مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

۱۲ راه حل اختلاف با خانواده همسر (حل اختلافات)

حل اختلاف با خانواده همسر باعث برگشت آرامش به خانواده می شود تا در نهایت از زندگی بیشتر لذت ببرید. همیشه در جلسه های مشاوره روانشناسی آنلاین خانواده در ویکی روان درباره آشتی کردن با خانواده همسر توصیه هایی توسط مشاور خانواده می شود، اما در این مطلب هم قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چطور اختلافات با خانواده همسر را حل کنیم تا همه چیز به آرامی به مسیر قبلی بازگردد؟

راه حل اختلاف با خانواده همسر چیست؟

حل دعوا با خانواده همسر

با بخش مقالات روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قبلا در ویکی روان به طور مفصل درباره روش های مدیریت روابط با خانواده همسر صحبت شده است، اما این مقاله کمک میکند بتوانید در حل اختلاف با خانواده همسر موفق شوید و اوضاع را آگاهانه کنترل نمائید.

اما یادتان باشد حل اختلافات با خانواده همسر اول نیازمند:

می باشد.

در واقع حل اختلاف با خانواده همسر کاری پیچیده تر از آن است که تصورش را می کنید چون در بهترین حالت شما ۵۰% ماجرا هستید اما می توانید با مدیریت و بلند نظری در آشتی کردن با خانواده همسر موفق باشید.

۱- سعی کنید مهربان باشید

اگر ممکن است، تا آنجا که به شما بستگی دارد، با همه با احترام رفتار کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که خانواده (family) نقش مهمی در زندگی همسرتان دارد، بنابراین حتی اگر کنار آمدن با آنها دشوار باشد، باز هم شایسته احترام هستند

ممکن است لازم باشد گاهی زبان خود را گاز بگیرید. هنگامی که نیاز به صحبت دارید، از خود بپرسید، آیا با سخنانم به این شخص احترام می گذارم؟ در تعاملات خود مهربان باشید. چنین مهربانی به شما کمک می‌کند تا راهی هموارتر برای کنار آمدن و حتی قدردانی از یکدیگر داشته باشید.

همین یک مورد برای حل دعوا با خانواده همسر بسیار مهم است، به اهداف بزرگ تر خود فکر کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب منظور از ارتباطات در خانواده چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید تا این موضوع بیشتر برایتان باز شود.

۲- به یاد داشته باشید نظرات آنها فقط یک نظر است

همیشه درباره اهمیت آزادی در خانواده ها صحبت کردیم چون نمی توانید جلوی ابراز نظر دیگران را بگیرید.

برخی افراد آزادانه افکار خود را به اشتراک می ‌‌گذارند به همین دلیل ممکن است تصور کنید با عقاید شما بسیار متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید با کسی موافقت کنید یا با آنها صحبت کنید چون که آنها فقط نظرات متفاوتی دارند.

در واقع حل اختلافات با خانواده همسر نیازمند صبوری و با فکر قدم برداشتن شماست، خیلی به خودتان سخت نگیرید.

۳- تعیین مرزهای مشخص با قوانین برای حل اختلافات با خانواده همسر ضروری است

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

اگر همسر شما رفتاری دارد که با شما در تعارض است، با عصبانیت سطح تعارض را بالا نبرید. در عوض، با همسرتان و خانواده او ارتباط برقرار کرده و برای تعیین مرزها با هم همکاری کنید و سپس با همسر خود ارتباط برقرار کرده و این مرزها را حفظ کنید.

باید در زندگی مرزهایی داشته باشید و به آنها پایبند باشید، این مرزها برای حل اختلاف با خانواده همسر بسیار مهم و کاربردی است، در حقیقت از این تکنیک برای مدیریت کردن خانواده خود و همسرتان استفاده می کنید.

۴- به فکر خودتان باشید و داستان های تکراری را بازگو نکنید

در زندگی دیگران سرک نکشید. پرسیدن سوالات بسیار شخصی معمولا برای ارضا حس کنجکاوی و انتشار اطلاعات انجام می ‌شود، این عادت را کنار بزارید.

مردم دوست ندارند در زندگی آنها وارد شوید و سرک بکشید، احتمالا خودتان هم اینطور هستید. این نکته را برای آشتی کردن با خانواده همسرتان باید در ذهن داشته باشید و زیاد وارد زندگی آنها نشوید.

همانطور که در جلسات مشاوره خانواده غیرحضوری بارها گفته می شود، اگر آنها در زندگی شما دخالت می کنند، با مشخص کردن مرزهایی آنها را از این کار بازدارید.

۵- بر نکات مثبت تأکید کنید

می پرسید چطور اختلافات با خانواده همسر را حل کنیم؟ به خصوصیات مثبت خانواده همسرتان اشاره کنید، اما نه به صورت خیلی خاص و ویژه و غیر طبیعی.

حتی این خصوصیات را با خود تکرار کنید، گاهی ما خوبی های دیگران را فراموش می کنیم، فراموش کردن در ذات انسان وجود دارد، پس آنها را تکرار کنید

بگذارید آنها، به خصوص همسرتان، ببینند چقدر قدردان آنها هستید. با این تکنیک کم کم آنها نرم می شوند و شما را انسانی قدردان تصوی می کنند.

۶- برای حل اختلاف با خانواده همسر، همسرتان را برای کمک به آنها تشویق کنید

به عنوان مثال همسرتان را تشویق کنید تا با همسر دوستتان صحبت کند، یا شوهرتان با شوهر دوستتان به روشی خردمندانه و ملایم در مورد مشکلشان صحبت کند.

گوش دادن به توصیه فرد دیگری که ازدواج‌ کرده به دوست شما و همسر او کمک می ‌کند تا بررسی کنند آیا راهی برای خروج از این مشکلات وجود دارد یا خیر. این توصیه معمولا از طرف همسالانی ارائه می ‌شود که زندگی زناشویی دارند و می‌ توانند مشکلات و فشارهای ناشی از آن را درک کنند.

۷- کمی انعطاف ‌پذیر باشید

حل اختلافات با خانواده همسر
حل اختلافات با خانواده همسر

اگر وقتی کسی پا را فراتر از گلیم دراز کند، سریع واکنش داده و جواب او را می‌ دهید، باید این رویه خود را تغییر دهید. این کار نه تنها کمکی برای حل اختلاف با خانواده همسر نمی کند و باعث آشتی کردن با خانواده همسر نمی شود بلکه تنش ها را بیشتر هم می کند!

اگر خواستار زندگی ایده‌ الی هستید باید از این‌ گونه رفتارها اجتناب کنید چون اهمیت خانواده در روانشناسی بسیار زیاد است و باید بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید..

۸- از حق خود دفاع کنید

درست است که ما دنبال حل دعوا با خانواده همسر هستیم اما نباید از حق خود بگذرید آن هم به هر قیمت.

باید این مشاجرات را با دقت حل کنید، نباید به عنوان یک کیسه بکس عمل کنید. رفتارهای غیر قابل قبول باید عنوان شوند. می ‌توانید درباره این قوانین و موضوعات خودتان صحبت کنید یا اجازه دهید همسرتان حامی شما باشد.

با اینکه دنبال حل اختلافات با خانواده همسر خود هستیم اما باید مواضعی داشته باشید تا دیگران شما را انسان باری به هر جهت تصوی نکنند.

۹- حل تعارض نیاز به رویارویی عاشقانه دارد

کسی که دوست خوبی داشته باشد، نیازی به آینه ندارد. خوشا به حال زوجی که هر دو احساس می‌ کنند طرف مقابل دوست خوبی است و هرگونه مشکل یا درگیری را گوش می ‌دهد، درک می ‌کند و برای حلش تلاش می ‌نماید. انجام این کار به تقابل عاشقانه نیاز دارد.

این مورد یعنی اول برای اینکه در حل اختلاف با خانواده همسر موفق باشید، باید با همسرتان هم مسیر و هم جهت باشید، بدون حمایت های او هیچ وقت موفق نخواهید شد.

با همسرتان صحبت کنید و ابتدا مسائل را با هم مرور و راهکارهای مشترک برای حل اختلافات با خانواده همسر خود تنظیم نمائید، شما در یک جبهه قرار دارید.

۱۰- حل تعارض به بخشش نیاز دارد

بارها در ویکی روان درباره اهمیت بخشیدن دیگران صحبت کردیم چون با این کار ابتدا خودتان را از باری سنگین نجات می دهید.

مهم نیست دو نفر چقدر یکدیگر را دوست دارند و برای خشودی هم تلاش می‌‌ کنند، آنها هم ممکن است شکست را تجربه کنند. تنها تسکین نهایی برای جراحت، بخشش است

کلید حفظ یک ازدواج موفق، صمیمیت و بخشش بسیار مهم و حباتی است. توانایی انجام این مهم به رابطه هر فرد با خدا و خودش بستگی دارد.

برای آشتی کردن با خانواده همسر باید بتوانید قدرت بخشیدن دیگران را یاد بگیرید. به این منظور می توانید از متخصصین بخش مشاوره خودشناسی در ویکی روان کمک بگیرید.

۱۱- حل اختلاف نیازمند بخشش یک توهین است

مشاوره-آنلاین-درمان-خیانت

همه انسانها از نظر روحیه هماهنگ، دلسوز، برادرانه، مهربان و فروتن آفریده شده‌‌ اند. عدم تقابل شر به شر یا توهین به دلیل توهین، و بخشش مهم می ‌باشد. شما به همین منظور آفریده شده ‌اید تا نعمتی را به ارث ببرید.

هر ازدواجی یا به شکل “توهین به توهین” یا “بخشش – توهین” شکل می ‌گیرد. زن و شوهر ممکن است به شدت به یکدیگر توهین کنند.

درست است که حد و حدود نباید از شکسته شود اما توهین ها را باید فراموش کنید، قبول داریم که هیچ کسی توهین شنیدن را دوست ندارد اما جایی باید آنها را ببخشید.

حتما نیاز نیست بعد از بخشش دوباره به وضعیت صمیمیت قبل با خانواده همسر برگردید، اما همینکه برای حل اختلاف با خانواده همسر آنها را ببخشید، خودتان سبک تر می شوید.

یادتان باشد تمام این کارها را برای آرام تر شدن روح و روانتان انجام می دهیم.

در ویکی روان بخوانید: تعریف خانواده از دید روانشناسی چیست؟

۱۲- ارتباط را به حداقل برسانید یا قطع کنید

اگر کاری که شخص مقابل انجام داده توهین آمیز بود و هیچ دلیلی برای بهتر شدن اوضاع در آینده وجود ندارد، می ‌توانید روابط خود را با این شخص به شدت محدود کرده یا ارتباط را کاملا قطع کنید!

این معمولا انتخاب آخر است، اما در مواردی خاص گاهی اوقات یک انتخاب حتمی و ضروری برای حفظ سلامت روان خودتان است، چون گاهی حل اختلافات با خانواده همسر به دلایل پیشینه بسیار بد که بین طرفین ایجاد شده است ممکن نیست پس سخت نگیرید و روابط را به حداقل برسانید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای حل دعوا با خانواده همسر چیست؟

همانطور که دیدید حل اختلاف با خانواده همسر روش های کاربردی زیادی دارد که بدون شک می توانید از آنها استفاده کنید اما گاهی شرایط بدتر از آن است که تصورش را می کنید.

بهتری است در این موارد از یک متخصص و مشاور خانواده درمانی برای حل دعوا با خانواده همسرتان استفاده کنید، این متخصص به خوبی شرایط را بررسی و پیشنهادات اختصاصی برای شما ارائه می دهد تا هر چه سریع تر وضعیت به روال عادی بازگردد.

شما دوست گرامی می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان به شکل صوتی و تصویری بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری، در سایت با مشاور خود جلسه مشاوره آنلاین و غیر حضوری برگزار کنید.

مشاور خانواده اینترنتی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا