روانشناسی کودک و نوزاد

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان چیست؟

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست، اما والدین زیادی فکر می کنند مطالعه تاثیر آنچنان زیادی بر رشد و حفظ سلامت روان فرزندانشان ندارد. در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان، مشاورین روانشناس تاکید زیادی بر فواید مطالعه در کودکان دارند و سعی می کنند والدین را با ارتباط بین مطالعه و حفظ سلامت روان بچه ها آشنا کنند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی مزایای مطالعه کودکان و تاثیر آن بر سلامت روان بچه ها می پردازیم.

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان چیست؟

با بخش مقالات در سایت ویکی روان همراه باشید.

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم فواید مطالعه کردن کودکان به مرور و در بلند مدت خود را نشان می دهد. البته که تاثیرات کوتاه مدت آنها هم کم نیست اما در بلند مدت آنها را به انسانی متفاوت و برتر تبدیل می کند و تاثیر فوق العاده ای بر سلامت ماندن روانشان دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

مسائلی که امروز کودکان با آن روبرو هستند را جدی بگیرید

فواید مطالعه در کودکان
فواید مطالعه در کودکان

با توجه به تأثیری که قرنطینه اخیر (به دلیل شیوع بیماری کرونا) در همه ما ایجاد کرده، به تأثیر قدرتمندی که کتاب می‌ تواند بر سلامت کودکان داشته باشد واقف شدیم و ادامه مطلب را به آن اختصاص خواهیم داد.

در سال ۲۰۱۷، یک مطالعه NHS نشان داد که از هر هشت نفر (۱۲٫۸٪) یک کودک ۵ تا ۱۹ ساله در انگلستان حداقل یک مورد اختلال روانی دارد که بیشترین آن عاطفی بوده است!

کودکان از سنین بسیار کم معمولا با

  • فشار در مدرسه
  • یک وضعیت بالقوه ناپایدار در خانه
  • احساس انزوا
  • یا تلاش برای قرار گرفتن در حلقه اجتماعی خود

روبرو می‌ شوند.

همچنین ممکن است تحت تأثیر سوگ، خانواده‌ های متلاشی شده یا مجبور به پذیرفتن مسئولیت‌ های بزرگسالان شوند، همه اینها ممکن است به شدت بر روی شانه های کودک سنگین کند و بر سلامت آنها تأثیر عمیقی بگذارد.

بنابراین، مطالعه چگونه می‌تواند برای سلامت روان کودکان مفید باشد؟

طبق تحقیقی از National Literacy Trust افزایش سطح سواد می‌ تواند به طور مثبت بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارد. کودکانی که سواد خواندن و نوشتن دارند ۳ برابر بیشتر از کودکانی که سواد ندارند، دارای آرامش ذهنی بالاتری هستند.

این آمار در مورد ایجاد عادت کتابخوانی کودکان هم صدق می کند، یعنی بچه هایی که بیشتر از کتاب استفاده می کنند، در وضعیت بهتری قرار دارند. اما برگردیم به پرسش اصلی، تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان چقدر است و بر چه جنبه هایی از زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت؟

۱- هوش هیجانی و اعتماد به نفس بالاتر

کتاب‌ ها می‌ توانند کودکان را قادر به درک و مدیریت احساسات پیچیده کنند!

از طریق یک داستان، می‌ آموزند که چگونه با همدردی با شخصیتی که شرایط مشابهی را تجربه می‌ کند، اتفاقات درونشان را تشخیص دهند. آنها احساس اطمینان بیشتری نسبت به خود می‌ کنند، زیرا متوجه می‌ شوند که تنها فردی نیستند که این تجربه سخت را دارد.

با پشتیبانی درست، کتاب‌ ها می‌ توانند با ایجاد فضایی ایمن برای کودکانی که ضربه روحی، چالش زندگی و مشکلات ارتباطی را تجربه کرده‌ اند، نقش درمانی داشته باشند. از طریق یک کتاب، آنها می‌ توانند احساسات و آسیب‌ پذیری خود را با مشاهده یک احساس یا وضعیت آشنا از فاصله دور کشف کنند.

به این ترتیب، کودکان از طریق مطالعه زندگی‌ ها و شخصیت‌ های مختلف یاد می‌ گیرند که با مردم اطراف خود ارتباط برقرار کرده و آنها را بهتر درک کنند. آنها از گستردگی جهان که چشم آنها را به فرهنگ‌ ها، زمینه‌ ها و تجارب دیگر زندگی باز می‌ کند، آگاه‌ تر می‌ شوند و این از اصلی ترین فواید مطالعه در کودکان است.

در نتیجه با این پیشرفت آهسته در بزرگسالی، احتمالا آنها از منطقه راحتی خود خارج شده و افق دید خود را گسترش خواهند داد.

۲- ارتباطات آنها بهبود می یابد

برای کودکان در سن پیش دبستانی، کتاب‌ ها یک تجربه تعاملی هستند که هدفشان توسعه مهارت‌ های گفتاری و زبانی آنها است.

این امر آنها را قادر می‌ سازد و آنها را تشویق می‌ کند تا احساسات و نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارند. این خوانندگان متبحر با بزرگتر شدن، دایره واژگان گسترده‌ تری دارند که وسیله ای برای برقراری ارتباط راحت و مطمئن با دیگران می‌ شود.

نگرانی آنها کاهش می‌ یابد و اگر کودکان کلمات مناسبی برای بیان نگرانی‌ های خود نداشته باشند، روی هم جمع می‌ شوند. احساسات ممکن است از راه‌ هایی ناسالم و تفسیر دشوارتر بروز کنند.

۳- خلاقیت، فرار از واقعیت و سرگرمی دیگر تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان است

همانند بزرگسالان، مطالعه می‌ تواند روشی قدرتمند و سرگرم کننده در پایان یک روز طولانی برای کودک باشد و به ذهن او اجازه می‌ دهد از هرگونه افکار منفی که تجربه می‌ کند خلاص شود.

برای یک کودک، یک قفسه کتاب دریچه‌ ای برای جهان‌ های مختلف می‌ باشد که می‌ تواند کشف کند و هنگام احساس خستگی بیش از حد به آنها پناه بیاورد. در واقع فواید مطالعه کردن کودکان و نوجوانان به رشد فکری آنها و ارتباط دور اما نزدیک با جهان اطراف مربوط می شود.

همه کودکان به کتاب یکسان جواب نمی دهند: بعضی از آنها جذب کلمات می‌ شوند در حالی که برخی به سمت تصاویر کشیده می‌ شوند. البته لازم نیست با تمام حواس روی کتاب متمرکز باشند تا به بهزیستی کودکان کمک کند.

غالبا آنچه که برای روحیه دادن نیاز داریم، صرفا خندیدن است! یک کتاب طنز که کودکان را وادار به خنده کرده و یا یک داستان خلاقانه کمک زیادی به روحیه دادن کودک می‌ کند. ما بزرگسالان هر آنچه که به بچه‌ ها اجازه می‌ دهد بچگی کنند را منع می‌ کنیم.

در ادامه چند نکته در مورد چگونگی ایجاد عادت مطالعه به عنوان بخشی از زندگی روزمره در خانه برای کل خانواده را ذکر کرده‌ ایم. بیشتر به مشکلات رفاه خانواده می‌ پردازیم و آنها را بررسی می‌ کنیم.

۴- سطح آگاهی آنها بالا می رود

فواید مطالعه کردن کودکان
فواید مطالعه کردن کودکان

کودکی را فرض کنید به کتاب خواندن علاقه مند است. یکی از فواید مطالعه در کودکان این است که آنها با مطالعه آگاهی بسیار بیشتری نسبت به همسالان خود به دست می آورند و این افزایش آگاهی تاثیر جالبی بر حفظ سلامت روان آنها خواهد داشت.

در واقع تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان به بالا رفتن سطح اطلاعات آنها و قدرت تحلیل شرایط مربوط می شود. این خصیصه به آنها این امکان را می دهد تا در شرایط خاص تصمیمات بهتری بگیرند/

چرا خواندن و نوشتن باعث بهبود سلامت روانی کودکان می‌ شود؟

کودکانی که برای لذت خواندن و نوشتن نامه می‌ نویسند، توانایی بیشتری دارند تا مهارت‌ های سواد آموزی احساسی را گسترش دهند و باید کنترل شرایطی که ممکن است آسیب‌ پذیر باشند را به دست بگیرند.

مطالعه دایره لغات را گسترش می‌ دهد تا آنها بتوانند احساسات خود را دقیق‌ تر بیان کنند، در حالی که نوشتن داستان، شعر، دفتر خاطرات یا حتی یادداشت برای دوستان، به آنها یک خروجی برای احساسات می‌ دهد.

در واقع، تجربیات مشاورین در جلسات مشاوره کودک نشان داد کودکانی که توانایی کلامی پایینی دارند، نسبت به کودکانی با توانایی کلامی بالا، مشکلات روانی بیشتری دارند

علم روانشناسی کودکان توضیح می دهد، توانایی خواندن و نوشتن خوب به این معنی است که کودکان می‌ توانند درک کنند چه احساسی دارند، افکار و احساسات خود را بیان می‌ کنند و به دنبال حمایت می‌ گردند.

همچنین می‌ تواند به افزایش اعتماد به نفس و آگاهی خود و پرورش علاقه به یادگیری و درک دیگران کمک کند.

مطالعه به تنهایی یا با همدیگر؟

معمولا زمانی که کودکانمان به طور مستقل می‌ توانند بخوانند، دیگر برایشان کتاب نمی خوانیم، اما ادامه مطالعه کتاب با یکدیگر تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان را بیشتر می کند.

مثلا:

  • تقویت ارتباط
  • ایجاد مکالمات بهتر
  • ایجاد همدلی
  • و مهارت گوش دادن

همه اینها می‌ توانند تأثیر ناگهانی بر سلامت روان بچه ها با مطالعه کردن داشته باشند.

خواندن کتاب هایی که درباره رفاه و سلامت روان است، می تواند راهی عالی برای شروع مکالمات درباره احساساتی باشد که کودکان ممکن است تجربه کرده و با آنها دست و پنجه نرم می‌ کنند.

همچنین تحقیقات روان شناسی نشان می‌ دهند، کودکانی که با شخصی دیگر در خانه مطالعه می کنند اظهار داشتند این امر به آنها کمک می کند تا آرامتر و شادتر باشند

داستان قبل از خواب حتی در صورت اطمینان از توانایی خواندن کودک، یک سنت خوب است. مطالعه قبل از خواب به کودکان کمک می‌ کند تا از روز جدا شوند و آنها را برای خواب خوب شب و بیدار شدن از خواب آماده می‌ کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

درمان عدم تمرکز کودکان

همانطور که مشاهده کردید، تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان آنقدر زیاد است که والدین باید سرمایه گذاری بزرگی بر کتابخوانی کودکان داشته باشند.

اولین قدم در این مسیر این است که خودشان در محیط خانه شروع به مطالعه و کتاب خوانی کنند. ایجاد جو کتابخوانی در خانه، بچه ها را به سمت مطالعه سوق می دهد، پس اولین قدم خودتان هستید. (اگر مدام جلوی تلویزیون نشسته اید و کارهای بیهوده انجام می دهید، توقع نداشته باشید چیزی از تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان را مشاهده کنید!)

مورد دوم به کمک گرفتن از یک متخصص و مشاور روانشناس مربوط می شود.

گاهی بچه های ما به دلایل نامشخص هیچگونه تمایلی به کارهای مفید، از جمله مطالعه کردن، ندارند. این وضعیت را قبول نکنید و حتما موضوع را با یک متخصص روانشناس کودکان در میان بزارید. مشاور روانشناس موضوع را به صورت ریشه ای بررسی کرده و پیشنهادات ارزنده ای ارائه می دهد تا شاهد فواید مطالعه کردن کودکان بر سلامت روان آنها باشید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در سایت ویکی روان جلسه مشاوره آنلاین به صورت صوتی و تصویری برگزار کرده و با مشاوره دلخواهتان در مورد تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان به صحبت بنشینید:

لیست مشاورین کودک و نوجوان در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا