مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

بررسی انواع مشاوره ازدواج (9 نوع اصلی)

چند نوع مشاوره ازدواج داریم؟

انواع مشاوره ازدواج زمانی اهمیت پیدا می کند که متوجه می شوید مشاور روانشناسی با استفاده از تکنیک های مختلف می تواند مشکل زوجین را بررسی و درمان کند. در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی ویکی روان توضیحات زیادی درباره انواع مشاوره بعد از ازدواج داده می شود تا مخاطبین مرتبط ترین مشاور ازدواج را انتخاب کنند، با این حال در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

بررسی انواع مشاوره ازدواج

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مقاله مشاوره ازدواج چیست گفتیم، مشاوره ازدواج به روش های مختلفی انجام می شود و انتخاب روش مناسب به اهداف شما بستگی دارد.

اغلب درمانگران در بسیاری از روش ها آموزش دیده اند و می توانند تکنیک های خاصی را بسته به نوع ازدواج ادغام کنند. در بسیاری از موارد، درمانگری که شما انتخاب می کنید تا با او همکاری نزدیکی داشته باشید، ممکن است مهم تر از نوع درمانی باشد که آن ها برای کمک به شما استفاده می کنند.

اگر به دنبال بهبود ارتباطات باشید، یا بخواهید یاد بگیرید که تفاوت های خود را به عنوان یک فرد عنوان کنید، بعد از خیانت اعتماد ایجاد کنید، یا صمیمیت را افزایش دهید، مشاوره ازدواج یا ازدواج درمانی یک ابزار قدرتمند برای شماست. البته باید بدانید انواع مشاوره ازدواج با مشاوره زوج درمانی تفاوت دارند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مقاله فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

بهترین نوع مشاوره خانواده کدام است؟

چیزی به نام بهترین نوع مشاوره خانواده وجود ندارد! اما چرا؟؟؟

مسئله اصلی این است که شما نباید نوع مشاوره را انتخاب کنید، بلکه باید به روانشناس و زوج درمانگر اعتماد کرده و با توصیف شرایط فعلی از او بخواهید بهترین نوع از انواع مشاوره ازدواج را انتخاب کند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که با انواع مشاوره ازدواج آشنا شوید در مقاله آشنایی با انواع مشاوره خانواده هم توضیح دادیم تمرکزتان باید روی روند جلسات باشد نه تکنیک های برگزاری آن.

مشاوره ازدواج از کی مورد استفاده قرار گرفت؟

این روش از دهه ۱۹۳۰ وجود داشته است، اما تا دهه ۱۹۸۰ که رویکردهای جدیدی در دسترس قرار گرفت، محبوبیت حداکثری به دست نیاورد. روش های زیادی برای مشاوره ازدواج وجود دارد و کارشناسان گزارش می دهند که انتخاب روش مناسب برای رابطه شما در نهایت به اهداف رابطه بستگی دارد. انواع رایج ازدواج درمانی به شرح زیر می باشد:

آشنایی با انواع مشاوره ازدواج در روانشناسی

مشاوره ازدواج نیز مانند مشاوره فردی از روش ها و تکنیک های مختلفی استفاده می کند. یادگیری بیشتر در مورد انواع مختلف مشاوره ازدواج به شما در یافتن مشاور مناسب کمک خواهد کرد.

1- مشاوره ازدواج به روش گاتمن

روش گاتمن که توسط زوج روانشناس جان و جولی گاتمن توسعه یافته است، بر رفتارهای مضری تمرکز دارد که به روابط آسیب می رساند و باعث مشکلات ازدواج می شود. این رفتارها می تواند شامل حالت تدافعی، انتقاد، سنگ اندازی یا تحقیر باشد. این از انواع مشاوره ازدواج است که توسط متخصص روانشناس مورد استفاده قرار می گیرد و عمومی ترین نوع مشاوره ازدواج است.

در مشاوره زوجین هم از این تکنیک استفاده می شود اما تفاوت هایی وجود دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره زوج درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

2- مشاوره گفتمانی

بهترین نوع مشاوره ازدواج

زوج ها گاهی در مورد پایان دادن به روابط یا طلاق توافقی صحبت می کنند. مشاوره گفتمانی یک شکل کوتاه مدت از انواع مشاوره ازدواج است که برای کمک به دو نفر در تصمیم گیری در مورد گام بعدی شان طراحی شده است.

این تکنیک در سال ۲۰۰۸ برای ازدواج های متناقض ایجاد شد که در آن یک همسر امیدوار است رابطه خود را حفظ کند در حالی که همسر دیگر برای به پایان رساندن آن تلاش می کند. هدف از رویکرد درمانی کوتاه مدت، روشن کردن این موضوع است که چه زمانی دوگانگی مانع از مشارکت کامل همسران یا بهره مندی از هر گونه مزایای ازدواج درمانی می شود.

هدف اصلی این نوع مشاوره ازدواج، کمک به همسران برای کشف تمام گزینه های موجود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد سرنوشت رابطه شان است. در بخش مقاله های مربوط به ازدواج در ویکی روان توضیحات زیادی درباره مشاوره گفتمانی داده شده است.

3- درمان متمرکز بر راه حل

این سبک مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می کند تا راه حل هایی برای مشکلات یا اختلافات خاص پیدا کنند. با کمک یک درمانگر، زوج ها به سمت اهداف رابطه هدایت شده و کار خواهند کرد.

4- درمان با تمرکز عاطفی (EFT)

EFT شامل بحث در مورد رویدادهای خاص و ناراحت کننده در رابطه است. این بحث ها می توانند به زوج ها کمک کنند تا احساسات و رفتارهای پشت آنچه رخ داده را درک کنند.

5- رفتار درمانی شناختی (CBT) از دیگر انواع مشاوره ازدواج است

اهمیت انتخاب مشاور خوب

قبلا در ویکی روان درباره اینکه رفتار درمان شناختی چیست توضیح دادیم، حالا یکی از انواع مشاوره ازدواج بر مبنای آن بنا شده است. در حالی که CBT اغلب برای درمان مسائلی مانند اضطراب و افسردگی استفاده می شود، مطالعات نشان داده اند که این یک شکل موثر از زوج درمانی است و می تواند مشکلات ارتباطی و حل تعارض را حل کند.

چه نوع مشاوره ازدواج برای زوج ها بهتر است؟

بهترین نوع مشاوره ازدواج می تواند بر اساس اولویت ها و اهداف شخصی شما متفاوت باشد. بنابراین، علاوه بر یافتن نوع صحیح مشاوره، باید یک زوج درمانگر را پیدا کنید که برای نیازهای هر دو طرف مناسب باشد.

در ادامه به رویکردهای متفاوت در انواع مشاوره ازدواج اشاره می کنیم. می توانید پیش از شروع جلسات از مشاور درباره رویکرد درمانی سوال کنید. این رویکردها به شیوه ای متفاوت در انواع زوج درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

6- درمان متمرکز بر راه حل

درمان مبتنی بر راه حل بیشتر برای همسرانی مناسب است که در درجه اول به دنبال حل مشکلات خاص هستند تا همسرانی که انواع مشکلات را تجربه می کنند.

یک مطالعه نشان می دهد که درمان کوتاه مدت ازدواج متمرکز بر راه حل می تواند به طور قابل توجهی «فرسودگی زوج»، یک وضعیت عاطفی، روانی و فیزیکی شامل عدم علاقه یا وابستگی به همسر شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، یک سبک متمرکز بر راه حل به زوج ها کمک می کند تا تغییرات مثبتی را که مدت ها منتظر آن بودند، تصور کنند. سپس، بیماران و درمانگران گام های عملی طراحی شده برای رسیدن به اهداف مشترک را با هم از این چشم انداز خلاقانه طرح ریزی و هماهنگ می کنند.

مشاوران پیشنهاد ویکی روان برای مشاوره ازدواج:

7- روایت درمانی از جالب ترین انواع مشاوره ازدواج است

فلسفه روایت درمانی یا Narrative Therapy این است که داستان هایی که شما و همسرتان برای خودتان تعریف می کنید، رفتار و تصمیمات شما را نسبت به یکدیگر شکل می دهند. این تکنیک مبتنی بر شواهد با تصحیح روایت های منفی یا خود شکست دهنده که ممکن است پویایی زناشویی شما را تضعیف کنند، مشخص می شود.

در این نوع مشاوره ازدواج، ابتدا یک درمانگر به همسران کمک می کند تا ببینند چه موضوعات و باورهای غلطی از زندگی آن ها به زوال پیوند زناشویی آن ها کمک می کند. سپس، آن ها راهنمایی می شوند تا یک روایت جدید و سالم تر ایجاد کنند که نیازهای یکدیگر را مورد توجه قرار داده و در عین حال هماهنگی و صمیمیت بیشتری در طول فرآیند ایجاد کنند.

8- رابطه درمانی با ایماگو (IMAGO)

روش درمانی ایماگو مشکلات همسر را نتیجه زخم های درمان نشده و نیازهای برآورده نشده دوران کودکی می داند که بعدها به نقاط درد، درگیری یا حساسیت در روابط بزرگسالی تبدیل می شود. این رویکرد یکی از پر مخاطب ترین انواع مشاوره ازدواج است که به طرحواره درمانی هم ارتباط دارد.

فرض این روش درمان بر این است که هر همسر چیزهای خاصی را در دوران کودکی خود تجربه کرده است که باعث می شود دیدگاه های فردی در مورد اینکه روابط چگونه به نظر می رسند را شکل دهند. هدف نهایی این است که آگاهانه به این تصاویر رسیدگی کرده تا به سرعت رفتارها، احساسات و افکار منفی را شناسایی کنید تا به شما کمک کند تجربیات دوران کودکی خود را که بر نحوه رفتار شما با همسرتان تاثیر می گذارد، بهتر درک کنید.

این نوع مشاوره ازدواج حول یک فرآیند سه مرحله ای انعکاس، نگرانی، اعتبار و ابراز همدلی می چرخد. یک مطالعه نشان داد که همسران پس از اتمام ۱۲ جلسه درمان، رضایت بیشتری از رابطه را تجربه می کنند.

9- درمان با تمرکز بر احساسات

این درمان که در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت، یکی از آزمایش شده ترین و مورد تحقیق ترین انواع مشاوره ازدواج است. از طریق این درمان، یک مشاور روانشناس اغلب رویدادهای مشکل خاصی را در رابطه خود به اشتراک می گذارد و سپس با آن ها برای کشف، شناسایی و درک هر گونه احساسات اساسی که به مشکلات کمک می کند، همکاری نزدیکی دارد.

به عنوان مثال، رسیدگی به آسیب پذیرترین احساسات همسران هنگامی که در بی تفاوتی، رنجش یا خشم گیر افتاده اند، می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که آن ها بتوانند به احساسات عمیق تری مانند ترس، درد یا غم دسترسی پیدا کنند، شروع به درک نیازهای برآورده نشده خود می کنند که توسط این احساسات عمیق تر آشکار می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره انواع از بین انواع مشاوره ازدواج

وقتی ازدواجتان آنطور که می خواهید پیش نمی رود باید از متخصص روانشناس کمک بگیرید. خیلی نگران انتخاب بهترین نوع مشاوره ازدواج نباشید، هدف شما باید انتخاب یک مشاور بر اساس ویژگی های مشاور خوب باشد تا بر اساس شرایط موجود از بین انواع مشاوره ازدواج بهترین انتخاب را داشته باشد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره آنلاین ازدواج ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه غیرحضوری برگزار کنید. برای مشاهده لیست روانشناسان از دکمه زیر استفاده کنید:

لیست مشاوران ازدواج

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا