داروخانه اعصاب و روانآرامش

16 قرص آرامبخش و ضد استرس (داروی آرام کننده اعصاب)

بهترین قرص بی خیالی و ضد استرس چیست؟

قرص آرامبخش و ضد استرس یا همان قرص بی خیالی باعث می شود احساسات بهتری همراه با آرامش بیشتری تجربه کنید. اما مصرف قرص آرامبخش اعصاب باید تحت نظر پزشک معالج و بر اساس برنامه ای خاص باشد. به همین خاطر در بخش مشاوره روانپزشکی آنلاین در ویکی روان، تاکید زیادی به برگزاری جلسه با مشاور روانپزشک می شود. در ادامه این مطلب سایت مشاوره آنلاین ویکی روان، به بررسی دقیق بهترین قرص برای آرامش اعصاب می پردازیم.

بهترین قرص آرامبخش و ضد استرس کدامند؟

با بخش مقاله های روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

داروهای ضد اضطراب مختلفی وجود دارد و داروی مناسب برای شما بستگی به نوع اختلال اضطراب شما و اینکه آیا چه بیماری‌ های دیگری دارید یا داروهای دیگری مصرف می کنید، دارد.

استفاده از داروهای اعصاب و روان میزان ترشح هورمون های استرس زا را کنترل می کند به همین خاطر باید تحت نظر دکتر متخصص باشد تا از آسیب های احتمالی دور باشید. به همین دلیل پیش از مصرف قرص آرامبخش برای عصبانیت و استرس حتما باید با روانپزشک مشورت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

چرا استفاده از قرص آرامبخش بی خیالی بد نیست؟

بارها در ویکی روان درباره روش های کاهش استرس صحبت کردیم.

روش های متعددی را ذکر کردیم که با استفاده از آنها می توانید در بلند مدت به نتیجه فوق العاده ای برسید. اما گاهی فرد در وضعیتی قرار دارد که استفاده از داروهای اعصاب و روان بهترین گزینه است.

به همین دلیل در ادامه به لیستی از داروهای آرامش بخش می پردازیم که احتمالا نیازتان خواهند شد.

1- بنزودیازپین ها (Benzodiazepine) از قوی ترین قرص آرامبخش بدون عوارض

گاهی اوقات از بنزودیازپین هایی مانند:

برای درمان اضطراب برای یک دوره کوتاه مدت استفاده می شود. برای اختلال اضطراب فراگیر استفاده می شوند و ممکن است همراه با داروهای ضد افسردگی که انتخاب های خط مقدم هستند. به عنوان سری دوم درمان برای اختلال هراس و اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.

بنزودیازپین ها باعث شل شدن عضلات و کاهش سایر علائم اضطراب می شوند. این داروها معمولا طولانی مدت استفاده نمی شوند، زیرا باعث اعتیاد می‌ شوند.

2- بتا بلاکرها (Beta-Blockers) داروهای آرام کننده اعصاب 

قرص هالازپام چیست؟ (کاربرد و عوارض Halazepam) - ویکی روان

مسدود کننده های بتا برای کنترل بیماری قلبی استفاده می شوند.

آنها با مسدود کردن اثرات اپی نفرین، محرکی که بدن به طور طبیعی تولید می کند، به کاهش ضربان قلب و فشار خون شما کمک می کند. بتا بلاکرها می توانند به کنترل لرزش، تعریق و سایر علائم فیزیکی اضطراب کمک کنند.

هنگامی که برای اضطراب استفاده می شوند، ممکن است برای کوتاه مدت تجویز شوند.

چند مسدود کننده بتا هستند. عوارض جانبی رایجشان عبارتند از افزایش وزن، خستگی و سردی دست و پا. در صورت ابتلا به آسم یا دیابت، مصرف بتابلاکرها توصیه نمی شود.

اما در مواردی خاص از این دارو به عنوان قرص آرامبخش و ضد استرس استفاده می شود. یادتان باشد افرادی که از بیماری های مختلف رنج می برند باید با دقت زیاد از قرص آرامبخش استفاده کنند.

3- بوسپیرون (Buspirone) داروهای آرامش بخش با نظر پزشک

BuSpar (بوسپار) ممکن است برای درمان طولانی مدت اضطراب مزمن تجویز شود و به عنوان درمانی برای اختلال اضطراب فراگیر شناخته شده است. عملکرد هورمون سروتونین را افزایش می دهد، یک انتقال دهنده عصبی که به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب کمک می کند.

بوسپیرون یک تا دو هفته طول می کشد تا اثرات اولیه خود را نشان داده و شاید چهار تا شش هفته طول بکشد تا اثر کامل را نشان دهد.

به همین دلیل برای درمان حملات اضطرابی موثر تلقی نمی شود و باید به طور مداوم مصرف شود تا بر علائم تأثیر بگذارد.

این دارو نسبت به بسیاری از داروهای رایج ضد اضطراب دیگر آرام‌ بخش‌ تر است و اعتیادآور نیست و خطر مصرف بیش از حد آن کم است. عوارض جانبی احتمالی شامل سرگیجه، سردرد، عصبی بودن و مشکلات خواب است.

4- مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) که اغلب به‌عنوان خط اول درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌ شود، شامل داروهایی مانند:

است. SSRI ها داروهای ضد افسردگی در نظر گرفته می شوند و میزان سروتونین را در مغز افزایش می دهند که به بهبود خلق و خو کمک می کند.

عوارض جانبی شامل این داروی آرام کننده اعصاب، سردرد، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال عملکرد جنسی، کاهش میل جنسی و افزایش وزن است. مانند بسیاری از داروهای ضد افسردگی، آنها می توانند خطر افکار خودکشی (تفکر یا برنامه ریزی برای خودکشی) را به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان افزایش دهند.

درمان افسردگی با استفاده از این روش ها می تواند بسیار سریع و کاربردی باشد، اما حتما از راه های درمان افسردگی بدون دارو هم اطلاع کسب کنید. چون بسیاری از این اختلالات خلقی بدون نیاز به مصرف قرص آرامبخش بهبود می یابند.

5- مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)

دسته رایج دیگری از داروهای مورد استفاده برای اضطراب، مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) هستند که داروهای ضد افسردگی هستند و شامل داروهایی مانند:

  • افکسور (ونلافاکسین)
  • سیمبالتا (دولوکستین)
  • و پریستیک (دسوونلافاکسین)

می شوند. SNRI ها سطوح سروتونین و نوراپی نفرین را برای کمک به تقویت خلق و خوی افزایش می دهند و از نظر اثربخشی مشابه SSRI ها هستند. عوارض جانبی مشابه داروهای SSRI است.

6- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای نیز در درمان اضطراب استفاده می شود.

داروهای رایج در این دسته عبارتند از:

عوارض جانبی ممکن است شامل یبوست، خشکی دهان، تاری دید، کاهش فشار خون هنگام ایستادن و احتباس ادرار (کاهش توانایی ادرار کردن) باشد.

قرص آرامبخش قوی را طبق دستورالعمل استفاده کنید

همه داروهای ضد اضطراب دارای عوارض جانبی هستند و در صورت مصرف بیش از حد یا استفاده نادرست می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

بسیاری از آنها می توانند بر ضربان قلب، فشار خون و سطح هوشیاری شما تأثیر بگذارند. در صورت مصرف بیش از حد، در ترکیب با سایر داروهایی که با سیستم عصبی مرکزی تداخل دارند، یا با الکل یا داروهای تفریحی مصرف شوند، ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ شوند.

بسیاری از داروهای ضد افسردگی که برای اضطراب استفاده می شوند نیز می توانند افکار خودکشی را تحریک کنند.

استراتژی های سبک زندگی

هنگامی که داروهای ضد اضطراب مصرف می کنید، به اصلاح سبک زندگی (life style) خود شما کمک کرده و اضطراب شما را کاهش می‌ دهد. با این حال اثربخشی قرص های آرامبخش محدود بوده و بعد از قطع مصرف احتمال بازگشت علائم استرس بسیار زیاد است.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با یادگیری و تمرین تکنیک های کاهش استرس و مدیریت تشویش ذهنی درمانی اصولی برای این اختلالات پیدا کنید.

بازه سنی برای استفاده از قرص آرامبخش اعصاب چقدر است؟

افراد بالای 18 سال می توانند تحت نظر متخصص از قرص ارامش بخش استفاده کنند. محدودیت سنی دیگری برای این داروها وجود ندارد.

پیشنهاد ویکی روان پیش از مصرف قرص آرامبخش اعصاب : صحبت کردن با مشاور روانشناس

یک روانشناس و در مرحله بعد یک روانپزشک به شما کمک می‌ کند استراتژی مقابله ای خاص و تغییرات سبک زندگی را شناسایی کنید که می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

اگرچه ممکن است دشوار باشد، اما تا حد امکان در مورد علائم و چالش هایی که با آن روبرو هستید صادق باشید. شما و مشاور روانشناس استرس و اضطراب می توانید در جهت توسعه استراتژی های مقابله ای با یکدیگر همکاری کنید.

شما دوست عزیز می توانید در سایت ویکی روان، با بهترین مشاورین کشور به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره درمان اضطراب و استرس برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین روانشناسی درمان استرس


مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

سوالات متداول شما درباره قرص آرامبخش بی خیالی

در ادامه به تعداد سوال که در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم خواهیم پرداخت.

قرص آرامبخش برای عصبانیت چطور باید مصرف شود؟

توصیه به مصرف این داروها همراه آب شده است. اما طبق نسخه پزشک می توانید صبح یا ظهر بعد از غذا میل کنید. توصیه به استفاده با شکم خالی نمی شود.

قرص آرامبخش برای عصبانیت گیاهی هم وجود دارد؟

بله بسیاری از داروهای اعصاب و روان پایه گیاهی دارند. البته بیشتر داروهایی که در بالا اشاره کردیم اینطور نیستند. اما شیمیایی بودن دارو به معنی مضر بودن آن نیست!

قرص آرامبخش خواب آور است؟

بیشتر داروهای آرامبخش باعث ایجاد خواب آلودگی در فرد می شوند. به همین دلیل توصیه می شود سرکار یا هنگام رانندگی از آنها استفاده نکنید.

مدت استفاده از قرص آرامبخش چقدر است؟

هیچ بازه زمانی مشخصی برای استفاده از قرص آرامبخش برای عصبانیت و ناراحتی وجود ندارد. همانطور که تعداد جلسات مشاوره روانشناسی مشخص نیست و متخصص روانپزشک بعد از تجویز میزان مصرف را بازگو می کند.

داروهای آرامبخش بدون نسخه وجود دارد؟

بله. تعدادی از داروهایی که در این مطلب ویکی روان به آنها اشاره کردیم بدون نسخه قابل فروش هستند. اما به دلیل ماهیت داروهای آرامبخش بیشتر آنها باید با نسخه متخصص خریداری شوند.

داروهای آرامبخش مجاز در بارداری کدامند؟

بر اساس شرایط زائو و داروهایی که استفاده می کند و میزان سلامت جنین دکتر متخصص نوع قرص آرامبخش را تعیین می کند. به همین دلیل توصیه می شود بمنظور حفظ سلامت مادر و نوزاد به هیچ وجه بدون اطلاع پزشک از قرص آرامبخش قوی اعصاب یا نمونه های دوز پایین استفاده نشود.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا