اعتیاد

مهم ترین تاثیر دوستان در اعتیاد چیست؟

تاثیر دوستان در اعتیاد آنقدر زیاد است که یکی از موضوعات همیشگی در جلسه های مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد به بررسی دوستان و اطرافیان فرد معتاد مربوط می شود. در واقع یکی از دلایل عدم ترک اعتیاد مردم وجود دوستان ناباب است که آنها را به مصرف بیشتر سوق می دهد. در این مطلب ویکی روان به بررسی کامل تاثیر دوستان بر گرایش به اعتیاد از دید علم روانشناسی می پردازیم.

تاثیر دوستان در اعتیاد چیست؟

اعتیاد به کار چیست؟

برخی افراد حاضر در جلسات ترک اعتیاد عنوان کردند که دوستان یا خواهر و برادر بزرگتر بر مصرف مواد مخدر یا الکل آنها تأثیر گذاشته ‌اند!

اگرچه اکثر جوانانی که با آنها صحبت‌ شد، هم الکل و هم مواد مخدر (عمدتا حشیش) را امتحان کرده بودند اما برخی هم گفتند که قصد استفاده از مواد مخدر یا مصرف الکل یا معاشرت با اینگونه افراد را ندارند اما حقیقت چیز دیگری را نشان می دهد.

در واقع تاثیر دوستان در اعتیاد افراد زیاد است و همه ما تحت تاثیر محیط اطراف خود قرار داریم و از آن الگو برداری می کنیم.

در ادامه چند نمونه از تاثیر دوست بر اعتیاد که توسط تعداد زیادی از مراجعین بخش مشاوره آنلاین به دست آمده است می پردازیم. این الگوها در بیشتر موارد قابل تکرار هستند به همین خاطر آنها را بیان می کنیم.

۱- تحت تأثیر دوستان قرار گرفتن

استفاده منظم از مواد مخدر و تست انواع مواد، دلیل مهم دوستی ‌ها در دانشگاه و دوران دبیرستان بود که در آن رابطه ‌ها مواد مخدر و الکل به راحتی قابل استفاده بود.

همچنین برخی متوجه شدند که کشیدن حشیش ذهن آنها را “کدر” و در هاله ای از ابهام قرار می ‌دهد. بسیاری گفتند که مصرف مواد مخدر به پتانسیل آنها برای داشتن مشاغل خوب آسیب می ‌رساند.

برخی از جوانان دوستانی داشتند که بیش از حد با مواد مخدر درگیر شده بودند و خطرات آن را انکار می ‌کردند. به این مثال توجه کنید: سام اولین نفر از گروهش بود که شروع به استفاده از مواد مخدر کرد و به دلیل معرفی دوستانش برای مصرف آن، احساس گناه می‌ کرد!

در ویکی روان بخوانید: منظور از اعتیاد در روانشناسی چیست؟

۲- کار کردن و وارد شدن به روابط جدی

مواجه با افراد مسن در محل کار یا در واقع با “بزرگتر شدن” و درک اینکه برای پرداخت صورت ‌حساب ها به کسب درآمد نیاز دارند، برخی از افراد متوجه شدند که باید کمتر الکل بنوشند و سیگار بکشند. چندین نفر هنوز از نوشیدن الکل در اجتماعات دوستان یا با شریک زندگی خود لذت می بردند اما کمتر مواد مخدر مصرف می ‌کردند.

۳- دوری از دوستان مصرف ‌کننده مواد مخدر

ترک اعتیاد با روانشناس

کسانی که با دوستانشان مواد مخدر استفاده می‌ کردند، در صورت قطع مصرف مواد مخدر، یافتن یک گروه دوستی جدید برایشان مهم بود.

جدایی از دوستان قدیمی ممکن است دشوار باشد، اما هر کسی که با او صحبت کردیم گفت که این کار درستی بوده است. چندین نفر متوجه شدند که دوستان قدیمی به طور جدی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و قادر به ترک آن نیستند.

۴- حمایت از طرف دوستان

توصیف معنای واقعی دوستی و حمایت کننده بودن مراقبت از دوستانتان و جلوگیری از مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل می ‌باشد. در واقع این جنبه مثبت موضوع تاثیر دوستان در اعتیاد است یعنی دوستان خوب می توانند دوست معتاد یا در خطر اعتیاد خود را به مسیر درست بازگردانند.

۵- تفریحات گاه به گاه

تاثیر دوستان در اعتیاد خوب را اینجا نشان می دهد، فردی قصد ترک اعتیاد را دارد و یا مدتی است از آن دور است اما به دوستانش به بهانه تفریح کردن دوباره او را به سمت مصرف مواد مخدر یا الکل می آورند.

ترک اعتیاد آنلاین در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا