مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

استرس اجتماعی چیست؟ (علائم و درمان استرس اجتماعی)

استرس اجتماعی یک پدیده فراگیر بین مردم تمام جوامع می باشد. قبلا در ویکی روان درباره تعریف استرس در روانشناسی صحبت کردیم اما تعداد زیادی از مردم نمی دانند تعریف استرس اجتماعی چیست و چطور می تواند به آنها آسیب وارد نماید. در جلسات مشاوره استرس و اضطراب مفصل درباره علائم استرس اجتماعی و راه های درمان آن صحبت می شود که در این مطلب سایت روانشناسی و مشاوره ویکی روان بیشتر به آنها می پردازیم.

تعریف استرس اجتماعی چیست؟

با بخش مقاله های ویکی روان همراه باشید.

استرس اصطلاحی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند. این یک حالت اضطرابی است که از شرایط سخت ناشی می شود.

استرس مفهومی است که ممکن است به دو دسته خاص تقسیم شود:

  1. استرس روانی و
  2. استرس عاطفی

تحت استرس عاطفی، انواع استرس های اجتماعی نیز ایجاد می شود. استرس های اجتماعی به فشاری اطلاق می شود که در نتیجه روابط فرد و محیط اجتماعی او ایجاد می شود. ممکن است شامل استرس ناشی از گروه های دوستی، رقابت تحصیلی، یا کشمکش در خانه باشد.

این اصطلاح به عنوان نوع اصلی از انواع استرس ها شناخته نمی شود، اما با این وجود یکی از رایج ترین انواعی است که جامعه با آن درگیر است. اما باید بدانید استرس های اجتماعی با اضطراب اجتماعی فرق دارد و هر کدام ویژگی خود را دارند. دقیقا مانند تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی که معمولا اشتباه گرفته می شوند.

در نظرسنجی انجام شده در مورد استرس اجتماعی توسط یک دانش آموز دبیرستانی که استرس عاطفی را بررسی می کرد، نظرات مختلفی در مورد استرس های روابط در دوران دانش آموزی بیان شد.

دانش‌ آموزان می‌ دانند که استرس های اجتماعی یک مشکل بزرگ است که بسیاری از دانش‌ آموزان با آن مواجه هستند، اما اغلب توسط سیستم آموزشی نادیده گرفته می‌ شود. ۹۲ درصد از دانش‌ آموزان معتقدند که استرس اجتماعی را به طور روزانه تجربه می کنند.

۸۴ درصد از دانش آموزان ادعا کردند که بزرگسالان، استرس اجتماعی وارد شده بر نوجوانان را تشدید می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

علت استرس های اجتماعی چیست؟

درمان استرس با مشاوره روانشناسی

در این مطالعه خود پیامدهای روانشناختی، عوامل استرس زای روانی – اجتماعی را توصیف می کند. علم روانشناسی دو عامل استرس زای اصلی را بیان می کند و هر یک از آنها را به تفصیل شرح می دهد. به عمق جنبه های روانکاوی استرس اجتماعی می پردازد و اینکه کدام موقعیت ها مغز را وادار می کند تا مواد شیمیایی خاصی را برای برانگیختن احساسات و واکنش های یک فرد آزاد کند.

رشته روانشناسی بیان می کند یکی از دو دلیل اصلی استرس اجتماعی شکست است زیرا منجر به از دست دادن عزت نفس و جایگاه اجتماعی می شود. باید بدانید شکست منجر به سطح استرس اجتماعی بالاتری می‌ شود، زیرا بخش مهمی از هویت ما است و به این طریق انسان‌ ها یکدیگر را توصیف می‌ کنند.

دومین عامل استرس زا روانی – اجتماعی، احساس عدم کنترل است. نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره درمان استرس نشان می‌ دهد که کنترل‌ ناپذیری فضای شکست را در مغز ایجاد می‌ کند، زیرا فرد قادر به انجام اقدامی برای ایجاد موفقیت نیست که باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول و کاهش عزت نفس می‌ شود.

اثرات اختلال استرس اجتماعی چیست؟

نتایج تحقیقات در مجله دانشگاهی خود اثرات مضر استرس اجتماعی طولانی مدت را توضیح می دهد. این نتایج از موش‌ ها برای اثبات نظریه‌ مبنی بر اینکه استرس های اجتماعی بسیار زیاد استفاده کرده است. نتیجه اینکه اثرات مخرب بر پستانداران، از نظر روحی و جسمی.

دانشمند نامی، استانکیوویچ (Stankiewicz) برای آزمایش نظریه خود آزمایشی را با استفاده از موش های معمولی انجام داد. به منظور اعمال استرس های اجتماعی بر روی حیوانات، استانکیویچ موش ها را مجبور کرد که دائما توسط موش های دیگر از همان بستر احاطه شوند. این باعث ایجاد پیوند آشنایی بین همه موش ها شد.

سپس، پس از دوازده هفته محاصره دائمی توسط همنوعان خود، هر موش جداگانه به مدت سه هفته در قفس جداگانه قرار داده شد و نتایج و اثرات موش ها ثبت شد. نتایج نشان داد که موش ها به طور فعال هورمون آرژنین وازوپرسین (hippocampus) را در داخل هیپوکامپ ساطع می کنند که یک ماده شیمیایی شناخته شده بر اضطراب، حافظه و افزایش فشار خون است.

همچنین نشان داده شد که موش ها دچار زخم های کوچک و آسیب مغزی شده اند.

همین فرآیند نشان می‌دهد که چگونه استرس های اجتماعی باعث ایجاد بیماری‌ های عمده سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌ شود. مغز مواد شیمیایی خاصی را در زمانی که برای مدت طولانی تحت استرس اجتماعی قرار دارد، آزاد می کند.

هنگامی که مغز تحت فشارهای اجتماعی خاصی قرار می گیرد، مواد شیمیایی یا هورمون هایی را آزاد می کند تا به فرد کمک کند با استرس کنار بیاید.

راه‌ درمان استرس اجتماعی چیست؟

به نظرتان چه روش هایی برای غلبه بر استرس های اجتماعی وجود دارد. در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم:

۱- بیشتر با نزدیکان زمان بگذرانید

هیچ راه قطعی برای رفع استرس اجتماعی وجود ندارد و فرد باید از مجموعه ای از تکنیک های بمنظور غلبه بر کنترل استرس اجتماعی استفاده کند! با این حال روش‌ های زیادی وجود دارند که در آن‌ ها استرس های اجتماعی بیش از حد کاهش می‌ یابد. یکی از این راه ها صحبت با نزدیکانتان و افراد متخصص در این زمینه است.

۲- از روش های غلبه بر استرس استفاده کنید

استرس اجتماعی چیست؟ (علائم و درمان استرس اجتماعی)

شکست در روابط را از طریق ارتباط برطرف کنید. صحبت کردن در مورد اضطراب اجتماعی با یک همسال، یا فقط داشتن ارتباطات برای اصلاح یک رابطه سالم، راه هایی هستند که از طریق آنها می توانید برخی از استرس ها را کاهش دهید. البته استفاده از روش های جدید درمان استرس که در ویکی روان درباره آنها توضیح دادیم هم استفاده نمائید.

۳- روابطتان را بهتر مدیریت کنید

راه دیگری که در آن فرد ممکن است برخی از استرس های عاطفی را از بین ببرد، خلاص شدن از شر روابط سمی است. اینها روابطی هستند که وضعیت روانی فرد را بدتر می کنند و باعث فشار بیش از حد و غیر ضروری بر وضعیت روحی و عاطفی فرد می شوند.

رهایی از این روابط ممکن است به فرد اجازه دهد که حالت روانی سبک تر و بدون استرس بیشتری داشته باشد.

استرس اجتماعی یک بیماری روانی است که به راحتی قابل درمان نیست. یکی از مواردی است که برای تسکین به تلاش و قدرت واقعی نیاز دارد. اما آرامش قابل دستیابی است، تا زمانی که فرد بپذیرد و عزم واقعی برای رسیدن به آرامش داشته باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید راه هایی برای مدیریت استرس اجتماعی وجود دارد اما اگر این راهکارها کاربردی برای شما ندارند، بهترین روش برای غلبه بر این اختلال کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس است تا با ارائه راهکارهای اختصاصی شما را در مسیر بهبود وضعیت فعلی کمک کند.

در بخش مشاوره آنلاین درمان استرس و اضطراب سایت ویکی روان می توانید از سراسر دنیا با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید:

روانشناس برای استرس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا