طلاق

بدترین آسیب‌ های روحی و روانی طلاق کدامند؟

آسیب های روانی بعد طلاق متوجه تمام افرادی می شود که به نوعی درگیر جدایی هستند. از زن و مرد گرفته تا فرزندان آنها. طلاق یک اتفاق شوکه آور در زندگی مشترک و خانواده است به همین دلیل بررسی دقیق آسیب‌ های روحی و روانی طلاق یکی از موضوعات همیشگی مشاوره روانشناسی بعد از طلاق و حتی مشاوره آنلاین تربیت فرزند می باشد. در این مطلب ویکی روان به بررسی دقیق آسیب های بعد از طلاق زن و مرد از دید روانشناسی می پردازیم.

آسیب‌ های روحی و روانی طلاق چیست؟

اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مقاله تعریف طلاق و جدایی از دید روانشناسی در سایت ویکی روان اشاره کردیم، حتی طلاق از نوع توافقی آن هم تنش و آسیب هایی به همراه دارد که می تواند موجب بروز آسیب های روانی بعد طلاق شود.

این آسیب ها در جنبه های گوناگون و متنوعی نمود پیدا می کنند و بر زندگی فردی و اجتماعی ما تاثیر می گذارند.

با توجه به افزایش وابستگی منابع مالی والدین در سال های اخیر، بسیاری از جوانان از نظر پایداری اقتصادی و بلوغ اجتماعی واجد شرایط ازدواج یا بچه ‌دار شدن نیستند، بنابراین هنگامی که با طلاق روبرو می ‌شوید اضطراب، انواع افسردگی، عصبانیت و ناامیدی زیادی را احساس می‌ کنید و این احتمال بروز آسیب‌ های روحی و روانی طلاق را افزایش می دهد!

حتی ممکن است از این اوضاع به اشتباه پیش آمده احساس شرمندگی، کینه و ناراحتی کنید. نکته غم انگیز این است که اگر با احساسات خود از راه های سالم کنار نیایید، این احساسات ممکن است ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد و موجب اتفاقات ناگوار بیشتری شوند.

طلاق به عنوان دومین وضعیت استرس ‌زا ذکر شده است که فرد ممکن است در طول زندگی خود با آن روبرو شود

اگر بچه داشته باشید، ممکن است از خود بپرسید که طلاق شما چگونه بر آنها تأثیر می گذارد. ممکن است نگران این باشید که چگونه با فرزندان خود در مورد طلاق صحبت کنید که استرس زیادی ایجاد نکند.

اگر با پدیده فرزندان طلاق آشنایی داشته باشید متوجه می شویم که بچه ها آسیب پذیرترین بخش از جدایی والدین هستند و شیوه صحیح تربیت کردن بچه های طلاق دشوارترین کاری است که پدر و مادر بعد جدایی باید انجام دهند چون آنها دچار چندگانگی تربیتی می شوند و آسیب هایی را با خود به همراه خواهند داشت.

نکته غم انگیز این است که رفتارهای خود تخریبی والدین آسیب های عاطفی شدیدی به فرزندانشان وارد می‌کند. والدین یا حتی زوج هایی که بچه ندارند باید روش‌های سالم تری برای کنار آمدن با طلاق پیدا کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

آسیب های بعد از طلاق کدامند؟

مشاور روانشناس طلاق در ویکی روان

اتفاقات زیادی در زندگی منجر به احساس ناامیدی، تنهایی و ناامنی ما می شود.

اگر همسرتان شما را فریب دهد، ممکن است از احساس بی ارزشی، عصبانیت و گیجی رنج ببرید. همه این احساسات بسیار شدید منجر به یک رفتار مخرب می ‌شود. به عنوان مثال

سلامت جسمی شما نیز ممکن است در خطر باشد.

ممکن است شما دچار اختلال تغذیه شوید که در بین زوجینی که طلاق می‌ گیرند معمول می ‌باشد، یا در بعضی موارد وقتی افراد افسرده هستند، غذا نمی ‌خورند که باعث سو تغذیه و کاهش وزن می ‌شود.

اگر اینگونه باشد، مستعد سرما خوردگی و آنفولانزا، بیماری ‌های قلبی هستید و اگر غذا نخورید سطح اضطراب شما نیز افزایش می ‌یابد.

ممکن است برخی از افراد در نقطه مقابل باشند، این افراد بیشتر غذا می‌ خورند و پرخوری می‌ کنند که به ان اختلال پرخوری روانی گفته می شود. غذا ممکن است باعث آرامش آنها شود و به این ترتیب وزن زیادی می ‌گیرند که برای سلامتی نیز مضر است و فشار خون، کلسترول را افزایش داده و احتمال حمله قلبی و چاقی را هم افزایش می‌دهد.

استرس از رایج ترین آسیب‌ های روحی و روانی طلاق

طلاق واقعا استرس ‌زا است و استرس منجر به افسردگی می‌ شود. افرادی که احساس افسردگی دارند از راهکارهای گذرا استفاده می کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

تمام این تصمیمات به خاطر کم کردن آسیب های روانی بعد طلاق است که البته در بلند مدت هیچ نتیجه ای به همراه ندارند و به لیست مشکلات بعد طلاق افزوده می شوند

در مطلب زندگی مردان بعد طلاق در ویکی روان گفتیم که، مردان در هنگام طلاق و جدایی از همسر رنج بیشتری می ‌کشند زیرا از نظر عاطفی آمادگی لازم برای طلاق را ندارند. همچنین مردان تمایل دارند که احساسات خود را بروز ندهند و به همین دلیل پس از جدایی به سدت در معرض آسیب‌ های روحی و روانی طلاق قرار می گیرند.

آسیب های بعد از طلاق در زوج های معتاد

تربیت کردن بچه های طلاق

در میان زوج هایی که قبل از طلاق مشکل سو مصرف مواد دارند، نسبت به زوج ‌هایی که در طول ازدواج سو مصرف مواد را تجربه نمی ‌کنند، میزان طلاق بیشتر است.

مردان به دلیل رفتارهای مخرب بیش از همتایان متاهل خود در معرض خطر مرگ هستند. همچنین افکار سرزده ممکن است در هنگام طلاق به یک مشکل تبدیل شود. افسردگی افکار خودکشی را به همراه خواهد داشت. اگر هرکدام از این افکار را دارید، آن را دست کم نگیرید و  بلافاصله به دنبال کمک گرفتن از متخصص روانشناس باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان

اگر به هر دلیل از همسرتان جدا شده اید یعنی به احتمال زیاد در معرض انواع آسیب‌ های روحی و روانی طلاق قرار دارید و برای زندگی پس از جدایی خود باید برنامه داشته باشید.

طلاق پایان دنیا نیست اما مرحله ای حساس است که باید با احتیاط از آن گذر کنید

پیشنهاد ما در ویکی روان برای کم کردن آسیب های روانی بعد طلاق این است که با یک متخصص و مشاور روانشناس برای طلاق در تماس باشید تا بتوانید با کمک این مشاور روانشناس سریع تر و ایمن تر به مسیر صحیح زندگی بازگردید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مد نظرتان جلسه آنلاین بعد از طلاق برگزار نمائید.

مشاور طلاق و جدایی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا