روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

ایجاد ذهنیت در حال رشد در کودکان راهی برای پیشرفت آنها

همیشه والدین در مورد ایجاد ذهنیت در حال رشد باید توجه داشته باشند که کوچکترین رفتارشان با فرزندانشان تعیین کننده آینده او میباشد .کودکان بسیار به رفتار بزرگتر و والدین و خانواده خود توجه میکنند و طبق آن شخصیت خود را میسازند.

پس باید با فرهنگ سازی های درست و ارتباط درست فرزندان با اینترنت و عصر تکنولوژی کنونی اولا او را از رفتار های خطرناک نجات داده و شروع به تربیت درست فرزند خود بکنیم.در اینجا راهکار های علمی و عملی برای رفتار صحیح با کودک و بررسی این موضوع پرداخته ایم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

اینگونه با کودک رفتار کنید تا پیشرفت کند

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

ایجاد ذهنیت در حال رشد در مقابل ذهنیت ایستا

گاهی اوقات تفاوت تاثیر گذاری روی ذهنیت ایستا و ذهنیت در حال رشد بسیار نامحسوس است. هر دو شامل تحسین و تمجید می شود اما یکی از آن ها ارزش را روی روند یادگیری می گذارد در حالی که دیگری روی نتیجه یادگیری ثابت می ماند.

ایجاد ذهنیت در حال رشد بیشتر از این که مانند یک ذهنیت ایستا تشنه تایید باشد تمایل و اشتیاق به یادگیری دارد. ایجاد ذهنیت در حال رشد باعث ایجاد یک فکر بدون نقص می شود.

به عبارت دیگر کودکانی که ذهنیت ایستا دارند وقتی به آن چیزی که می خواهند نمی رسند احساس شکست و اشتباه می کنند اما کودکانی که ذهنیت در حال رشد دارند حتی اگر به آن نتیجه ای که انتظار داشتند نرسند باز هم احساس شکست و ناموفقیت نمی کنند.

جملات رایج در ایجاد ذهنیت در حال رشد و ذهنیت ایستا

راه های ایجاد ذهنیت در حال رشد بیشتر بر توانایی های کودک تاکید می کند تا بر هوش او. در این جا یکسری مکالمات رایج آورده ام که تفاوت بین هر دو ذهنیت را نشان می دهد – ذهنیت ثابت:

جواب دست بود، آفرین، خیلی باهوشی – ذهنیت در حال رشد: جواب درست بود، آفرین خیلی تلاش کردی تا اون رو بفهمی و موفق شدی – ذهنیت ثابت: پازل رو خیلی سریع درست کردی، کارت رو خوب انجام دادی آفرین – ذهنیت در حال رشد: آفرین! نظرت درباره یک پازل سخت تر چیه؟ مطمئنم اون رو هم میتونی درست کنی.

ایجاد ذهنیت در حال رشد

چرا ایجاد ذهنیت در حال رشد اهمیت زیادی دارد

دکتر کارول دوئک یکی از پیشگامان در مطالعات ذهنیت در حال رشد در دانشگاه استنفورد است . او معتقد است که ایجاد ذهنیت در حال رشد در تشویق، اعتماد به نفس و در نهایت در موفقیت نقش بسیار مهمی دارد.

وقتی کودکی برای اولین بار سعی در انجام کاری دارد در ذهنش به این که چقدر کار را خوب انجام داده یا این که چقدر باهوش است فکر نمی کند. مهم این است که آن ها فکر می کنند همه چیز تمام نشده و هنوز هم فرصتی برای سعی دوباره هست.

مهم این است که در کودک ایجاد خود ارزشمندی کنیم و به آن ها یاد بدهیم که کمی از شکست بترسند و با انجام موفقیت آمیز وظایف احساس اعتماد به نفس بیشتری کنند.

دکتر کارول دوئک و همکارانش تحقیقی روی کودکان کلاس هفتم انجام دادند که سال جدید را با نمره های امتحانی برابر آغاز کرده اند. در تمام این کودکان نشانه های ذهنیت در حال رشد و ذهنیت ثابت مورد بررسی قرار گرفت. بعد از ۲ سال تفاوت های کمی بین نمرات و رتبه های این دو گروه وجود داشت.

نتیجه این گونه بود که کودکان دارای ذهنیت ثابت اهدافی کاملا متفاوت داشتند. آن ها از انجام کارهایی که ممکن بود ضعف آن ها را نشان دهد جلوگیری می کردند. در حالی که کودکان دارای ذهنیت در حال رشد معتقد بودند که استعداد و هوش قابل رشد است و به هر قیمتی می توان چیزهای جدیدی یاد گرفت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

چه زمانی باید ذهنیت در حال رشد ایجاد کنیم؟

مطالعات ثابت کرده اند که هیچ وقت برای ایجاد ذهنیت در حال رشد در کودکان دیر یا زود نیست. بیشتر بچه ها از همان ابتدا ذهنیت در حال رشد دارند اما بازخوردی که ما به آن ها می دهیم در تبدیل ان به ذهنیت ثابت بسیار موثر است.

همه ما به عنوان والدین دوست داریم کودکمان را تشویق کنیم غافل از این که بدانیم کودک چه بازخوردی از نحوه تشویق ما می گیرد.

بهترین زمان برای ایجاد یک ذهنیت در حال رشد زمانی است که کودک زبان یاد می گیرد. البته در کودکان سنین بالاتر هم می توان این کار را انجام داد.

معمولا بچه های بزرگ تر ترکیبی از ذهنیت ایستا و در حال رشد در رابطه با چیزهایی که مربوط به تجربه می شود دارند. اما ما به عنوان والدین باید با به کار بردن جملات درست، حمایت و خوش بینی باعث شکوفایی ذهنیت در حال رشد در آن ها شویم.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا