مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

مدیریت روابط با خانواده همسر با این ۱۱ روش علمی

مدیریت روابط با خانواده همسر می تواند یکی از راه های تجربه یک زندگی مشترک شیرین و دلچسب باشد. اگر بدانید نحوه ارتباط با خانواده همسر چطور باید باشد شانس در خانه شما را زده است! به هر حال در این مطلب سایت ویکی روان به تمام جنبه های رابطه با خانواده همسر از دید روانشناسی می پردازیم، موضوعی که همیشه در جلسات مشاوره خانواده آنلاین و حضوری درباره آن صحبت می شود.

راه مدیریت روابط با خانواده همسر چیست؟

نحوه ارتباط با خانواده همسر

با بخش مقالات سایت ویکی روان همراه باشید.

می دانید تعریف علمی خانواده چیست؟ به اهمیت آن واقف هستید؟ خانواده جایی است که در آن احساس آرامش می کنید پس یادتان باشد منظور از راه های مدیریت روابط با خانواده همسر ایجاد تنش و اعصاب خوردی نیست، بلکه نحوه ارتباط با خانواده همسر روش هایی را نشان می دهد تا در کنار هم از زندگی بیشتر لذت ببرید.

همانطور که بارها در ویکی روان در بخش مقالات خانواده، درباره نقش و اهمیت بسیار زیاد خانواده در روانشناسی گفتیم، خانواده همسر شما قسمت مهمی از زندگی همسرتان است و به همین جهت آنها به بخشی مهم زندگی شما نیز تبدیل می ‌شوند.

معمولا ایجاد تعادل بین نیازهای شما با نیازهای دیگران خصوصا نیازهای یک خانواده کاملا جدید آسان نیست. اما ایجاد هماهنگی خانوادگی امکان پذیر بوده و ارزش آن را دارد که برایش تلاش کنید.

پیش از شروع یادتان باشد مدیریت روابط با خانواده همسر نیاز به دقت، تمرین و ممارست زیاد دارد و آنقدر هم راحت نیست که فکر می کنید، پس چند بار روش های ارتباط با خانواده همسر که در ادامه آورده شده اند را بخوانید تا در آنها استاد شوید.

۱- با همسرتان همکاری کنید

برخورد خوب با خانواده همسرتان در ابتدا با نحوه رفتار با خود همسر شروع می‌ شود. به خاطر داشته باشید که شما در این زمینه با هم همکاری ‌کنید.

هرگز همسرتان را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور باشد بین شما و اقوام خود یکی را انتخاب کند. اگر این کار را انجام دهید، همسرتان را درگیر یک کار غیرممکن می‌ کنید

در عوض، سعی کنید رابطه همسرتان را با پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر و خواهر و برادرش درک کنید. در صورت امکان سعی کنید از آن رابطه حمایت کنید. حتی اگر همسر شما پدر و مادر بداخلاقی داشته باشد، آنها پدر و مادر او هستند.

در واقع اولین اصل در مدیریت روابط با خانواده همسر این است که در کنار همسرتان آنها را بپذیرید و برای روابط بهتر پیش قدم شوید.

۲- در رابطه با خانواده همسر باید مرزها و محدودیت‌ ها را تعیین کنید

رابطه با خانواده همسر

حدود رابطه با خانواده همسر باید مشخص شود، یعنی با همسرتان صحبت کنید که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست.

به عنوان مثال، اجازه می ‌دهیم کودکمان در هر زمانی هر چیزی بخورد، حتی اگر ده دقیقه قبل از شام از ما بستنی بخواهند، در جواب خواهیم گفت “باشه ولی باید شامت را خوب بخوری”. اما در مورد تکالیف مدرسه واقعا سختگیر هستیم و نمره زیر ۲۰ را قبول نداریم.

با همکاری کردن به عنوان یک تیم، ارزش‌ های خانواده خود را تنظیم کرده و سپس ارزش ‌های خود را به خانواده همسرتان منتقل کنید. همه ارزش ‌های شما و همه قوانینتان، این راهی برای مدیریت کردن خانواده خودتان هم هست چون باید در خانواده قانون داشته باشید.

بله هوانطور که می بینید نحوه ارتباط با خانواده همسر قوانین و اصول جالبی دارد که حتی به بهبود روابط زناشویی شما هم کمک می کند.

۳- به اصول خود پایبند باشید

روی اصول و عقاید خود پا فشاری کنید. به عنوان مثال اگر دوست ندارید به صورت سرزده و اتفاقی در میان جمعی قرار بگیرید، به خانواده همسرتان بگویید که قبل از آمدن به خانه شما، حتما تماس بگیرند. اگر آنها شما را نادیده گرفتند، دفعه بعد که این اتفاق افتاد، در را باز نکنید.

شاید این مورد از مدیریت روابط با خانواده همسر برایتان قابل درک نباشد، اما دوست عزیز همانطور که بارها در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده گفته شده است، دیگران باید به اصول و خواسته های شما احترام بگذارند، همانطور که شما به آنها احترام می گذارید.

۴- مستقیما ارتباط برقرار کنید

در صورت امکان، از برقراری ارتباط از طریق شخص ثالث خودداری کنید.

از همسرتان نخواهید که با خواهر یا برادرش در مورد کاری که باعث صدمه زدن به احساسات شما شده صحبت کند. مستقیم با خواهر شوهرتان صحبت کنید

اگر چیزی شما را آزار داد، هرچه سریعتر به آن رسیدگی کنید. گاهی اوقات ممکن است این یک مشکل اصلی یا یک سوتفاهم باشد.

اگر موردی شما را اذیت می کند یا موجب رنجش شما می شود با کمال احترام به صورت خصوصی آن را مطرح کنید این نحوه ارتباط با خانواده همسر می تواند همیشه شما را در کنار هم نگه دارد.

۵- برای ارتباط با خانواده همسر باید خود را بهتر بشناسید

 

یادتان باشد یکی از اصول مهم در مدیریت روابط با خانواده خود و همسر این است که خودتان را بشناسید و دست کم نگیرید.

طبق توصیه‌ های همیشگی مشاوره افزایش اعتماد به نفس، سعی نکنید خود را به فردی تبدیل کنید که خانواده همسرتان می ‌خواهند

به عنوان مثال، اگر آنها به دنبال خانم خانه داری هستند و شما یک وکیل شرکتی با قدرت بالا یا یک فرد کارآفرین هستید، چه می ‌کنید؟ شما در روز تعطیل هیچ تعهدی برای پختن نان و کارهای سنگین خانه ندارید. می ‌توانید مانیکور کنید و با دوستتان به خرید بروید 🙂مشاوره خانواده آنلاین و تصویری در ویکی روان

۶- با برنامه همراه شوید

هر پدر بزرگی دوست ندارد که سینک آشپزخانه شما را تعمیر کند و هر مادر بزرگی هم دوست ندارد با نوه‌ هایش کلوچه بپزد. کلیشه ها را کنار بگذارید و تفکر خود را با واقعیت شرایط تنظیم کنید. انتظار بی جا از دیگران نداشته باشید.

مدیریت روابط با خانواده همسر یعنی آن افراد را همانطور که هستند بپذیرید و با این واقعیت نجنگید، یادتان باشد نقش آزادی در خانواده بسیار مهم و ویژه است.

۷- در ارتباط با خانواده همسر یاد بگیرید آرام باشید

من همیشه عادت دارم کارهایم را شتاب ‌زده و باعجله انجام دهم. ولی خوشبختانه همسرم عاقلانه رفتار می کند. در بسیاری از مواقع، بهترین کار، کاری انجام ندادن است. نقش خود را خوب بازی کنید، از توهین‌ و تحقیر خانواده همسر خود اجتناب کنید.

تحت هیچ شرایطی توهین نکنید چه زمانی که حضور دارند چه زمانی که نیستند!

۸- عاقل باشید

می بینید که رابطه با خانواده همسر چه نکات جالبی دارد، بله موارد زیادی برای یادگیرید وجود دارند.

والدین شما باید شما را دوست داشته باشند و این یک قانون است. اما خانواده همسرتان شما این طور نیستند. این واقعیت را بپذیرید که خانواده همسرتان پدر و مادر شما نیستند و از همان قوانین پیروی نمی کنند

سعی کنید “متفاوت” نه “بهتر” یا “بدتر” فکر کنید. برای این کار ، نکات کوچک را در نظر بگیرید و در مورد موضوعات اصلی مذاکره کنید.

بیاموزید که وضعیت را از نظر همسر خود ببینید و حتی اگر موافق نیستید، مانند یک فرد بزرگتر رفتار کنید.

مشاوره آنلاین خانواده در ویکی روان

۹- در ارتباط با خانواده همسر با سیاست عمل کنید

شای  بارها شنیده اید که می گویند با سیاست داشتن حدود رابطه با خانواده همسر و مشخص کن و آنها را مدیریت کن، اما کسی نمی داند سیاست داشتن در روابط یعنی چی؟

به عنوان مثال فردی به مشاور خانواده می گفت، من از گوشت ماهی متنفرم! من هرگز آن را نمی خورم و به ندرت آن را می پزم. با این وجود، سالها مادر شوهرم وقتی برای شام به خانه او می آمدیم گوشت ماهی می‌ پخت. 🙂

اگر این فرد بدانید نحوه مدیریت روابط با خانواده همسر چطور است می تواند شرایط را حتی به سمت خود تغییر دهد اما فردی که چیزی از رابطه با خانواده همسر نمی داند همیشه اوضاع را به سمت بدتر شدن سوق میدهد.

۱۰- در رابطه با خانواده همسر مهربان باشید

مدیریت روابط با خانواده همسر

حتی اگر مجبور هستید دندان‌ هایتان را روی هم فشار دهید، سعی کنید چیز خوبی بیان کنید و اگر واقعا نمی‌ توانید حرف خوبی بزنید، ساکت شوید و لبخند بزنید.

البته این مورد تنها به مدیریت روابط با خانواده همسر محدود نمی شود بلکه در ارتباط با دیگران هم باید مهربانی خرج کنید. پیشنهاد می کنیم مطلب راه های اثر گذاشتن بر دیگران را حتما در ویکی روان مطالعه نمائید.

۱۱- در ارتباط با خانواده همسر، خود را راضی نگه دارید، اما خودتان را گول نزنید!

یک دوست بسیار عزیز این داستان را تعریف می کند:

هنگامی که من فرزند اولم را باردار بودم، پدر همسرم برایم یک هدیه ویژه خرید. او برایش یک قبر خریده بود و وقتی پرسیده بود که چرا قبر خریدی؟ پاسخ دادند که ممکن است بعد از تولد زنده نمانی و باید آماده باشی و آن خانم هم با خنده هدیه را پذیرفته و تشکر کرده بود.

حالا سوال این است، شما در برابر این هدیه چه عکس العملی از خود نشان می دهید؟ 😀

می بینید که رابطه با خانواده همسر می تواند گاهی از چیزی که فکرش را می کنید عجیب تر و غیرقابل پیشبینی تر باشد اما این شما هستید که می توانید به آنها جهت دهید و خود را راضی نگه دارید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما

همیشه ارتباط با یک مشاور خانواده خوب می تواند راه های مدیریت روابط با خانواده همسر را آسان تر کند، اگر در ارتباط با خانواده همسرتان به بن بست خورده اید و نمی دانید چکار کنید پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی اینترنتی در ویکی روان با مشاور مورد نظرتان درباره نحوه ارتباط با خانواده همسر جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست روانشناس ها روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست مشاورین خانواده ویکی وران

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا