اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟ (۱۰ پیشنهاد)

بعضا تردیدهایی در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد وجود داشته است اما چیزی که جلسات مشاوره ترک اعتیاد توسط متخصصین بیان می شود بر نقش خانواده در ترک کردن اعتیاد تاکید زیادی دارد. در هر صورت در این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان به بررسی دقیق تاثیر خانواده در بهبود روند ترک اعتیاد به مواد مخدر صحبت خواهیم کرد.

نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟

 

راه های ترک اعتیاد

با سایت مشاوره روانشناسی و روانپزشکی ویکی روان همراه باشید.

در ادامه به مهم ترین موارد که نشان دهنده اهمیت نقش خانواده در درمان اعتیاد هستند اشاره می کنیم. البته منظورمان چیزی مانند اعتیاد به رابطه جنسی نیست!

۱- تا آنجا که ممکن است در مورد اعتیاد اطلاعات کسب کنید

آموزش به خانواده‌ ها کمک می ‌کند تا کمتر یکدیگر را سرزنش کنند. داشتن آگاهی در مورد اینکه اعتیاد فرد از ضعف، خواسته یا لجاجت ناشی نمی‌ شود، بلکه از تغییرات درون مغز ریشه می ‌گیرد، مفید می ‌باشد.

درک این نکته که اعتیاد انتخاب نیست، ممکن است به شما کمک کند تا عصبانیت و کینه ‌ای که ممکن است نسبت به اعتیاد عزیزتان احساس کنید را کنار بگذارید.

مقالات زیادی در بخش اعتیاد در ویکی روان زیادی وجود دارند که می ‌توانند به خانواده ‌ها درباره اعتیاد آموزش دهند، هدف از آموزش بالا بردن سطح اطلاعات آنهاست.

همچنین بیشتر کتاب فروشی ‌ها انواع کتاب ‌ها درباره تاثیر اعتیاد و علم پشت درمان اعتیاد را ارائه می ‌دهند. علاوه بر این، هر روز، تیم‌ های تحقیقاتی در حال انجام مطالعات عمقی در مورد مواد مخدر هستند.

آنها بیشتر در مورد نحوه تعامل مواد با سلول‌ ها در داخل مغز آموزش می ‌بینند و از این دانش برای توسعه درمان‌ های جدید استفاده می‌ کنند که در درمان اعتیاد نقش داشته و یا از اعتیاد جلوگیری نمایند.

همچنین خانواده ها می توانند با مشاور روانشناس برای ترک اعتیاد در ارتباط باشند تا به صورت خصوصی اطلاعات علمی و عملی زیادی به دست بیاورند.

۲- با دوستان آگاه ارتباط برقرار کنید

زندگی با کسی که اعتیاد دارد، آسان نیست. همانطور که تحقیقات در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد اشاره می‌ کند، اعتیاد در یکی از اقوام نزدیک ممکن است به عنوان یک وضعیت استرس زای زندگی سالها ادامه داشته باشد و این اختلال عملکرد طولانی ‌مدت ممکن است برای خانواده‌ ها دشوار باشد تا ارتباطی نزدیک برقرار کنند.

ممکن است بین هر یک از اعضای خانواده ‌ای که تحت تأثیر اعتیاد قرار گرفته ‌اند، سد بی ‌اعتمادی وجود داشته باشد. به این ترتیب ارتباط با همسالان ممکن است کمک‌ کننده باشد.

۳- به جلسات خانواده درمانی بروید

متخصص ترک اعتیاد تریاک

همسر، خواهر و برادر و والدین معتادان، اغلب متاثر از عواقب مصرف مواد مخدر مورد علاقه عزیزشان می ‌شوند.

بسیاری از افراد به سختی در مورد رفتاری که به آنها آسیب می ‌رساند صحبت می‌ کنند، بنابراین چیزی نمی ‌گویند. اعضای خانواده هم اگر از جنگیدن با عزیزانشان خسته شوند ممکن است از هم دور شوند

وقتی که اعتیاد ادامه پیدا کند آنها ممکن است خود و یا فرد معتاد را به خاطر بدبختی خود سرزنش کند.

این سکوت ‌ها  و سرزنش‌ ها باعث می‌ شوند اعضای خانواده به یکدیگر کمکی نکنند و اعضای خانواده ممکن است به تنهایی ابزاری برای کمک به بهبودی فرد نداشته و انرژی لازم برای کمک به خود را هم نداشته باشند.

برنامه ‌های خانواده درمانی که توسط مشاور روانشناس انجام می شود، برای از بین بردن بی‌ اعتمادی و احساس گناه با ایجاد فرصتی برای احساس شنیده شدن در همه افراد ایجاد شده و به اعضای خانواده کمک می‌کند تا خود و یکدیگر را درک کنند و به روشی سالم کار کنند.

خانواده ‌هایی که زمانی به عصبانیت و اعتیاد معروف بودند، می توانند به واحدهای گره خورده‌ای تبدیل شوند که از طریق ارتباط صادقانه و مرزهای سالم قادر به حمایت از یکدیگر باشند.

در ویکی روان بخوانید: چگونه تریاک را ترک کنیم؟

۴- وعده‌ های غذایی را آماده کنید و به صورت خانوادگی بخورید

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

در این قبیل موارد است که نقش خانواده در ترک اعتیاد بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

یادتان باشد، در دنیای مدرن و آشفته امروزی، غذا خوردن به صورت جداگانه بسیار ساده است. به عنوان مثال یکی از والدین در مسیر بازگشت به خانه یک همبرگر می‌‌ خورد و دیگری در محل کار خود تنقلات و سالاد می ‌خورد و کودکان نیز غذاهای آماده را از فریزر بر‌می‌ دارند.

یک وعده غذایی خانوادگی به همه این امکان را می ‌دهد که در پایان روزی که ممکن است برایشان استرس زا، یا ناراحت‌ کننده باشد، دوباره با هم ارتباط برقرار کنند.

هر وعده غذایی به کارهایی که در خانواده درمانی باید انجام شود کمک می کند و مراسم غذا خوردن با هم می تواند باعث ایجاد حس مشترک شود

این فعالیت نباید فقط روی میز محدود شود. صرف وقت برای تهیه غذا یا تمیز کردن با هم می تواند مزایای آن را افزایش دهد. حتی یک وعده غذایی در هفته با هم می‌ تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

۵- انتظارات را مدیریت کنید

وقتی فرد معتاد وارد دوره درمان می‌شود و خانواده هم در این مسیر قرار می‌ گیرد، این احساس امیدواری که همه احساس می کنند ممکن است هیجان ‌انگیز باشد. در نهایت، مساله اعتیاد مورد بررسی قرار می ‌گیرد و اوضاع بهتر می ‌شود.

متاسفانه، زمان زیادی طول می ‌کشد تا رفتارها و الگوهای مرتبط با اعتیاد واقعا تغییر کنند. فرد ممکن است عادات قدیمی را حفظ کند یا از روند بهبودی ناامید شود. بعضی اوقات، این تغییر کند منجر به ناامیدی می ‌شود.

در ویکی روان بخوانید: چرا مردم اعتیاد را ترک نمی کنند؟

۶- به دنبال لذت‌ های مورد علاقه خود باشید

ترک اعتیاد با روانشناس

هنگامی که افراد بدانند مسئول خوشبختی خود هستند، مدیریت انتظارات کمی آسان تر است.

در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد این بدان معناست که هر یک از اعضای خانواده در مسیر بهبودی باید برای انجام کاری سرگرم ‌کننده و رضایت بخش وقت بگذارند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ساز زدن
  • گرفتن عکس از طبیعت
  • کمک به حیوانات
  • بازی با کودکان
  • باغبانی
  • پخت و پز
  • کاردستی

این فعالیت ها و سایر فعالیت ‌های مشابه باعث می ‌شوند فرد احساس خوشبختی کند، احساس کارآیی و ارزش خود را حفظ کند و باعث سلامت روان می‌ شود.

۷- ورزش منظم داشته باشید

شروع روز با دویدن سریع و یا پایان دادن روز کاری با کمی شنا در استخر ممکن است برای هر خانواده ایده ‌آل نباشد، اما این جلسات تمرینی ممکن است مزایای قابل‌ توجهی داشته باشد. ورزش توانایی اثبات شده‌ ای در کم کردن میزان استرس و افسردگی دارد.

ترک اعتیاد در ویکی روان

۸- یک برنامه منظم خواب / بیداری را رعایت کنید

بعضی از رفتارهای اعتیادآور خطرناک اغلب در نیمه شب اتفاق می افتد. افراد مبتلا به اعتیاد ممکن است با فروشندگان ملاقات کنند، بیش از حد در مهمانی‌ ها باشند و یا در موقعیت ‌های دیگری قرار بگیرند که اعضای خانواده باید با آنها کنار بیایند.

بنابراین جای تعجب نیست که برخی از خانواده‌ ها در روند بهبودی با خواب مشکل دارند. قسمت هایی از مغز آنها آماده بوده و منتظر بحران شب بعد است.

۹- جلسات خصوصی درمان را برنامه ریزی کنید

ساختن رابطه قوی با نوجوانان

در حالی که تغییر در نوع سبک زندگی می تواند کمک بزرگی برای خانواده های درگیر بحران باشد، اعتیاد می تواند زخم های عمیقی ایجاد کند که کمک گرفتن از افراد حرفه ‌ای کمک ‌کننده می ‌باشد.

تحقیقات نشان داده است که خانواده‌ های افراد معتاد میزان افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه می‌ کنند

اعضای خانواده معتادان معمولا به درخواست مشاوران بی ‌اعتنا هستند و ممکن است به مهارت های مقابله سالم که می تواند به آنها کمک کنند دسترسی نداشته باشند.

خواهر و برادرها ممکن است احساس فراموشی کنند یا احساس کنند برای فرد معتاد باید کارهای بهتری انجام دهند و منجر به مشکلات عزت نفس می‌ شود.

۱۰- آموزش دهید و حامی باشید

اطلاعات غلط باورنکردنی درباره اعتیاد بسیار زیاد وجود دارد.

از نظر برخی افراد، اعتیاد نوعی ضعف است و آنها حتی در مکالمه‌ های گاه به گاه مشکلی در اشتراک نظرشان ندارند

از نظر دیگران، اعتیاد چیزی است که اعضای خانواده باید آن را اصلاح یا نادیده بگیرند. حتی وقتی خانواده ‌ای سعی در کمک به عزیزان خود دارد، گاهی اوقات مورد قضاوت قرار می‌گیرند.  متأسفانه، گاهی اوقات حتی جامعه پزشکی ممکن است از زبانی استفاده کند که اعتیاد را ترویج کند.

تحقیقات روانشناسی نشان داد که مردم احتمالا افراد معتاد را قابل مجازات، تهدید کننده اجتماع و سرزنش ‌پذیر می‌ دانند و به جای اینکه معتادان را “فرد دارای اختلال مصرف مواد” بدانند به آنها انگ “سو مصرف مواد مخدر” می ‌زنند.

البته دیده ها و شنیده ها هم تاثیر بسیار زیادی بر این دید افراد داشته است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان 🙂

به هیچ وجه نمی توان منکر نقش خانواده در ترک اعتیاد افراد شد، هر چقدر خانواده نسبت به راه های ترک کردن اعتیاد مطلع تر باشد بهتر می تواند در این زمینه کمک کنند.

اگر به هر شکل یکی از افراد خانواده شما با بیماری اعتیاد دست به گربیان است، پیشنهاد می کنیم در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی سایت ویکی روان با متخصص ترک اعتیاد مورد نظرتان از به شکل صوتی و تصویری بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید.

تنها کافیه روی لینک زیر کلیک کنید:

ترک اعتیاد در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا