مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

روانشناسی زوج چیست و چه کاربردی دارد؟

روانشناسی زوج یا همان Couple Psychology به بررسی تمام موضوعات مربوط به زوجین و تعاملات آنها در زندگی مشترک می پردازد. روانشناسی زوجین همان چیزی است که در جلسات مشاوره زوج درمانی، به بررسی ساز و کار زندگی زن و شوهر پرداخته و راهکارهای اصولی برای بالا بردن کیفیت زندگی مشترک آنها ارائه می دهد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی روانشناسی زوج های خوشبخت می پردازیم.

روانشناسی زوج چیست و به خصوصیاتی دارد؟

روانشناسی زوجین
روانشناسی زوجین

با بخش مقالات عمومی روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مقاله تعریف زندگی زناشویی در سایت گفتیم، بسیاری از جنبه‌ های زندگیمان به شریک زندگی ما وابسته است، مانند

  • زمان
  • برنامه‌ ها
  • انرژی
  • احساسات
  • مشغله‌ ها و اهداف ما

اگر در رابطه هستید، ممکن است برخی از جنبه‌ های زندگی شما به صورت مستقل وجود داشته باشد. در هر حال شما تحت تأثیر فرد مورد علاقه خود قرار می‌ گیرید.

با توجه به اهمیت وجود شخصی که با او رابطه عاشقانه داریم و نحوه شکل‌ گیری تجربیات ما، داشتن بهترین روابط ممکن طبیعتا یک امر حیاتی است. به نظر شما، طبق اصولی روانشناسی زوج ها چه عادت‌ های روزمره‌ ای را می‌ توانید برای بهبود روابط خود در پیش بگیرید؟

در ابتدا باید درک کنید روابط سعادتمند و شکوفا، با سرمایه‌ گذاری مداوم هر دو شریک حاصل می‌ شوند

افرادی که روابط شادی دارند، هر روز آن را پرورش می‌ دهند. آنها وابستگی متقابل سالمی ایجاد کرده، در رفع نیازهای یکدیگر تلاش می‌ کنند و به یکدیگر متعهد هستند.

اگر به نظر می‌رسد برخی از زوجین این کارها را به راحتی انجام می‌ دهند، آنها احتمالا برای ایجاد عادت هایی که اکنون بخشی منظم از تعاملات آنهاست، تلاش کرده‌ اند. اما هر زوجی می تواند این عادات را برای تنظیم مجدد و احیای مجدد روابط خود در پیش بگیرد.

این اصلی مهم و بسیار حیاتی است که در جلسات مشاوره پس از ازدواج بر آن تاکید زیادی می شود.

برای بهبود روابط خود چه کاری می‌ توانید انجام دهید؟ تحقیقات انجام شده انواع عادات اتخاذ شده توسط زوج‌ ها در انواع ازدواج های سالم را معرفی می‌ کنند و راه‌ هایی برای ایجاد تغییرات کوچک را نشان می‌ دهند که می‌ توانند بازدهی قابل‌ توجهی در رابطه داشته باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

اصول روانشناسی زوج درمانی چیست؟

همانطور که بارها در ویکی روان اشاره کردیم، روانشناسی زوج ها به بررسی راه هایی می پردازد که منجر به بهتر شدن سطح کیفی زناشویی زوجین می شود. تکنیک های زیادی برای دستیابی به این مهم وجود دارند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

۱- استرس خود را بشناسید و مدیریت کنید

اگر کار، دوستان، یا خانواده تان باعث استرس شما می‌ شود، احتمال دارد شریک زندگی و روابط شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرند. تحقیقات اخیر روانشناسی زوج، تاثیر استرس را در عملکرد یک رابطه رمانتیک بدون توجه به خاستگاه آن نشان داده‌ اند (Randall & Bodenmann، ۲۰۱۷).

با تمرین خود آگاهی در سطح استرس خود و مدیریت این تنش‌ ها (به طور مثال، به‌ کارگیری تکنیک‌ های مقابله سالم مثل مراقبه کردن، ورزش کردن، خوابیدن و خوردن خوب)، شما باید به سلامتی خود و نیز بهبود روابط خود کمک کنید.

۲- وارد دنیای واقعی شوید

حتی یک نگاه سریع هم وسوسه انگیز است، باید عادت چک کردن تلفن خود در حضور همسرتان را کنار بگذارید. دفعات بی‌ اعتنایی زن و شوهر (به خاطر گوشی همراه) باعث عدم رضایت از رابطه می‌ شود، خصوصا اگر زن و شوهر قبلا بر سر استفاده از تلفن با هم درگیر شده باشند.

روش پیشنهادی روانشناسی زوج چیست؟ هنگامی که با همسرتان در حال معاشرت هستید، به او توجه کنید و از توجه به تلفن خود خودداری کنید یا حداقل آن را به حداقل برسانید.

۳- خودتان را کنترل کنید

اگر به شما یک عروسک جادویی بدهند و بگویند همسر شماست، چه مشکلاتی با او خواهید داشت؟ در یک مطالعه ۲۱ روزه به زوجین این فرصت داده شد و محققان دریافتند که پایین آمدن سطح قند خون باعث درگیری‌ های بیشتری می‌ شود.

بنابراین قبل از این که آن کار آزار دهنده‌ ای که همسرتان انجام داده را سرزنش کنید، به فکر گرسنگی خود باشید و با خوردن یک میان‌ وعده انرژی بگیرید و بیشتر فکر کنید. کنترل خودتان ممکن است به حمایت از تعاملات سالم کمک کند و رابطه قوی تری ایجاد می‌ کنند.

۴- به رابطه بعد از ارتباط جنسی توجه کنید

زوج‌ هایی که برای محبت کردن بعد از رابطه جنسی وقت می‌ گذارند (مثلا نوازش کردن، بوسیدن) میزان رضایتمندی جنسی و عاشقانه بیشتری دارند. اینگونه رفتارها در لحظات آسیب پذیر پس از رابطه جنسی ممکن است به صمیمیت و اعتماد هر دو طرف کمک کند.

رضایت آنها از رابطه منجر به یک رابطه سالم و شاد می‌ شود.

۵- بخشش موثر را تمرین کنید

گاهی اوقات شرکا یکدیگر را آزار می‌ دهند. شاید این تحریکات جزئی، ارتباطات نادرست یا آزار دهنده باشد که به سرعت از بین می‌ روند، اما گاهی اوقات شرکا احساسات یکدیگر را به طور جدی آزرده کرده و به یکدیگر توهین کرده یا زخم می‌ زنند.

بخشش منجر به رضایت از رابطه می‌ شود، اما نحوه برقراری ارتباط همراه با بخشش ممکن است تفاوت ایجاد کند.

البته در مواردی که مشکلات بسیار جدی بین شما وجود دارد، بخشش موثر نیست و بهتر است مشکلات را به شیوه ای اصولی و از طریق مشاور ازدواج آنلاین و حضوری حل نمائید.

۶- سرزنده و شوخ باشید

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

به نظر می رسد زوجین دیگر شوخ‌ طبع نیستند. تحقیقات نشان می‌ دهند که توانایی ایجاد سرگرمی و شوخ طبعی در موقعیت‌ های مختلف منجر به رضایت رابطه می‌ شود. شوخ‌ طبعی ممکن است راهی سرگرم کننده برای سرمایه گذاری در خوشبختی طولانی مدت رابطه شما باشد.

چیزی که روانشناسی زوج ها پیشنهاد می کند

روانشناسی زوج ها می گوید که رویکردهای بی شماری برای ایجاد یک رابطه عاشقانه سالم و شاد وجود دارد، اما عادت‌ های فوق موضوعات خاصی را منعکس می‌ کنند:

۱- اینکه مراقب خود باشید

با سرمایه‌ گذاری روی آرامش ذهنی و جسمی خود، بهتر می‌ توانید فکر کنید و بهترین خود در روابط باشید.

۲- به شریک زندگی خود توجه کنید

توجه نه تنها به شما این امکان را می‌ دهد که از اوقات فراغت خود نهایت استفاده را ببرید، بلکه به شما کمک می‌ کند تا بدانید نیازهای همسرتان چیست و چگونه می‌ توانید به بهترین شکل از او حمایت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل زندگی عاطفی شما دچار مشکلاتی است که به سختی درمان می شوند و یا تا پیشرفتی حاصل نشده است، می توانید در بخش مشاوره اینترنتی و غیرحضوری سایت ویکی روان، به صورت صوتی و تصویری با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره زوج درمان آنلاین برگزار نمائید و از روانشناسی زوج استفاده نمائید. کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره عاطفی و زوج درمانی آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا