مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

تعریف صمیمیت در خانواده چیست؟ (۶ راه ایجاد)

صمیمیت در خانواده دقیقا مانند احترام در خانواده باعث ایجاد روابط عمیق تر بین اعضا می شود که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی تمام اعضا می باشد. در جلسات مشاوره آنلاین خانواده در سایت ویکی روان، توضیحات زیادی درباره راه های اصولی ایجاد صمیمیت در خانواده داده می شود که اگر به درستی دنبال شوند بدون شک تاثیرات زیادی بر افراد خواهند داشت. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به طور کامل به روانشناسی صمیمیت در خانواده و بررسی آن از دید علم روانشناسی می پردازیم.

تعریف صمیمیت در خانواده چیست؟

با بخش مقاله های سایت ویکی روان همراه باشید.

همه ما مشتاق رابطه صمیمی هستیم، به خصوص در انواع تعاملات خانواده ای که در آن زندگی می کنیم.

همانطور که در مقاله تعریف صمیمیت در روانشناسی گفتیم، صمیمیت در خانواده یعنی احساس آرامش، نزدیکی و علاقه و احترامی قلبی بین افرادی می باشد که به عنوان اعضای یک خانواده در کنار هم زندگی می کنند

ما مشتاق آن نوع صمیمیتی هستیم که به ما اجازه می دهد بدون ترس از طرد شدن، بدون احساس شرمندگی در برابر نارسایی های رد شده مقابل دیگران بایستیم و بدون تردید خود را به شخص دیگری بسپاریم تا عمیقا دوست داشته شویم و بدون قید و شرط پذیرفته شویم.

ما می توانیم این نوع صمیمیت را فقط در خانواده پرورش دهیم، حتی در خانواده های ترکیبی و ناتنی، اما در هر صورت صمیمیت و همدلی در خانواده تنها مختص اعضای آن است و چیزی نیست که بتوان با دیگران به اشتراک گذاشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان

نقش صمیمیت در خانواده چیست؟

عکس از خانواده شاد

روانشناسی می گوید، داشتن خانواده صمیمی باعث می شود به فردی بهتر تبدیل شوید، باعث می شود افراد نیازهای اساسی و عاطفی خود را در خانواده تامین کنند.

داشتن یک خانواده صمیمی باعث می شود، خارج از محیط صمیمی خانواده دنبال تامین نیازهای نامتعارف و دیده شدن نباشید

در واقع نقش اصلی صمیمیت در محیط خانه این است که افراد مسیر رشد را در بستری صحیح طی کنند و به خواسته های خود برسند. این چیزی است که جلسات مشاوره روانشناسی خانواده درمانی هم تاکید زیادی بر آن می شود.

برای اینکه نقش صمیمیت در خانواده را بدانیم، ابتدا باید با معنی خانواده در روانشناسی آشنا شویم.

همانطور که قبلا هم در ویکی روان اشاره کردیم، خانواده یک گروه اجتماعی بنیادی در جامعه می باشد که عموما شامل یک یا دو والد و فرزندان آن ها است.

با اینکه امروزه تنوع خانواده زیاد است، اما کلیت آنها با هم یکسان می باشد.

ایجاد صمیمیت در خانواده به تلاش نیاز دارد و اولین درسی که از خانواده خود می گیریم، همه ما کوتاهی می کنیم. یعنی ما به گونه ای رفتار می کنیم که در صمیمیت اختلال ایجاد شده و احیای صمیمیت نیز دشوار می شود.

به این ترتیب، صمیمیت عمیقی که ما آرزو می کنیم زمانی آغاز می شود که مسئولیت شخصی اعمال خود را بپذیریم؛ اعمالی که با صمیمیت تداخل ایجاد می کند و اقداماتی که صمیمیت را افزایش می دهد.

۶ راه افزایش صمیمیت در خانواده

در ادامه ۶ اقدام ذکر شده است و به شما کمک می کند صمیمیت عمیق تری در خانواده خود ایجاد کنید.

۱- مسئول اقدامات و کارهای خود باشید

اعتراف کنید که رفتار شما صمیمیت خانوادگی ایجاد می کند یا آن را از بین می برد!

آنچه می گویید و انجام می دهید صمیمیت عمیق تری با اعضای خانواده ایجاد می کند یا شکاف بین اعضای خانواده را عمیق تر می کند

با صداقت ارزیابی کنید که آیا اقدامات و سخنان شما خانواده شما را به سمت صمیمیت بیشتر سوق می دهد یا خانواده شما را به جدایی بیشتر سوق می دهد. مسئولیت شخصی رفتار و تاثیر آن را بر عهده بگیرید.

۲- تأثیر رفتار خود را بپذیرید

بر اساس روانشناسی صمیمیت در خانواده باید بتوانید به عنوان فردی بالغ تاثیر رفتارهای خود را بپذیرید.

اگر گفتار و اعمال شما منجر به صمیمیت و همدلی در خانواده می شود، شادی که در رابطه با خانواده خود تجربه می کنید را تصدیق کنید.

اگر گفته ها و اعمال شما باعث ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده شده، به اشتباهات خود اعتراف کنید. با فروتنی اشتباه خود را بدون بهانه گیری بپذیرید

واقعا تمایل خود برای تغییر رفتار را ابراز کنید. حتی ممکن است لازم شود طرحی را برای تغییر رفتار و بازگشت صمیمیت به روابط خانوادگی ارائه دهید.

۳- برای افزایش صمیمیت در خانواده باید صادقانه درخواست گذشت کنید

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای ساخت صفا و صمیمیت در خانواده باید انجام دهید این است که باید غرورتان را کنار بزارید و درخواست گذشت و بخشش کنید (البته اگر کار اشتباهی کرده اید!)

با اعتراف به هرگونه کلمه یا عملی که در صمیمیت اختلال ایجاد کرده است، درخواست بخشش کنید. بپرسید، مطالبه نکنید، التماس نکنید یا اولتیماتوم ندهید، به سادگی بپرسید.

این امر با تصدیق تأثیر رفتار، متفاوت است. واقعا با بخشش حرف خود را راحت می زنیم و تمایل ما برای صمیمیت عمیق تر آشکار می شود و داوطلبانه آینده روابط را در دست فردی قرار می دهد که آزرده خاطر شده است.

در موردش یک لحظه فکر کنید

با درخواست صادقانه بخشش، ما بسیار آسیب پذیر می شویم. این مرحله از آسیب پذیری نشان دهنده تمایل واقعی ما برای دیدن رابطه بازسازی شده است.

۴- ابراز پشیمانی برای ایجاد صفا و صمیمیت در خانواده اهمیت دارد

خانواده ما ممکن است به صداقت درخواست ما برای بخشش شک کنند. بنابراین، اجازه دهید اقدامات شما آن را نشان دهند.

به هر حال، اعمال گویاتر از کلمات هستند. با جدیت در انجام کارهای محبت آمیز شرکت کنید که باعث ایجاد صمیمیت می شوند. با اعمالتان، تمایل خود برای ابراز صمیمیت را آشکار کنید.

۵- با مهربانی ببخشید

وقتی اعضای خانواده به شما توهین می کنند یا به نحوی به شما صدمه می زنند (و خواهند کرد)، آنها را ببخشید! با احترام خواسته و حق خود را برای عدالت کنار بگذارید.

به خودتان اجازه دهید تلاش آنها برای گفتن و انجام کارهایی برای تقویت رابطه را مشاهده کنید

رنجش را کنار بگذارید و اجازه دهید در گذشته باقی بماند، نه در زمان حال شما.

۶- هر یک از اعضای خانواده را بدون قید و شرط بپذیرید

هر یک از اعضای خانواده را در زندگی و قلب خود با هدف صریح ابراز محبت به آنها بپذیرید. آنها را بدون توجه به اشتباهات، کاستی ها و تحریک پذیری بپذیرید.

اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای خانواده می دانند که شما آنها را به خاطر آنچه هستند، حتی در میان نظم و انضباط لازم یا عصبانیت لحظه ای دوست دارید نه به دلیل منحصر به فرد بودن آنها و کمک متمایز آنها به خانواده.

حالا وقت اقدام است

مشاور خانواده آنلاین و اینترنتی

این شش عمل می تواند صمیمیت را در خانواده شما افزایش دهد، باید ممارست داشته باشید، داشتن خانواده صمیمی یک شبه به دست نمی آید.

اگر مرتب تمرین شوند، آنها یک پرچین ایجاد می کنند که می تواند از صمیمیت خانواده شما محافظت کند.

آخرین نکته ای که باید در ایجاد صمیمیت در خانواده به خاطر داشته باشید: تمرین است، بنابراین تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای داشتن یک خانواده صمیمی چیست؟

هر خانواده ای در هر سطحی، پتانسیل بهتر شدن را دارد. اگر دنبال بهتر کردن وضعیت خانوادگی خود هستید، بهترین کار بررسی وضعیت فعلی و برنامه ریزی برای آینده ای بهتر است.

می توانید در این مسیر از یک روانشناس متخصص خانواده کمک بگیرید، تا به توجه به علم و تجربه خود، بهترین پیشنهادات را به شما ارائه دهد.

مشاور روانشناس به عنوان فردی متخصص، تمام پتانسیل ها و تهدیدهای فعلی شما را بررسی می کند تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

شما دوست گرامی، می توانید در صورت نیاز در بخش مشاوره خانواده غیرحضوری سایت ویکی روان، با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه آنلاین برگزار کرده و برای ایجاد صمیمیت در خانواده خود اقدام کنید:

مشاورین خانواده آنلاین در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا