مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

۱۱ راه درمان افسردگی بعد از جدایی (تعریف وعلائم)

افسردگی بعد از جدایی به سراغ خیلی ها می آید چون یک اتفاق بسیار بزرگ در زندگی او رخ داده. اما علائم افسردگی بعد از طلاق چیست و چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟ خب در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی کامل افسردگی بعد از شکست عشقی از دید علم روانشناسی خواهیم پرداخت، چون یکی از موضوعات رایج در جلسه های مشاوره روانشناسی درمان افسردگی مربوط به افسردگی بعد طلاق می شود.

افسردگی بعد از جدایی چیست؟

افسردگی-بعد-از-شکست-عشقی

با بخش وبلاگ روان شناسی ویکی روان همراه باشید.

به حالت ناراحتی و احساس غم زیاد بعد از جدایی از همسر، افسردگی بعد از طلاق گفته می شود. معمولا افراد در این حالت کنترلی بر احساسات اندوهناک خود ندارند و افسردگی بعد از پایان رابطه بخ بخش اصلی زندگی آنها تبدیل می شود.

اگر در زمان استرس عاطفی، قادر به پایداری ذهنی نباشید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید و نیاز به کمک مشاور روانشناس داشته باشید.

در اینجا برخی از علائم افسردگی بعد از جدایی ذکر شده است تا بتوانید آن را تشخیص داده و برای درمان اقدام جدی و فوری نمائید

روانشناسان، توانایی حفظ تعادل روانی در طول استرس عاطفی را به عنوان سلامت روان توصیف می‌ کنند. اگر این تعادل را از دست بدهید، ممکن است نیاز به کمک و بازیابی آن داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

چرا جدایی ‌ها خیلی دردناک هستند؟

جدایی یا طلاق ممکن است یکی از پر استرس ‌ترین و عاطفی ‌ترین تجربیات زندگی باشد.

دلیل این جدایی هرچه باشد، خواه خواسته شما باشد یا خیر، قطع رابطه می تواند کل دنیای شما را دگرگون کند و انواع احساسات دردناک و ناخوشایند را تحریک کند

حتی اگر رابطه خوبی نداشته باشید، طلاق یا قطع رابطه بسیار دردناک می ‌باشد زیرا نشان دهنده از دست دادن است، البته فقط از دست دادن مشارکت نیست، بلکه رویاها و تعهدات مشترک شما را هم شامل می ‌شود.

روابط عاشقانه با هیجان و امید به آینده آغاز می شود. وقتی رابطه‌ ای به شکست می انجامد، ناامیدی، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می کنیم.

چرا باید افسردگی بعد از طلاق را درمان کنم؟

رهایی از افسردگی بعد از جدایی تکنیک های خاصی دارد که اگر از آنها مطلع باشید آسیب نخواهید دید چون جدایی یا طلاق شما را به قلمرو ناشناخته ‌ای سوق می دهد. وظایف و مسئولیت ‌های شما، منزل ‌تان، روابط شما با خانواده و دوستان و حتی هویت شما مختل شده است.

جدایی بدبینی نسبت به آینده را در پی دارد مثلا:

  • زندگی بدون شریکتان به چه شکل خواهد بود؟
  • شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟
  • آیا در نهایت تنها خواهید شد؟
  • اصلا چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

اینها سوالاتی هستند که پس از جدایی و بروز افسردگی بعد از طلاق به سراغ خیلی ها می آید، اما راه کنترل کردن آنها هم وجود دارد.

به نظر این سردرگمی ها از بودن در یک رابطه ناخوشایند، بدتر به نظر می ‌رسند. این درد، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی پس از جدایی یا طلاق دشوار و زمان ‌بر است.

با این حال، مهم است که مدام به خود یادآوری کنید که می توانید این تجربه دشوار را پشت سر بگذارید و حتی با امید دوباره و خوش ‌بینی ادامه دهید.

زندگی پس از طلاق چگونه است؟

مشاوره-آنلاین-برای-درمان-افسردگی-بعد-از-جدایی

تعدیل زندگی پس از طلاق ممکن است چند ماه ها تا سالها طول بکشد، چون تکنیک های زندگی بعد طلاق چیزی است که به مرور آن را یاد می گیرید.

همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف افسردگی در روانشناسی گفتیم، در این مدت، ممکن است طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنید. همچنین ممکن است مستعد ابتلا به برخی بیماری ‌ها، از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و بیماری‌ های مختلف جسمی باشید.

افسردگی که به دلیل رویدادهای آسیب زای زندگی مانند طلاق رخ می ‌دهد متفاوت از افسردگی بالینی است

به آن اختلال سازگاری یا افسردگی موقعیتی گفته می شود. انواع افسردگی بالینی و افسردگی موقعیتی به روش های مشابهی خود را نشان می ‌دهند.

علائم افسردگی بعد از جدایی چیست؟

در برخی افراد، افسردگی بعد از طلاق با رفتارهای دیگری مانند این موارد بروز می‌ کند که متخصص روانشناس در جلسه مشاوره درمان افسردگی آنها را تشخیص داده و برای رفعشان اقدام می کند.:

  • نادیده گرفتن مسئولیت ها
  • دوری از خانواده و دوستان
  • عملکرد ضعیف در محل کار به دلیل عدم تمرکز
  • دعوا کردن
  • کاهش اشتها در خانم ها یکی از رایج ترین علائم افسردگی بعد از شکست عشقی است
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها و تفریحاتی که قبلا از آنها لذت می بردید
  • مشکل خواب یا بی خوابی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • گریه ‌های پی در پی و بی قراری هم در افسردگی بعد از شکست عشقی زیاد دیده می شود
  • مشکل تمرکز
  • احساس ناامیدی و بدبینی و همچنین احساس عدم صلاحیت
  • افکار خودکشی و حتی تلاش برای انجام آن

اگر بعد از طلاق هر یک از این رفتارها را تجربه کردید یا احساس افسردگی می ‌کنید، با مشاور صحبت کنید که می تواند یک روش عملی را پیشنهاد کند یا یک شبکه پشتیبانی را به شما پیشنهاد دهد.

بیشتر افراد غم و اندوه را با افسردگی مرتبط می دانند. غم و اندوه تنها یکی از چندین علائم افسردگی است

اگر چند مورد از موارد بالا را در خود مشاهده می کنید به احتمال زیاد دچار افسردگی بعد جدایی و طلاق شده اید و بهتر است پیش از رشد آن، برای درمان اصولی افسردگی اقدام نمائید.

راه رهایی از افسردگی بعد از جدایی چیست؟

مشاوره-آنلاین-برای-درمان-افسردگی-بعد-از-جدایی

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی تصویری ویکی روان می شود که چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟ مراجعین دغدغه های زیادی برای درمان افسردگی بعد از طلاق دارند، اما بهترین راه چیست؟ چطور باید بر افسردگی بعد طلاق غلبه کنیم تا اوضاع این روزهای ما بهتر شود؟

یادتان باشد طلاق فقط بر زوجین تأثیر ندارد بلکه بر فرزندان افرادی که طلاق می گیرند، شبکه بزرگ خانواده و دوستان خانوادگی نیز تأثیر دارد.

یادتان باشد برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی داشتن یک شبکه حمایتی در طی عبور از این فرآیند، مهم است

شما احساسات زیادی خواهید داشت و پردازش آنها انرژی زیادی می ‌برد. به همین دلیل احساس می‌کنید نسبت به همیشه بیشتر خسته و بی انرژی هستید.

در اینجا چند نکته برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی، ذکر شده است که باید برای مدت زمان طولانی آنها را انجام دهید تا نتیجه حاصل شود.

۱- در یک دفترچه یادداشت کنید

تنبلی را کنار بزارید، برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی خوب است که افکار خود را یادداشت کنید، باید متمرکز باشید و بدانید چکار می کنید.

نیازی به عقب نشینی نیست اگر به ابراز احساسات نیاز داشتید، نوشتن نامه به همسر سابق خود را به عنوان روش دیگری برای پاکسازی احساسات خود در نظر بگیرید. لازم نیست نامه را برای آنها بفرستید.

۲- برای درمان افسردگی بعد از طلاق نباید ورزش روزانه را فراموش کنید

حتی اگر اینکار را دوست ندارید هم ورزش کنید. بارها در ویکی روان درباره مزایای ورزش کردن صحبت کردیم، این تکنیک برای غلبه بر افسردگی بعد از شکست عشقی هم بسیار تاثیرگذار است.

طبق اعلام منابع معتبر، بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده ‌روی سریع سه بار در هفته به کاهش علایم افسردگی بعد از طلاق کمک می‌ کند.

نیاز نیست برای ورزش کردن زیاد هزینه کنید:

  1. پیاده روی
  2. طناب زدن
  3. انجام حرکات یوگا
  4. ورزش در محیط خانه

همگی تاثیر فوق العاده از بر کاهش افسردگی بعد از شکست عشقی دارند.

۳- بیشتر از همیشه غذای سالم بخورید

رژیم غذایی بعد از زایمان و اهمیت آن

بعد جایی ممکن است بیش از حد معمول به سمت غذاهای راحت (فست فود) یا الکل کشیده شوید.

غذاهای سالم را در اطراف خود داشته باشید و آگاهانه آنها را مصرف کنید

به جای مصرف غذاهای ناسالم یا الکل، خود را با تنقلات سالم مانند شکلات تلخ و آجیل بدون نمک سرگرم کنید.

جدایی اتفاق کوچکی نیست، حتی اگر برای خاتمه دادن به زندگی مشترکتان عجله داشته باشید، باز هم نیاز است برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی نگاه ویژه به نوع تغذیه خود داشته باشید.

۴- افسردگی بعد طلاق با آرامش درمان می شود نه خودخوری!

با کارهایی مانند:

  • با استحمام طولانی
  • تماشای یک فیلم خوب و انرژی بخش
  • انجام مدیتیشن و مراقبه
  • ورزش کردن
  • کتاب خواندن

خود را آرام کنید.

اگر فرزند دارید، برای یکی دو ساعت آنها را به کسی بسپارید تا وقت این کار را داشته باشید. یادتان باشد برای غلبه بر افسردگی بعد طلاق نباید خودخوری کرده و به افکار منفی اجازه رشد کردن دهید.

۵- کمک دیگران را قبول کنید

ممکن است در طی این دوره انرژی کمتری داشته باشید. اگر دیگران در تهیه غذا، نگهداری از فرزندان یا کارهای خانه به شما کمک می کنند، کمک آنها را قبول کنید. بعدا می توانید لطف آنها را جبران کنید.

برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی فشار زیادی روی خودتان وارد نکنید و زندگی را محدود نکنید. در مشاوره روانشناسی افسردگی تاکید زیادی بر این مورد می شود.

۶- بخشی از وقت خود را به کارهای اجتماعی اختصاص دهید

رشته-روانشناسی-عمومی-مشاوره

یک موضوع مهم درباره افسردگی بعد از پایان ازدواج این است که به فکر کارهای عجیب و غریب بمنظور غلبه بر این اختلال نباشید. همین کارهای به ظاهر ساده تاثیر فوق العاده زیادی برای درمان افسردگی بعد از طلاق دارند.

بودن در کنار مردم ممکن است آخرین چیزی باشد که می خواهید انجام دهید، اما به شما کمک می ‌کند تا با احساساتی که دارید کنار بیایید

وقت خود را با افرادی بگذرانید که برایتان گوش شنوا هستند در صورت لزوم مایل به کمک برای تغییر وضعیت روحی شما نیز هستند.

۷- بیشتر بخوابید!

این یک اصل است که هر مشاور افسردگی بیان می کند:

افسردگی بعد از شکست عشقی، خطر بی‌ خوابی را افزایش می دهد و بی ‌خوابی به نوبه خود ریسک افسردگی را افزایش می ‌دهد

اگر در خوابیدن مشکل دارید، یک روال شبانه اتخاذ کنید که به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند. مانند:

قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید زیرا مانع به خواب رفتن شما می‌ شوند! خواب انرژی شما را تامین می کند و اگر با انرژی باشید توان و انگیزه بیشتری برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی خواهید داشت.

۸- از تنهایی بیشتر لذت ببرید

منظور این نیست که باید کنج عذلت بشینید و اوضاع را سخت تر کنید! به هیچ وجه درمان افسردگی بعد از طلاق به این شکل صورت نمی گیرد.

یکی از راه های داشتن زندگی شاد بعد طلاق این است که تنها بودن را تمرین کنید، نه برای اینکه مجرد بمانید برای آشنایی بیشتر با خودتان. این کار کمک می کند تا کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته و اتفاقات بعد جدایی آسیب زیادی به شما وارد نکند.

اگر استرس زیادی را تجربه می کنید پیشنهاد میکنیم تا مقاله راه های جدید درمان استرس را در سایت ویکی روان مطالعه کنید. کم شدن استرس و نگرانی های پنهان کمک زیادی به درمان افسردگی بعد از شکست عشقی می کنند.

۹- در زندگی تنوع ایجاد کنید

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم

باز هم تاکید می کنیم، نیاز نیست بانک بزنید! باید خیلی حرفه ای بتوانید در زندگیتان تنوع ایجاد کنید، یعنی کارهایی انجام دهید که حالتان را بهتر کند.

  • به ظاهرتان برسید
  • در موضوعی متخصص شوید
  • به جای متفاوتی سفر کنید
  • تفریحات جدید پیدا کنید
  • با خانواده بیشتر وقت بگذرانید
  • بیشتر مطالعه کنید و به بخش مقالات مربوط به طلاق ویکی روان بیشتر سر بزنید 🙂

۱۰- خیلی ساده: خودت و بیشتر دوست داشته باش

این تکنیک درمان افسردگی بعد از شکست عشقی و با دقت بیشتری بخوانید:

دوست داشتن خودتان علاوه بر افسردگی بعد از جدایی در همه موارد زندگی کمک زیادی به شما می کند.

اما چطور خودم و دوست داشته باشم؟

  1. ویژگی های اخلاقی مثبت خودتان را یادداشت کنید
  2. بنویسید چرا یک فرد میتواند شما را دوست داشته باشد؟
  3. چه زیبایی هایی در ظاهرتان می بینید؟ (نگو من خوشگل نیستم، حتما هستی شک نکن  🙂  )
  4. در ۵ سال گذشته چه کارهایی انجام دادی که به آنها افتخار می کنی؟ (حتما مواردی هست، شک نکن!)
  5. چه خصوصیات اخلاقی و رفتاری شما باعث میشود دیگران شما را تحسین کنند؟
  6. در سال گذشته چه کارهای خوبی برای دیگران انجام دادین؟ (حتی کوچکترین آنها را هم یادداشت کنید، مثلا کمک به فردی نیازمند، مثلا پنجری ماشین همسایه را گرفتم و خیلی کارهای قشنگ دیگه ای که انجام دادی)

مهم اینه که تنبلی نکنی و این تمرین دوست داشتن خود را پشت گوش نیندازی.

دوست عزیز این تکنیک تاثیر بسیار زیادی بر درمان افسردگی بعد از شکست عشقی دارد

۱۱- باید از گذشته درس بگیرید

افسردگی بعد از طلاق می تواند مثل یک شوک عمل کرده و فرد را وارد فاز جدید روانی کند. یعنی باورهای او را تغییر دهد تا وارد مرحله جدیدی از زندگی شود و دیدگاهش به همه چیز تغییر کند.

مهم ترین اصل برای رهایی از افسردگی بعد از جدایی این است که بتوانید از آنچه گذشت درس بگیرید تا دیگر تکرارش نکنید. اما سعی نکنید یک طرفه به قاضی بروید، برای درس گرفتن از اتفاقات ناخوشایند گذشته و البته رهایی از افسردگی بعد از جدایی می توانید از فردی متخصص به نام مشاور روانشناس کمک بگیرید تا شرایط با کمک گرفتن از علم و تجربه او بهتر سپری شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان افسردگی بعد از پایان ازدواج چیست؟

حل مشکلات طلاق گرفتن

راه های زیادی برای درمان افسردگی بعد جدایی پیشنهاد شد، اگر هنوز ازدواج نکرده اید و تنها شکست عشقی را تجربه کرده اید، باز هم افسردگی بعد از شکست عشقی را جدی بگیرید و اوضاع را به حال خود رها نکنید.

بهتر است این موارد را انجام دهید تا به مرور زمان نتیجه مورد نظر را به دست بیاورید. اما بعضی مواقع آنقدر شرایط سخت است که نمی تواند به تنهایی افسردگی بعد از جدایی را درمان کنید

در این موارد پیشنهاد می کنیم از خدمات مشاوره روان شناسی آنلاین یا حضوری استفاده کنید.

در جلسات مشاوره برای درمان افسردگی، متخصص روانشناس به خوبی مشکلات شما را تشخیص می دهد و برای درمان قطعی آنها برنامه ریزی می کند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا با مشاورین روانشناس در سایت ویکی روان به صورت صوتی و تصویری، بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزار جانبی جلسه مشاوره اینترنتی برگزار نمائید.

مشاهده لیست روانشناسان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. با سلام به دوستان و هموطنان عزیز بنده ۲۶ سالمه دوسال بود بخاطر اسرار بیش از حد یکی از دخترا که اشنامونه تصمیم گرفتم باهاش باشم خودم اول احساسی بهش نداشتم اون منو خیلی می خواست دیوونه وار همین دوست داشتنشو دیدم منم دلم به دلش دادم به خدا قول دادم به احدی دیگه نگاهم نکنم قول ازدواج دادم بهش می خواست بال در بیاره باورش نمی شد دقیق دوساله پاش موندم تا تازگی فهمیدم جوری شده بود خیلی مرموز بهم سرد شده بود تا با اصرار زیاد بحرف آوردمش تا دیدم همینو میگه گناه کردم بهت بد کردم منو حلال کن تا فهمیدم قبلش پسریو می خواسته اونم اسمش محمد بوده اونم اومده خواستگاریش خوانواده دختره نه گفتن دختر خانوم‌بعد دوسال دوست دارم اشک و گریه آخرش حرف دلش و گفت بخدا دیوونه شدم بهش بارها گفتم با دل من یه وقت بازی نکنی من تحملش ندارم صد دفعه گفتم قسم خورد گفت نه تا یه دفعه گفت پسره بهش زنگ میزنه میگه من ازدواج نمی کنم گفتمش چرا با من اینکارو کردی بهم جواب داد می خواستم با تو جایه اونو پر کنم اینو شنیدم دنیا بسرم خراب شد بخاطر اینم از خود بیخود شدم به مرز خود کشی رفتم فقط از خدا ترسیدم نتونستم خیلی تلاش کردم نتونستم با اینکه هیچ چی براش کم نداشتم رک بهم گفت تو اگه منو می خوای جسمم مال تو اما به دلم کار نداشته باش دیگه بجایی رسیدم خواب نداشتم همش هذیون میگم تو خواب برام شده سوال فقط دنبال این جوابم چرا منکه تا الان بچشم به چشم دختری نگاه نکردم از یاد خدا غافل نشدم چرا من مگه من گفتم بیا با من دوسال جوانیم بخاطر دروغ به فنا رفت آخه چطوری میشه که همچین اتفاقی بیوفته واسه من واقعا آخر الزمانه هموطنان نزدیکه کشتن مگه چیه حاظر بودم بمیرم اما دلم و نفسم کشته نمی شد فقط الان با یاد خدا نماز و قرآن خودمو یکم آروم میکنم اینجور شکست سخت دعا کنید دوستان هر چی زودتر حالم خوب بشه درد دارم حالم خوب نمیشه دردمم از اینه که صاف وساده هستم به مورچه ای آزارم نرسوندم یه دختر از راه می رسه با روح روان آدم اینجور بازی میکنه دوستانو شنیدم هر چی می خوانو دوست دارن درباره خیانت پیدا میگن باور نکنید برعکسه که میگندختر هست میشناسمبا دوستش همکلاسیش مسابقه میزاره چشمت دختر دیدم دختر با همکلاسیش مسابقه میزاره امروز مخ چند تا پسرو زد اون میاد میگه اینقدر این میگه اینقدر افتخار میکنند میدونی یعنی تو هر روز با چندتا دل بازی میشه لطفا اگه کسی دوروبرتون هست نزارین شما مسئولین در بررابر سکوتتون ببخشید سرتونو درد اوردم به خدا می سپارمتون مواظب خودتون باشین از اشتباهای دیگران درس عبرت بگیرین علی یارتون در پناه حق فراموش نکنید واسه این بنده خطاکاران دعا کنید مطمئنم خدا دعا بندشو که در حق بنده دیگرش میکنه زود مستجاب میکنه محتاج دعاتونم شدیدا ما رو بی نصیب نزارین عزیزان خدا حافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا