مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

برخی از نشانه های هشدار دهنده در ازدواج (۲۵ مورد)

برخی از نشانه های هشدار دهنده در ازدواج را اگر جدی نگیرید عواقب بدی به همراه خواهند داشت، اما تجربه ثابت کرده خیلی از ما به دلایل مختلف، را راحتی متوجه علائم هشدار دهنده در ازدواج نمی شویم یا آنها را دست کم می گیریم. یکی از یافته های جالب روانشناسان در جلسات مشاوره ازدواج اینترنتی یا حضوری این است که، یکی از دلایل طلاق و جدایی زوجین به زمانبندی نامناسب آنها برای حل مشکلات زناشویی مربوط می شود. اگر بدانید نشانه های خطرناک در ازدواج چه چیزهایی هستند و چطور باید آنها را درمان کنید، بخش زیادی از زندگی مشترک خود را تضمین کرده اید. به هر حال در ادامه این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان، به بررسی مهم ترین عوامل تهدید کننده ازدواج از دید علم روانشناسی می پردازیم.

برخی از نشانه های هشدار دهنده در ازدواج کدامند؟

با وبلاگ مقالات روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

شاید قبلا هم برخی از ساده ترین موارد تهدید کننده ازدواج را شناخته باشید، مثلا اینکه

  • شما زمان با کیفیتی را با هم نمی گذرانید
  • شما دیگر نمی جنگید
  • دیگر رابطه جنسی وجود ندارد
  • ناسازگاری جنسی دارید

یا موارد مشابه دیگر.

اما موضوع بسیار جدی تر و گسترده تر از چند مورد ساده است و نیاز دارد تا اصولی کالبد شکافی شود.

۱- خیانت جنسی

آیا واقعا لازم است اشاره کنیم که این امر چقدر می تواند برای یک ازدواج آسیب زننده باشد؟ هر نوع خیانتی منجر به از بین رفتن اعتماد و ارتباطات می شود که چالش برانگیز است. خیانت کردن زن یا مرد، بدون شک از مهم ترین علائم هشدار دهنده در ازدواج هستند.

۲- شما قادر به صحبت در مورد مسائل ناراحت کننده نیستید

زن مناسب ازدواج

هر ازدواج سالم در طول مسیر چالش هایی خواهد داشت و صحبت در مورد این چالش ها برای حفظ یک رابطه سالم بسیار مهم می باشد. اگر نمی خواهید در مورد موضوعات ناراحت کننده صحبت کرده یا آنها را به شیوه ای اصولی حل کنید، احتمالا یک جای کار می لنگد.

۳- شما هرگز با همسرتان اختلاف ندارید

شاید این مورد آرزوی همه باشد، اما یک ازدواج سالم و موفق، در کنار تمام زیبایی ها اختلافات زن و شوهر را به همراه دارد. در واقع هیچ دو انسانی وجود ندارند که بدون مشکل و اختلاف نظر در کنار هم زندگی کنند.

۴- شما به مشاوره نخواهید رفت

کسی که برای حل مشکلات زناشویی به مشاور روانشناس مراجعه نمی کند، در واقع روز به روز بر تعداد آنها می افزاید.

کمک گرفتن از دیگر اعضای خانواده و عزیزان گزینه خوبی است، اما مشاور روانشناس زوج درمانگر به بررسی دقیق و علمی مشکلات زناشویی پرداخته و به شیوه ای علمی آنها را درمان می کند

اینکه شما یا همسرتان تمایلی به استفاده از هیچ نوع خدمات مشاوره روان شناسی ندارید نشانه خوبی نیست.

۵- تقسیم ناعادلانه کارها در خانه از نشانه های خطرناک در ازدواج است

مسلما، در بعضی از ازدواج ها ممکن است یکی از همسران در خانه بماند در حالی که همسر دیگر کار کند یا اینکه یک همسر هنگام رسیدگی به وظایف خانه از انعطاف بیشتری برخوردار است. اما در زمان توزیع نابرابر کار خانه یا نحوه انجام آن، مشکل وجود دارد.

هیچ وقت نباید بیشتر بار زندگی بر دوش یکی از طرفین باشد، این کار به هیچ وجه عادلانه نیست و به مرور باعث ایجاد اختلافات سنگین می شود.

۶- مشکلات دارویی یا الکلی

بسیاری از افراد حتی در مواقعی که ازدواج خوب پیش می رود به مصرف مواد مخدر و الکل روی می آورند اما اگر به خاطر یک ازدواج بد به اینها روی آورده شود، تاثیرات مخرب آن بیشتر خواهد بود. مواد مخدر و الکل به سرعت روابط در ازدواج را نابود خواهد کرد.

این موارد یک ازدواج را تهدید می کنند و حتما از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

۷- همسر شما حافظه خوبی دارد

بحث کردن با مطرح کردن یک تخلف جزئی که چندین سال قبل اتفاق افتاده نه تنها درست نیست، بلکه یک تحقیر بزرگ نیز محسوب می شود.

شما همان شخصی نیستید که سالها پیش بودید، اما اگر همسرتان روی آن تمرکز کرده یا چندین مثال از رفتار گذشته را آورده، به پایان دادن این رابطه فکر کنید!

آن خاطره ها بزرگتر می شوند و زندگی شما را به یک رابطه زشت تبدیل می کند که ظاهرا نمی تواند از آن رهایی یابید.

۸- عدم احترام به حریم خصوصی شما

ازدواج کردن به معنی از بین رفتن حریم خصوصی زن و مرد نیست!

با وجود عشق و علاقه ای و نزدیکی زیادی که بین آنها وجود دارد، باز هم باید به حریم خصوصی و علایق شخصی همدیگر احترام بگذارند تا رابطه خسته کننده و بسته نباشد.

اگر با تعریف ازدواج در روانشناسی آشنایی داشته باشید متوجه خواهید شد بهترین ازدواج، ازدواجی است که در آن آزادی طرفین سلب نشده باشد.

۹- او در مقابل جمع شما را شرمنده می کند؟

اختلاف-طبقاتی-و-فرهنگی-در-ازدواج

اذیت کردن یک چیز است، اما دست انداختن و خجالت کشیدن همسرتان، خصوصا در جمع دوستان، همکاران یا اقوام کاملا چیز دیگری است. اینها عوامل تهدید کننده ازدواج هستند که اصلا قابل بخشیدن نمی باشند.

۱۰- شما آخرین کسی هستید که از موضوعی مطلع می شوید

همسر شما باید اولین کسی باشد که در مورد موضوعی در محل کار، برنامه های آخر هفته با دوستان، ثبت نام بچه ها در کلاس ها و این موارد و موارد دیگر اطلاع داشته باشد، اگر اینطور نیست پس مشکلی برای حل کردن دارید.

۱۱- دوستان شما هم در روابطتان مشکلاتی را مشاهده می کنند

شما ممکن است به علت سادگی یا ترس، از مشکلات موجود در روابط خود غافل شوید، اما اگر دوستانتان در مورد کیفیت ازدواج شما موضوعاتی را مطرح می کنند، باید به آنها گوش دهید. اگر انکار می کنید یا علائم واضحی را که دیگران می توانند ببینند را نادیده می گیرید، چشم و گوش خود را بسته اید.

۱۲- همسری که نمی تواند شغلی داشته باشد یا نخواهد داشت

هر دوی شما باید متعهد به یافتن و حفظ شغل خود در حد توان باشید، مگر اینکه توافق کرده باشید یکی از شما خانه نشین باشید. اگر برای ادامه کار در خانه به درآمد خود نیز نیاز دارید، هر دو باید شغل پیدا کرده و به آنها پایبند باشید.

باید در این مورد به توافق جدی برسید و به آن پایبند باشید.

۱۳- همسری که روزهای خاص را فراموش می کند

شاید عجیب به نظر برسد اما این مورد از بارزترین نشانه های خطرناک در ازدواج است. نگویید دیگه از ما گذشته و این کارها برای جوان ها است!

روزهای خاص، مهم ترین روزهای زندگی ما هستند پس به یاد داشتن آن به معنی اهمیت دادن به زندگی مشترک است.

۱۴- دروغ گفتن یا پنهان کردن مسائل مربوط به پول هم از عوامل تهدید کننده ازدواج است

یکی از رایج ترین دلایل شکست ازدواج ها مربوط به مسائل مالی است.

یک همسر به طور کلی کیف پول را کنترل می کند، قبض ها را پرداخت می کند، بودجه بندی می کند و سرمایه گذاری ها و حساب های بانکی را انجام می دهد، اما این اطلاعات باید به راحتی و بدون تردید در دسترس همسر دیگر نیز باشد.

۱۵- شما مشتاقانه منتظر آمدن او به خانه نیستید

احتمال دارد در طی روز همدیگر را زیاد نبینید، اگر اینطور است پس زمانی که همسرتان به خانه میاید (در مورد آقایان هم صدق می کند) باید صمیمانه مشتاق او باشید.

منظور از این مورد این است که، دیدن همسرتان باید یکی از شادی های شما باشد، باید منتظر او باشید و از دیدنش خوشحال شوید. امیدواریم که اینطور باشد.

۱۶- همسری که به طور منظم تهدید به طلاق می کند

لطفا روی افرادی که شما را تهدید به طلاق می کنند زیاد سرمایه گذاری نکنید. طلاق آخر خط ازدواج است اما نباید کسی همسرش را به آن تهدید کند.

۱۷- مخالفت در مورد مسائل مربوط به والدین

مادر و پدر به روش های نامحدودی ممکن است در مورد نحوه پرورش فرزندان اختلاف نظر داشته باشند. مانند:

  • انتخاب مدرسه
  • معاشرت با دوستان
  • نحوه انجام تکالیف در خانه
  • چگونگی نظم و انضباط
  • پیروی از دین و آیین
  • تشویق کودک به تحصیل و مطالعه یا ورزش کردن و فعالیت های خاص

۱۸- انتخاب دوستان برای سلامت ازدواج بسیار مهم است

گروهی که در دبیرستان یا دانشگاه با آنها دوست بودید شاید در آن زمان برایتان جالب بوده باشد، اما با بزرگتر شدن ممکن است که اینگونه نباشند. ممکن است نسبت به دوستانتان وفاداری خاصی داشته باشید، اما بپذیرید برخی از آنها با همسرتان سازگار نیستند و مطمئنا این موضوع را به شما خواهند گفت.

بعضی از دوستان، به خصوص آنهایی که هنوز مجردند، می توانند برای ازدواج سمی باشند.

۱۹- خیانت عاطفی دشمن هر رابطه ای است

شاید شما خارج از رابطه ازدواج خود با کسی رابطه جنسی نداشته باشید، اما می توانید از نظر احساسی با شخص دیگری درگیر شوید. قبلا هم در ویکی روان گفتیم که این نوع رفتار را خیانت عاطفی می نامند.

تفاوت چندانی بین خیانت جنسی و احساسی وجود ندارد و هر دو برخی از نشانه های هشدار دهنده در ازدواج هستند

۲۰- احساس تنهایی می کنید

حل-اختلاف-فرهنگی-در-ازدواج

قاعدتا نباید در ازدواج احساس تنهایی یا ناتوانی کنید.

یکی از خوبی های ازدواج این است که طرفین روی حمایت هم حساب ویژه ای باز می کنند. این احساس باعث نزدیک تر شدن زوجین هم می شود، اگر چنین احساسی در زندگی مشترک شما وجود ندارد یعنی اوضاع به خوبی پیش نمی رود.

۲۱- شما احساسات خود را نادیده می گیرید

ضمیر ناخودآگاه چیز جالبی است. ۲۴ ساعته در حال حل مشکلات بوده و هرگز به شما دروغ نمی گوید، حتی وقتی به خود دروغ می گویید. بیشتر اوقات، سعی خواهید کرد صدای اعماق وجودتان را انکار کنید.

اما خیلی اوقات ما آن را نادیده گرفته و اصلا صدایش را نمی شنویم. در ازدواج سالم احساسات و نیازهای دو طرف ارزش زیادی دارد که نباید نادیده گرفته شود.

۲۲- همیشه وقتی صحبت از ازدواجتان می شود احساس استرس می کنید

هر کسی در زندگی خود کمی استرس دارد، اما هنگامی که در ازدواج شما استرس زیادی وجود داشته باشد، این امر روی رابطه شما تأثیر می گذارد.

ازدواجتان باید مایه افتخار و سرافرازیتان باشد نه مایه استرس و شرمساری!

۲۳- احساس می کنید کنترل می شوید

وقتی افکار و عقاید شما تأیید نشود، عزت نفس شما تضعیف می شود. اظهار نظر نکردن در مورد چیزی یا اینکه دیدگاه شما همیشه رد شود، کینه ایجاد شده و احساس می کنید کنترل می شوید.

این اتفاق در ازدواج های ناموفق زیاد رخ می دهد.

۲۴- شما آماده نیستید گام بلندی در ازدواج و زندگی خود بردارید

همیشه هنگام تصمیم گیری درباره مسائل مهم و بزرگ در ازدواج، عدم اطمینان وجود دارد.

  • آیا باید خانه بخرید؟
  • به قسمت دیگری از کشور نقل مکان کنید؟
  • شغل عوض کنید؟
  • به دانشگاه برگردید؟

این ابهام امری عادی است، اما وقتی این مسئله بارها و بارها اتفاق می افتد و شما نمی توانید پس از بررسی همه جانبه تصمیمی بگیرید، ممکن است دچار مشکل شوید زیرا صدای درونی خود را می‌ شنوید که مانع ادامه این رابطه می شود.

۲۵- در ابتدای رابطه خط قرمزها را نادیده می‌ گیرید

گاهی اوقات، عشق همه چیز را تسخیر می کند و این نکته را بعدا می فهمید. ممکن است رابطه شما به ازدواج ختم شود اما این به این معنی نیست به ارزش ها و سبک زندگی که دوست دارید، خواهید رسید.

خط قرمزهایی که ممکن است از آنها چشم پوشی کنید شامل تصمیم گیری درباره داشتن یا نداشتن فرزند، محل زندگی شما، نحوه مدیریت پول، مذهب و چند مورد دیگر می شوند که در نهایت یک رابطه را به چالش می کشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

نتیجه گیری 

به هر حال همیشه نشانه های خطرناک در ازدواج وجود دارند که اگر نادیده گرفته شوند بدون هیچ شکی از کیفیت زندگی مشترک کاسته خواهد شد.

چند بار این مقاله را بخوانید تا کاملا با عوامل تهدید کننده ازدواج تان آشنا شوید، آنها را مرور کنید تا در ذهنتان نقش ببندد، شاید مشکل حاضر از سمت شما باشد، پس خودتان را هم در معرض مطالعه قرار دهید.

در هر صورت بهترین راه برای درمان علائم هشدار دهنده در ازدواج، استفاده از کمک یک متخصص است.

شما دوست عزیز و گرامی می توانید از سراسر دنیا در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان با مشاور ازدواج مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری از سراسر دنیا جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاوره تصویری ازدواج در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا