اعتیاد

اعتیاد زنان چیست؟ (علائم+پیشگیری و درمان اعتیاد دخترها)

اعتیاد زنان کابوسی واقعی برای خانواده و جامعه است که هیچ نهایتی برای آسیب های آن وجود ندارد. پیامدهای اعتیاد زنان می تواند تا نسل ها ادامه داشته باشد و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد به همین دلیل روانشناسی از راهکارهای زیادی برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد در خانم ها استفاده می کند که یکی از آنها خدمات مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد است. در این تحقیق در مورد اعتیاد زنان به بررسی همه جانبه این پدیده از دید علمی می پردازیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اعتیاد زنان چیست؟

با بخش وبلاگ مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مطلب آشنایی با تعریف اعتیاد در روانشناسی گفتیم، در حالی که اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر برای هر بیماری شرایط برابری دارد، اما زنان متفاوت از مردان تحت تأثیر قرار انواع اعتیاد می گیرند.

به طور کلی زنان سریعتر از مردان معتاد می شوند، با موانع مختلف بهبودی مواجه می شوند و به طور متفاوتی بهبود می یابند. شناخت این تفاوت ها در شناسایی و بررسی اعتیاد زنان و تعیین موثرترین گزینه های درمانی حیاتی می‌ باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

اعتیاد در زنان از نظر تاریخی

نشانه های اعتیاد رفتاری

از نظر تاریخی، میزان سو مصرف و وابستگی به مواد در مردان بیشتر گزارش شده است، اما زنان به سرعت این اختلاف زیاد را کاهش داده اند و بیشتر شاهد اعتیاد زنان به مواد مخدر هستیم!

زنان جوان و زنان میانسال درصد مساوی سو مصرف مواد مخدر و الکل و نگرانی های مربوط به وابستگی را مانند مردان دارند. تا همین اواخر، تشخیص این بیماری یا نگرانی از نظر بهداشت روانی در خانم ها غیر معمول نبود

امروزه اگر از شخصی سوال شود، ممکن است مشکل را انکار نکند، امروزه اعتیاد با سهولت بیشتری شناسایی می شود و آسیب شناسی اعتیاد زنان راحت تر و سریع تر صورت می گیرد.

زنان سریعتر از مردان معتاد می شوند

Big Book of Alcoholics Anonymous یک کتاب در مورد اعتیاد زنان است که سالها پیش بر اساس تحقیقی جامع گفته شده که زنان سریعتر از مردان معتاد می شوند، اکنون علم دلیل این مسئله را به ما می گوید و دلیل آن این نیست که زنان جنس ضعیف تری نسبت به مردان دارند.

اختلافات فیزیولوژیکی، پیشرفت اعتیاد در زنان را در مقایسه با مردان تسریع می کند. بدن زن متفاوت از بدن مرد الکل و مواد مختلف اعتیاد آور را با توجه به میزان مختلف فرآوری می کند، این چیزی است که کمتر کسی در بررسی و تحقیق در مورد اعتیاد زنان به آن پرداخته است

زنان آنزیم معده کمتری دارند که الکل را تجزیه می کند و این منجر به غلظت بیشتر الکل در خون می شود. بافت چربی زنان نیز بیشتر از مردان است، بنابراین الکل بهتر در جریان خون جذب می شود.

یک نوشیدنی الکلی برای زن می تواند دو برابر یک نوشیدنی برای یک مرد تأثیر جسمی داشته باشد. بنابراین مغز و سایر اعضای بدن برای مدت طولانی در معرض غلظت های بیشتری از الکل خون هستند و احتمال آسیب دیدگی آنها بیشتر است.

این نشان می دهد در بررسی های علمی پیامدهای اعتیاد زنان باید عوامل بسیار زیادی را مد نظر قرار داده و زنان معتاد را به طور کلی از مردها جدا کرد.

انواع اعتیاد در زنان چیست؟

قبلا در سایت ویکی روان به طور کامل درباره انواع گوناگون اعتیاد صحبت کردیم، اما اعتیاد در زن ها به دو دسته مربوط می شود:

  1. انواع اعتیادهای رفتاری
  2. اعتیاد جسمانی

این دو نوع بسیار به هم شبیه هستند، با این تفاوت که در اعتیادهای رفتاری، فرد ماده مخدر یا نوشیدنی الکلی استفاده نمی کند، اما در اعتیاد جسمانی فرد وابستگی به مصرف ماده (به هر شکل) دارد.

بیشتر خانم ها (البته باز هم اشاره می کنیم منظور از بیشتر همه آنها نیست!) در معرض مبتلا شدن به اعتیادهای رفتاری قرار دارند، مثلا اعتیاد به خرید کردن در خانم ها شایع تر از آقایان است، یا در برهه ای از زمان اعتیاد غذایی (معتاد به غذا خوردن) در بسیاری خانم ها دیده می شود.

اعتیاد زنان به مواد مخدر در عمل تاثیرات مخربی بر جسم آنها خواهد داشت که به سرعت خود را نشان می دهد!

از نظر علم روانشناسی درمان اعتیادهای رفتاری روندی مانند اعتیاد به مواد مخدر نیاز دارد اما با کمک دکتر روانشناس ترک اعتیاد می تواند بر آنها غلبه کرد.

چرا ترک اعتیاد زنان دشوارتر از مردها است؟؟؟ 

لکه ننگ مربوط به اعتیاد برای زنان معتاد – به ویژه مادران – نسبت به مردان برجسته‌ تر می باشد چون اعتیاد در زنان تابوی بسیار بزرگی در جامعه است در صورتی که برای مردان اینطور نیست!

انکار، ترس و شرم مانع از آن می شود که زنان صادقانه به بررسی مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بپرازند و از دوستان یا خانواده خود کمک خواسته یا با یک متخصص مشورت کنند.

از دیگر موانع رایج برای کمک به زنان می توان به

  • مسئولیت های مراقبت از کودکان
  • پایین آمدن دستمزد / درآمد کمتر
  • سو مصرف مواد توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده
  • ترس از دست دادن حضانت فرزندان
  • عدم دسترسی به منابع یا احساس بی‌ ارزشی و پیامدهای آن

اشاره کرد.

گزینه های درمان باید موارد خاص جنسیتی را برطرف کنند

برنامه‌ های خاص جنسیتی می‌ توانند برای برخی از زنان مفید باشند.

برخی از زنان ممکن است به برنامه‌ ریزی نیاز داشته باشند که حساس به مسائل جنسیتی است. بیماری های روانی رو به رشد مانند بیماری افسردگی و اختلال اضطراب باید برای همه افراد تحت درمان بررسی شود.

مسائلی که زنان ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند و تأثیر اعتیاد در آنها مانند روابط، اختلالات خوردن، اعتیاد به غذا، ضربه روحی و همچنین نگرانی های هورمونی نیز باید ارزیابی شود

در حالی که هیچ یک از اینها باعث اعتیاد نمی‌ شوند، می‌ توانند در کمک به ایجاد اعتیاد و مصرف مواد شیمیایی موثر باشند.

زنان بهترین واکنش را به درمان اعتیاد حمایتی نشان می دهند

اعتیاد زنان چیست؟ (علائم+پیشگیری و درمان اعتیاد دخترها)

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، احساس قدرتمند شرم و گناه، زنان را از جستجوی کمک برای اعتیاد باز می دارد، حتی اگر زندگی آنها به آن وابسته باشد.

بنابراین همکاری با مشاورین روانشناس ترک اعتیاد که می دانند چگونه افراد را مجبور به واکنش بدون عیب جویی و قضاوت کنند مهم است.

روش قدیمی درهم ریختن آنها برای ساخت فرد جدید موثر نیست، زیرا بسیاری از زنان در حال حاضر زمانی به درمان روی می‌ آورند که دچار پریشانی شده‌ اند، در عوض محرک مهم زنان در درمان، روابط هستند.

زنان می خواهند به دیگران تعلق داشته و احساس ارتباط کنند، این نکته را باید در روند ترک اعتیاد زنان در نظر داشت!

یک تحقیق جامع در مورد دلایل افزایش اعتیاد زنان نشان می داد، در درمان و بهبود مداوم، نیازهای زنان و مردان متفاوت است. یعنی ممکن است لازم باشد زنان به جای اعتماد به دیگران، روی اعتماد به نفس خود کار کنند، یک برنامه عملی در مانند

  • برنامه احساساتی
  • توانمند سازی در برابر اطاعت
  • یادگیری اعتماد به نفس در برابر دیگران
  • و اعتماد کورکورانه به دیگران
  • یادگیری برای احترام به نفس و مراقبت برای خود در مقابل مراقبت از دیگران در حالی که تسلیم بخشی از بهبود است

یادگیری مسائل بالا بهترین روش بمنظور ترک اعتیاد خانم ها است که در کنار متخصص و مشاور ترک اعتیاد قابل انجام می باشد.

دلایل اعتیاد زنان چیست؟

دلیل معتاد شدن مردم بسیار متنوع و زیاد است اما وقتی به طور ویژه دلیل معتاد شدن زنان را بررسی می کنیم سبب شناسی اعتیاد زنان باید دقیق تر مورد تحلیل قرار بگیرد.

۱- وراثت یکی اولین دلایل معتاد شدن خانم ها است

منظور این نیست که ژن پدر و مادر معتاد حتما به بچه ها هم منتقل می شود، بلکه تاثیر اعتیاد والدین بر بچه ها و محیط نامناسب یکی از دلایل معتاد شدن دخترها در سنین مختلف است.

۲- محیط نامناسب

محیط نامناسب می تواند شامل محله و خانه نامناسب باشد. این عوامل به خصوص در سنین پایین تر یکی از انگیزه های اعتیاد دخترها است.

۳- تقلید کردن از دیگران

کم یا زیاد همه ما از اطرافیان و دوستانمان تاثیر پذیری داریم، این تاثیر پذیری در بعضی سنین می تواند آنقدر زیاد باشد که منجر به معتاد شدن دخترهای جوان حتی در مدرسه شود.

دوستان ناباب و اطرافیانی که استفاده از مواد مخدر را عادی جلوه می دهند در این روند تاثیر بسزایی دارند.

۴- تجربه شکست عشقی

شکست عشقی می تواند تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت زیادی بر روحیات خانمها داشته باشد، اما منظور این نیست که هر زنی که شکست عاطفی را تجربه کند حتما معتاد می شود، بلکه وجود دلایل اعتیاد زنان که در بالا اشاره شد در کنار تجربه شکست عشقی می تواند روند معتاد شدن دخترها و زنان را سرعت ببخشد.

آنها مصرف نوشیدنی های الکلی یا مواد مخدر را راهی برای رهای از زجر جدایی می بینند که همیشه نتیجه عکس هم به همراه دارد!

۵- روابط جنسی ناسالم و نامتعارف

یکی از انواع سبب شناسی اعتیاد زنان به روابط جنسی نادرست مربوط می شود، خیلی مواقع زن هایی که (حتی در آقایان هم دیده شده است) روابط جنسی در سنین پایین داشته یا تجربیات جنسی نامتعارف داشته اند بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند.

راه های پیشگیری از اعتیاد زنان چیست؟

خصوصیات زنان معتاد

در بالا به دلیل معتاد شدن دخترهای جوان و خانم ها اشاره کردیم، اما راه پیشگیری از اعتیاد در زنان چیست؟ در ادامه به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم:

۱- جلوگیری از بی کاری

اینکه دختر یا زن بی کار نباشد و کاری برای انجام دادن داشته باشد اولین قدم بمنظور پیشگیری از اعتیاد زنان است. بی کاری و بی هدف بودن آسیب های روحی روانی زیادی به همراه دارد که اعتیاد تنها یکی از آنها است.

۲- افزایش آگاهی برای جلوگیری از معتاد شدن زنها

افزایش آگاهی و بالا بردن شناخت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اینکه خانم ها بدانند پیامدهای معتاد بودن چیست و چقدر می تواند زمان، انرژی و عمرشان را هدر بدهد دید بهتری به آنها خواهد داد.

۳- وجود رابطه عاطفی

وجود رابطه قوی صرفا به معنی ازدواج کردن یا دوستی با جنس مخالف نیست، لبکه داشتن رابطه احساسی قوی با اعضای خانواده، پدر و مادر یا فرزندان یکی از بهترین و موثرترین راه های پیشگیری از اعتیاد زنان است.

خانم ها با احساسات روحی تغذیه می شوند و فقدان آن می تواند خطرناک باشد.

۴- هدفمند زندگی کردن

یکی از مرسوم ترین دلایل معتاد شدن افراد در سراسر دنیا، نداشتن انگیزه و هدفی برای ادامه زندگی با کیفیت است.

آنها نمی دانند چه چیزی از زندگی می خواهند و هیگ انگیزه و محرک قوی برای ادامه مسیر ندارند، همین نبود انگیزه می تواند منجر به معتاد شدن دخترهای جوان و حتی زنان میانسال شود.

برای رهایی از تله بی ارزشی و بیهودگی بهتر است با متخصص روانشناس صحبت کنید تا به مسیر صحیح بازگردید.

علائم اعتیاد زنان چیست؟

علائم و نشانه های اعتیاد فرد به فرد متفاوت است، اما با توجه به تفاوت های جنسیتی می تواند علائم اعتیاد در خانم ها را واضح تر بیان کرد.

  • جمع گریزی یکی از نشانه های اعتیاد خانم ها است
  • کاهش میزان اعتماد نفس و عزت نفس
  • تغییر ناگهانی در چهره و اندام
  • بی انگیزگی و پرخاشگری از علائم اعتیاد زن ها است
  • سطحی نگری و زودرنجی از دیگر علائم زنان معتاد است
  • عدم پایبندی به وظایف زناشویی و زندگی مشترک
  • بی انگیزگی به ادامه دادن تعهدات عاطفی از خصوصیات زنان معتاد است
  • بی قراری و دل آشوبی های ناگهانی

دیگر علائم ظاهری مانند آرایش بیش از حد معمول به دلیل پنهان کردن اثرات اعتیاد تا بی میلی به فعالیت های بدنی هم از خصوصیات زنان معتاد است.

پیامدهای اعتیاد زنان کدامند؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، آسیب های اعتیاد خانم ها چیزی فراتر از آسیب های فردی است و می تواند ابعاد بسیار بزرگی را شامل شود، اما برای بررسی پیامدهای اعتیاد زنان باید چند موضوع را مورد بررسی قرار داد:

  1. مجرد یا متاهل بودن زن
  2. سن زن
  3. مادر بودن یا نبودن
  4. میزان وابستگی به خانواده
  5. و وضعیت اشتغال

بود یا نبود هر یک از موارد فوق در آسیب شناسی اعتیاد زنان تاثیر مستقیم دارند و باید توسط مشاور ترک اعتیاد اینترنتی یا حضوری مورد بررسی قرار گیرند، اما مهم ترین پیامد ها و آسیب های معتاد شدن زنان عبارتند از:

  • کاهش میزان عزت نفس
  • احساس پوچی در بلند مدت
  • اخذ انتخاب های اشتباه دیگر در زندگی
  • تاثیرگذاری بر اطرافیان، به خصوص بچه ها و زن های دیگر
  • عادی شدن موضوع اعتیاد در جامعه و خانواده – همانطور که در مقاله تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه در سایت ویکی روان گفتیم
  • آسیب رساندن به جنین در صورت بارداری و به نوزاد در دوران بعد بارداری

مصرف تریاک در زنان

کلیت ماده مخدر متفاوت نیست، خانم ها هم می توانند از مواد اعتیاد آوری مانند گیاه ماری جوانا یا هروئین استفاده کنند اما با گذشت زمان و رشد تعداد مواد اعتیاد آور، مصرف تریاک در زنان کاهش یافته است و آنها به مواد مخدر صنعتی و یا قرص های روان گردان تمایل بیشتری دارند.

با این حال در جوامع سنتی تر مصرف تریاک در خانم ها هنوز دیده می شود و از آن برای تسکین دردها یا پایبندی به سنت های استفاده می کنند.

روند ترک کردن تریاک در خانم ها با آقایان متفاوت نیست، البته میزان وابستگی زنان معتاد به تریاک و نحوه مصرف هم در این روند بسیار دخیل است.

بهترین راه درمان اعتیاد در زنان چیست؟

درمان آنلاین اعتیاد

علم روانشناسی روش های متنوعی برای ترک اعتیاد زنان پیشنهاد می کند که هر کدام بر اساس شرایط فرد مورد نظر متفاوت می باشد.

زنان متفاوت از مردان از اعتیاد بهبود می یابند

اغلب بهبودی برای زنان سریع اتفاق می افتد، بهبودی برای زنان امری طبیعی است. به این دلیل که زنان برای روابط برنامه‌ ریزی شده‌ اند و بهبودی از اعتیاد با ارتباط آغاز می‌ شود.

مغز زن بسیار متفاوت از مغز مرد است و این امر با تفاوت مراکز ارتباطی در رحم شروع می شود. زنان برای روابط برنامه‌ ریزی شده‌ا ند و بسیاری از زنان ارزش خود را از کیفیت روابط خود به دست می‌ آورند

اعتیاد یک بیماری بسیار منزوی کننده است، زنان خود و مهمترین روابط خود را با اعتیاد از دست می دهند. بیشتر فرآیند بهبودی مربوط به ارتباط با دیگران است که در این مبارزه مشترک هستند.

مشکلات بهبودی زودهنگام متفاوت است

به دلیل تفاوت فیزیولوژیکی مغز و نیاز به ارتباط در مردان و زنان، مشکلات بهبودی اولیه متفاوت است.

همان دلایلی که زنان را وادار به استفاده از مواد شیمیایی می‌ کنند ممکن است آنها را از مصرف آن باز دارد

مسایلی مانند نگرانی‌ های غذا / بدن، تسکین استرس یا خستگی، بهبود وضعیت روحی (سلامت روانی)، کاهش استرس جنسی و صمیمیت، افسردگی روحی، اضطراب، درد و یا مشکلات خواب و افزایش اعتماد به نفس می‌ تواند نگرانی‌ های عود باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان زنان معتاد

همیشه ترجیح این بوده که از روش های علمی و کاربردی برای درمان زنان معتاد استفاده کنید تا بعد از مدتی شاهد بازگشت علائم و نشانه های اعتیاد در آنها نباشیم.

شما دوست عزیز می توانید برای درمان اعتیاد زنان از خدمات مشاوره انلاین برای ترک اعتیاد در سایت ویکی روان استفاده کرده و از سراسر دنیا با مشاور مورد نظرتان در تماس باشید و جلسه مشاوره تصویری برگزار نمائید. مشاور روانشناس شرایط شما را به طور اختصاصی بررسی کرده و راهکارهای مناسب برای غلبه بر اعتیاد زنان ارائه خواهد کرد:

مشاوره ترک اعتیاد آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا