مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی خفیف چیست؟ (16 علائم افسردگی خفیف)

راه درمان افسردگی خفیف چیست؟

علائم افسردگی خفیف تا حدودی با علائم افسردگی عادی یا شدید متفاوت است. در جلسات مشاوره درمان افسردگی به نشانه های افسردگی خفیف پرداخته می شود تا مشاور اطمینان کسب کند فرد مراجع از این بیماری رنج می برد یا نه؟ اگر می خواهید بدانید علایم افسردگی خفیف چیست این مطلب سایت ویکی روان برای شما است.

علائم افسردگی خفیف چیست؟

با مطالب روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

اصطلاح «بیماری افسردگی» در جامعه رایج شده است. اما افسردگی موضوعی متفاوت‌ تر از آن چیزی است که مردم تصور می کنند، زیرا همه موارد افسردگی یکسان نیستند. طبقه بندی های مختلفی از افسردگی وجود دارد و هر کدام می تواند به روش های مختلفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

انواع افسردگی را می توان به این صورت طبقه بندی کرد:

  1. خفیف
  2. در حد متوسط
  3. شدید، که به آن «افسردگی حاد» نیز می گویند

برای پی بردن به علائم افسردگی خفیف باید ابتدا نوع افسردگی مشخص شود. باید بدانید که فرق افسردگی و ناراحتی چیست و چطور باید از آن نجات پیدا کرد؟

طبقه بندی دقیق بر اساس عوامل بسیاری است. این عوامل شامل شدت و میزان بروز آنهاست که تجربه می کنید. انواع خاصی از افسردگی نیز می توانند باعث افزایش موقتی در شدت علائم شوند. برای آشنایی بیشتر با طبقه بندی های مختلف افسردگی و نحوه درمان آنها به مطالعه ادامه این مطلب ادامه دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

افسردگی خفیف چیست؟

در تعریف افسردگی خفیف باید گفت که نوعی افسردگی بالینی است که تفاوت چندانی با اختلال افسردگی شدید ندارد تنها میزان نشانه های آن کمتر می باشد. یادتان باشد، افسردگی ضعیف و عادی با افسردگی پنهان متفاوت است. در این حالت می توان علائم افسردگی خفیف را در فرد مشاهده کرد ( اما افسردگی پنهان موضوعی دیگر است که در ویکی روان به آن پرداختیم.) که بعضی از نشانه های افسردگی حاد را دارد اما ماهیت آنها متفاوت است.

فردی که افسردگی خفیف (mild depression) دارد، روحیه ضعیف و سایر علائم افسردگی خواهد داشت، اما شدت علائم افسردگی خفیف کمتر خواهد بود. تغییرات خلقی که بیشتر طول می کشد ممکن است نشانه افسردگی باشد و مایه نگرانی است. مداخله زودهنگام می تواند به جلوگیری از بروز عوارض جدی تر کمک کند.

علائم و نشانه های افسردگی خفیف

مؤسسه ملی سلامت روان (NIMH) بیان کرد که تغییرات در خلق و خو و رفتار می تواند نشان دهنده افسردگی ضعیف و عادی باشد. سایر علائم افسردگی خفیف عبارتند از:

  • تحریک پذیری و بی قراری
  • احساس خستگی غیرعادی
  • احساس ناامیدی
  • احساس گناه یا بی ارزشی که به دلیل ترشح هورمون های افسردگی رخ می دهد.
  • احساس غم و اندوه بسیار زیاد
  • مشکل در تمرکز از علائم افسردگی خفیف در نوجوانان و جوانان است
  • احساس بی انگیزگی
  • تمایل به تنها ماندن از علائم افسردگی خفیف و عادی است
  • داشتن درد و درد غیرقابل توضیح و جزئی
  • از دست دادن همدلی با دیگران
  • آهسته حرکت کردن یا صحبت کردن
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی
  • تغییر در الگوهای خواب
  • خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول یکی از علائم افسردگی خفیف در زنان است که به آن افسردگی زنان هم گفته می شود، البته درجات متفاوتی دارد
  • تغییرات در استفاده از تنباکو، الکل، یا مواد مخدر
  • تغییرات مربوط به کار و امور روزانه هم از دیگر علایم افسردگی خفیف می باشد

افسردگی متوسط و ضعیف

با توجه به اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، علائم افسردگی خفیف یا متوسط شبیه به افسردگی شدید است اما شدت کمتری دارد. فرد مبتلا به افسردگی عادی و خفیف ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی های خفیف می توانند این علائم ناراحت کننده را مدیریت کنند، اما ممکن است تأثیر جزئی بر زندگی اجتماعی و کاری آنها داشته باشند. شاید سایر افراد علائم افسردگی خفیف را در یک فرد متوجه نشوند، اما می توانند عوارضی را برای فردی که آن را تجربه می کند، داشته باشند. در هر صورت بهترین کار در صورت مشاهده علائم افسردگی خفیف، کمک گرفتن از مشاور افسردگی است تا سریعا برای درمان افسردگی ضعیف در فرد اقدام شود.

علائم ضعیف نیز می تواند به عنوان علائم هشدار دهنده افسردگی شدیدتر رخ دهد.

فردی که علائم جدید یا بدتر شدن را تجربه می کند باید به دنبال کمک تخصصی از مشاور روانشناس افسردگی باشد.

افسردگی ضعیف چه احساسی دارد؟

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

افسردگی ضعیف شامل چیزی بیش از احساس موقتی غم است. علائم افسردگی خفیف در شما می تواند برای روزها ادامه داشته و در فعالیت های معمول شما اختلال ایجاد کند. به همین خاطر در ویکی روان درباره تفاوت افسردگی و ناامیدی بسیار صحبت کردیم.

اگر علائم افسردگی خفیف که در بالا اشاره کردیم معمولا چهار روز در هفته به مدت دو سال ادامه داشته باشد، به احتمال زیاد با اختلال افسردگی شدید و مداوم تشخیص داده می شود. این وضعیت به عنوان دیس‌ تایمی یا اختلال افسرده خویی (dysthymia) نیز شناخته می شود.

اگرچه علائم افسردگی خفیف زیاد است، اما تشخیص آن دشوار است. به راحتی می توانید علائم را نادیده بگیرید و از صحبت کردن با دکتر روانشناس افسردگی خودداری کنید که کار اشتباهی است!

راه درمان افسردگی خفیف چیست؟

پیش تر در ویکی روان درباره راه های درمان افسردگی مفصل صحبت کردیم.

علی رغم چالش های تشخیص، افسردگی ضعیف به راحتی درمان می شود. تغییرات سبک زندگی خاص می تواند در افزایش سطح ترشح هورمون سروتونین در مغز طی کرده و به مبارزه با علائم افسردگی خفیف کمک کند.

تغییرات سبک زندگی مفید برای درمان افسردگی ضعیف عبارتند از:

  • ورزش روزانه
  • پایبندی به برنامه خواب
  • رعایت یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه ها و سبزیجات
  • تمرین یوگا یا مدیتیشن
  • انجام فعالیت هایی که استرس را کاهش می دهند، مانند روزنامه خواندن، یا گوش دادن به موسیقی
  • درمان افسردگی بدون دارو در خانه یکی دیگر از راه های پیشنهادی ویکی روان است

درمان های دیگر افسردگی ضعیف شامل درمان های جایگزین مانند مکمل های سنت جان ورت و ملاتونین است. شاید مکمل ها با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. قبل از مصرف هر مکملی برای افسردگی حتما از متخصص درمان افسردگی سوال کنید.

گروهی از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) ممکن است در برخی موارد مورد استفاده قرار گیرند. افسردگی مکرر به تغییرات سبک زندگی و اشکال گفتار درمانی مانند مشاوره روانشناسی افسردگی، بهتر از دارو پاسخ می دهد.

ممکن است نیاز به درمان پزشکی نباشد، اما افسردگی ضعیف لزوما به خودی خود از بین نمی رود. در واقع، وقتی تنها می مانیم، افسردگی ضعیف می تواند به شکل های شدیدتری در بیاید.

درمان افسردگی خفیف چقدر طول می کشد؟

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی مطرح می شود که

  • درمان افسردگی خفیف چقدر طول می کشد؟
  • آیا با خود درمانی می توانم افسردگی خفیف را درمان کنم؟

هر نوع بیماری روانی ویژگی های خاصی دارد، افسردگی خفیف هم از این قاعده مستثنی نیست. اما چیزی که مدت زمان درمان افسردگی خفیف را مشخص می کند واکنش شما به این بیماری است.

اگر قصد خود درمانی دارید مدت زمان بیشتری برای رهایی از این بیماری باید صبر کنید چون باید تمام مطالب مرتبط به افسردگی را مطالعه کنید و سطح دانش خود را افزایش دهید. اگر در جلسات مشاوره روان درمانی شرکت می کنید، میزان تجربه و تخصص مشاور در کنار رویکرد درمانی مدت زمان جلسات را مشخص می کند.

اگر از مشاور روانپزشک برای درمان کمک می گیرد، نوع داروهای ضدافسردگی و میزان پایبندی شما به درمان نتیجه نهایی را مشخص می کند.

به همین دلیل مدت زمان رهایی از افسردگی خفیف به شما و عوامل مرتبط با آن بستگی دارد. با این حال علائم افسردگی خفیف زودتر از دیگر انواع افسردگی بهبود پیدا می کنند، اما همین بیماری می تواند زمینه ساز دیگر اختلالات روانی باشد چون طی کردن مراحل افسردگی سریع تر رخ می دهد.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع بیشتر مقاله مشاوره روانشناسی چند جلسه است را در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

درمان افسردگی خفیف کمی زمان بر است، اما مانند دیگر اختلالات قابل درمان می باشد. حالا که می دانیم نشانه ها و علائم افسردگی خفیف چیست پس بهترین کار اقدام برای درمان قطعی می باشد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره تلفنی افسردگی یا مشاوره تصویری آنلاین برگزار کنید. بهترین های روانشناسی در ویکی روان گرد هم آمده اند تا برای درمان افسردگی خفیف کمک تان کنند:

مشاوره افسردگی تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا