روانشناسی

درمان بین فردی چیست؟ (روان درمانی بین فردی)

منظور از روان درمانی فردی چیست؟

درمان بین فردی یا روان درمانی بین فردی (IPT – interpersonal therapy) نوع روان درمانی است که در جلسات مشاوره روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله روان درمانی بین فردی از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان قصد بررسی تمام و کمال درمان بین فردی را داریم.

تعریف درمان بین فردی چیست؟

با مطالب مرتبط با روانشناسی همراه باشید.

IPT (interpersonal therapy) یا درمان بین فردی نوعی روان درمانی است که بر تسکین علائم از طریق بهبود عملکرد بین فردی تمرکز دارد. این مطلب بیشتر به توضیح مشکلات و روابط کنونی مرتبط با روان درمانی بین فردی می پردازد تا مسائل دوران کودکی یا رشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

تعریف درمان بین فردی به زبان ساده

درمان بین فردی یا درمان بین فردی به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد، اما از زمان پیدایش آن ثابت شده که به افراد مبتلا به سایر بیماری های روانی نیز کمک می کند. اگر به این موارد مبتلا هستید روان درمانی بین فردی برایتان مفید است:

درمان بین فردی همچنین می تواند به افرادی که با مسائل دلبستگی، غم و اندوه، سازگاری و گذارهای زندگی و تعارضات روابط سر و کار دارند، کمک کند.

ویژگی های برجسته روان درمانی بین فردی چیست؟

  • مانند درمان شناختی تحلیلی ساختارمند است.
  • محدود به زمان است (فاز فعال معمولا ۱۲ تا ۱۶ هفته است).
  • تمرکز بر روابط بین فردی و ارتباطات.
  • تمرکز بر روابط جاری
  • با هدف بهبود عملکرد بین فردی و حمایت اجتماعی.

درمان های بین فردی در قالب های یک به یک و گروهی ارائه می شود.

انواع درمان بین فردی چیست؟

درمان بین فردی به دو صورت پویا و فراشناختی است.

1- درمان بین فردی پویا

درمان بین فردی پویا (DIT – Dynamic interpersonal ) درمان بین فردی روان پویشی یا درمان مبتنی بر ذهنیت نامیده می شود. درمان بین فردی پویا برای کمک به درک بهتر افکار و احساسات خودتان و همچنین افکار و احساسات دیگران طراحی شده است. معمولا درمان ۱۶ جلسه در طول ۵ ماه خواهید داشت. البته تعداد جلسات مشاوره روانشناسی به عوامل زیادی ارتباط دارد و نمی توان تخمین دقیق زد.

2- درمان میان فردی شناختی

روان درمانی فردی چیست

درمان میان فردی شناختی (MIT – Metacognitive interpersonal therapy ) یک رویکرد یکپارچه برای رهایی از اختلالات شخصیت است که شامل عقب نگه داشتن احساسات (مهار عاطفی) یا اجتناب است. یک مطالعه ۱۲ هفته ای نشان داد که MIT به کاهش علائم افسردگی و بهبود توانایی فرد در شناسایی احساساتش کمک می کند.

درمان بین فردی نیز در شکل اصلاح شده زوج درمانی استفاده می شود، برای مثال، زمانی که مشکل در یک رابطه منجر به بیماری افسردگی می شود. پیشنهاد می کنیم مقاله افسردگی چطور درمان می شود را در ویکی روان مطالعه کنید.

برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره روانشناسی آنلاین چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

روان درمانی بین فردی (IPT) چگونه عمل می کند؟

در روان درمانی بین فردی علائم روانی به عنوان پاسخی به مشکلات فعلی در روابط روزمره با دیگران در نظر گرفته می‌شود. IPT بر 4 حوزه تمرکز دارد:

  1. تعارض در روابطی که منشا تنش و پریشانی است.
  2. تغییرات زندگی مانند از دست دادن شغل یا تولد کودک که بر احساسات افراد نسبت به خود و دیگران تاثیر می گذارد.
  3. غم و اندوه و از دست دادن.
  4. مشکلات در شروع یا تداوم روابط.

وقتی افراد استراتژی های موثر برای مقابله با مشکلات ارتباطی خود را یاد می گیرند، علائم آن ها اغلب بهبود می یابد.

روان درمانی بین فردی (IPT) برای چه کسانی مفید است؟

درمان بین فردی اغلب در طول فاز افسردگی حاد عمده به کار گرفته می شود، اما همچنین می تواند به عنوان یک درمان کمک‌ کننده برای جلوگیری از عود و بازگشت بیماری ارائه شود. همچنین برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  1. اضطراب
  2. پرخوری عصبی
  3. خستگی مزمن
  4. اختلالات خلقی مانند اختلالات افسردگی دوقطبی و دیس تایمیک.

درمان بین فردی برای درمان بیماران از نوجوانی تا پیری سازگار شده است. این دارو به عنوان یک درمان مستقل و در ترکیب با دارو موثر است.

تکنیک های درمان بین فردی

روان درمانی بین فردی با بهبود روابط به درمان افسردگی می پردازد. یک روان درمانگر معمولا با انجام یک فهرست بین فردی شروع می کند، که یک بررسی دقیق از روابط مهم شما، هم در حال و هم در گذشته است. این روابط براساس چهار حوزه اصلی مشکل گروه بندی می شوند.

1- اندوه

افسردگی می تواند پس از از دست دادن یکی از عزیزان رخ دهد. در حالی که طی کردن مراحل غم و اندوه طبیعی است، یک فقدان بزرگ نیز می تواند منجر به غم و اندوه حل نشده شود. دو نوع اندوه حل نشده وجود دارد:

  1. به تاخیر افتاده
  2. یا تحریف شده

اندوه از به تاخیر افتاده تا مدت ها پس از این فقدان باقی می ماند. اندوه تحریف شده زمانی است که شما احساسات را احساس نمی کنید اما علائم دیگری مرتبط با افسردگی مانند بی خوابی و خستگی دارید.

2- تعارض نقش و درمان بین فردی

مقاله روان درمانی بین فردی

تعارض نقش زمانی رخ می دهند که شما و افراد مهم در زندگی تان انتظارات متفاوتی از رابطه خود داشته باشید.

به عنوان مثال شما احساس می کنید که شریک زندگی تان باید محبت بیشتری نشان دهد یا سوالات بیشتری در مورد روز شما بپرسد. بین انتظارات شما و رفتار واقعی شریک زندگی تان فاصله وجود دارد و می تواند منجر به افسردگی شود.

3- تغییر نقش

اگر نقش شما تغییر کند و ندانید چگونه با آن کنار بیایید، افسردگی می تواند در طول زندگی اتفاق بیفتد. ازدواج، طلاق، پدر و مادر شدن و بازنشستگی نمونه‌هایی از تغییر نقش هستند که می‌توانند علت افسرده شدن باشند.

4- چالش های بین فردی

اگر شکل گیری و حفظ روابط خوب و با کیفیت برای شما دشوار است، روان درمانی بین فردی می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید در کجا ممکن است مشکل داشته باشید.

به عنوان مثال، ممکن است احساس عدم کفایت داشته باشید، بیان احساسات خود را دشوار بدانید، یا باورهای خاصی داشته باشید که شما را از برقراری ارتباط موثر باز می دارند. یک مشاور روانشناس خوب می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی بیش از همه به شما کمک می کند و استراتژی هایی را به دست آورید که می توانند به حل چالش های بین فردی شما کمک کنند.

مزایای درمان بین فردی چیست؟

درمان بین فردی می تواند مزایای مهمی داشته باشد، از جمله:

1- بهبود روابط اولین مزیت روان درمانی بین فردی است

درمان بین فردی می تواند به مردم در درک چگونگی تاثیر روابطشان بر زندگی شان کمک کند. هدف روان درمانی بین فردی کمک به عملکرد اجتماعی بهتر افراد و کاهش احساس افسردگی آنهاست.

2- افسردگی کمتر با رویکرد درمان بین فردی

درمان بین فردی براساس این ایده است که روابطتان می تواند به طور بالقوه افسردگی شما را افزایش یا کاهش دهد و احساس افسردگی بر روابط شما تاثیر می گذارد. هدف درمان بین فردی کاهش علائم افسردگی با کمک به شما برای بهبود نحوه تعامل با دیگران است.

آیا درمان بین فردی جواب می دهد؟

درمان بین فردی برای انواع مختلف و شدت اختلالات افسردگی و همچنین سایر بیماری های سلامت روان موثر است. برای برخی افراد، روان درمانی بین فردی زمانی که با داروها ترکیب می شود، بهتر عمل می کند.

تحقیقات در مورد IPT به این نتایج رسیده است که:

  1. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که درمان بین فردی به اندازه رفتار درمانی شناختی (CBT) برای درمان اختلال افسردگی عمده موثر است و می تواند به عنوان یک درمان خط اول برای این وضعیت توصیه شود.
  2. برخی مطالعات نشان می دهد که درمان بین فردی می تواند به جلوگیری از افسردگی حاد کمک کند. همچنین روان درمانی بین فردی ممکن است به جلوگیری از عود افسردگی کمک کند.
  3. تحقیقات همچنین نشان داده است که روان درمانی بین فردی می تواند اختلالات خوردن، اختلالات اضطرابی، اختلالات مصرف مواد و انواع بیماری های روانی را درمان کند.
  4. اگر یک زوج روان درمانی بین فردی را شروع کنند، باعث بهبود افسردگی و کاهش چالش های روابط می شود.

آیا درمان بین فردی برای شما مناسب است؟

حالا که متوجه شدیم روان درمانی فردی چیست باید بگوییم برای همه مناسب نیست! تجربه هر فرد از افسردگی و دیگر شرایط سلامت روان متفاوت است و آنچه برای یک نفر موثر است ممکن است برای فرد دیگری به خوبی عمل نکند.

از آنجا که انگیزه بخش بسیار مهمی از روان درمانی فردی است، اگر فرد نتواند به نقشی که در روابط خود با دیگران ایفا می کند توجه کند و به آن بپردازد، ایجاد تغییر می تواند دشوار باشد.

بیماری های روانی مانند افسردگی و اختلالات خوردن می توانند مزمن یا عود کننده باشند. این بدان معنی است که حتی پس از درمان، ممکن است به جلسات تثبیت (مثلا ماهی یک بار) برای جلوگیری از عود، تقویت مهارت هایی که یاد گرفته اید و ادامه پیشرفت نیاز داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

نتیجه ویگی روان از مقاله روان درمانی بین فردی

مهم ترین هدف ما این است که بدانید درمان بین فردی چیست و چه کاربردی دارد. چون باعث می شود مشاور روانشناس مرتبط با چالش خود را انتخاب کنید.

شما دوست و همراه گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین رزرو کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه روان درمانی بین فردی برگزار کنید. کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست مشاوران روانشناس ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا