روانشناسی

یونگ درمانی چیست؟ (بررسی درمان یونگیان)

کاربرد درمان یونگ در روان درمانی چیست؟

درمان یونگیان (Jungian) یا یونگ درمانی یکی از شیوه های متفاوت در جلسات مشاوره روان درمانی است که توسط روانشناس و دانشمند نامی گوستاو یونگ معرفی شده است. در ادامه درباره ویژه گی های درمان یونگ و خصوصیات یونگ درمانی بیشتر توضیح می دهیم.

درمان یونگیان چیست؟

با بخش مقاله های مرتبط با روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

یونگ درمانی یا همان شیوه درمان یونگ، که گاهی به عنوان تحلیل یونگ شناخته می‌شود، شکلی تحلیلی و عمیق از روان درمانی است که برای گرد هم آوردن بخش‌های خودآگاه و ناخودآگاه ذهن طراحی شده است تا فرد احساس تعادل و کامل بودن کند. یونگ درمانی از مراجعان می خواهد که به خود “واقعی” نگاه کنند نه به خودی که به دنیای بیرون ارائه می دهند.

یونگ درمانی حاصل کار کارل گوستاو یونگ، روانپزشک سوئیسی فعال در اوایل قرن بیستم است. یونگ شاگرد برگزیده زیگموند فروید بود، اگرچه این دو بعدها بر سر ایده های متفاوت در تعریف ضمیر ناخودآگاه از هم جدا شدند.

یونگ به همراه فروید یکی از مشهورترین افراد در تاریخ روانشناسی هستند. مفاهیم «درون گرایی» و «برون گرایی» مانند ایده « عقده‌ها» از یونگ گرفته شده است.

آزمون دروغ یاب مدرن از تمرین های ارتباط کلامی یونگ بیرون می آید. هنرمندی به نام جکسون پولاک یک متخصص در یونگ درمانی بود و نقاشی های او اغلب نتیجه تلاش های او برای کشف ناخودآگاهش بود. تست شخصیت مایرز – بریگز، اگرچه دیگر علمی محسوب نمی شد، اما توسط یکی از مریدان یونگ توسعه یافت.

در دهه های اخیر، انواع دیگر درمان بیشتر مبتنی بر تجربه گرایی بودند و شواهد نسبت به یونگ درمانی که شامل عناصر عرفان و ایمان می شود، محبوب تر شدند. با این حال، امروزه یونگ درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و مراجعان و پزشکان وفادار خود را حفظ می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چه زمانی از درمان یونگ استفاده می شود؟

یونگ درمانی مانند دیگر رویکردهای روان درمانی تلاش می کند تا تمام جنبه های روان شناسی انسان را توضیح دهد. به این ترتیب، می توان از آن برای درمان تقریبا هر بیماری روانی که افراد تجربه می کنند، استفاده کرد. در درجه اول برای درمان این موارد استفاده می شود:

همچنین  برای هر کسی که می خواهد درک عمیق تری از خود داشته باشد و می خواهد فرآیند درمانی را شروع کند مناسب است.

یونگ درمانی در مقابل تحلیل یونگ

اصطلاحات یونگ درمانی و تحلیل یونگ اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، تجزیه و تحلیل یونگ را تنها می توان توسط تحلیلگران یونگی، کسانی که یک برنامه آموزشی گسترده را که توسط انجمن بین المللی روانشناسی تحلیلی تایید شده، انجام داد.

انتظار چه چیزی از جلسات درمان یونگ داشته باشیم؟

در یونگ درمانی مانند درمان متمرکز بر هیجان، از بیمار خواسته می شود که هم ذهن خودآگاه و هم ذهن ناخودآگاه خود را با کمک روان درمانگر مورد بررسی قرار دهد تا حوزه های شخصیتی خود را که به اشتباه تنظیم شده اند، به تعادل برساند و بین ذهن های خودآگاه و ناخودآگاه وحدت ایجاد کند.

یونگ روش های متعددی را برای یادگیری آنچه ذهن ناخودآگاه شامل آن می شود پیشنهاد کرد، از جمله:

1- تحلیل رویا

یونگ رویاها را ارتباطاتی از ذهن ناخودآگاه می دانست. یونگ درمانی بر این باورند که از طریق تجزیه و تحلیل می توان پیام ها را تفسیر کرد و به عنوان اطلاعاتی برای کمک به توضیح این که چرا بیمار راحت نیست و کدام جنبه های شخصیتی بیمار نیاز به کار دارد تا تعادل و وحدت ایجاد شود، مورد استفاده قرار داد.

2- ارتباط کلمه

درمان یونگیان

در تمرین های ارتباط کلمه ای، یک درمانگر یونگی کلمات خاصی را می گوید و مدت زمانی که طول می کشد تا بیمار با اولین چیزی که به ذهن می رسد، پاسخ دهد را ثبت می کند. مشاور روانشناس تلفنی ممکن است برای بار دوم یا سوم این فهرست را مرور کند و متوجه تغییرات در پاسخ ها و زمان پاسخ شود. اعتقاد بر این است که تغییرات در پاسخ‌ها بین آزمایش‌ها یا ناهنجاری‌های زمانی که بیمار برای پاسخ دادن نیاز دارد، برای نشان دادن مناطقی که بیمار در مورد آنها احساس ناراحتی می‌کند، آموزنده است.

3- هنر یا رقص درمانی

تحلیلگران یونگ معتقدند که نقاشی، طراحی و رقص مجاری هستند که ضمیر ناخودآگاه از طریق آنها می تواند خود را بیان کند و خود این تمرینات ممکن است به ترمیم نواحی بیماری های بیمار که از طریق هنرسازی آنها ایجاد می شود، کمک کند.

یونگ درمانی اساساً یک روان درمانی است و شامل کاوش در بخش‌های ناخوشایند ذهن یا تجربیات دردناک قبلی (آنچه یونگ «سایه» فرد می‌نامد) با هدف درک کامل مشکلات واقعی شما و چگونگی حل آنها تا حد زیادی است. بسته به موقعیت خود و توافقی که با درمانگر خود دارید، برای جلسات منظم برنامه ریزی شده، یک یا چند بار در هفته ملاقات خواهید کرد. یونگ درمانی هیچ توصیه محدودیت زمانی ندارد. بیماران می توانند سال ها به کاوش و کار روی خودشان بپردازند.

پیشنهاد می کنیم مقاله روان درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

یک متاآنالیز اخیر از مطالعات تجربی در مورد نتایج یونگ درمانی گزارش می دهد که بسیاری موفقیت در درمان و «بهبود قابل توجه» علائم و مشکلات بین فردی را پیدا می کنند. علاوه بر این، این تجزیه و تحلیل نشان داد که بهبودها فراتر از پایان درمان دوام می آورند و بیماران با توجه به آنچه آموخته اند، به بهبود خود ادامه می دهند.

درمان یونگ چگونه عمل می کند؟

یونگ درمانی بیشتر بر منبع یک مشکل تمرکز دارد تا بر ظاهر یا علائم آن. یونگ معتقد بود که سایه، تجربه ها و خاطرات سرکوب شده یک فرد، در ترکیب با «ناخودآگاه جمعی» یا باورهای پنهان ذاتی که هر فرد در یک جامعه مشخص در یک زمان مشخص دارد، منجر به عدم تعادل بین آگاهی آگاهانه و ذهن ناخودآگاه می شود که تاثیر مخربی بر زندگی عاطفی فرد دارد.

در تحلیل، بیمار باید این نیروها و تاثیرات را کشف کند تا به وحدت بین ذهن خودآگاه و ناخودآگاه دست یابد. یونگ موفقیت در این تلاش را «یگانگی» یا تمامیت نامید. یونگ معتقد بود که تناسخ نشان دهنده ماهیت واقعی فرد است و بیمار پس از رسیدن به آن احساس رضایت و کامل بودن خواهد کرد. او همچنین معتقد بود که خدا نزدیک ترین کسی است که می تواند به خدا برسد.

براساس یونگ درمانی، اگر فرد صرفا سعی کند علائم بیماری (مانند نشانه های افسردگی) را تسکین دهد، مشکلات اساسی حل نخواهند شد و دوباره ظاهر می شوند. موفقیت درمان به تعهد مشتری به جلسات برنامه ریزی شده منظم و کار شدید بستگی دارد.

مفاهیم اصلی یونگ درمانی

همانطور که در مقاله اهمیت خاطرات کودکی در ویکی روان گفتیم، یونگ معتقد بود که بسیاری از مشکلات روانی ما زمانی رخ می دهند که ما قادر به حرکت رو به جلو با وظایف مداوم بلوغ روانی، فراتر از وظایف دوران کودکی نیستیم. در واقع، بلوک های روان شناختی ممکن است شبیه «ضربه» به بخشی از روان فرد باشند تا زمانی که او به مبارزه ای که از آن اجتناب کرده است، بپردازد.

کهن الگوها، مجتمع ها و نمادها

مشاوره روانشناسی بر این ایده تاکید می کند که بخش های زیادی از روان وجود دارد که ما از آن ها بی اطلاع هستیم. ضمیر، بخش خودآگاه شخصیت، تنها یک جنبه است. جنبه های ناخودآگاه دیگر شخصیت تاثیر قابل توجهی بر احساسات و رفتار ما می گذارند. آگاهی از این بخش های دیگر و زندگی هماهنگ با آن ها، بخش بزرگی از یونگ درمانی را تشکیل می دهد. از این جهت شباهت هایی با رویکرد رفتار درمانی شناختی دارد

کهن الگوها در درمان یونگ

محور یونگ درمانی مفهوم کهن الگوهاست: الگوهای باستانی و جهانی از تجربه و رفتار که اغلب در اساطیر و نمادها نشان داده می شوند. کهن الگوهای رایج یونگی عبارتند از:

  1. سایه، وجه شخصیتی که ترجیح می دهیم پنهان کنیم.
  2. شخصیت، بخشی از شخصیتی که ترجیح می دهیم به دنیا نشان دهیم.
  3. قهرمان، جنبه ای که در چالش ها رشد می کند.
  4. پیرمرد خردمند و پیرزن خردمند.

در حالی که مفهوم کهن الگوها موضوع بحث نظری در میان تحلیل گران یونگی است، کهن الگوها برای بسیاری در سطح تجربی طنین انداز می شوند که در تلاش های آن ها برای درک خود و بهبود سلامت روانی آن ها مفید است.

مرکب از چند جزء

یونگ مفهوم «عقده‌ها» را توسعه داد، ساختارهای روانی که معمولاً به اشکالی مانند عقده حقارت، عقده قربانی، عقده اقتدار و عقده مادر منفی دیده می‌شوند. مزیت بالینی این مفهوم این است که به عنوان یک موضوع شناخته شده و مرکزی عمل می کند که درمانگر و مراجعه کننده می توانند توجه خود را بر روی آن متمرکز کنند.

نمادها در درمانی یونگیان

یونگ درمانی چیست؟ (بررسی درمان یونگیان)

نمادها، تصاویری که حامل معنا هستند، به دلیل توانایی آن ها در تبدیل و تغییر جهت انرژی غریزی، در یونگ درمانی اهمیت دارند. تا پیش از دوران مدرن، نمادها توسط دین و اساطیر برای کمک به رشد روانی افراد مورد استفاده قرار می گرفتند. یونگ معتقد بود که با کاهش نقش ادیان سنتی، ما باید ارتباط مستقیمی با نمادهای شخصی خود برقرار کنیم تا به رفاه برسیم.

نقش رویاها در یونگ درمانی چیست؟

کهن الگوها، عقده‌ها و نمادها ممکن است در رویاها نشان داده شوند. براساس تحقیقات اخیر، رویاها می توانند در درمان برای ترویج دیدگاه های جدید و سودمند مورد استفاده قرار گیرند. رویاها احساسات و تجربیاتی را منتقل می کنند که فرد به طور کامل از آن ها آگاه نیست و باید آن ها را پردازش کند. این همان چیزی است که رویکرد طرحواره درمانی بر آن تاکید دارد. در حالی که موضوعاتی مانند موقعیت های تحریک کننده اضطراب ممکن است در ابتدا آشنا به نظر برسند، رویاها اغلب حاوی عناصری هستند که یک رویکرد جدید به مساله را تشویق می کنند.

به عنوان مثال، مراجعه‌ کننده‌ ای که خود را ملایم و مهربان می‌داند، ممکن است در خواب تصور کند که اسلحه‌ای پر شده را پنهان می‌کند تا به سمت دیگران نشانه ‌رود. یک تعبیر می تواند این باشد که مراجعه‌ کننده‌ بیش از آنچه که دوست دارد اعتراف کند، پرخاشگری می کند و باید این پرخاشگری را به شیوه ای آگاهانه تری کنترل کند، نه اینکه دیگران را با تهدیدهای ظریف یا انتقاد پنهان کنترل کند. پرخاشگری ناخودآگاه که سعی دارد پنهانش کند، ا اضطرابشان باشد احتمالا باعث اضطرابش است.

مشتری دیگری که در تلاش برای بهبود وضعیت خود افسرده و دلسرد شده است، شاید در خواب ببیند که در حال رسیدن به موفقیت است. در واقع در یونگ درمانی مانند روایت درمانی مراجعین به بررسی افکار و باورهای خود می پردازند.

تصور فعال و یونگ درمانی

یونگ درمانی بیمار روانی را تشویق می کند تا با درگیر کردن شخصیت های رویاهایشان در گفتگو، روی رویاهایشان کار کنند. این اتفاقی است که در رویکرد درمان متمرکز بر شفقت هم رخ می دهد

این فرآیند همچنین می تواند با شخصیت پردازی و دیالوگ پردازی با شخصیت های فانتزی، یا یک نگرش درونی مانند یک صدای انتقادی روی حالاتی مانند بیماری افسردگی کار کند. این روش «تخیل فعال» نامیده می شود.

استفاده از تلفیق هنرهای نمایشی درمان یونگ

نقاشی، مجسمه سازی، آهنگسازی و رقص را نیز می توان برای ارتباط با ناخودآگاه به کار برد. این روش همچنین به عنوان پایه ای برای تکامل درمان های هنرهای بیانی مانند هنر درمانی، رقص درمانی و موسیقی درمانی عمل کرده است.

دین، معنویت و معنای شخصی

یونگ درمانی از عمل دین و معنویت استقبال می کند، اما نیازی به آن ندارد. در حالی که یونگ برخی از بیماران خود را تشویق می کرد تا در ادیانی که در آن ها پرورش یافته اند معنا بیابند، او متوجه شد که ادیان اصلی دیگر منبع پایداری یا الهام بخش برای بسیاری از افراد نیستند.

او معتقد بود که در چنین مواردی فرد ممکن است نیاز به پیدا کردن منبع معنایی خاص خود داشته باشد که پیشرفت طولانی مدت و تجربه روزمره آن ها را کنترل کند. برای بسیاری، این معنا در جستجوی کلیت روان شناختی خود، ترکیب و تعادل هر چه بیشتر بخش های شخصیت آن ها یافت می شود.

هدف از یونگ درمانی چیست؟

هدف یونگ درمانی تکامل است، یک فرآیند مداوم که در آن جنبه های مختلف شخصیت پرورش داده می شوند تا به طور هماهنگ و معتبر عمل کنند. این امر باعث می شود افراد هم از دیگران متمایز شوند و هم با آن ها زندگی کنند.

هدف از تقسیم بندی، ایجاد تعادل و همکاری بین جنبه های خودآگاه و ناخودآگاه روان است.

این توجه به رشد روانی شخصی، برای بسیاری، اثر شفابخشی دارد که آن ها را پس از اتمام درمان با روان درمانگر حفظ می کند.

اهداف درمان توسط درمانگر و مراجعه کننده مورد توافق قرار می گیرند، و آن اهداف در معرض تغییر قرار می گیرند، زیرا درمانگر و مراجعه کننده نسبت به جنبه های دیگر مراجعه کننده که ممکن است در گذشته نادیده گرفته شده باشد، آگاهی بیشتری پیدا می کنند. در واقع، هدف نه تنها توسط درمانگر یا مراجعه کننده، بلکه توسط تکامل خود کار تعیین می شود.

یونگ درمانی در چه مواردی موثر است؟

یونگ درمانی ممکن است برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات مانند انواع افسردگی، الگوهای روابط مخرب، الگوهای شخصیتی مانند شخصیت وسواسی – جبری و مسائل پیری و معنا استفاده شود.

در حالی که علائم بسیار خاصی مانند حملات وحشت زدگی یا انواع فوبیا ممکن است در طول فرآیند تحلیل یونگی دوباره عود کنند، یونگ درمانی منحصرا بر این علائم متمرکز نیست، بلکه بر رشد شخصیت تمرکز دارد.

بیشتر تحلیل گران یونگی تروما را درمان می کنند و روش های درمانی دیگر مانند درمان بین فردی را با دیدگاه های یونگی ادغام می کنند.

در حالی که برخی از درمانگران یونگی استفاده از یونگ درمانی را در کار با افرادی که روان پریشی را تجربه می کنند، مورد بررسی قرار داده اند، بیشتر تحلیل گران یونگی عمل خود را به کار کردن با افرادی که دارای عملکرد خوب هستند و توهم را تجربه نمی کنند، محدود می کنند.

مثال هایی از یونگ درمانی

به عنوان نمونه ای از رویکرد یونگ می توان افسردگی را در نظر گرفت. علاوه بر بررسی مسائل مربوط به فقدان اخیر یا دوران کودکی که اغلب در افسردگی دخیل هستند.

یونگ درمانی همچنین بررسی می کند که آیا افسردگی نشانه ای از ناپایدار بودن رویکرد فعلی درمانجو به زندگی است یا خیر.

در این مورد، یک دوره سکون و تامل ممکن است لازم باشد تا خود را به شیوه ای سالم تر تغییر جهت دهند. تجربه غم و اندوه، از دست دادن انرژی، ناامیدی و تحریک پذیری در زمینه بزرگتر رشد روانی فرد دیده می شود.

این امر اغلب زمانی اتفاق می افتد که افراد به میانسالی می رسند و رویکرد آنها به زندگی دیگر آنها را حفظ نمی کند. برخی ممکن است نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در تلاش های خلاقانه، بین فردی، یا اجتماعی به جای جاه طلبی های حرفه ای داشته باشند تا متعادل تر و کمتر افسرده باشند. با این حال، برخی دیگر ممکن است پس از تمرکز بر اهداف خلاقانه در اوایل زندگی، نیاز به توسعه یک رویکرد عملی تر، بالغ تر و واقع بینانه تر داشته باشند.

درمان الگوهای روابط ناسالم به عنوان مثال دیگری از چگونگی درمان یونگی عمل می کند. این ها ممکن است به عنوان تلاش برای بازسازی روابط مضر از گذشته، یا به عنوان تلاش برای ادغام جنبه های شخصیتی که هنوز ترکیب نشده اند، درک شوند.

به عنوان مثال، یک فرد سخت‌گیر ممکن است جذب پارتنر عاشقانه‌ ای شود که صمیمیت و ارتباط بیشتری دارد، در حالی که پارتنرش ممکن است از طریق ارتباط با پارتنر سختگیرش به دنبال قدرت خود باشد.

درمان به هر یک از طرفین کمک می کند تا این ویژگی ها را در درون خود پیدا کنند، نه اینکه انتظار داشته باشند شریک زندگی فقط در خدمتشان باشد.

چه کسانی باید از یونگ درمانی استفاده کنند؟

در حالی که برخی از درمانگران خود را با ایده‌های یونگ آشنا می‌کنند و خود را درمانگران یونگی می‌نامند، تنها تضمینی که آنها واقعاً در این رویکرد مهارت دارند این است که توسط انجمن بین‌المللی روان‌شناسی تحلیلی (IAAP) به‌عنوان تحلیل‌گر یونگ تأیید شوند.

عمل تحلیل یونگی نیازمند آموزش گسترده و مورد نیاز است که شامل نظریه های سنتی توسعه انسانی و آسیب شناسی روانی، همراه با زمینه سازی کامل در اسطوره شناسی و درک نظریه یونگی است.

درمانگر برای واجد شرایط بودن به عنوان یک تحلیلگر یونگی تایید شده، باید یک برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی را در یک موسسه یا کارگاه مورد تایید تحت نظر استاد روانشناس ایرانی یا خارجی تکمیل کند. این آموزش حداقل 1 سال طول می کشد.

آموزش یونگی همچنین مستلزم آن است که دانشجو ساعات مشخصی از تحلیل شخصی خود را با یک درمانگر یونگی بگذراند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

جمع بندی ویکی روان

یونگ درمانی با همان درمان یونگیان شیوه درمانی بسیار مناسب برای رفع اختلالات شخصی است که در بالا توضیح داده شد. اگر تمایل دارید در جلسه روان درمانی تحت نظر متخصص روانشناس آشنا با درمان یونگ حضور پیدا کنید می توانید در ویکی روان اقدام کنید.

شما همراه گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان در سایت ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری با بهترین روانشناسان ایرانی برگزار نمائید:

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا