مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

انواع افسردگی زنان چیست؟ (15 نوع افسردگی در زنان)

چند نوع افسردگی در خانمها وجود دارد؟

انواع افسردگی زنان بر اساس شرایط آنها متفاوت است، مثلا شرایط سنی، محیط زندگی، روحیات و خیلی مسائل دیگر نوع افسردگی زن ها تاثیر مستقیم دارد. در جلسات مشاوره افسردگی متخصصین بر اساس انواع افسردگی زنانه شیوه درمانی خود را انتخاب می کنند. یادتان باشد، انواع افسردگی در خانمها باید سریعا درمان شود در غیراینصورت می تواند قدرت گرفته و به دیگر اعضای خانواده سرایت کند. در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی علمی مهم ترین انواع افسردگی در زنان، از ابعاد گوناگون می پردازیم.

بررسی تمام انواع افسردگی در زن ها

درمان افسردگی در ویکی روان

با بخش وبلاگ سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

کلا در بخش روان درمانی افسردگی در ویکی روان، سوالات زیادی درباره افسرده شدن خانم ها دریافت می کنیم. علت افسردگی زنان هر چیزی که باشد باید سریع درمان شود تا مشکلات بیشتری ایجاد نکند.

انواع افسردگی زیاد است، اما ۶ نوع اصلی افسردگی وجود دارد که زنان و دخترها را تحت تأثیر قرار‌ می‌ دهد که عبارتند از:

  1. افسردگی شدید
  2. افسردگی شدید با علائم روان پریشی
  3. افسردگی خفیف / متوسط
  4. افسردگی دو قطبی
  5. دیستیمیا (Dysthymia)
  6. اختلال عود یا بازگشت افسردگی

زنان در معرض ابتلا به انواع دیگر افسردگی نیز هستند. علاوه بر انواع افسردگی و شرایطی که با هورمونها مرتبط هستند. مانند PND و اختلال ملال پیش از قاعدگی یا همان PMDD، زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار نوع خاصی از افسردگی معروف به اختلال افسردگی فصلی (SAD) می‌ شوند.

همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که در تمام فصول سال تجربه می‌ شود و با کمبود یا زیاد بودن نور خورشید که در این مدت در معرض آن هستیم ارتباط دارد.

تجربیات مشاورین در جلسات مشاوره درمان افسردگی نشان می‌ دهد که افسردگی در فصول مختلف در زنان تا چهار برابر بیشتر از مردان است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

انواع افسردگی زنان

شاید برای شما هم سوال باشد زنان چه نوع افسردگی تجربه می کنند؟ مواردی که در بالا اشاره شد خیلی تخصصی بودند، اما می تواند این انواع افسردگی دخترها و خانم ها را به بخش های عمومی تر هم دسته بندی کرد. این موارد بر اساس شرایط بدنی، نوع شغل و حتی شرایط رابطه عاطفی متغییر خواهند بود.

۱- افسردگی زنان خانه دار

اگر خانم های خانه دار نتوانند سبک زندگی خود را مدیریت کنند کم و بیش در معرض افسرده شدن قرار دارند.

افسردگی زنان خانه دار می تواند آنقدر شدید شود که نیاز به بستری شدن باشد، به همین خاطر همیشه پیشنهاد می کنیم با بروز نشانه هایی، سریعا با مشاور افسردگی مشورت کنند.

۲- افسردگی بعد جدایی از رایج ترین انواع افسردگی در خانم ها و دخترهای جوان است

البته آقایان هم به این نوع اختلال جدا می شوند چون در هر صورت جدایی عاطفی سخت است.

افسردگی بعد از جدایی در خانم ها می تواند قدرت زیادی داشته باشند و آنها را مجبور به خانه نشینی و ترک عادت های روزانه کند. اما جالب است که خانم ها سریع تر از آقایان از بعد این نوع افسردگی رها می شوند.

۳- افسردگی بعد زایمان

یکی از رایج ترین انواع افسردگی زنان به بارداری و زایمان مربوط می شود. البته شناخت علائم افسردگی زنان در این برهه از زندگی دشوار نیست، چون با ترشح هورمون های افسردگی نشانه هایی بروز می کند که تشخیص برای اطرافیان را ساده می کند.

متاسفانه خیلی از خانم ها نگران اضافه وزن و به هم خوردن زیابایی اندامشان بعد زایمان هستند، در صورتی که افسرده شدن بعد زایمان خطرناک ترین اتفاقی است که برای یک می تواند رخ دهد و در دسته انواع افسردگی جدی در خانم ها است!

بد نیست نگاه به مقاله پیشگیری از افسردگی بعد زایمان در ویکی روان بیندازید.

۴- افسردگی قبل از بارداری هم بسیار شایع است

انواع افسردگی در زنان

شاید کمی عجیب باشد، اما خانم ها قبل بارداری هم مستعد افسرده شدن هستند، هر چقدر این نوع از انواع افسردگی زنانه بسیار عجیب است اما شایع است و به یکی از موضوعات همیشگی جلسات مشاوره آنلاین درمان افسردگی در سایت ویکی روان تبدیل شده است.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر، حتما مقاله افسردگی قبل بارداری را در ویکی روان مطالعه کنید.

۵- افسردگی قبل پریودی

تقریبا اکثر خانم ها (اگر نگیم همه آنها) قبل و در حین دوران قاعدگی، حالات ناخوشایندی را تجربه می کنند! قبلا در ویکی روان در مقاله افسردگی دخترانه توضیح دادیم، دخترها کم سن و سال به دلیل شرایط بدنی این نوع از انواع افسردگی زنان را بیشتر تجربه می کنند.

افسردگی قبل از پریود شدن هم یکی از انواع افسردگی در زنان است که بسیار رایج است و اطرافیان باید حواسشان به آنها باشد. البته عمر این نوع افسردگی بسیار کم است و بعد از مدتی خوب می شود.

در بخش مطالب مربوط به افسردگی ویکی روان در این مورد توضیح داده شده است تا شناخت انواع افسردگی خانم ها راحت تر باشد.

6- بروز انواع افسردگی زنان بعد از ازدواج هم رایج است

ازدواج برای همه یکسان نیست. بلکه افسردگی بعد از ازدواج در بسیاری موارد رخ می دهد. اتفاقا خانم های زیادی هم به این نوع افسردگی زنان مبتلا هستند. قبلا در ویکی روان درباره این سبک افسردگی صحبت کردیم اما معمولا دلایل آن عبارتند از:

  • برآورده نشدن انتظارات
  • عدم آشنایی با معنای واقعی ازدواج
  • شیوه ارتباط با خانواده همسر

و موارد مشابه دلیل انواع افسردگی زنان بعد از ازدواج هستند. البته این مورد از انواع افسردگی زنان با اختلال افسردگی زنان متاهل متفاوت است.

7- انواع افسردگی زنان بی سرپرست

شرایط در هر جامعه ای برای خانم های بی سرپرست دشوار است! در مقاله روسپیگری چیست توضیح دادیم این زنان در معرض ابتلا به انواع بیماری های روانی قرار دارند.

گاهی بار زیاد مشکلات و فشارهای مالی از توان آنها خارج است و باعث بروز انواع افسردگی زنان بی سرپرست می شود. الزاما بی خانمان بودن دلیل این نوع افسردگی در خانم ها نیست، بلکه شرایط سخت تنهایی و مسئولیت زیاد کمر آنها را خم می کند.

مطالعات روانشناسی نشان می دهد زنان خیابانی بیشتر از دید خانم ها در معرض تجربه انواع افسردگی زنان قرار دارند و از خدمات روان درمانی استفاده نمی کنند.

8- انواع افسردگی زنان بیوه

شرایط تا حدودی مشابه مورد بالا است.

اما زنان بیوه غم از دست دادن همسر یا جدایی را در سینه دارند. به همین دلیل هر نوع افسردگی زنان بیوه و مطلقه به دلیل شرایط آنها و دید عموم جامعه به مشکلات آنها ایجاد می شود.

البته این به معنای همه گیر بودن این نوع افسردگی نیست. بسیاری از خانم ها با وجود تمام مشکلات زندگی سرشار از آرامش و آسایشی را برای خود و اطرافیان ایجاد کرده اند.

خوشبختانه تعریف قوی و مستقل بودن دختر برای بسیاری از خانم ها آنقدر شفاف است که نیازی به کمک دیگران برای تامین زندگی خود ندارند.

9- انواع افسردگی زنان جذاب

شاید کمی عجیب باشد، اما افسردگی در خانم های بسیار جذاب هم دیده می شود. بله، گاهی جذابیت و زیبایی زیاد برای عده ای دردسر ساز می شود. اما دلیل بروز انواع افسردگی زنان جذاب چیست؟

گاهی خانم ها آنقدر بر جنبه های زیبایی ظاهری خود تمرکز دارند که کمتر مردی با وجود جذابیت های ظاهری زنان، میل به آشنایی با آنها دارد. به همین دلیل انواع افسردگی زنان جذاب بسیار زیاد است. البته شناخت دقیق تر فرق افسردگی و ناراحتی کمک می کند بهتر بتوانید از این حالت در بیایید.

10- انواع افسردگی زنان چاق

جالب است بدانید که بسیاری از خانم ها هیچ معیاری از چاق بودن ندارند و فقط همیشه از چاقی فرضی خود شکایت دارند.

افسردگی در خانم های چاق شایع است، اما بسیاری از آن هیچ پایه و اساسی ندارد چون زاده ذهن آنهاست.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای غلبه بر افسردگی:

11- انواع افسردگی زنان ثروتمندان

البته ثروتمند شدن موجب افسردگی نمی شود. قصد نداریم باورهای اشتباه در ذهنتان ایجاد کنیم. بلکه بسیاری از افراد با کسب مال و ثروت دچار بی انگیزگی می شوند که در نهایت موجب ایجاد حس افسردگی در آنها است.

هر نوع افسردگی در زنان ثروتمندان هم از همین دست می باشد و آنها نمی توانند با وجود امکانات و آسایش زیاد، سلامت روان خود را حفظ کنند. بسیاری از این زنان ترجیح می دهند تا شوگر مامی باشند تا بتوانند پسران جوان و مردان جذاب را با وعده های مالی اطراف خود جمع کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله افسردگی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید تا درک انواع افسردگی زنان آسان تر شود.

12- انواع افسردگی زنان پنهان

انواع افسردگی زنان

قبلا در ویکی روان درباره افسردگی پنهان صحبت کردیم. این نوع افسردگی بسیار رایج است و هیچ ارتباطی با جنسیت فرد مبتلا ندارد.

تشخیص این نوع افسردگی در خانم ها بسیار دشوار است، اما با کمک مشاور روانشناس افسردگی می توانند آن را تشخیص و برای درمان اقدام کنند.

13- انواع افسردگی زنان چهل سالگی

گاهی بالا رفتن سن برای عده ای قابل هضم نیست. حتی با وجود حفظ زیبایی، آنها ترس وحشتناکی از پیر شدن دارند.

یکی از خصوصیات زنان 40 ساله این است که به دلیل تغییر در ترشحات هورمونی و ایجاد تغییرات ظاهری، در معرض ابتلا به انواع افسردگی زنان چهل ساله قرار دارند. البته با کمک مشاور و کمی تلاش، این مشکل برای همیشه رفع خواهد شد.

14- انواع افسردگی زنان خارج از کشور

به دلایل مختلف، افسردگی بعد از مهاجرت به سراغ بسیاری می آید. به خصوص اگر آنها بدون خانواده و به تنهایی مهاجرت کرده اند.

هر نوع افسردگی در زنان بعد از مهاجرت بسیار شایع است، اما قابل درمان می باشد. البته در جلسات مشاوره روانشناسی مهاجرت به تکنیک های اصولی برای پیشگیری از این نوع افسردگی در خانمها پرداخته می شود.

البته در این موارد تاکید زیادی بر شناخت دقیق تفاوت افسردگی و ناامیدی می شود تا احساساتمان اشتباه گرفته نشوند.

15- افسردگی زنان وقتی مادر می شوند

یکی از رایج ترین انواع افسردگی زنان به زمانی ربط دارد که مادر شدن را تجربه می کنند.

این افسردگی زمانی رخ می دهد که نگرانی های مربوط به آینده و وضعیت فرزندان روان مادران را تحت تاثیر قرار می دهد. البته شرکت در مشاوره خانواده وضعیت را بهبود می بخشد، اما یکی از رایج ترین انواع افسردگی زنان همین مورد است.

چگونه به یک زن مبتلا به انواع افسردگی کمک کنیم؟

منظور از افسردگی در سنین مختلف چیست

اگر نگران هستید یکی از عزیزان یا خانمی که دوستش دارید با افسردگی دست و پنجه نرم می‌ کند، کارهای زیادی برای کمک به درمان افسردگی او وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع کاری که می‌ توانید برای کمک به او انجام دهید، ادامه مطلب و نحوه کمک به افراد مبتلا به انواع افسردگی زنان را مطالعه بفرمایید.

به طور خلاصه، شما می‌ توانید:

  • تا آنجا که می‌ توانید در مورد تعریف علمی افسردگی و علائم آن، به ویژه علائم افسردگی در زنان، اطلاعات کسب کنید
  • با خانم مورد نظر در مورد افسردگی خیلی صریح و صادقانه صحبت کنید، به صحبت های او گوش دهید و از انتقاد یا قضاوت خودداری کنید
  • تا آنجا که می‌ توانید در کنار او باشید، اما کاری نکنید به شما عادت کند تا در نبودتان بیشتر علائم افسردگی در او دیده شود!
  • از او حمایت کرده تا افسردگی خود را درمان کند و سپس در طول درمان از او حمایت کنید
  • از خود و همچنین شخص مورد علاقه خود مراقبت کرده تا ثابت کنید که انرژی عاطفی حمایت از او را دارید

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌ توانید فرد مورد علاقه خود را تشویق و به او کمک کنید تا مثلا احساس روزانه خود را یادداشت کند. با این کار تشخیص می‌دهید چه چیزی باعث احساس افسردگی در او می‌ شود و چه زمانی احتمال وقوع آن بیشتر است، بنابراین از این طریق می‌توانید از او حمایت کنید.

به عنوان مثال، با تشویق عزیز خود برای داشتن یک دفترچه یادداشت، می‌ توانید الگوهایی که به طور خاص با علل و علائم انواع افسردگی در زنان مرتبط هستند را مشاهده کنید. به عنوان مثال:

  • آیا او در شرایطی خاص احساس افسرده بودن می کند؟ (مثل افسردگی در مردهای مجرد)
  • آیا او در زمان‌ های خاصی از ماه احساس افسردگی می‌ کند؟
  • آیا او در ماه‌ های زمستان احساس بدتری دارد؟
  • آیا او از خود بسیار انتقاد می‌کند؟
  • آیا وقتی استرس خاصی دارد بیشتر افسرده می‌ شود؟

با درک این الگوها، شما بهتر آماده حمایت از دوست یا همسر خود خواهید شد و یاد خواهید گرفت او ممکن است چه زمانی در یک دوره سخت باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

افسرده شدن اتفاق خیلی عجیبی نیست! اما رها کردن افسردگی و افسرده ماندن خیلی بد است، چون می توانند به اختلالات روانی دیگر تبدیل شده و روند درمان را دشوار کند!

شما دوست عزیز اگر به هر دلیل نشانه هایی از انواع افسردگی زنان را در خود یا اطرافیان تان مشاهده می کنید، می توانید در سایت مشاوره آنلاین ویکی روان، با دکتر افسردگی در تماس بوده و جلسات مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید:

دکتر افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا