مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

۷ تاثیر استرس بر پوست صورت و بدن (حتما بخوانید)

تاثیر استرس بر پوست زمانی شدت می گیرد که نتوانید اضطراب و استرس خود را مدیریت کنید و به نوعی نگرانی بخشی جداناپذیر از زندگی شما شود. تاثیر استرس بر پوست بدن آنقدر زیاد است که در جلسات مشاوره استرس اضطراب در ویکی روان، به بررسی معرفی راه های مدیریت استرس برای بهبود سلامت جسمانی و پوست بدن مربوط می شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان هم به مطالعه دقیق تاثیر استرس بر روی پوست صورت و بدن انسان خواهیم پرداخت.

تاثیر استرس بر پوست بدن چقدر است؟

با بخش مقاله های سایت ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی غیرحضوری ویکی روان دریافت می کنیم:

  • جوش های استرسی چگونه اند؟
  • تاثیر استرس بر پیری پوست چقدر است؟
  • یا حتی چطور از تاثیر استرس بر پوست بدن کم کنیم؟

همانطور که پیش تر در مقاله تعریف استرس در روانشناسی گفتیم، همه افراد گاه به گاه احساس استرس می کنند، اما وقتی مزمن شود، ممکن است پیامدهای جدی بر سلامتی شما داشته باشد.

منبع استرس خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌ دهد، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی گذاشته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌ دهد. به همین خاطر همیشه روانشناسان در مورد اثرات استرس زیاد بر قلب انسان هشدار داده اند

همچنین تاثیر استرس ممکن است روی صورت شما نیز ظاهر شود. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه تنها برخی مواردی از تاثیر استرس بر سلامت پوست هستند که خود را در افراد نشان دهد.

بیشتر مردم به اشتباه برای درمان مشکلات پوستی خود اقدام به مصرف داروهای پوستی یا انجام روش های زیبایی می کنند، در صورتی که تاثیر استرس بر بیماری های پوستی آنقدر زیاد است که در بیشتر موارد افراد باید به درون خود نگاه بیندازند و برای درمان اقدام جدی کنند!

ادامه مطلب را مطالعه کنید تا دریابید استرس ممکن است چه تأثیراتی بر چهره شما داشته باشد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

نحوه تاثیر استرس بر روی پوست صورت

علائم استرس مزمن

تاثیر استرس مزمن به دو صورت روی صورت شما ظاهر می‌ شود:

  1. هورمون های استرس زا که بدن شما هنگام احساس استرس ترشح می کند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی می‌ شود که بر پوست شما تأثیر منفی می گذارد
  2. احساس استرس همچنین ممکن است منجر به عادات بدی مانند دندان قروچه یا گاز گرفتن لب ها شود

فکر می کنید تجربه مداوم علائم و نشانه های استرس و نگرانی چه تاثیری بر سلامت پوستتان می گذارد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد تاثیر استرس بر بیماری های پوستی بیشتر بیاموزید.

۱- آکنه نشان دهنده تاثیر استرس و ناراحتی بر پوست می باشد

وقتی احساس استرس می کنید، بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری تولید می کند. کورتیزول باعث می شود قسمتی از مغز شما به نام هیپوتالاموس هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) تولید کند.

تصور می شود که کورتیکوتروپین باعث ترشح چربی از غدد چربی در اطراف فولیکول های مو شما می شود. تولید بیش از حد چربی توسط این غدد منافذ پوست شما را مسدود کرده و منجر به آکنه می شود.

اگرچه اعتقاد عمومی بر این است که استرس باعث آکنه می شود، اما تنها چند مطالعه وجود دارد که این ارتباط را بررسی کرده اند.

یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۷ به بررسی تأثیر استرس بر آکنه در دانشجویان دختر بین ۲۲ تا ۲۴ سال پرداخت. محققان دریافتند که سطوح بالاتر استرس با شدت آکنه ارتباط مثبت دارد.

یک مطالعه اپیدمیولوژیک کره جنوبی در سال ۲۰۱۱، عوامل بالقوه تشدید کننده آکنه در ۱۲۳۶ نفر را بررسی کرد. آنها دریافتند که استرس، کم خوابی، مصرف الکل و عادت ماهانه می تواند آکنه را بدتر کند.

افراد زیادی نمی دانند اصلا جوش های استرسی چی هستند و چرا به وجود می آیند، اما اگر وضعیت جوش های صورت تان بهتر نشده است به احتمال زیاد آنها از جوش های استرسی و مزمن هستند که بیشتر به روانتان ارتباط دارند تا چیز دیگر!

۲- پف زیر چشم با استرس در ارتباط است

پف های زیر چشم با تورم زیر پلک شما مشخص می شوند. با افزایش سن شایع تر می شوند زیرا ماهیچه های حمایتی اطراف چشم شما ضعیف می شوند. افتادگی پوست ناشی از از دست دادن خاصیت ارتجاعی نیز می تواند به ایجاد پف چشم کمک کند.

طبق مطالعات یک منبع معتبر درباره تاثیر استرس بر بی خوابی می گوید، استرس ناشی از کم خوابی علائم پیری مانند خطوط ریز، کاهش حالت کشسانی و رنگدانه های ناهموار را افزایش می دهد. از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست نیز ممکن است به تشکیل پف زیر چشم کمک کند.

۳- خشکی پوست دیگر تاثیر استرس بر پوست صورت است

لایه شاخی لایه بیرونی پوست شما است. این لایه حاوی پروتئین و چربی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول های پوست شما ایفا می کند. همچنین به عنوان یک مانع عمل کرده و از پوست زیرین محافظت می کند.

وقتی لایه شاخی شما آنطور که باید درست عمل نمی کند، پوست شما ممکن است خشک  شده و دچار خارش شود

بر اساس یک بررسی منبع معتبر در سال ۲۰۱۴ که در Inflammation & Allergy Drug Targets منتشر شده است، مطالعه‌ ای روی موش ها نشان داد که استرس عملکرد لایه شاخی پوست شما را مختل می کند و ممکن است بر حفظ آب پوست تأثیر منفی بگذارد.

همچنین در این بررسی ذکر شده است که استرس مصاحبه و استرس ناشی از “اختلال زناشویی” می تواند عملکرد این لایه پوستی را کند کند.

۴- خارش یا تحریک پوست

تاثیر استرس بر پوست با سیستم ایمنی در ارتباط مستقیم است، یعنی استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. ضعف سیستم ایمنی بدن منجر به عدم تعادل باکتری ها در روده و پوست شما شده که به عنوان دیس بیوزیس (dysbiosis) شناخته می شود.

هنگامی که این عدم تعادل روی پوست شما رخ می دهد، منجر به قرمزی یا بثورات می‌شود. استرس باعث ایجاد یا تشدید چندین بیماری می شود که ممکن است باعث بثورات یا التهاب پوست شود، مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت تماسی.

۵- چین و چروک صورت به خاطر تاثیر استرس بر روی پوست صورت هستند

استرس باعث تغییر در پروتئین های پوست شما می شود و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. از دست دادن خاصیت ارتجاعی می تواند به ایجاد چین و چروک کمک کند.

همچنین استرس ممکن است منجر به تغییر حالت مکرر پیشانی شما شود و به شکل‌ گیری چین و چروک نیز کمک می کند.

روش‌ های دیگری که ممکن است استرس روی صورت شما تاثیر می‌ گذارد

۷ تاثیر استرس بر پوست صورت و بدن (حتما بخوانید)

سایر روش هایی که نشانگر تاثیر استرس بر روی پوست صورت هستند عبارتند از:

۶- سرخ شدن صورت

استرس می تواند باعث تغییر عادات تنفسی شما شود. این عادات تنفسی باعث سزخ شدن موقا صورت شما می شود. شاید این تاثیر مستقیم نباشد اما در نهایت از آن به عنوان تاثیر استرس بر پوست صورت یاد می شود.

۷- التهاب لب با استرس مرتبط است

بسیاری از مردم هنگام احساس استرس لب ها یا قسمت داخلی دهان خود را می جوند که منجر به التهاب در لب ها می شود! به همین دلیل اگر سریع تر برای درمان قطعی استرس و نگرانی اقدام نکنند، آسیب های جدی در کمین آنها خواهد بود.

چگونه با استرس کنار بیاییم؟

اگر نگران تاثیر استرس بر پوست بدن هستید، باید موضوع را به صورت منطقی و ریشه ای بررسی کنید.

برخی علل استرس مانند مرگ ناگهانی در خانواده یا از دست دادن شغل، غیر منتظره و اجتناب ناپذیر است. با این حال، یافتن راه هایی برای مقابله با استرس و به حداقل رساندن استرس های اجتناب ناپذیر می تواند به شما در مدیریت بهتر آن کمک کند.

اما بهترین، سریع ترین و قطعی ترین راه کاهش استرس و یادگیری روش های مدیریت آن، شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی کاهش استرس است که می تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام بگیرد.

برخی از روش هایی که می توانید با استرس کنار بیایید

  1. زمانی را برای فعالیتهای آرامش بخش برنامه ریزی کنید. اگر احساس می کنید از برنامه شلوغ خود خسته شده اید، برنامه ریزی زمانی برای فعالیت هایی که باعث آرامش شما می شوند، ممکن است به کاهش استرس کمک کند.
  2. عادات شیوه زندگی خوب را حفظ کنید. ادامه رژیم غذایی سالم و خواب کافی به بدن کمک می کند تا استرس را بهتر مدیریت کند.
  3. فعال ماندن. ورزش به شما کمک می کند سطح هورمون های استرس خود را پایین بیاورید و به شما فرصتی می دهد تا ذهن خود را از علت استرس خود دور کنید.
  4. با دیگران صحبت کنید. صحبت با یک دوست، عضو خانواده یا متخصص درمان استرس به بسیاری از افراد کمک می کند تا با استرس مقابله کنند.
  5. از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. استفاده مداوم از مواد مخدر و الکل می تواند مشکلات بیشتری را برای استرس ایجاد کند، پس خودتان این موضوع را مدیریت کنید.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

نیاز نیست خیلی نگران راه های درمان جدید برای بهبود وضعیت پوست صوت یا بدنتان با کرم ها و داروهای گران قیمت باشید!

گاهی راه حل از چیزی که فکر می کنید ساده تر است. همانطور که مشاهده کردید، تاثیر استرس بر پوست بدن آنقدر زیاد و گسترده است که ارزش دارد بیشتر در مورد راه های مدیریت آن فکر کنید و برای آموزش خود وقت بزارید.

علاوه بر پوست، استرس بر دوران قاعدگی خانم ها، کاهش میل جنسی مردان، عدم توانایی در مدیریت احساسات و ده ها مورد دیگر نیز تاثیر دارد! به همین دلیل اگر قصد دارید تاثیر استرس بر پوست صوت و بدن خود را کاهش دهید، بهترین کار صحبت با یک مشاور روانشناس خبره در زمینه درمان تشویق های ذهنی و استرس است.

مشاور کمکتان می کند به صورت ریشه ای علل استرس را بررسی و برای درمان آنها اقدام کنید.

لیست دکتر درمان استرس 

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا