مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

12 راه درمان افسردگی بدون دارو در خانه (تضمینی)

درمان افسردگی در خانه بدون دارو با تکنیک های روانشناسی

درمان افسردگی بدون دارو در منزل شاید آرزوی خیلی از ما باشد چون فکر می کنیم برای درمان افسردگی حتما باید از لیستی از داروهای ضد افسردگی استفاده کنیم، اما همیشه اینطور نیست! رفع افسردگی بدون دارو در منزل تکنیک هایی دارد که اگر از آنها مطلع باشید، بدون شک می توانید بهترین نتیجه را بگیرید، این اساس بسیاری از جلسات مشاوره افسردگی ویکی روان است. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، بیشتر روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو در خانه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین راه های درمان افسردگی بدون دارو در خانه چیست؟

با بخش مقاله های روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در بخش مشاوره غیرحضوری سایت ویکی روان با این مضمون دریافت می کنیم که:

  • ایا افسردگی بدون دارو درمان میشود؟
  • برای درمان افسردگی حتما باید دارو مصرف کنیم؟ راه دیگری وجود ندارد؟
  • برای درمان افسردگی بدون دارو چه باید کرد؟
  • درمان افسردگی در خانه چقدر طول می کشد؟
  • رفع افسردگی در خانه نیاز به مشاوره روان درمانی دارد؟

اگر از افسردگی بالینی رنج می برید، مقاله درمان افسردگی بدون دارو در خانه برای شما تدوین شده است. البته پیشنهاد نمی کنیم که مصرف داروهای ضد افسردگی و توصیه های مشاور روانپزشک را متوقف کنید.

اما یادتان باشد، درمان انواع افسردگی روش مخصوص به خود را دارد که باید آنها را طی کنید. با این حال در بسیاری موارد برای درمان قطعی افسردگی بدون دارو تنها نیاز به شرکت در جلسات گفتار درمانی برای مدتی مشخص است.

پیش از شروع این نکته را خاطر نشان کنیم که منظور از درمان افسردگی در خانه بدون دارو این نیست که هیچ اقدامی جهت درمان توسط ما نباید انجام گیرد. بلکه منظور درمان این بیماری نیازمند تمرکز و اراده زیادی است که در ادامه به مهم ترین اقدامات لازم مربوط به آن می پردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

راه درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

عزت نفس و افسردگی

می دانیم که داروهای ضد افسردگی، زندگی مردم را نجات می دهند. چون کمک می کنند در سریع ترین زمان ممکن نشانه ها و علائم افسردگی کم شوند، با این حال عوارض این داروها ممکن است زمینه ساز دیگر مشکلات شوند.

به طور کلی اگر در موقعیت اضطراری هستید و به داروهایتان دسترسی ندارید، این روش ها را که به بهبودی خلق و خوی کمک می کنند، به خاطر بسپارید.

1- پس از هر کاری، دلیل بروز افسردگیتان را در نظر بگیرید

گاهی اوقات اتفاقات فیزیکی و روانی، فصل سال، موقعیت خانوادگی مهم ترین دلایل افسرده شدن هستند.

  • آیا در شغلتان، درگیر فروش روزانه هستید و مشکل مالی دارید؟ شاید با افسردگی شغلی دست و پنجه نرم می کنید.
  • آیا از طلاق گرفتن و اعتراف به پایان زندگی مشترک خود می ترسید؟ احتمالا نگران آسیب های روحی روانی طلاق هستید یا اگر جدا شده اید با افسردگی بعد از طلاق مواجه هستید.
  • آیا دچار احساسات روحی و ناتوانی جنسی هستید؟
  • آیا از کارهایی که نیاز به خلاقیت دارند، رنج می برید؟
  • وضعیت بدنتان شما را آزار می دهد؟

درباره آنچه که در زندگیتان وجود دارد، با خود صادق باشید و تلاش کنید تا به ریشـه اصلی مشکلات و افسردگیتان برسید.

برای درمان افسردگی بدون دارو در خانه باید فعالیت فیزیکی داشته باشید. ورزش، باعث خوشحالی و شادابی می شود و به صورت طبیعی، مانع افسردگی می شود. اگر ریشه یابی این حالتان سخت است، از مشاور افسردگی کمک بگیرید.

2- تمام وعده های غذایی خود را مصرف کنید

ثابت نگه داشتن قند خون یکی راه درمان افسردگی در خانه بدون دارو است، فقط باید کمی اطلاعات غذایی پیدا کنید.

بمنظور درمان افسردگی بدون دارو از رژیم غذایی تقویت کننده سروتونین را مصرف کنید. قبلا در ویکی روان مفصل درباره لیستی از غذاهای ضدافسردگی صحبت کردیم، می توانید از آنها نوش جان کنید. البته درمان افسردگی با گیاهان دارویی هم در منزل امکان پذیر است.

تست روانشناسی ارزیابی افسردگی از علمی ترین تست های روانشناسی برای بررسی ابتلا به افسردگی می باشد.

می توانید با انجام این تست میزان افسردگی خود را به طور کامل بسنجید.

بسیاری از دارو های ضد افسردگی مانند Prozac، با افزایش جذب سروتونین توسط گیرنده های بدن، سطح افسردگی را کاهش می دهند.

بنابراین می توانید با مصرف بعضی خوراکی ها، سطوح سروتونین را در بدنتان افزایش دهید. دوری از غذاهای تشدید کننده افسردگی باعث می شوند حال بد به سراغتان بیاید.

غذاهای تقویت کننده سروتونین بمنظور درمان افسردگی بدون دارو عبارت اند از :

مواد غذایی با اسید های چرب امگا ۳ (مانند ماهی قزل آلا، ساردین، شاه ماهی، ماهی خال خالی و موتوماهیان که نسبت به سایر ماهی ها، حاوی امگا ۳ بیشتری هستند.

چربی های سالم مانند روغن نارگیل از راه های درمان افسردگی بدون دارو هستند. رژیم غذایی با پروتئین بالا، به خصوص پروتئین هایی که در سطوح تریپتوفان بالا هستند. پیشنهاد می کنیم مقاله درمان افسردگی با روغن ماهی را در ویکی روان مطالعه کنید.

3- برای رفع افسردگی بدون دارو باید از کافئین اجتناب کنید

نشانه های افسردگی شدید
نشانه های افسردگی شدید

کافئین باعث کاهش سطوح سروتونین در بدن می شود.

اگر به انرژی نیاز دارید، می توانید از مکمل L-Tyrosine) 500 تا ۱۰۰۰ میلی گرم) استفاده کنید. جالبه بدانید کافئین در دسته غذاهای استرس زا قرار دارد که نشانه های افسردگی را هم تشدید می کنند.

4- بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید

برای جلوگیری از افسردگی و درمان افسردگی بدون دارو در خانه بهترین کار استفاده از نور خورشید است. فواید ویتامین دی برای بدن غیر قابل وصف است. حداقل 15 دقیقه روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید باعث شادابی و افزایش سطوح ویتامین D در بدن می شود. اگر در محل اقامت خود نور خوشید به اندازه کافی وجود دارد، به خوبی از آن بهره مند شوید.

به همین خاطر به توصیه بسیاری از مشاورین درمان افسردگی، استفاده از نور درمانی بهترین درمان افسردگی بدون دارو حتی در خانه است!

نور خورشید در درمان افسردگی بدون دارو معجزه می کند. این منبع رایگان انرژی را از دست ندهید.

علم روانشناسی استفاده روزانه از تابش مستقیم خورشید را برای رهایی از افسردگی زنان خانه دار پیشنهاد می کنم. چون خانم های خانه دار کمتر در وعرض نور خورشید قرار می گیرند.

5- از مکمل های تقویت کننده استفاده کنید

توصیه می کنیم این مکمل ها را با مجوز پزشک و به صورت قانونی خریداری کرده و مصرف کنید، زیرا بعضی مکمل ها نیز مثل دارو ها، عوارض جانبی دارند.

در کل استفاده منظم از این مکمل ها یک راه درمان افسردگی بدون داروهای اعصاب و روان هستند. مکمل های تقویت کننده باعث تامین میزان ویتامین ها و املاح مورد نیاز می شوند که سالم ترین راه درمان افسردگی در خانه است.

6- از مدیتیشن و تصورات خیالی برای رفع افسردگی در خانه استفاده کنید

مدیتیشن و یوگا، به خوبی بر خلق و خوی تاثیر مثبت می گذارد چون باعث افزایش توانایی کنترل ذهن و دوری از افکار منفی می شوند.

استقرار ذهنتان می تواند خلق و خویتان را بهبود دهد و در درمان افسردگی بدون دارو کمک زیاد کند. علاوه بر این، مدیتیشن مجموعه ای از مزایای سلامتی را به ارمغان می آورد.

باید برای درمان افسردگی هورمون های خود را متعادل کنید.

در مقاله درمان افسردگی با یوگا توضیح دادیم انجام حرکات ورزش و استمرار در کنترل ذهن و احساسات کمک می کند در خانه افسردگی را درمان کنید.

اگر هورمون های غدد تیروئید، غدد فوق کلیوی یا جنسی شما متعادل باشند، افسردگیتان کاهش می یابد. پزشک با تجربه ای را ملاقات کرده و از او بخواهید تا آزمایش های زیر را انجام دهد:

سلامت روان خود را با اصالت بیشتر در تمام جنبه های زندگیتان، افزایش دهید. اغلب وانمود می کنیم چیزی که مردم فکر می کنند نیستیم. این گونه افکار، افسردگی را افزایش می دهند.

7- احساسات خود را بیان کنید

12 راه درمان افسردگی بدون دارو در خانه (تضمینی)

یک پزشک، روانپزشک و یا مربی زندگی را ملاقات کنید و به او درباره احساسات خود بگویید.

استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان می تواند کمک زیاد در درمان افسردگی بدون دارو داشته باشد.

مشاورین درمان افسردگی در سایت ویکی روان تمام تلاش خود برای بهبود شرایط شما را خواهند کرد.

گاهی اوقات، تنها پیدا کردن فردی که به او اعتماد داشته باشید، کمک می کند تا از طریق احساسات، به کار خود ادامه دهید

8- حتما با انگیزه باقی بمانید

اگر تمام راه های بالا برای درمان افسردگی بدون دارو کارساز نبودند و مجبور به استفاده از دارو های ضد افسردگی شدید، خودتان را نبازید و امیدوار باشید.

یکی از علائم افسردگی میل به تنها بودن است. اما فراموش نکنید تا از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید.

گاهی اوقات ممکن است همه چیز را درست انجام دهید و تنها عدم اعتدال همه چیز را خراب کند. همانطور که در مقاله تعریف افسردگی چیست گفتیم،

افسردگی مانند بسیاری از بیماری های دیگر، نیازمند بررسی های همه جانبه است. نه فقط ذهن و بدن، بلکه روابط، کار، تصورات مالی، نحوه بیان و محیط کار هم در میزان افسردگیتان نقش دارند

9- خانه را تمیز نگه دارید

درمان افسردگی در خانه نیازمند اصولی است که رعایت آنها سخت نیست. همیشه خانه را تمیز نگه دارید، تمیزترین حالتی که ممکن است. فکر کنید فردا عیر نوروز است و تمام فامیل و دوستان برای مهمانی مهم به خانه شما می آیند.

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره برای افسردگی ویکی روان نشان می دهند نظافت و پاکیزگی بهترین راه درمان افسردگی در خانه برای تمام سنین است. به خصوص افسردگی زنان با این روش سریع تر درمان می شود.

10- تعدادی گل و گیاه جدید بخرید

درمان افسردگی خفیف در خانه

فرقی ندارد در آپارتمانی کوچک زندگی می کنید یا خانه ای بزرگ. گل و گاه جدید که طبق سلیقه خود خریده اید برای بهبود حال و هوای شما بسیار مناسب هستند. متخصصین روانشناس توصیه می کنند برای رفع افسردگی در خانه از گیاهانی استفاده کنید که نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

11- دکوراسیون خانه را تغییر دهید

افسردگی خفیف با تغییر دکوراسیون و اضافه کردن رنگ های شاد به خانه رفع می شود. به همین خاطر روانشناسی بمظور درمان افسردگی در منزل توصیه می کند وضعیت دکوراسیون خانه و وسایلی که در معرض دیدتان هستند را تغییر دهید.

12- دانش و اطلاعات خود نسبت به افسردگی را افزایش دهید

یکی از دلایل افسرده شدن مردم این است که نمی دانند راه پیشگیری از افسردگی چیست و چطور باید آن را مدیریت کرد؟

پیشنهاد می کنیم با مطالعه مطالب علمی مرتبط با افسردگی در ویکی روان و دیگر مجموعه ها علم خود نسبت به این اختلال را افزایش دهید. این یکی از راه های هوشمندانه برای رفع افسردگی در خانه است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

جمع بندی از ویکی روان

راه درمان افسردگی در خانه کم نیست و به مرور و با استمرار می توانید از پس آنها بر بیایید. انا باید در کنار یک متخصص روان درمانگر، مسیر را به شیوه ای اصولی طی کنید تا در کمترین زمان بهترین نتایج را کسب کنید و افسردگی شدید را هم بتوانید درمان کنید.

از مشاوره واهمه نداشته باشید و برای سلامت روان خود سرمایه گذاری کنید.

مشاوره روانشناسی افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا