مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

انواع زوج درمانی کدامند؟ (بررسی 6 نوع)

چند نوع زوج درمانی داریم؟ (بررسی انواع رویکردهای زوج درمانی)

شناخت انواع زوج درمانی و رویکردها متفاوت هر کدام کمک می کنند تا نهایت استفاده از جلسات مشاوره زوج درمانی را ببریم. قبلا در ویکی روان توضیح دادیم تعریف زوج درمانی چیست و چرا زوجین باید از آن استفاده کنند و در این مقاله به انواع رویکردهای زوج درمانی از دید روانشناسی می پردازیم.

بررسی انواع زوج درمانی

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

مشاوران ویکی روان از انواع زوج درمانی برای حل چالش های موجود در رابطه زن و مرد استفاده می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

چرا شناخت انواع زوج درمانی اهمیت دارد؟

اگر بدانیم مشاورین از چه تکنیک هایی در جلسات روان درمانی استفاده می کنند، حتما بیشتر از آنها استفاده خواهیم کرد. زوج درمانی هدفی جز بهبود شرایط رابطه شما ندارد، به همین خاطر باید بدانید انواع آن کدامند و چه رویکردی دارند.

به گفته علم روانشناسی، روش های متعددی برای درمان زوجین وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

1- زوج درمانی EFT با تمرکز عاطفی

EFT بر بهبود دلبستگی و پیوند بین شما و شریکتان تمرکز می کند. درمانگر به شما کمک می کند الگوهایی که منجر به احساس عدم ارتباط می شوند را درک کرده و تغییر دهید.

این نوع زوج درمانی از رویکردهای نسبتا جدید به حساب می آید و در جلسات بسیاری به عنوان رویکرد زوج درمانی نوین استفاده می شود.

2- انواع زوج درمانی گاتمن

این روش شامل پرداختن به حوزه های تعارض و تجهیز شما و شریکتان به مهارت های حل مساله است. هدف آن بهبود کیفیت دوستی و سطح صمیمیت بین شما و شریک زندگی‌تان است. معمولا این جلسات با حضور هر دو زوج انجام می شود.

3- رویکرد الن واچتل از انواع زوج درمانی است

این یک رویکرد مبتنی بر قدرت است که شامل تمرکز بر جنبه های مثبت رابطه است. این روش به جای سرزنش، بر خوداندیشی تمرکز می کند. اجرایی کردن این نوع زوج درمانی کمی چالشی بوده و نیاز به مهارت زیادی توسط زوج درمانگر دارد.

4- زوج درمانی با استفاده از روان پویشی

نوع زوج درمانی

درمان روان پویشی امیدها و ترس های اساسی را که به شما و شریک زندگی تان انگیزه می دهند، بررسی می کند تا به شما در درک بهتر یکدیگر کمک کند.

5- زوج درمانی با رفتار درمانی

مفصل در مقاله خانواده درمانی در اعتیاد در ویکی روان درباره این نوع زوج درمانی صحبت کردیم. این نوع درمان که به عنوان زوج درمانی رفتاری (BCT) نیز شناخته می شود، شامل شکل دادن به رفتار از طریق تقویت رفتارهای مثبت است که ثبات و رضایت را افزایش می دهد و رفتارهای دلسرد کننده که منفی نگری را پرورش می دهند، کاهش می دهد.

6- رفتار درمانی شناختی (CBT)

این نوع زوج درمانی که به آن رفتار درمانی شناختی نیز گفته می شود، شامل شناسایی و تغییر الگوهای فکری است که بر رفتار تاثیر منفی می گذارند. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله رفتار درمان شناختی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

رویکردها و تکنیک های زوج درمانی چیست؟

قبلا در ویکی روان درباره تکنیک های زوج درمانی صحبت کردیم. با این حال برای درک اینکه تعریف زوج درمانی چیست باید به آنها اشاره شود.

مشاوران زوج درمانی اغلب از یک رویکرد یکپارچه برای درمان استفاده می کنند و با توجه به نیازهای شما تکنیک هایی را از اشکال مختلف درمان قرض می گیرند.

این ها برخی از استراتژی هایی هستند که یک زوج درمانگر ممکن است به کار گیرد:

1- آشنایی با شما

درمانگر با آشنایی با شما و شریک زندگی تان احساس امنیت ایجاد می کند. او به طور فعال و مشارکتی با شما کار می کند تا به شما کمک کند خودتان و شریک زندگی تان را بهتر درک کنید. مثلا وظایف زن و مرد شاغل نسبت به هم می تواند موضوع یکی از این جلسات باشد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای زوج درمانی:

2- شناسایی احساسات

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره زوج درمانی تلفنی ویکی روان می گوید: «درمانگر به شما و شریک زندگی تان کمک می کند تا احساسات را شناسایی کنید و آن ها را با یکدیگر در میان بگذارید.» اما روانشناسی زرد می گوید باید تحت هر شرایطی با هم بسازید یا سعی کنید خواسته هایتان را به خود جذب کنید.

3- بررسی گذشته از رویکردهای زوج درمان است

تعریف زوج درمانی

زوج درمانی شامل بررسی گذشته شما هم می شود، زیرا می تواند به شما کمک کند تا ترس ها، انگیزه ها و رفتارهای خود را در یک رابطه بهتر درک کنید. همچنین می تواند به حل اختلافات حل نشده ای که بر زمان حال شما تاثیر می گذارند، کمک کند. البته یکی از عوامل دور شدن زن و شوهر کنکاش کردن در گذشته هم است که نباید انجام شود.

4- تمرکز بر راه حل ها

درمانگر با شما و شریکتان برای حل مسائل، اصلاح الگوهای رفتاری منفی و تمرکز بر جنبه های مثبت رابطه همکاری خواهد کرد.

5- مهارت های آموزشی و انواع زوج درمانی

زوج درمانی می تواند به آموزش مدیریت خشم، حل مساله و مهارت های حل تعارض به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند. هدف این است که شما و شریکتان به ابزارهایی مجهز شوید که به شما در حل و فصل مسائل کمک کنند.

کدام نوع از انواع زوج درمانی مناسب تر است؟

انواع روان درمانی به این دلیل به وجود آمده که مشاور بتواند بر اساس شرایط زوجین بهترین گزینه را انتخاب کرده و جلسه مشاوره روانشناسی را مدیریت کند.

بر اساس روانشناسی زوج، شما به عنوان مراجع تمام تمرکز خود را بر همکاری با مشاور بگذارید نه انتخاب نوع زوج درمانی. مشاور بر اساس شرایط شما و روند جلسات تشخیص می دهد کدام نوع زوج درمانی مناسب شما است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان

حالا که می دانیم انواع زوج درمانی کدامند و هر کدام چه ویژگی هایی دارند می توانیم از آنها استفاده کنیم.

اگر در ارتباط عاطفی خود دچار چالش هایی هستید، حتما موضوع را با زوج درمانگر آنلاین یا تلفنی درمیان بزارید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. مشاور روانشناس کمک می کند شرایط را سامان ببخشید و از ارتباط عاطفی خود لذت ببرید.

مشاوره آنلاین زوج درمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا