روانشناسی

روانشناسی ترنسپرسونال چیست؟ (مشاوره ترنسپرسونال)

مانند همه اشکال درمان، روانشناسی ترنسپرسونال (transpersonal) روان‌ درمانی با هدف کمک برای داشتن احساس بهتر در مورد خودتان و زندگی‌ تان است. روان درمانی ترنسپرسونال (فرافردی) می تواند با سایر اشکال گفتار درمانی متفاوت باشد، زیرا جنبه ای معنوی به کاوش درون می افزاید. به همین جهت در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی سایت ویکی روان، به بررسی دقیق اینکه روانشناسی ترنسپرسونال چیست و چه خصوصیاتی دارد پرداخته می شود.

روانشناسی ترنسپرسونال چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

خیلی از مراجهین در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان سوال می پرسند، روان درمانی فرا فردی یا ترنسپرسونال چیست؟

روان درمانی فرا فردی ابزارها و سنت های معنوی را با تفکر روانشناختی مدرن ادغام می کند. فقط ذهن و بدن نیستند که به شفا و مراقبت نیاز دارند، بلکه خود روح شما نیز به مراقبت نیاز دارد

ترنس پرسونال مانند روانشناسی مثبت گرا شاخه ای جدید از علم روانشناسی است که به مشکلات روانی ما از زاویه دیگری نگاه می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

کاربرد روان شناسی ترنسپرسونال چیست؟

درمان فرافردی (transpersonal psychology) برای پاسخگویی به چنین سوالاتی است:

  • چطور می‌ توانیم با برقراری ارتباط عمیق با آنچه که واقعا هستیم، رنج خود را کاهش دهیم؟
  • چگونه می‌ توانیم احساس ارتباط بیشتری با دیگران، جهان و کل بزرگ‌ تر کنیم؟
  • چطور خود معنوی ما به ما کمک کرده و ما را در زمان های سخت راهنمایی می‌ کند؟
  • چگونه می‌ توانیم در دنیای در حال تغییر، معنا و هدف پیدا کنیم و سنت‌ ها و ابزارهای معنوی چگونه می‌ توانند به این امر کمک کنند؟
  • چطور می توانیم ارزش و پتانسیل واقعی خود را پیدا کنیم و با این کار بالاترین پتانسیل بشریت را بشناسیم؟

درمان ترنسپرسونال چطور صورت میگیرد؟

3 حوزه کلیدی که از طریق روان درمانی فرافردی یا همان مشاوره ترنسپرسونال مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:

  1. روانشناسی ترکیبی/کل نگر و طبیعی
  2. روانشناسی تحول آفرین
  3. روانشناسی فراتر از نفس

روانشناسی فرافردی به جای روان انسان بیمار و دفاع ما، از تأثیرات مثبت به عنوان الگویی برای تحقق پتانسیل انسان استفاده می کند.

مقدسین، هنرمندان، انبیا و قهرمانان، همه مورد احترام و بررسی قرار می گیرند که ماهیت واقعی روان انسان ما را تجسم می‌ کند. این تکنیک فرد را تشویق می کند تا توانایی های درونی خود را ببیند و خود را در روند رسیدن به آن حالتی ببیند که توسط مدل های ارائه شده به دست آمده است.

درمان فرافردی چه تفاوتی با سایر انواع درمان دارد؟

در درمان ترنسپرسونال، تمرکز بیشتری روی تجربه معنوی انسان بودن وجود دارد. گفته می شود، مواردی مانند مراقبه ذهن آگاهی اکنون توسط بسیاری از پزشکان سلامت روان استفاده می شود.

اگرچه روان‌ درمانی فرافردی زمانی غیر معمولی به نظر می‌ رسید، روش آن برای مشاهده افراد به عنوان یک مجموعه بزرگتر و ابزارهای آن مانند مراقبه و تجسم، اکنون در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است.

روش دیگری که درمان فرافردی را متفاوت کرده این است که علاقه کمتری به دیدن فردی به عنوان “بیمار” یا تمرکز بر روی “مشکل” شما دارد

ترنسپرسونال درمانی بیشتر علاقمند است که به توانایی های انسانی شما نگاهی مثبت داشته باشد.  شما بزرگ‌ تر از هر مشکلی هستید که ممکن است داشته باشید. در نهایت، درمان فرافردی فقط بر روی فرد متمرکز نیست.

بررسی تاریخچه روانشناسی ترنسپرسونال

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

در واقع کلمه “transpersonal” به این اشاره دارد که در زندگی تجربه‌ ای داریم که ما را فراتر از خودمان قرار می‌ دهد، اما در جایی که احساس می‌ کنیم به دیگران و به یک کل بزرگ‌ تر ارتباط داریم. روان درمانی فرافردی از دهه 1960 متولد شد، اگرچه تنها در دهه 1970 به مجلات دانشگاهی راه یافت.

تحت تأثیر شخصیت‌ های بزرگ روان‌ شناسی و روان‌ درمانی مانند کارل یونگ، روبرتو آساجولی و آبراهام مازلو قرار گرفت، که دومی در واقع به عنوان بنیان‌گذار روان‌ درمانی فرافردی یا ترنس پرسونال شناخته شد.

برخی استدلال می‌ کنند که روان‌ درمانی فرافردی هنوز هم ادامه درمان انسان‌ گرایانه است (شاید این واقعیت که مزلو در اصل سخنگوی درمان انسان‌ گرا بود کمکی نکرده است). اما روانشناسی فرافردی به معنای فاصله گرفتن از روانشناسی انسان گرا بود.

مزلو و همکارانش به جنبش جدیدی علاقمند بودند که شامل تمام اشکال تجربه انسانی، از جمله حالات غیرعادی آگاهی، حالات عرفانی، تجربیات روانگردان (به هر حال دهه 60 بود)، خلاقیت و الهام بود

در جلسه ای در سال 1967 بود که آنها اصطلاح “روانشناسی فرافردی” (transpersonal psychology) را مطرح کردند که آن را به عنوان “نیروی چهارم” در روانشناسی پس از علم روانکاوی، روانشناسی رفتاری و انسان گرایی می دانستند.

سایر اعضای گروه عبارتند از استانسیلاو گروف و آنتونی سوتیچ که همراه با مزلو اولین شماره مجله قدیمی “ژورنال روانشناسی فراشخصی” (Journal of Transpersonal Psychology) را منتشر کردند.

روان درمانی فرافردی از چه نوع ابزارهایی استفاده می کند؟

مانند همه انواع گفتار درمانی، ابزار اصلی روان درمانی فرافردی صحبت با روان درمانگر و ایجاد یک پیوند درمانی اعتماد است که در آن می توانید احساس راحتی کرده و افکار و احساسات خود را کشف کنید.

ابزارهای دیگری که مشاوره ترنسپرسونال استفاده می‌ کند ممکن است زمانی غیرسنتی تلقی می‌ شدند، اما اکنون به طور فزاینده‌ ای رایج هستند. Dreamwork (عمل رویا) در درمان اصلا غیرمعمول نیست، ابزاری است که هم فروید و هم یونگ، پدران گفتار درمانی، برای همه مراجعان استفاده می کردند.

مدیتیشن، که زمانی متفاوت به نظر می رسید، اکنون نیز یک ابزار طبیعی درمانی است. افزایش تمرکز حواس و حجم عظیم تحقیقاتی که آن را برای مواردی مانند اضطراب، افسردگی و PTSD مبتنی بر شواهد قرار داده، باعث شده است که اکثر پزشکان سلامت روان در این زمینه آموزش ببینند.

در کل درمانگر پرنسپرسونال با دید جدیدتری نسبت به موضوعات و مشکلات مراجعین خود، سعی می کند با استفاده از شیوه های جدید مشکلات را حل کند. هر چند فکر می کنید مشاوره ترنسپرسونال شیوه ای جدید برای رهایی از مشکلات است، اما اینطور نیست و تاریخچه قوی و قابل اطمینان دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر علاقه مند به استفاده از خدمات ترنسپرسونال درمانی هستید، می توانید با مراجعه به بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، از خدمات مشاوره غیرحضوری از سراسر دنیا استفاده کنید.

ارتباط صوتی، تصویری و تایپی با مشاور روانشناس این قابلیت را به شما می دهد تا با بهترین مشاورین از سراسر دنیا جلسه مشاوره برگزار نمائید.

مشاوره روانشناسی از سراسر دنیا

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. چقدر عالی
    میخواستم بپرسم آیا در دنیا این رشته به رسمیت شناخته شده یا خیر؟
    در ایران چطور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا