور جدی به دنبال تقویت اعتماد به نفس هستند و قصد افزایش پشتکار خود را دارند، این حلقه ها می توانند گزینه خوبی باشند.

اگر قبلا این حلقه ها را امتحان کرده باشید حتما می دانید با هر بار فشردن درد را در بازوهایتان احساس می کنید

پس یک حلقه تقویت مچ دست تهیه کنید و با هر دو دست خود آن را فشار دهید و تا جایی که خسته شوید این کار را ادامه دهید این کار به رویارویی راحت تر شما با چالش ها بسیار کمک می کند.

۲۸- برای به دست آوردن اعتماد به نفس حتماااا باید مهارت نه گفتن را بیاموزیم!

این باید از اصول زندگیتان باشد چون خیلی به پیشرفت و تقویت اعتماد به نفس شما کمک می کند.

آیا «نه» گفت برایتان سخت است؟ دلایلی چون مهربانی، ترس، کم رویی و… رد کردن بسیاری از مسائل را برایمان دشوار می سازد

برای تقویت این تکنیک اول بیاموزید چگونه مخالفت خود را ابراز کنید. ممکن است سخت باشد ولی باید به یاد بیاورید که اگر «نه» بگویید راه را برای بله گفتن های بهتری هموار کرده اید!

۲۹- برای داشتن اعتماد به نفس بالا باید به ضمیر ناخود آگاه خود آگاه شوید

تمرین نهایی برای داشتن اعتماد بنفس بالا این است که بر روی ضمیر ناخودآگاه خود کار کنید. بهتر است در مورد کارهای روزانتان فکر کنید و از خودتان این سوال را بپرسید که چرا این تصمیم را گرفته اید!

پرسیدن این سوال به شما کمک می کند تا تمرکز حواس بیش تری داشته باشید.

به عنوان مثال از خودتان بپرسید چرا در وعده صبحانه به جای تخم مرغ، غلات صبحانه میل نمی کنید؟ یا مثلا چرا دو قاشق شکر در فنجان قهوه تان می ریزید؟

خواندن مطلب تعریف ضمیر ناخودآگاه چیست در ویکی روان، کمک زیادی به درک این موضوع و آشنایی با نظریه زیگموند فروید می کند.

۳۰- هرگز یادگیری را فراموش نکنید

این یک اصل همیشگی در مسیر تقویت اعتماد به نفس است. تنبلی و کنار بزارید.

فرقی نمی کنه تحصیلات دانشگاهی دارید یا نه، فرق نمی کنه به چه کاری شاغل هستید در هر صورت مطالب زیادی برای یاد گرفتن وجود دارند که از آنها غافل هستید. کتاب را کنار نگذارید، این یکی از عادت های افراد موفق و ثروتمند است.

از زمان مرده خود استفاده کنید، وقتی در حال پیاده روی یا رانندگی هستید حتما از کتاب های صوتی استفاده کنید. اینکه بدانید معلومات واقعی و قابل استناد زیادی دارید یکی از بهترین روش های بالا بردن اعتماد به نفس است.

یادتان باشد گفتم مطالب درست و حساب شده نه هر ادعای بی اساسی. چون اظهار نظرهای بی مورد تنها به اعتبار شما آسیب وارد می نماید. مطمئن باشید این معلومات زندگی شما را تغییر خواهد داد و به سطح بالاتری وارد می شوید.

31- نه گفتن را تمرین کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید یاد بگیریم چطور نه بگوییم و به آن عادت کنیم.

البته منظور این نیست که در هر شرایط باید نه گفتن را انجام دهیم، اما اگر مایل به انجام کاری نیستید آن را انجام ندهید و نه را به شیوه ای به زبان بیاورید.

یکی از مواردی که اعتماد بنفس ما را خدشه دار می کند این است که کارهایی به ما تحمیل می شود در صورتی که اصلا تمایل به انجام آنها نداریم. این روش به مرور باعث می شود احساس قدرت درونی ما آسیب ببیند و دیگر روی خودمان حساب باز نکنیم.

انجام صحیح این تمرین یکی از بهترین روش ها برای تقویت اعتماد به نفس واقعی است که نتایج آن را در خود مشاهده می کنید.

نتیجه گیری در مورد روش های تقویت اعتماد به نفس

اراده و اعتماد به نفس نیز مانند تمام عضلات بدن، با تمرین مناسب تقویت می شود. پس برای داشتن اعتماد به نفس بالا باید صبور باشید و سخت کار کنید.

اکنون شما راه های لازم برای خود کنترلی و مسلط شدن به خود در اختیار دارید. با انجام هر یک از تمرین های بالا می توانید تمرکز حواس، دفاع از خویش و نیز اراده تان را تقویت کنید.

هرگز سعی نکنید ۱۰ تمرین را با هم در برنامه تان جای دهید. افزایش و تقویت اعتماد به نفس مثل مسابقه دو مارتین است پس با انجام اولین تمرین فکر نکنید برنده این مسابقه هستید!

نائل شدن به این توانایی مستلزم تمرین مستمر و پی در پی می باشد. پس با صبر و حوصله این تمرین ها را انجام دهید و در دراز مدت شاهد نتایج آن باشید.

در ضمن تقویت اعتماد به نفس نیاز به ممارست زیادی دارد که باید به آن هم توجه ویژه داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل احساس می کنید برای بالا بردن میزان اعتماد به نفس تان کمی سخت است و اوضاع رو به بهتر شدن نرفته است، بهترین کار ارتباط با یک مشاور روانشناس اعتماد به نفس است.

اما در هر صورت اگر نیاز به حضور فردی متخخص در کنار خود دارید می توانید با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان با مشاور روانشناس آنلاین خود از هر جای دنیا صوتی و تصویری صحبت نمائید. این بهترین روش برای بالا بردن اعتماد به نفس شما است.

مشاوره روانشناسی برای اعتماد به نفس

در بخش نظرات منتظر شما هستیم. به نظر شما مهم ترین عوامل موثر در افزایش اعتماد به نفس کدامند؟

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا