مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟ (21 زمان حیاتی)

کی به مشاوره همسرداری نیاز داریم؟

کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟ این سوالی است که افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین ازدواج و زوج درمانی ویکی روان از ما می پرسند. زمان مراجعه به مشاور ازدواج به موضوعات بسیاری مربوط می شود، نوع چالش بین زن و مرد، میزان مشکلات و عوامل بسیار دیگری زمان استفاده از مشاوره ازدواج را تعیین می کنند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق این سوال می پردازیم که چه زمانی باید از مشاوره ازدواج استفاده کنیم؟

کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟

با بخش مقالات روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

بیشتر ازدواج ها و رابطه ها کامل نیستند! هر فردی ایده ها، ارزش ها، نظرات و تاریخچه شخصی خود را وارد یک رابطه می کند و همیشه با شریک زندگی خود مطابقت ندارد. این تفاوت ها لزوما به این معنی نیست که رابطه شما دچار تعارض است و ازدواج موفق ندارید. برعکس، تفاوت ها می توانند مکمل هم باشند، همانطور که می دانید اشخاص دارای شخصیت ها و طبع های متفاوت مکمل یکدیگر می شوند. این تفاوت ها همچنین می توانند به مردم در درک، احترام و پذیرش دیدگاه ها و فرهنگ های مخالف کمک کنند.

اما روابط را می توان آزمایش کرد. تفاوت ها یا عادت هایی که زمانی دوست داشتنی به نظر می رسیدند، ممکن است پس از مدتی شما را عصبی کنند. گاهی اوقات مسائل خاص، مانند یک رابطه خارج از ازدواج یا از دست دادن جذابیت جنسی، باعث بروز مشکلاتی در یک رابطه می شود. گاهی اوقات، از هم پاشیدگی تدریجی ارتباطات و توجه وجود دارد.

صرف نظر از علت، پریشانی در یک رابطه می تواند باعث ایجاد استرس، تنش، ناراحتی، نگرانی، ترس و مشکلات دیگر شود. می توانید امیدوار باشید که مشکلات رابطه تان به خودی خود از بین بروند. اما یک رابطه بد تنها ممکن است بدتر شود و در نهایت به مشکلات جسمی یا روانی مانند افسردگی بعد از ازدواج منجر شود. یک رابطه بد همچنین می تواند مشکلاتی را در کار ایجاد کند و بر دیگر اعضای خانواده یا حتی دوستی ها تاثیر بگذارد چرا که افراد احساس می کنند مجبور به کناره گیری هستند. به همین دلیل زمان مراجعه به مشاور ازدواج بسیار مهم است و تشخیص آن به عهده زوجین می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

چرا باید از مشاوره ازدواج استفاده کنیم؟

اگر بدانید تعریف مشاوره ازدواج چیست حتما متوجه می شوید چرا روانشناسی به استفاده از آن تاکید کرده است. افراد به دلیل اهمیت مشاوره ازدواج به صورت حضوری یا غیرحضوری از آن استفاده می کنند چون بهترین راه برای ایمن سازی ازدواجی است که تلاش زیادی برای آن انجام داده اید.

کاربرد مشاوره ازدواج برای زوجین

در ادامه به برخی از مسائلی که مشاوره ازدواج می تواند به شما و همسر یا شریک زندگی‌تان کمک کند، اشاره می کنیم. اگر نمی دانید کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم خوب به این موارد دقت کنید.

  • خیانت
  • طلاق
  • سو مصرف مواد
  • شرایط جسمی یا روحی
  • مسائل مربوط به روابط جنسی
  • برخوردهای فرهنگی
  • امور مالی
  • بیکاری
  • خانواده های پرجمعیت
  • مشکلات ارتباطی
  • مشکلات جنسی
  • اختلافات درباره تربیت کودک
  • ناباروری
  • خشم
  • تغییر نقش ها، مانند بازنشستگی
  • زندگی شما دیگر عاشقانه نیست
  • آن ها فقط همان اختلاف نظر یا دعوا را تکرار می کنند و نمی توانند راه حلی پیدا کنند.
  • آن ها در مورد مسائل مالی، فرزندپروری یا انتخاب سبک زندگی اختلاف نظر دارند.
  • کارها و مسئولیت های خانوادگی با هم برابر نیستند و می خواهند بفهمند چگونه بهتر ارتباط برقرار کنند.
  • محرک زندگی عاشقانه یا جنسی را از دست داده اند.
  • رابطه آن ها «اتوپایلوت» یا به صورت خودکار جریان دارد.
  • آن ها در رابطه شنیده نمی شوند یا دیده نمی شوند، یا شریک زندگی شان از نظر عاطفی در دسترس نیست.
  • آن ها تروما یا از دست دادن را تجربه کرده اند و در پردازش آن دچار مشکل شده اند.
  • مقابله با کشمکش های سلامت روان، خیانت یا سو مصرف مواد بر رابطه آن ها تاثیر می گذارد.

به همین دلیل در ادامه قصد پاسخ به این سوال را داریم که کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم و بهترین زمان مراجعه به مشاور ازدواج کی است؟

۱- وقتی با هم صحبت نمی کنید

زمان مراجعه به مشاور ازدواج

وقتی صحبتی بین زن و شوهر صورت نمی گیرید، یعنی زمان مراجعه به مشاور ازدواج و زوج درمانگر فرا رسیده است چون این نشان دهنده مشکلات عمیق بین آنها است.

صادقانه بگویم، بسیاری از چالش‌ های روابط صرفا چالش‌ های برقراری ارتباط هستند، یک مشاور روانشناس و روان درمانگر می‌ تواند به تسهیل روش‌ های ارتباط با یکدیگر کمک کند. زمانی که ارتباط رو به وخامت گذاشته، اغلب به سختی می‌ توان آن را به سمت درست هدایت کرد و بهترین زمان استفاده از مشاوره ازدواج است.

2- تقویت پیوندها

برای درمان نیازی به داشتن رابطه ای مشکل دار نیست. مشاوره ازدواج همچنین می تواند به زوج هایی که صرفا می خواهند پیوندهای خود را تقویت کنند و درک بهتری از یکدیگر به دست آورند، کمک کند. در واقع ویژگی مشاور ازدواج خوب این است که پایه های زندگی مشترک را قوی تر می کند و به زوجین آموزش خود درمانی می دهد. مشاوره ازدواج برای زوج هایی که قصد ازدواج دارند نیز مفید است. این مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک کند تا به درک عمیق تری از یکدیگر دست یابید و تفاوت ها را قبل از مهر و موم شدن از بین ببرید.

3- وقتی صحبت می‌ کنید، اما نتیجه همیشه منفی است

راهنمای ازدواج شاد و پایدار

طبق آموزه های روانشناسی زوج ارتباطات منفی ممکن است شامل مواردی باشد که باعث می‌ شود همسر مورد قضاوت، شرمساری، بی توجهی، ناامنی یا تمایل به کناره‌ گیری از مکالمه قرار گیرد. ارتباط منفی شامل لحن مکالمه است زیرا نحوه گفتن مطالب مورد توجه است.

ارتباطات منفی منجر به سو استفاده عاطفی و همچنین ارتباطات غیرکلامی می‌ شود. روانشناسی می گوید علت دور شدن زن و شوهر از هم صحبت هایی است که همیشه نتیجه منفی دارند. اگر این حالت را زیاد تجربه می کنید زمان مراجعه به مشاور ازدواج است.

4- می ترسید با هم صحبت کنید

همانطور که در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان گفتیم، گاهی اوقات حتی مطرح کردن موضوعات خیلی ترسناک می شود، اما باید راهکاری برای آنها وجود داشته باشد.

می تواند از مسائل جنس گرفته تا پول یا حتی عادت‌ های کوچک آزار دهنده‌ ای باشد که از تناسب خارج می شوند.

زمان مراجعه به مشاور ازدواج دقیقا همین موقع است چون وظیفه درمانگر کمک به زوجی است که در مورد مسائل واضح صحبت نمی‌ کنند و به آنها کمک می‌ کند تا درک کنند که واقعا در مورد چه چیزی صحبت می‌ کنند.

5- شما از هم جدا شدید

پس از سال ها ازدواج، برخی زوج ها دیگر با یکدیگر درگیر نمی شوند و صرفا به عنوان همخانه هم زیستی می کنند. وقوع طلاق در زمان های مختلف اوج می گیرد. پس کی به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟ زمانی که طلاق عاطفی بین شما شکل گرفته و ارتباط خاصی ندارید.

6- وقتی به عنوان مجازات محبت محروم شود

شوهر سابق یکی از مراجعه کنندگان از مسائل کوچک عصبانی می‌ شد و دیگر محبتی نمی‌ کرد. اگر یکی از پارتنرها به عنوان “والد” یا “مجازات کننده” باشد، تعادل در روابط وجود ندارد و برای توجیه ایشان باید از مشاور ازدواج آنلاین یا حضوری کمک بگیرید.

7- وقتی شریک زندگی تا را به چشم دشمن می‌ بینید

مهم ترین زمان استفاده از مشاوره ازدواج وقتی است که حس دشمنی بین زوجین ایجاد می شود. در مقاله تعریف زوج درمانی چیست گفتیم وقتی زوجین به هم بی تفاوت می شوند باید از زوج درمانگر کمک بگیرند.

یادتان باشد شما و شریک زندگی تان دشمن هم نیستید. شما یک تیم هستید اگر این احساس به شما دست می‌ دهد که انگار با هم دشمن هستید، وقت آن است که به دنبال کمک باشید.

8- وقتی اسراری دارید که او نباید بداند

می پرسید کی به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟ دقیقا زمانی که چیزهای زیادی برای مخفی کردن دارید و اصلا تمایل ندارید همسرتان حتی از آن خبردار شود!

هر فردی در یک رابطه حق حریم خصوصی دارد، اما وقتی از یکدیگر مواردی را پنهان می‌ کنید، مشکلی وجود دارد. در بخش مطالب مربوط به ازدواج توضیحات کامل در این مورد داده شده است.

9- می خواهید از طلاق اجتناب کنید یا طلاق دوستانه داشته باشید

استفاده از مشاوره ازدواج برای کم کردن تنش زوجین

معمولا در این حالت اگر یک زوج متاهل برای درمان به مشاور ازدواج مراجعه کنند، به طلاق فکر کرده اند اما می خواهند ببینند که آیا ازدواج قابل نجات است یا خیر. اگر قصد واقعی برای جدایی دارید حتما موضوع را با مشاور طلاق درمیان بزارید.

10- وقتی به فکر فرد دیگری هستید باید از مشاوره ازدواج استفاده کنید

خیال‌ پردازی در مورد یک رابطه علامت این است که شما چیزی متفاوت از آنچه در حال حاضر دارید را آرزو می‌ کنید!

اگرچه ممکن است پس از خیانت دیدن، رابطه شما دوام بیاورد، اما کمک گرفتن قبل از وقوع آن لازم است. اگر هر دوی شما متعهد به روند درمانی هستید و صادقانه رفتار می‌ کنید، ممکن است رابطه شما صحیح باشد.

ممکن است هر دوی شما متوجه شوید که ادامه حرکت برای هر دوی شما سالم‌ تر است. البته در این موارد پیشنهاد می کنیم از مشاوره خیانت هم استفاده کنید تا دلایل این افکار بررسی شوند.

11- وقتی کسی بی وفا بوده است

یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به مشاوره ازدواج و زوج درمانی: تلاش برای ترمیم نقض اعتماد در شرایطی است که یک نفر خیانت کرده است. انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا دریافته است که ۱۵ درصد از زنان متاهل و ۲۵ درصد از مردان متاهل دارای رابطه خارج از ازدواج هستند. پس اگر یکی از زوجین مرتکب هر نوع خیانت شده باید به مشاور ازدواج مراجعه کنید. البته استفاده از مشاوره درمان خیانت هم بسیار مفید است.

12- کی به مشاوره همسرداری نیاز داریم؟ وقتی از نظر مالی روراست نیستید

کی به مشاوره همسرداری نیاز داریم
کی به مشاوره همسرداری نیاز داریم

پول همیشه یک موضوع بحث برانگیز برای زوج ها بوده است، اما نگرانی های دیگری در مورد قدرت کسب درآمد، بدون در نظر گرفتن وضعیت جامعه باعث ایجاد فضایی پر تنش می شود.

خیانت مالی می‌ تواند به اندازه خیانت جنسی برای یک رابطه آسیب زننده باشد. اگر یکی از طرفین در مورد هزینه روراست نیست یا نیاز به کنترل همه چیز دارد، پس دیگری باید امور مالی خانواده را بر عهده گیرد. یکی از انواع زوج درمانی زمانی است که زوجین نمی توانند از نظر مالی به هم اعتماد کنند و باید از مشاور روانشناس کمک بگیرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله وظایف زوج های شاغل نسبت به هم را در ویکی روان مطالعه کنید.

13- وقتی احساس می‌ کنید اگر او فقط تغییر کند همه چیز خوب می‌ شود

بارها در ویکی روان گفتیم که تنها شخصی که می‌ توانید تغییر دهید خودتان هستید، بنابراین اگر منتظر تغییر او هستید، مدت طولانی منتظر خواهید ماند. (این یکی از اصول همسرداری موفق است که کمتر کسی به آن دقت می کند)

در این مواقع بهتر است به زوج درمانگر مراجعه کنید تا بهتر بفهمید که کیستید و چه می‌ خواهید؟؟؟ سپس، اگر چالش‌ ها همچنان ادامه دارند، با یک درمانگر زوجین تماس بگیرید تا روش‌ های بهتری برای ارتباط با یکدیگر بیاموزید.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای مشاوره ازدواج:

14- وقتی زندگی جداگانه‌ ای دارید

وقتی زوجین بیشتر از یک زوج متاهل به هم‌ اتاقی شباهت دارند، این ممکن است نشان دهنده نیاز به مشاوره باشد.

این بدان معنا نیست که زن و شوهر فقط به این دلیل که همه کارها را با هم انجام نمی‌ دهند دچار مشکل هستند.

در عوض، اگر کمبود ارتباط، گفتگو و صمیمیت وجود داشته باشد یا اگر احساس کنند فقط “با هم” زندگی می‌ کنند، ممکن است نشان دهد که زمان آن فرا رسیده نزد یک متخصص مشاوره بعد از ازدواج ماهر بیابید تا بتواند کمک کند و موارد گمشده و نحوه دستیابی به آن را بازگو کند. در این موارد تعداد جلسات مشاوره ازدواج مشخص نیست، اما سریعا یکی از طرفین یا هر دو برای حل و فصل مشکلات باید به زوج درمانگر مراجعه کنند.

15- شما (خیلی) در مورد سیاست با هم می جنگید

چرا مشاوره ازدواج مهم است

سیاست ممکن است موجب دوستی های عجیب و غریبی شود، اما همچنین می تواند منجر به جنگ های بسیار بحث برانگیزی شود زمانی که شما و همسرتان در دو سر مخالف طیف سیاسی قرار دارید. در واقع، در این دوران تفرقه افکنی، گفتن عبارت «موافق با مخالفت» آسان تر از انجام آن است. شما استدلال های غیرسازنده و مضر زیادی دارید. همه ما روش های متفاوتی برای کنترل تعارض داریم. برخی از ما در مواجهه رشد می کنیم؛ برخی دیگر وقتی اوضاع شلوغ می شود پاشنه آشیل می شوند.

البته افراد منفعل – تهاجمی نیز وجود دارند. ضربات بزرگ می توانند باعث اشک ریختن و جریحه دار شدن احساسات شوند، اما مشاجره های مکرر می تواند به همان اندازه مخرب باشد. پس زمانی که دیدگاه های سیاسی متفاوت دارید زمان مراجعه به مشاور ازدواج است. پیشنهاد می کنیم مقاله فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

16- هنگامی که زندگی جنسی شما به طور قابل توجهی تغییر کرده است

غیر معمول نیست بعد از مدتی که با هم هستید، کمی رابطه جنسی کاهش ‌یابد.

با این حال، تغییرات قابل توجه در اتاق خواب نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد. ضمنا افزایش رابطه جنسی نیز نشانه چالش است، زیرا یکی از آنها کاری انجام می دهد که اشتباهی را جبران کند.

17- زمان استفاده از مشاوره ازدواج : وقتی درباره مسائل کوچک و بارها بحث می‌ کنید

هر فردی رفتارهای محرکی دارد، موارد خاصی که دیگری را دیوانه می‌ کند!

ممکن است این رفتارها شامل مواردی از قبیل شستن لباس، نحوه کار با ماشین ظرفشویی و انجام کاری برای شام باشد. طرف مقابل اغلب نمی‌ فهمد که چرا این دعواها ادامه دارد و چه کاری می تواند در این زمینه انجام دهد!

درمانگر می‌ تواند به زن و شوهر کمک کند تا در مورد این مسائل صحبت کنند و بفهمند ریشه اصلی مشکل چیست. پیشنهاد می کنیم مقاله شایع ترین مشکلات جنسی در زوج ها را در ویکی روان مطالعه کنید.

18- وقتی شما سبک های فرزند پروری متفاوتی دارید

فقط به این دلیل که شما و شریک زندگی تان به فرزندانتان عشق می ورزید، لزوما به این معنی نیست که هر دوی شما در زمینه فرزند پروری تفاهم دارید. مشاور کمک می کند با اصول تربیت فرزند آشنا شوید و به صورت مشترک از آن استفاده کنید. البته نوع ابراز علاقه در افراد متفاوت است، پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف عشق چیست را حتما مطالعه کنید.

19- هنگامی که مشکلاتی مربوط به روابط مداوم وجود دارد

کمک گرفتن از مشاور ازدواج

هر رابطه‌ ای دارای نکات مهم یا بحث‌ هایی است که ماه‌ ها ادامه دارد. این شامل دیدگاه‌ های مختلف در مورد امور مالی خانواده، انگیزه‌ های جنسی ناسازگار و فلسفه تربیت کودک است.

حل این چالش‌ ها غیرممکن به نظر می‌ رسند، اما می‌ توان آنها را حل کرد و هر دو طرف می‌‌ توانند به یک راه حل منطقی برسند.

اگر هر دو طرف متعهد به درک نقطه نظر دیگری باشند و مایل به یافتن نقاط مشترک باشند، این بهترین زمان مراجعه به مشاور ازدواج است و مشکلات به راحتی درمان می شوند.

20- وقتی با خانواده همسر گرامی سازگاری ندارید

شاید فکر کنید وقتی با خانواده همسرم مشکل دارم چرا باید با همسرم نزد مشاور بیاییم؟؟

قبلا در ویکی روان به طور مفصل درباره مدیریت روابط با خانواده همسر صحبت کردیم. همچنین در مورد ۱۲ راه حل اختلاف با خانواده همسر توضیح دادیم، اما گاهی اوقات همسرتان باید بیشتر از شما توجیح شود.

چون در این مواقع، طرف مقابل به خوبی می تواند اوضاع را مدیریت کرده و به شرایط پایدار بازگردید.

21- وقتی یک تحول بزرگ را پشت سر می گذارید

حتی اگر شما و شریک زندگی تان خوب پیش بروید، یک تغییر بزرگ می تواند پویایی رابطه شما را متزلزل کند. در واقع روانشناسی می گوید زمان مراجعه به مشاور ازدواج وقتی است که تحولات بزرگ پیش رو دارید یا آن را گذرانده اید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، زمان استفاده از انواع مشاوره ازدواج به عوامل زیادی بستگی دارد، اما مهم ترین کار اقدام شماست.

مشکلات را به حال خود رها نکنید، هیچ چیز خود به خود درست نمی شود! اگر موردی در زندگی زناشویی شما آزارتان می دهد، همین الان بهترین زمان استفاده از مشاوره ازدواج و زوج درمانی است

یک مشاور روانشناس متخصص کمکتان می کند اوضاع را به صورت اصولی بررسی کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره آنلاین بعد از ازدواج در سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره روانشناسی برگزار نمائید.

لیست مشاوران بعد از ازدواج ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا