مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی بعد از فوت همسر چیست؟ (علائم+درمان)

چطور با افسردگی ناشی از مرگ همسرم کنار بیایم؟

افسردگی بعد از مرگ همسر در ایران بسیار رایج است. بر طبق تحقیقات فراوانی که در بسیاری دانشگاه های روانپزشکی انجام و به چاپ رسیده است روانشناسان به این نتیجه دست یافته اند که اگر شخصی همسر خود را از دست داده بسیار مستعد بیماری افسردگی می شود. به طوری که حتی چندین ماه بعد از آن ممکن است این بیماری به او سرایت کند که این خود نیز خطر تهدید آمیزی برای روح و روان و جسم افراد مبتلا به است. به همین علت اول باید با خود رو راست بوده و کاملا به درمان و یا پیشگیری آن توجه زیادی داشته باشیم. یکی از مخاطبین همیشگی جلسه های مشاوره افسردگی در ویکی روان هم افرادی هستند که به خاطر مرگ همسر مبتلا به افسردگی شده اند. اما راه چاره چیست؟

در ادامه به بررسی موضوع افسردگی بعد از فوت همسر در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان می پردازیم.

بررسی اختلال افسردگی بعد از فوت همسر

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

رابطه افسردگی با فوت و طلاق همسر

با بخش مقاله های روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

دلایل افسردگی از دید علم روانشناسی بسیار هستند و هر شخص نبابر شرایط و ویژگی های شخصی آن را تجربه می کند. مراحل افسردگی هم برای هر فرد متفاوت است و تجربه افراد از این بیماری بسیار متنوع است.

افراد زیادی در بخش مشاوره سوگ ویکی روان مبتلا به بیماری های روانی مانند انواع افسردگی هستند. این افراد بعد از مرگ همسر دچار خللبزرگی در زندگی شده اند که به تنهایی قادر به درمان آن نیستند. به همین دلیل افسردگی بعد مرگ همسر بسیار رایج است و مانند بیماری های روانی دیگر قابل درمان می باشد.

ارزیابی افسردگی بعد از فوت یا طلاق

شاید فکر کنید فقط سالمندان بعد از مرگ همسر دچار افسردگی می شوند و علت افسردگی بیشتر آنها تنهایی و نداشتن همدم است! در صورتی که اینطور نیست، اما نیاز به توضیح بیشتر دارد.

اما به راستی معنی اضطراب سالمندان چیست؟

افسردگی سالمندان تا حدودی از افراد جوان و میانسال کمتر است. اما در حقیقت ارزیابی افسردگی بسیار مشکل است و ما می دانیم اغلب علائم افسردگی در آنها نامشخص و شدیدتر است. بنابراین به این دلایل همیشه نیاز داریم به علائم آن توجه کنیم.

روانشناس نامی دکتر کارولین ال توروی و همکارانش بیش از ۵۰۰۰ نفر از افراد ۷۰ ساله و مسن تر را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند، افراد مسن تر و مخصوصا زنان علائم افسردگی شدیدتری داشتند. همچنین متوجه شدند زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی مزمن یا افسردگی بعد از فوت یا طلاق هستند. (پیشنهاد می کنیم مقاله چرا زنان افسرده تر از مردان هستند را در ویکی روان مطالعه کنید.)

افرادی که به تازگی داغ دیده اند بالاترین میزان افسردگی بعد از فوت همسر و علائمی نظیر غم و عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردند، را داشتند.

در مقایسه با متاهلین، افرادی که به تازگی همسر خود را از دست داده اند 9 برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی مزمن بودند. در حالی که میزان علائم ایجاد افسردگی فقط چهار برابر بیشتر بود.

۳۳.۳ % از بیمارانی که یک ماه و % ۱۲.۲ از بیمارانی که ۱۹ الی ۲۴ ماه از فوت همسرشان گذشته شش نوع از علائم افسردگی یا بیشتر از آن را داشتند.

افسردگی بخاطر فوت همسر

رابطه افسردگی با فوت و طلاق همسر

دکتر والاس، استاد اپیدمیولوژی و پزشکی داخلی در دانشگاه آیوا واقع در شهر آیوا توضیح می دهد، به دلیل ترشح هورمون های افسردگی، وجود نشانه ها و علائم افسردگی بعد از فوت همچنان نسبت به زمانی که فرد هنوز همسر خود را از دست نداده است بیشتر است. او می گوید:

در حالی که افسردگی تقریبا در این بیماران در حال از بین رفتن بود، به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه پس از فوت همسر، میزان علائم افسردگی طی دو سال بالاتر از حد اولیه بود. بنابراین به نظر می رسد فقدان همسر با افسردگی ماندگاری همراه باشد و به افسردگی خفیف تقلیل پیدا کند.

او همچنین شرح داد که ارزیابی افسردگی خصوصا در مورد افراد مسن باید جزیی از برنامه پزشکان برای سنجش بیمارانشان باشد. به عنوان مثال باید در مورد وفات یا طلاق یا دیگر شرایط رابطه زناشویی از آنها سوال شود.

افسردگی بعد از طلاق سخت تر است؟

اصطلاح طلاق عاطفی

فقدان همسر همیشه سخت است، اما مرگ همسر با متارکه بسیار متفاوت می باشد. به همین خاطر افسردگی به خاطر مرگ همسر با افسردگی بعد از طلاق تفاوت های بسیار دارد.

دکتر والاس میگوید: “پزشکان عمومی باید همیشه در مورد فقدان همسر از بیمارانشان سوال کنند. من همیشه احساس کرده ام که  ارزیابی دوره ای باید یک جزء روتین از مراقبت های عمومی برای انواع افسردگی های شدید باشد. همچنین لازم است که به پزشکان در مورد آن هشدار دهند زیرا این امور مهم و شفابخش است.”

صحبت کردن، مخصوصا با یک مشاور افسردگی، برای افرادی که از نبود همسر رنج می برند بسیار موثر است. جان گیبالا عضو انجمن بازنشستگان آمریکا می گوید:

بسیار مهم است که بعد از فوت همسرتان نسبت به احساسات خود و تغییراتی که وارد بر زندگیتان میشود بی توجه نباشید. گیبالا که در برنامه های این انجمن درباره غم فقدان همسر شرکت دارد، تاکید میکند:

افرادی که به تازگی همسرانشان را از دست داده اند دچار افسردگی بعد مرگ همسر شده و نیاز به یافتن حمایت و اطلاعات دارند.  این انجمن پیشنهاد میکند که به برنامه های حمایت از این داغ دیدگان مانند خدمات زنان بیوه نگاهی بیاندازید. یا آخرین برنامه زنان بیوه را در انجمن خود جستجو کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای رهایی از افسردگی بعد مرگ همسر چیست؟

روش های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. فقط کافیست برای درمان اقدام کنید و به آن پایبند باشید. حتی بدترین نوع افسردگی هم درمان پذیر است، با این حال نباید خودتان را در وضعیت فعلی رها کنید.

اگر دچار حال بد و افسردگی بعد از فوت همسر شده اید، حتما در بخش مشاوره آنلاین افسردگی ویکی روان با مشاور مورد نظرتان جلسه روان درمانی غیرحضوری برگزار کنید. مشاور روانشناس کمک می کند سریع تر افسردگی به خاطر مرگ همسر را فراموش کرده و به زندگی سابق برگردید. در صورت نیاز می توانید از پشتیانی آنلاین و تلفنی سایت برای برگزاری جلسات رهایی از افسردگی بعد مرگ همسر کمک بگیرید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا