مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

هشدار تفاوت فرهنگی چقدر جدی است؟

منظور از تفاوت فرهنگی در ازدواج چیست؟

تفات فرهنگی در ازدواج می تواند عامل مهمی در عدم سازگاری زوجین باشد. اختلافات فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین عوامل در ارتباطات انسان ها بین جوامع مختلف است. به همین دلیل انتخاب همسری که از نظر مسائل فرهنگی به ما نزدیک باشد اهمیت بسیاری دارد. امروز در سایت روانشناسی ویکی روان تفاوت فرهنگی برای ازدواج را مورد بررسی قرار می دهیم شما می توانید در صورت لزوم از جلسات تلفنی مشاوره قبل از ازدواج برای شناخت مفهوم تنوع فرهنگی و تاثیر آن بر ازدواج خود، استفاده کنید.

منظور از فرهنگ چیست؟

مطالب روانشناسی روز را در سایت ویکی روان بخوانید.

فرهنگ هر قومی ریشه در افکار آن ها دارد و این افکار به بخش های مختلف زندگی سرایت می کند و به آن ها جهت می دهد. این مساله لزوم برخورداری از شباهت ها و تفاوت های فرهنگی را در روابط زوجین برای بررسی تفاوت ها در ازدواج برجسته تر می کند.

فرهنگ در لغت به معنای معرفت، دانش، علم، ادب، تعلیم و تربیت و آثار علمی و ادبی یک قوم یا ملت است. در یک تعریف دیگر فرهنگ را مجموعه ای از آداب و رسوم، سنت ها، عقاید و ارزشها در نظر گرفته اند که باعث ایجاد اتحاد و همبستگی درون یک گروه و اجتماع می شود. فرهنگ را می توان نتیجه ارتباط متقابل روابط، ارزش ها و ساختارهای اجتماعی هم در نظر گرفت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اجزاء و مولفه های تفاوت فرهنگی چیست؟

برای اینکه شناخت دقیق تری از مفهوم فرهنگ و تاثیر آن بر زندگی فردی، اجتماعی و معیارهای ازدواج داشته باشیم تا به سوال: تفاوت فرهنگی چیست پاسخ دهیم؛ نیاز است تا با مولفه های آن بیشتر آشنا شویم که عبارت اند از:

1- هنجارها در تفاوت فرهنگی

به طرز فکر ها و خط های راهنمایی که توسط آن ها رفتارهای خود و دیگران را ارزشیابی یا کنترل می کنیم هنجار گفته می شود. هنجار دارای دو نوع درونی و بیرونی است. در صورت عدم رعایت هنجارهای درونی تنبیه یا مجازات مشخص و قانونی وجود ندارد اما در صورت رعایت نکردن هنجارهای بیرونی رفتار فرد می تواند با مجازات همراه باشد.

2- نمادها در تفاوت فرهنگی

نماد در لغت به معنای نماینده، نمود، نما، علامت و نشانه است. در اصطلاح می تواند یک کلمه، شی بی جان یا جانداری باشد که معنا و مفهومی غیر از خود را القا می کند و به چیز دیگری اشاره دارد که می تواند اندیشه یا طرز تفکر خاص آن قوم، گروه یا ملت باشد و باعث تفاوت فرهنگی شود.

3- تنوع فرهنگی نقش ها

نقش برچسب یا عنوانی است که به وسیله آن جایگاه و الگوهای رفتاری هر فرد در اجتماع مشخص می شود. نقش ها معمولا توسط شرع، قانون یا عرف تعیین می گردند. در تعریف نقش ها تایید و توافق جامعه و شناخت تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی ضروری است.

4-اهمیت بینش ها در تفاوت فرهنگی خانواده ها

بینش فهمی است که ما از خودمان و روابطمان با دیگران داریم. بینش می تواند تجربه های گذشته را برای ما روشن کند یا ما را در حل مسائل یاری نماید. فرهنگ هر ملت، قوم یا گروهی هم تحت تاثیر عقاید، بینش ها و ایدئولوژی های آن ها است. با شناخت تیپ شخصیتی و بینش هر شخص به درستی می توان به رفع تفاوت فرهنگی برای ازدواج، کمک داشت.

5- تاثیر ارزش ها در تفاوت فرهنگی با خانواده همسر

به مجموعه باورهای اساسی که انگیزه رفتارها و نگرش های ما تعیین می کنند ارزش گفته می شود. ارزش های هر فردی مسیر کلی حرکت او را در زندگی و اجتماع مشخص می کند. این مورد از تنوع فرهنگی می توند عامل تاثیر گذاری بر تفاوت فرهنگی خانواده ها و موفقیت در ازدواج باشد.

6- علم و فناوری

علم به دنبال دستیابی به دانش است و هدف فناوری این است که بر اساس دانش بدست آمده محصولاتی را بسازد که نیازها و مشکلات انسان ها را برطرف کنند. سطح کمی این دانش یکی دیگر از اختلافات فرهنگی است.

مشاوره آنلاین قبل از ازدواج در ویکی روان

7- سازمان های اجتماعی

به الگویی از رابطه های میان گروه ها و افراد در اجتماع یک سازمان اجتماعی گفته می شود. این سازمان ها ویژگی هایی مانند: انسجام فضایی-زمانی، تقسیم کار، ساختار، سیستم های ارتباطی، رهبری و ترکیب جنسیتی دارند. با بررسی دقیق تر این مولفه در تعریف فرهنگ به ارتباط آن با چالش تفاوت فرهنگی خواهید رسید.

8- مذهب با تفاوت های فرهنگی در ایران

به یک سیستم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی شامل رفتارها، سیره، متون، جهان بینی، عبادتگاه ها، اخلاق و سازمان هایی که بشر را به یک کمال نامتناهی مرتبط می کند مذهب گفته می شود. مذهب به مکتب های درون یک دین هم اطلاق می گردد. بزرگ شدن با مذهب متفاوت شبیه به بزرگ شدن در دو فرهنگ متفاوت و در نتیجه می تواند یکی از تهدیدهای ازدواج شما باشد.

9- نقش زبان در تفاوت فرهنگی

به مجموعه ای از نمادها، علائم و کلمات که معنا را انتقال می دهند زبان می گویند. زبان علاوه بر معنا و مفهوم نحوه ترکیب آن علائم و قواعد را هم منتقل می کند و وسیله ارتباط با دیگران و دریافت و ارسال پیام است. زبان مشترک بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر دارد.

نحوه بررسی تفاوت فرهنگی در زوجین

برای بررسی مولفه های فرهنگی در زوجین روانشناسان و مشاوران از پرسشنامه تفاوت های فرهنگی استفاده می کنند. این پرسشنامه محقق ساخته است و 27 گویه دارد، آزمودنی ها بر اساس مقیاس لیکرتی از هرگز تا خیلی زیاد به آن ها پاسخ می دهند. این پرسشنامه دارای 5 خرده مقیاس است که هر کدام ابعاد متفاوتی را بررسی می کنند. این خرده مقیاس ها در تفاوت فرهنگی عبارت اند از:

  • دین و مذهب
  • سطح ایمان و اعتقادات دینی
  • آداب و رسوم
  • لباس پوشیدن و آراستن ظاهر
  • سنت های غیر معقول زناشویی

در کنار پرسشنامه تفاوت های فرهنگی استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی و تست نگرش به عشق در ویکی روان هم بسیار کارآمد است و دید روشنی را به مشاوران و روانشناسان می دهد، تا بتوانند مشاوره مناسب تری را با زوجین داشته باشند. این پرسشنامه هم توسط متخصصان مورد ارزیابی قرار گرفته، روایی آن تایید گردیده و هنجاریابی شده است.

این پرسشنامه 66 گویه و 10 مولفه اساسی دارد که هر کدام از آن ها ابعاد مختلفی را اندازه گیری می کنند. این ابعاد عبارت اند از:

  1. مسائل شخصیتی
  2. رضایت زناشویی (تست رضایت زناشویی در ویکی روان به شما پیشنهاد می شود.)
  3. حل تعارض
  4. ارتباط
  5. فعالیت های اوقات فراغت
  6. مدیریت مالی
  7. فرزند و فرزند پروری
  8. رابطه جنسی
  9. جهت گیری مذهبی
  10. خانواده و دوستان

تاثیر تفاوت فرهنگی بر روابط زناشویی

رابطه دو طرفه ای بین فرهنگ و خانواده در تعریف فرهنگ خانوادگی وجود دارد، در صورتی که زوجین از نظر مولفه های فرهنگی شباهت زیادی به هم داشته باشند، می توانند روابط مستحکم تری را با تجربه ازدواج موفق داشته باشند. شباهت های فرهنگی موجب افزایش مشارکت زوجین در تجارب زندگی و به تبع آن تقویت بنیان های خانواده برای داشتن خانواده شاد و سالم می شود.

شباهت و تفاوت فرهنگی نوع روابط بین اعضای خانواده را تعیین می کنند و به نوعی نقش تکمیل کننده و پازل نهایی را در نکات مهم در ازدواج موفق دارند.

تضاد ها و تعارض های فرهنگی عامل تنش و بی ثباتی در روابط زوجین است، به همین دلیل برخی از متخصصان حوزه خانواده توصیه می کنند که افراد برای موفقیت در زندگی مشترک سعی کنند از شهر، زادگاه یا حتی محله سکونت دائمی خود همسرشان را انتخاب کنند تا از نظر فرهنگی شباهت بیشتری را به هم داشته باشند.

پژوهش های انجام شده مبنی بر وجود رابطه بین مولفه های تفاوت فرهنگی و مولفه های رضایت زناشویی نشان داده اند که حل تعارض، سطح ایمان و آداب و رسوم دارای بیشترین همبستگی با مولفه های رضایت زناشویی هستند. مولفه های دین و مذهب و سطح ایمان با توجه به پیشینه مذهبی موجود درخانواده، بیشترین رابطه را با رضایت زوجین نشان داده اند و به نوعی پیش بینی کننده داشتن یک زندگی عاشقانه هستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

سخن پایانی ویکی روان در موضوع ازدواج با تفاوت فرهنگی

آداب و رسوم و سطح تحصیلات از مولفه های تفاوت فرهنگی در ازدواج هستند که همبستگی بالایی با رضایت زناشویی و پیش بینی یک زندگی مشترک موفق دارند. اگر آداب و رسوم خانواده یا محیط زندگی یک زوج به یکدیگر شباهت داشته باشند و از تفاوت فرهنگی شهر و روستا دور باشند، اختلافات کمتری را بین زوجین مشاهده می کنیم.

سطح تحصیلات هم از متغیرهایی است که در تغییر یا تنظیم یک طبقه اجتماعی برای تفاوت فرهنگی خانواده ها در ازدواج موثر است. در صورتی که سطح تحصیلات زوجین تفاوت زیادی نداشته باشد می توان به آینده این زندگی مشترک امیدورارتر بود. به نظر مشاورین ویکی روان قبل از نگرانی از تفاوت فرهنگی گاهی اوقات باید به کمک یک مشاوره خودشناسی تفاوت های شخصیتی خود را بیابید و بپذیرید؛ سپس از یک مشاوره پیش از ازدواج، راهنمایی لازم را دریافت کنید.

مشاوره پیش از ازدواج تلفنی در سایت ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا