مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

6 تاثیر استرس بر مغز و اعصاب

استرس و اضطراب با بدن چه میکند؟

تاثیر استرس بر مغز و اعصاب را جدی بگیرید. هرچند باید بدانید که هم استرس مفید و هم استرس مضر وجود دارد و به طبع آن برای هر کدام نیاز به جلسه مخصوصی از مشاوره استرس و اضطراب برای بررسی تاثیر استرس بر بدن است. روانشناسان ما به صورت مشاوره تلفنی ویکی روان از هر کجای جهان در دسترس شما خواهد بود.

تاثیر استرس بر سلامتی چیست؟

با مطالب روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

استرس چیزی است که ما را زنده نگه می دارد. با این حال، تفاوت مشخصی بین معنی استرس سالم و استرس ناسالم وجود دارد. استرس سالم اغلب به رشد و شکوفایی ما کمک می‌کند، در حالی که استرس ناسالم ممکن است به استرس مدیریت نشده اشاره داشته باشد که برای سلامت ما مضر هست و نیازمند اجرای روش های درمان استرس می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

استرس بر مغز چه تاثیری می گذارد؟

مغز یک عضو جذاب و پیچیده است و مرکز کنترل اصلی کل بدن ما است و می تواند از راه های مختلف تحت تاثیر استرس قرار بگیرد. طبق تعریف استرس از نظر روانشناسان، استرس به خودی خود بخش مهمی از زندگی است و به ما کمک می کند برای خطر آماده شویم یا به شرایط اضطراری پاسخ دهیم.اما زمانی که ما دائما تحت استرس هستیم، یعنی زمانی که بدن ما تحت تاثیر استرس بر مغز و اعصاب قرار می‌گیرد.

این وبلاگ در ویکی روان به بررسی چگونگی تأثیر استرس بر مغز شما، چه به صورت مثبت و چه منفی، می پردازد، بنابراین می توانید استراتژی هایی را برای کاهش آسیب پذیری مغز خود با شناخت عوارض استرس و فشار عصبی در برابر اثرات مضر آن برای کاهش تاثیر استرس بر مغز به کار گیرید.

1- تاثیر استرس بر حافظه با مختل نمودن آن

یکی از اثرات انواع استرس در روانشناسی که محققان مشاهده کرده اند، اختلال حافظه است. به طور خاص، اشاره شده افرادی که استرس دارند بیشتر فراموش می‌شوند و کمتر اطلاعات خاصی را به خاطر می‌آورند. محققان در موضوع تاثیر استرس بر مغز بر این باورند که حتی استرس های جزئی، مانند دیر رسیدن به محل کار، می تواند باعث شود چیزهای ساده ای مانند جایی که کلید شما قرار دارد را فراموش کنید.

مطالعه‌ای که روی موش‌ های مسن‌ تر انجام شد حتی نشان داد که سطوح بالای هورمون کورتیزول باعث کاهش حافظه کوتاه‌ مدت می‌شود. بررسی ارتباط کورتیزول و استرس را در ویکی روان بخوانید.

ایده اصلی این است که مغز منابع خود را به این دلیل از دست می دهد که در حالت بقا قرار دارد، نه در حالت حافظه!

2- تاثیر استرس بر اعصاب با تغییر در ساختار مغز

برای آگاهی از تاثیر استرس بر مغز و اعصاب باید بداند که مغز شما هم از ماده خاکستری و هم از ماده سفید تشکیل شده است. ماده خاکستری برای تصمیم گیری و حل مسئله استفاده می شود، در حالی که ماده سفید برای اتصال مناطقی از مغز و انتقال اطلاعات استفاده می شود. در زمان استرس مزمن، غلاف های میلین که ماده سفید را تشکیل می دهند بیش از حد تولید می شوند، در حالی که ماده خاکستری کمتری تولید می شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است با وجود تاثیر استرس بر مغز، عدم تعادل در ماده خاکستری و سفید وجود داشته باشد. در برخی موارد، منجر به تغییرات دائمی در ساختار مغز می شود که نیازمند پیگیری سریع راه های پیشگیری از استرس است.

درمان استرس با مشاوره روانشناسی

3- تاثیر استرس بر سیستم عصبی و بیماری های روانی

با یادگیری راه های درمان سریع استرس و اضطراب، اثرات استرس را قبل از بروز نشانه های روانی مدیریت کنید. عدم تعادل بین ماده سفید و خاکستری نیز می تواند در بروز بیماری های روانی نقش داشته باشد.نظریه این است که داشتن میلین اضافی در مناطق خاصی از مغز با زمان بندی و تعادل ارتباطات تداخل دارد. همچنین اشاره شد که تاثیر استرس بر مغز به طور مزمن می تواند عملکرد هیپوکامپ را به طور منفی تغییر دهد.

هیپوکامپ در حافظه، به ویژه حافظه فضایی، تثبیت حافظه و انتقال حافظه درگیر است. تکنیک های درمان استرس شدید را بدانید تا قدرت بیشتری در مدیریت کردن شرایط نامساعد به ویژه با وجود آگاهی از عوارض استرس بر روان، داشته باشید.

4- عوارض استرس و فکر زیاد، سلول های مغز را می کشد

محققان پیشنهاد کرده اند که استرس مزمن حتی می تواند نورون های جدیدی را در هیپوکامپ مغز از بین ببرد. هیپوکامپ یکی از تنها دو مکانی است که نورون ها در آن تولید می شوند. با وجود این حقیقت در تاثیر استرس بر مغز، به نظر نمی رسد تشکیل نورون های جدید تحت تاثیر قرار گیرد، تحقیقات نشان می دهد که نورون های جدید تولید شده در طول دوره شناخت علائم استرس با احتمال بیشتری در عرض یک هفته می میرند.

5- تاثیر استرس مغز را می شکند!

در حالی که حجم کلی مغز تقریبا یکسان باقی می ماند، تحقیقات نشان داده‌اند که استرس مزمن در افراد سالم باعث کوچک شدن نواحی از مغز مرتبط با احساسات، متابولیسم و حافظه شود. اثرات استرس زیاد بر بدن همچنین باعث می شود افراد در مواجهه با عوامل استرس زای شدید، انقباض مغز را بیشتر تجربه کنند. این بدان معنی است که افراد تحت تاثیر استرس بر مغز، ممکن است مقابله با استرس آینده را سخت تر کنند.

6- تاثیر مفید استرس بر مغز با بهبود عملکرد شناختی

استرس برای مغز شما بد نیست. در واقع استرس متوسط می تواند با تقویت ارتباط بین نورون های مغز، عملکرد مغز را بهبود بخشد. این کار به بهبود حافظه و طول مدت توجه کمک می کند تا در مجموع بهره وری بیشتری داشته باشید. به همین دلیل است که برخی از افراد تمایل دارند تحت فشار عوامل استرس زا، کار بیشتری انجام دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

دیدگاه ویکی روان در تاثیر استرس بر مغز و اعصاب

با توجه به دو نوع از استرس مفید و مضر و تاثیر استرس بر بدن در انواع آن، چه خوب و چه بد! شما نباید از عوارض استرس غافل شوید و به کمک مشاوره روانشناسی درمان استرس و اضطراب در سایت ویکی روان در اسرع وقت ریشه استرس را از بین برده و راهکار جایگزین و درمانی را پیش بگیرید. مشاوران سایت روانشناسی ویکی روان در تمام ساعات هفته به صورت آنلاین، تایپی و تلفنی در دسترس شما عزیزان هستند.

مشاوره استرس و اضطراب آنلاین و تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا