مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

۸ روش شاد کردن فرد افسرده در روانشناسی

چگونه فرد افسرده را شاد کنیم؟

در بسیاری از جلسات مشاوره روانشناسی افراد سوال می کنند که روش های شاد کردن فرد افسرده چیست؟ چگونه می توانیم یک فرد افسرده را شاد کنیم یا بهترین شیوه رفتار با فرد افسرده چیست ؟ شاید مهم ترین دلیل این پرسش این باشد که همه در دایره روابط مان افراد افسرده داریم و دوست داریم به آن ها کمک کنیم. اکثر جلسات مشاوره افسردگی نشان می دهند فرد افسرده برای خوشحال شدن نیاز به کمک اطرافیان خود دارد. شما هم اگر با این فرد در رابطه باشید ممکن است احساس ناکارآمدی کنید. اوضاع وقتی پیچیده تر می شود که همسرتان با افسردگی دست و پنجه نرم کند.

چون درمان افسردگی زنان پیچیده است و افسردگی مردان هم سختی های خودش را دارد. در چنین شرایطی راه حل های ارائه شده در جلسات مشاوره خانواده کمک می کند نه تنها از سرایت مشکل به سایر افراد خانواده جلوگیری کنیم بلکه با شاد کردن فرد افسرده قدم مهمی در راستای درمانش برداریم. با ویکی روان همراه باشید تا با روش های علمی و روانشناسی شاد کردن افراد افسرده آشنا شوید. 

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع مقاله تعریف افسردگی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید تا بهتر در شاد کردن افراد افسرده عمل کنید.

روش های شاد کردن فرد افسرده

اولین قدم برای شاد کردن فرد افسرده این است که متوجه شوید او به کدام یک از انواع افسردگی دچار شده است یا در کدام مرحله از مراحل افسردگی قرار دارد. رفتار با شخصی که دچار افسردگی فصلی شده با شخصی که افسردگی پس از زایمان دارد متفاوت است.

اگرچه هر دو به کم کردن فشار روانی با حمایت دیگران و گوش شنوا احتیاج دارند ولی استراحتی دلچسب، حتی اگر بهترین راه درمان افسردگی پس از زایمان نباشد باز هم مادر را خوشحال می کند. یا رفتار با کسی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کند و با عوارض شان درگیر است با کسی که دارو درمانی نمی کند متفاوت است.

شما باید به فرد افسرده کمک کنید که چیزها را از دید متفاوتی ببیند و از این راه برای بهبود کیفیت زندگی خودش اقدام کند. او را تشویق کنید که شاد و خوشحال باشد، چون راه های تجربه زندگی شاد سخت نیستند. زندگی چیز زیبایی است و چیزهای زیادی برای لبخند زدن وجود دارد.

در این مسیر از مزایای مشاوره اضطراب و افسردگی هم غافل نشوید. چون اضطراب تا حد زیادی شادی و حس رضایت افراد را کاهش می دهد و اگر با افسردگی همراه شود اوضاع آشفته تر می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

چگونه فرد افسرده را شاد کنیم

شاد کردن افراد افسرده اگرچه ابتدا کار ساده ای به نظر برسد که در پروسه درمان بسیار کمک کننده است، ولی درمان افسردگی موضوعی است که به همراهی و همدلی اطرافیان نیاز دارد و این موضوع واقعا ساده نیست.

در این مسیر اگر دوست دارید با کسی صحبت کنید مشاوره تلفنی افسردگی ویکی روان یک گزینه خوب برای شماست. خصوصا اگر نمی خواهید درگیر ترافیک و شلوغی مراکز مشاوره شوید و قصدتان بهتر کردن شرایط است.

ما هم در این مقاله از ویکی روان به شما چند پیشنهاد در جواب به این سوال که چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم می دهیم. شما می توانید نه تنها در مواجه با افراد افسرده که درمان دریافت می کنند، بلکه نسبت به همه افرادی که در دایره ارتباطی شما قرار می گیرند و علائم افسردگی دارند این پیشنهادات را عملی کنید.

۱- لبخند زدن بهترین راه برای شاد کردن فرد افسرده است

شاد کردن فرد افسرده

آیا می دانید که ساده ترین و موثرترین راه برای شاد کردن یک فرد این است که به او لبخند بزنید؟ حتی اگر واقعا لبخندتان نیاید! بله در علم روانشناسی به این لبخند، لبخند آگاهانه می گویند که تفاوت بسیاری با لبخند تصنعی دارد و نقش پررنگی در بالا رفتن هوش میان فردی دارد.

اگر می خواهید بدانید چرا هوش میان فردی اهمیت دارد باید بگوییم که این هوش نقش پررنگی در ارتباطات انسانی ایفا می کند و حال همه افراد جامعه را بهتر می کند. گاهی افراد برای بهتر شدن حال شان فقط به روی خوش و لبخند احتیاج دارند.

لبخند زدن شما نشانه دوستی و صلح است.

لبخند حالتی مثبت به چهره شما می دهد که مطمئنا باعث راحتی و شادی اطرافیان شما می شود. شما با لبخند زدن نه تنها به دیگران، که به خودتان هم کمک می کنید. چون لبخند شما زندگی را رنگی تر و زیباتر می کند. بنابراین اگر یک لبخند دارید، آن را نثار فردی کنید که بیشترین ارزش را برای شما دارد.

اگر دوست دارید برای شاد کردن فرد افسرده اطلاعات خود را در زمینه افسردگی کامل کنید پیشنهاد می کنیم این مقالات را از دست ندهید:

۲- شنونده خوبی بودن یک روش خوب برای شاد کردن فرد افسرده است.

یک راه ساده دیگر برای ایجاد احساس شادی و قدردانی در افراد افسرده این است که ببینند به سادگی پای صحبت آن ها می نشینید. گاهی اوقات این تنها چیزی است که آن ها نیاز دارند تا از یک حال و هوای منفی خارج شوند.

مخصوصا که یکی از علت های افسردگی این است افراد شنونده خوبی در زندگی شان ندارند.

تلاش برای درک افکار آن ها حتی اگر در جایگاه آن ها نیستید، علاقه حقیقی و ارزشمند بودن احساسات آن ها را نشان می دهد.

ممکن است دنیا گاهی اوقات مکانی دلسرد کننده باشد. اما اگر فردی که در مبارزه با افکار منفی مخرب قرار دارد  را تشویق کنید، می توانید بار سنگینی که به دوش می کشد را برای او سبک تر کنید. به این شکل پاسخ دادن به این سوال که چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم آسان تر می شود.

پیشنهاد ویژه ویکی روان

استفاده از تست روانشناسی آنلاین میتواند گزینه ای مناسب برای شناخت تمام ویژگی های ذاتی شما باشد. با انجام این تست و تحلیل اختصاصی پروفسور حسین باهر می توانید بهترین عملکرد را در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشید.

۳- یک جوک یا چیز بامزه برای شاد کردن فرد افسرده تعریف کنید.

یکی از راهکارهای آسان خوشحالی افراد این است که برای ایشان فیلم های خنده دار بفرستید یا جوک های احمقانه برای آن ها تعریف کنید. این کار مطمئنا آن ها را به خندیدن وا می دارد و باعث می شود ناراحتی خود را فراموش کنند. خنده بهترین دارو برای کسانی است که دردی دارند.

یک شوخی خوب تمام کشمکش های آن ها در زندگی را ساده تر خواهد کرد.

این یک راه کلی برای آن است که سرمان را بالا بگیریم و بگوییم همه چیز مرتب است. استفاده از جوک ها و فیلم های طنز خصوصا در رفتار با مرد افسرده یک گزینه عالی است تا او بتواند همه فشارهای روانی و کاری اش را برای لحظه ای فراموش کند.

۴- برای شاد کردن فرد افسرده هدیه برایش بفرستید.

آیا در جواب به اینکه چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم تا به حال سعی کرده اید بدون این که موقعیت خاصی وجود داشته باشد به دوست یا همسر خود گل یا هدیه ساده ای بدهید؟

غافلگیر کردن کسی بدون وجود دلیل خاصی، روز او را هیجان انگیز تر و دلنشین تر می کند.

این کار به افراد اجازه می دهد که علی رغم تمام مشکلاتی که در زندگی با آن ها مواجه هستند، لبخند بزنند. در رابطه با افسردگی همسر هم افزایش عشق در هدیه دادن به همسر یک اتفاق عالی برای درمان افسردگی است چون عشق بر هر درد بی درمان دواست. هدیه دادن یکی از راه های کسب رابطه زناشویی موفق است.

۵- فقط برای این که حال فرد افسرده را بپرسید به او پیام بدهید یا با او تماس بگیرید.

اکثر ما فقط زمانی با دیگران تماس می گیریم یا برای آن ها پیام ارسال می کنیم که به چیزی نیاز داریم. که این موضوع اگر در رابطه افراد پس از ازدواج شان باشد می تواند باعث پدیده افسردگی بعد از ازدواج در میان زوجین گردد و یک ازدواج موفق هیچگاه چنین مشکلاتی را با خود به همراه نخواهد داشت.

با این حال، گاهی اوقات حس خوبی برای دریافت یک متن یا یک تماس از یک فرد خاص بدون دلیل خاصی وجود دارد. زیرا چیزی که ما برای خوشحال بودن نیاز داریم، یک مکالمه خوب است.

فراموش نکنید که این مکالمه خوب می تواند با یک متخصص یا مشاوره صورت بگیرد و برای این موضوع علاوه بر همراهی خودتان با شخص افسرده می توانید برای او نوبت مشاوره آنلاین افسردگی بگیرید تا فرد برای شرکت نکردن در جلسات مشاوره دیگر هیچ بهانه ای نداشته باشد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای درمان افسردگی یا مشورت در خصوص رفتار با فرد افسرده:

۶- به فرد افسرده یادآوری کنید که تنها نیست.

چه بخواهید چه نخواهید افسردگی ناشی از تنهایی واقعیت دارد. شما باید علی رغم مشکلاتی که همه با آن ها روبرو هستند، همیشه به افراد مهم زندگی تان یادآوری کنید که برای حمایت از آن ها در هر شرایطی کنارشان هستید و تنها نیستند.

هرگز اجازه ندهید احساس تنهایی کنند. به آن ها بگویید که با خودشان مهربان باشند و خود را با افراد دیگری که تصور می کنند بهتر و شادتر از خودشان هستند، مقایسه نکنند. در این زمینه اگر فرد افسرده یک زن متاهل است با اون در مورد حس تنهایی در زنان متاهل صحبت کنید تا بتوانید به او کمک کنید. چرا که زنان افسرده تر از مردان هستند و در مورد حس تنهایی شان هم راحت تر می شود به آن ها کمک کرد.

مردان اغلب دوست دارند تنها باشند و تنهایی مشکلات شان را حل کنند. اگرچه این موضوع اصلا برای درمان افسردگی مردان خوب نیست. مشاوره متنی افسردگی یک گزینه خوب برای مردانی است که برای ایشان سخت است در مورد حس تنهایی و افسردگی شان صحبت کنند.

مشاوره درمان افسردگی آنلاین در ویکی روان

۷- برای شاد کردن فرد افسرده تنها بگویید که دوستش دارید.

آیا شما با اهمیت عشق در زندگی آشنایی دارید؟ یکی از مهم ترین پاسخ ها به این سوال که چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم این است:

نشان دادن محبت و علاقه به کسانی که دوستشان دارید، مثل خانواده موفق تان، دوستان یا یک فرد خاص، خجالت آور نیست.

یادآوری روزانه این که چقدر آن ها را دوست دارید، به ویژه زمانی که احساس غم و ناراحتی می کنند، بسیار اهمیت دارد.

یک “دوستت دارم” ساده درد و غم و اندوهی که آن ها احساس می کنند را از بین می برد.

پس برای شاد کردن همسر افسرده به خانواده خود عشق بورزید و در راه رفع نیازهای همسرتان کوشا باشید. با راه های ایجاد عشق به زندگی نه تنها کیفیت زندگی زناشویی شما افزایش می یابد بلکه حتی درمان افسردگی های شدید هم آسان تر می شود.

۸- عوامل استرس و اضطراب فرد افسرده را کاهش دهید.

اگر نمی دانید تاثیر استرس بر بدن انسان چیست باید بگوییم استرس و اضطراب هم شخص را به سمت افسرده تر شدن می برد هم درمان افسردگی را سخت تر می کند. 

این در حالی است که حذف عوامل استرس زا برای پیشگیری از استرس کار بسیار آسان تری است. کافی است نگذارید شخص برای مدتی در شرایط تنش زا قرار بگیرد. برای این موضوع می توانید از مشاوره استرس و افسردگی کمک بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای شاد کردن فرد افسرده

بدون شک آگاهی دادن و اطلاع رسانی به فرد افسرده و اطرافیانش نقش مهمی در جلو رفتن درمان شخص ایفا می کند. اگر در زندگی تان شخص افسرده ای دارید که برای شما مهم است، با گسترش اطلاعات تان به او کمک کنید. چون قطعا این موضوع روی رفتار و رویکرد شما تاثیر می گذارد. 

ویکی روان در زمینه مشاوره افسردگی برای افراد مقیم خارج از کشور هم خدمات ارائه می دهد. پس مهم نیست کجای این کره خاکی قرار دارید. از هر کجا که هستید می توانید برای گرفتن مشاوره و درمان خود یا اطرافیان تان اقدام کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا