مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

تعریف افسردگی اجتماعی چیست؟ (علائم و راه درمان)

افسردگی اجتماعی (افسردگی اجتماعی به انگلیسی = Social Depression) پدیده ای ناخوشایند در هر جامعه است و به یکی از معضلات تبدیل شده است. یکی از اهداف برگزاری مشاوره روانشناسی درمان افسردگی، بهبود وضعیت افراد و در نهایت کاهش افسردگی اجتماعی می باشد. اگر برای شما هم سوال است که تعریف افسردگی اجتماعی چیست و چطور باید آن را درمان کنیم، حتما تا انتها با این مطلب سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

تعریف افسردگی اجتماعی چیست؟

با بخش وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قبلا در سایت ویکی روان به طور مفصل درباره رابطه افسردگی با اضطراب اجتماعی صحبت کردیم و گفتیم که اگر این اختلال ادامه دار باشد، بدون شک منجر به ایجاد افسردگی می شود که به آن افسردگی اجتماعی می گویند.

افسردگی یا همان depression با غم مداوم مشخص شده و اضطراب اجتماعی به عنوان ترس شدید از تعاملات اجتماعی ظاهر می شود. اضطراب اجتماعی و افسردگی یکی از متداول‌ ترین بیماری های سلامت روان هستند.

اگرچه اینها بیماری های جداگانه‌ ای هستند، می‌ توانند همزمان رخ دهند و یک چالش منحصر به فرد ایجاد کنند. در حقیقت، با توجه به بررسی های انجام شده، حدود ۷۰ درصد افراد مبتلا به این اختلالات، ابتدا دچار اضطراب اجتماعی و سپس انواع بیماری افسردگی می‌ شوند.

پس در بسیاری از موارد اضطراب اجتماعی باعث افسردگی می‌ شود که البته با شرکت در جلسات مشاوره برای درمان افسردگی قابل حل می باشد.

اگر اضطراب اجتماعی داشته باشید، ممکن است برای ایجاد دوستی و حفظ روابط نزدیک مشکل داشته باشید. ترس از تعامل اجتماعی منجر به نادیده گرفتن فرصت‌ ها می‌ شود.

علائم اضطراب اجتماعی بدون درمان، اغلب منجر به موارد زیر می شود:

  • پریشانی
  • احساس ناامیدی
  • انزوا
  • افسردگی (حتما مقاله تعریف افسردگی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید)

برخی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی هم سابقه آزار و اذیت، رد یا نادیده گرفته شدن را دارند. این تجربیات بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر می گذارد و یک علت افسردگی در مراحل بعدی زندگی می‌ باشند.

اگرچه به نظر می رسد اضطراب اجتماعی بیشتر باعث افسردگی می شود، اما اضطراب ممکن است به عنوان نشانه ای از افسردگی بروز کند و اختلال افسردگی شدید اجتماعی را بدتر می‌کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

علائم افسردگی اجتماعی چیست؟

درمان افسردگی در مردان

برای تشخیص اضطراب اجتماعی و افسردگی، باید علائم هر دو بیماری را همزمان بروز دهید.

  • کمبود انگیزه
  • انرژی کم یا خستگی
  • بی‌تفاوتی به فعالیت های مورد علاقه
  • ناتوانی در تمرکز
  • مشکل خواب
  • زیاد خوابیدن
  • احساس ناامیدی
  • افکار خودکشی
  • بدن درد

نشانه های افسردگی اجتماعی در کودکان عبارتند از:

  • داشتن مشکل در توجه کردن.
  • تغییر در الگوی غذا خوردن (خوردن زیاد یا کم).
  • تغییرات در سطح انرژی (از انرژی بیشتر به انرژی کم یا بدون انرژی)
  • عصبانیت
  • رفتارهای خود تخریبی

راه کاهش افسردگی اجتماعی چیست؟

برای بهبود اضطراب و افسردگی های اجتماعی درمان هایی وجود دارد. در صورت تشخیص هر دو، دکتر روانشناس ممکن است درمانی را انتخاب کند که برای هر دو بیماری مفید باشد.

۱- روان‌ درمانی بهترین راه درمان افسردگی اجتماعی است

روان‌ درمانی (گفتگو درمانی) به شما آموزش می دهد چگونه الگوهای فکری منفی را با الگوهای مثبت جایگزین کنید. این روش هم برای اضطراب اجتماعی و هم برای درمان قطعی افسردگی مفید است.

هر نوع درمان افسردگی، ابتدا به شناسایی چیزهایی کمک می‌ کند که باعث ناراحتی و غم می‌ شوند. اضطراب اجتماعی یک دلیل مشترک است. بنابراین، مشاور شما ممکن است بر روی توسعه مهارت‌ های اجتماعی و ایجاد اعتماد به نفس در محیط‌ های اجتماعی تمرکز کند.

۲- تغییر الگوهای فکری به ترس های شما کمک می کند

رفتار درمان شناختی (CBT) یک نوع روان درمانی موثر است. این به شما کمک می کند بفهمید که افکار شما چگونه بر احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد.

از آنجا که افسردگی های اجتماعی اغلب از ترس های غیرمنطقی تغذیه می شود، یکی از اهداف درمان، توسعه الگوهای فکری واقع بینانه است. بنابراین، همیشه به جای تصور بدترین سناریوها در محیط های اجتماعی، یاد می‌ گیرید که چگونه روی سناریوهای واقع بینانه تمرکز کنید.

یک ترس غیرمنطقی اینگونه است که فکر کنید “همه من را قضاوت می کنند” یا “من احمق به نظر می رسم“.

یک الگوی فکری واقع بینانه تر این خواهد بود: “همه عصبی هستند و اکثر مردم نگران ظاهر خویش هستند تا اینکه بیش از حد نگران من باشند.”

۳- استفاده از دارو درمانی برای کاهش افسردگی اجتماعی 

معمولا در پرسشنامه افسردگی اجتماعی ذکر می شود که افراد تمایلی به استفاده از دارو درمانی دارند یا خیر؟ علی رغم وجود عدم تمایل، باز هم دارو درمانی یک روش بسیار مفید برای کاهش افسردگی اجتماعی می باشد.

داروهایی وجود دارد که ممکن است باعث بهبود علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی شوند. مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) اغلب اولین خط دفاعی هنگام درمان اضطراب و افسردگی های اجتماعی هستند. اینها شامل پاروکستین (پاکسیل (Paxil) ، پکسوا (Pexeva) ) و سرترالین (زولوفت (Zoloft)) است.

۴- درمان سبک زندگی

تعریف افسردگی اجتماعی چیست؟ (علائم و راه درمان)

همراه با گفتگو درمانی و دارو، تغییر شیوه زندگی می تواند به بهبود شما کمک کند، از جمله:

  • اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر که می تواند علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند
  • ورزش منظم
  • خواب زیاد
  • رعایت رژیم غذایی متعادل

همچنین ممکن است به اجتماعی شدن در محیط‌ های کوچک با افرادی که با آنها راحت و آشنا هستید کمک کند. می تواند تنهایی و انزوا را کاهش داده و افسردگی را تسکین دهد.

۵- درمان های دیگر

درمانگر شما ممکن است درمان های دیگری را برای رفع ترس های شما توصیه ‌کند، مانند گروه درمانی یا مواجه شدن.

گروه درمانی فرصتی برای تمرین تعاملات اجتماعی در یک محیط امن و کنترل شده است. می توانید بازخورد افرادی را دریافت کنید که درک می کنند در چه شرایطی هستید و می توانید بدون قضاوت آشکارا صحبت کنید.

با مواجهه درمانی، شما تحت هدایت یک روان درمانگر با ترس های اجتماعی خود روبرو خواهید شد. از شرایط ساده شروع شده و سپس با گذشت زمان پیچیده تر یا شدیدتر می شود.

مواجهه مکرر، به کاهش اضطراب اجتماعی کمک می کند. وقتی بتوانید اضطراب خود را کنترل کنید، ممکن است افسردگی و خلق و خوی شما بهبود یابد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده از انواع پرسشنامه افسردگی اجتماعی، افراد اطلاع کمی از این بیماری دارند و آن را به عوامل بیرونی در زندگی خود ربط می دهند.

اگر شما هم به هر دلیل از این بیماری رنج می برید یا نشانه های آن را در زندگی خود می بینید، بهترین کار مشورت با متخصص روانشناس خبره است تا علاوه بر علت سنجی، راهکارهای عملی برای درمان افسردگی اجتماعی ارائه دهد.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر جهان، در جلسات مشاوره آنلاین درمان افسردگی در سایت ویکی روان شرکت کرده و بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره برگزار کنید:

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا