مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان بهتر از درمان

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

برای زنانی که می خواهند چیزی لذت مادری کردن شان را خدشه دار نکند پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان (PPD) مطمئنا بهتر از درمان آن است. در واقع ۸۰ درصد از تازه مادران نوسانات روحی شدیدی دارند که به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می‌ شود و مشاوره های روانشناسی نشان می دهد افسردگی ۱۰ درصد آن ها در سال اول تولد فرزندشان همچنان به قوت خودش باقی می ماند که باید حتما با مشاوره افسردگی درمان شود. در ادامه در ویکی روان به بررسی راه های پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان از دید علمی و روانشناسی می پردازیم و برای این پرسش که چه کار کنیم افسردگی پس از زایمان نگیریم پاسخ مناسبی می یابیم.

بهترین راه های پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان

قبل از هر چیزی باید بدانید افسردگی بعد از زایمان با افسردگی معمولی متفاوت است. برای درک این تفاوت کافی است بدانید افسردگی چیست و چه علائمی دارد. بعد از آن باید بدانید در این مسیر هیچ چیز بهتر از کمک گرفتن از متخصصان و مشاوران باتجربه نیست. اگر شرایط جدیدتان باعث شده فکر کنید وقت مشاوره و درمان ندارید مشاوره آنلاین افسردگی گزینه خوبی برای شماست. با دکتر خود در مورد هر گونه علائم پریشانی و افسردگی که اکنون تجربه می‌ کنید صحبت کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان داشتن انتظارات واقع گرایانه است

طبیعتا همه مادران جدید کنترل کمتری بر زندگی روزانه خود دارند، اما برخی از خانم ها در این شرایط بسیار مضطرب می شود و همین باعث می شود انواع استرس را تجربه کنند و مبتلا به افسردگی بعد از زایمان شوند. برخی از سختی های مادر شدن واقعا اجتناب‌ ناپذیر هستند، اما روشی که شما برای مادر شدن در پیش گرفتید، اکنون می‌تواند سلامت شما را هم پس از تولد نوزاد حفظ کند و در واقع از پیش نیاز های مادر شدن است.

۱- کاهش احتمال مقابله با افسردگی پس از زایمان با آرامش

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوزادان با مادران آرام ارتباط بهتری دارند. راه های رسیدن به آرامش در زندگی کم نیستند و مطمئنا شما می توانید تعدادی از آن ها را برای خودتان گلچین کنید.
مادرانی که هر روز حداقل ۱۵ دقیقه استراحت می کنند بهتر از کسانی که این کار را انجام نمی دهند با استرس های مادری مقابله می کنند. منظور از استراحت دقیقا چرت زدن نیست! شما می توانید از تکنیک های مختلفی برای ایجاد آرامش در خانواده زیبای خود استفاده کنید:

۲- برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان، خوب بخوابید

درمان افسردگی پس از زایمان

هر کسی این ضرب‌ المثل قدیمی را شنیده که وقتی نوزاد چرت میزند، تو هم چرت بزن.
اما در واقع بسیاری از زنان به این نصیحت گوش نمی‌ دهند. زمانی که بیکار هستید را به فرصتی برای خواب تبدیل کنید و حتی برای افزایش کیفیت خواب خود اقدام کنید.

فراموش نکنید مادران جدیدی که قادر به جبران کمبود خواب خود باشند، در پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان هم موفق خواهند بود.

۳- جلوگیری از افسردگی پس از زایمان با ورزش کردن

اگر از خودتان می پرسید چه ربطی دارد و مزایای ورزش کردن چیست خوب است بدانید مطالعه‌ ای در مورد پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان بر روی بیش از ۱۰۰۰ مادر نشان داد که آن‌ هایی که قبل و بعد از تولد نوزاد خود به ورزش مشغول بودند، از نظر عاطفی احساس بهتری داشتند و نسبت به زنانی که این کار را نمی‌ کردند، بیشتر اجتماعی بودند.

پیاده‌ روی سریع، تنفس هوای تازه و لذت بردن از طبیعت می‌تواند نگرش شما در مورد بچه داری را بهبود بخشد

نیازی نیست با انجام حرکات ایروبیک شدید به خودتان فشار وارد کنید، این حرکات بیشتر مربوط به جریان خون و سوزاندن کالری یا سفت شدن عضلات شکمی است.

۴- توقف کمالگرایی در مادری کردن و مقابله با افسردگی زایمان

افسردگی قبل از پریود

اگر نمی دانید کمالگرایی چیست و بعید هم می دانید در زمینه مادری کردن کمالگرا باشید به ترک خانه با لباس خانه فکر کنید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد. مطمئن باشید هر مادری می تواند داستان هایی در مورد ترک خانه با لباس داخل خانه یا فراموش کردن پوشاندن پوشک بر روی کودک به شما بگوید و این اتفاقات برایش خیلی عادی باشد.
مادران زیادی هم هستند که اگر نتوانند همه کارها را به درستی انجام دهند احساس گناه می‌ کنند و تصور می کنند که هر مادر دیگری کارهای بهتری انجام می دهد. در نتیجه، آنها انتظارات غیر واقعی را به خود تحمیل می کنند.

پس قبل از زایمان دست به کار شوید و با راه های درمان کمالگرایی از افسردگی که بعد از زایمان برای شما پیش می آید پیشگیری کنید. هدف شما تحقق برخی از ایده های مادر ایده آل نیست بلکه این است که والدین شادی باشید و راه های غلبه بر استرس والدین را عملی کرده باشید.

۵- پیشگیری از افسردگی پس از زایمان با انعطاف پذیری

شما باید قادر باشید با جریان پیش روید. دوش صبحگاهی و استراحت تا ظهر ممکن است اتفاق نیفتد.

علاوه بر این، شما باید بدانید که روزهایی خواهد بود که دوش گرفتن تنها کاری است که می‌توانید آن را انجام دهید

به جای وحشت در مورد این که زندگی شما چقدر آشفته است، سعی کنید از غیر قابل‌ پیش‌ بینی بودن آن تقدیر کنید و آن لیست کارهای قدیمی را دور بیندازید! بالاخره این هم یک فصل جدید از زندگی شماست و چه بسا فرصتی نو برای ایجاد تجربه های جدید است.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان یا مقابله با آن:

۶- پیوستن به گروه مادران جدید یا راه اندازی آن

فقط دانستن اینکه دیگران نیز همان ترکیب شادی و سرخوردگی را تجربه می‌ کنند، ذهن شما را آسوده خواهند کرد. کافی است بدانید در این مسیر تنها نیستید. همچنین پیدا کردن یک دوست با تجربه و آرام، که نه تنها به شما نشان می‌ دهد که چگونه کودک را حمام دهید و آروغش را بگیرید، بلکه درک می کند که چه احساسی دارید، مفید است. ولی حالا این سوال پیش می آید که چگونه دوست خوبی پیدا کنیم . یکی از بهترین راه های پیدا کردن دوستی که دغدغه مشترک با شما دارد این است که عضو گروه های مادرانه بشوید یا خودتان با چند نفر از مادران اقدام به تشکیل گروه کنید.

یادتان باشد برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان شما به ارتباط با بزرگسالان نیاز دارید

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

۷- به خودتان یادآوری کنید که بهترین چیزها هنوز رخ نداده است

رابطه جنسی بعد بچه‌دار شدن

در بسیاری از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، هورمون های افسردگی مقصر اصلی هستند. بین نوسانات هورمونی و تمام تغییرات زندگی، این چالشی خواهد بود که به واسطه آن اتفاقا احساس اعتماد به نفس خواهید کرد، به خصوص اگر فرض کنید که این بهترین زمان زندگی شماست. چون هر مادری بابت مدیریت این قضیه به خودش افتخار خواهد کرد.

به جنبه مثبت قضیه نگاه کنید. به زودی کودک شما در روال برنامه‌ روزانه شما قرار می گیرد. شما سال هایی از بهترین زمان‌ها را پیش رو دارید و تازه ابتدای مسیر هستید.

در این زمینه به شما توصیه می کنیم این مقالات ویکی روان را بخوانید:

۸- یک پیوند ایمن با نوزادتان ایجاد کنید و افسردگی نگیرید

وقتی که مادر به گرمی و به طور مداوم به نیازهای جسمی و عاطفی کودک پاسخ می‌دهد، یک پیوند ایمن شکل می‌گیرد به این شکل که:

  • وقتی کودک شما گریه می کند، شما به سرعت او را آرام می کنید.
  • اگر کودک شما می خندد یا لبخند می زند، شما به گونه ای به او پاسخ می دهید.
  • در اصل، شما و فرزندتان با هم هماهنگ هستید.
  • شما سیگنالهای عاطفی یکدیگر را می شناسید و به آن پاسخ می دهید.

ولی افسردگی پس از زایمان می تواند این پیوند را قطع کند. مادران افسرده می توانند گاهی اوقات دوست داشتنی و مراقب باشند، اما در بعضی اوقات ممکن است واکنش منفی نشان دهند یا اصلاَ جواب ندهند.

مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان تمایل به تعامل کمتر با نوزادان خود دارند و این باعث استرس نوزاد می شود. این مادران احتمالاَ تمایل کمتری به شیردهی، بازی کردن و آواز خواندن برای نوزادشان دارند. همچنین ممکن است در نحوه مراقبت از نوزاد خود رفتارهای متناقضی داشته باشند.

همین موضوعات به شما انگیزه می دهد تا برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان اقدام کنید و اگر صحبت کردن به طور کل در مورد این موضوع برای شما سخت است از مشاوره های متنی افسردگی یاری بگیرید.

۹- هیچ اشکالی ندارد برای مقابله با افسردگی پس از زایمان از دیگران کمک بخواهید

رابطه جنسی بعد زایمان

انسانها موجوداتی با میل به روابط اجتماعی هستند. ارتباط اجتماعی مثبت، استرس را سریع‌ تر و کارآمدتر از دیگر راه های درمان و کاهش استرس، تسکین می‌ دهد. از لحاظ تاریخی و از دیدگاه تکاملی، مادران هنگام مراقبت از خود و نوزاد خود پس از زایمان، از اطرافیان خود کمک می‌ گیرند.
در دنیای امروز، مادران جدید اغلب خود را تنها و خسته برای ارتباط با افراد دیگر و طلب کمک خواستن از آنها می‌یابند. پس به عنوان کسی که با این دور باطل آشنا شده این چرخه معیوب را بشکنید.

درخواست کمک برای جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان

در اینجا ایده‌هایی آورده شده‌ است که برای درخواست کمک مادران کاربردی است خصوصا اگر در دام افسردگی پس از زایمان افتاده باشند یا از قبل از زایمان در پی راه های پیشگیری باشند:

۱- روابط خود را پیش از زایمان در اولویت قرار دهید

وقتی احساس افسردگی و آسیب‌پذیر بودن می‌کنید، مهم‌ترین مسئله در ارتباط بودن با خانواده و دوستان است، حتی اگر ترجیح می‌دهید تنها باشید چون افسردگی ناشی از تنهایی واقعیت دارد.

منزوی کردن خود باعث می شود وضعیت شما حتی بدتر شود. بنابراین روابط بزرگسالان را در اولویت قرار دهید. به عزیزانتان اطلاع دهید که شما چه چیزی لازم دارید و چگونه می خواهید حمایت شوید.

۲- احساسات خودتان را برای خود حفظ نکنید

علاوه بر کمک عملی که دوستان و خانواده شما می توانند ارائه دهند، آنها همچنین می توانند به عنوان یک منبع عاطفی مورد نیاز، خدمت کنند و این یکی از روش های کسب مهارت های برقراری رابطه برد برد است. آنچه که تجربه می کنید، خوب، بد و زشت را حداقل با یک شخص دیگر، ترجیحا چهره به چهره در میان بگذارید.
فرقی نمی کند با چه کسی صحبت می‌کنید، تا زمانی که آن شخص مایل به گوش دادن بدون قضاوت باشد و از شما حمایت کند.

۳- از کارهای خانه چشم‌پوشی کنید

خود و کودک خود را در اولویت قرار دهید. به خود اجازه دهید تا روی خود و کودک خود تمرکز کنید، این کار نسبت به یک کار تمام وقت، زمان بیشتری نیاز دارد. بد نیست با همسرتان هم از مزایای کار کردن آقایان در خانه و خانواده بگویید.

۴- ورزش کردن را آسان بگیرید

ورزش راه مبارزه با افسردگی زنان

مطالعات در مورد روش های پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان نشان می دهد که فواید ورزش کردن ممکن است به اندازه داروها برای درمان افسردگی موثر باشد. بنابراین هرچه زودتر به روال قبل برگردید و تحرک داشته باشید بهتر است.

نیازی به زیاده روی نیست، یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای هر روز باعث شگفتی خواهد شد. تمرینات کششی مانند تمرین هایی که در یوگا یافت می شود بسیار مؤثر است. اگر در این زمینه همچنان تعلل می کنید خواندن مقاله تاثیر یوگا بر ذهن از دید روانشناسی حتما کمکتان می کند.

۵- تفکر مراقبه‌ای (مدیتیشن) را تمرین کنید

تحقیقات در مورد پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان از اثربخشی ذهن‌ آگاهی برای ایجاد احساس آرامش و انرژی بیشتر، خبر داده‌اند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا از آنچه نیاز دارید و آنچه احساس می کنید آگاه شوید. خوب است بدانید درمان افسردگی با مدیتیشن و یوگا حقیقت دارد. پس دیگر بهانه ای برایش نداشته باشید.

۶- کمبود خواب نداشته باشید

مرحله خواب رفتن

وقتی با یک نوزاد تازه متولد شده سر و کار دارید، ممکن است خوابی لذت بخش با جسم و روانی آرام رویای دست نیافتنی به نظر برسد، اما خواب کم افسردگی را بدتر می‌کند. تمام سعی خود را کنید که خواب کافی داشته باشید از اعضاء خانواده و همسر کمک بگیرید تا کمی چرت بزنید.

۷- برای جلوگیری از افسردگی پس از ازیمان باید بتوانید برای خودتان وقت بگذارید

بعد از وظایف مادری خود، به آرامش و استراحت بپردازید. راه‌هایی برای لوس کردن خود پیدا کنید، مثل گرفتن حمام حبابی، خواندن چند صفحه کتاب، گوش دادن به موسیقی، خوردن یک فنجان چای و یا روشن کردن شمع‌های خوشبو. حتی می توانید ماساژ بگیرید یا به مراکز خرید بروید.

۸- وعده‌های غذایی را اولویت خود قرار دهید

رژیم غذایی بعد از زایمان و اهمیت آن

هنگامی که شما افسرده هستید، معمولا تغذیه مناسبی هم ندارید. آنچه می خورید بر خلق و خو و همچنین کیفیت شیر مادر تأثیر دارد، برای همین باید با رژیم غذایی مادران پس از زایمان آشنایی داشته باشید و تمام تلاش خود را برای ایجاد عادات غذایی سالم انجام دهید. توجه به تغذیه و نظم داشتن در آن از موثر ترین راه های پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان است و برایش باید به دو نکته‌ ای که در ادامه گفته ایم توجه داشته باشید:

۱- رژیم غذایی پر پروتئین و ارتباطش با افسردگی

مغز ما برای عملکرد مناسب به تغذیه و پروتئین سالم نیاز دارد. در حقیقت ترشح سروتونین هورمون احساس خوب” به طور طبیعی در بدن ما رخ نمی دهد. به همین دلیل به بلوک های ساختاری مهم (اسیدهای آمینه / تریپتوفان) نیاز دارد و آن از غذایی که می خوریم حاصل می شود. برای احساس خوب و مطلوب، یک رژیم غذایی متعادل با مصرف پروتئین کافی لازم است.

۲- ارتباط نوشیدن آب با افسردگی!

برخی تحقیقات وجود دارند که نشان دهنده ارتباط بین کمبود آب بدن و اضطراب است. مادرانی که باردار هستند، نوزادان را به دنیا می آورند و آنها را شیر میدهند و به همین خاطر بیشتر در معرض مشکلات مربوط به جذب آب ناکافی هستند. پس برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان بیشتر آب بنوشید. خصوصا از فواید نوشیدن آب ولرم در صبح غافل نباشید.

۹- تاثیر آفتاب بر افسردگی

تنظیم قاعدگی با این ورزش ها

تاثیر نور خورشید بر روی سلامت روانی از آخرین پژوهش های موفق دانشمندان در زمینه درمان افسردگی یا پیشگیری از افسردگی است. نور خورشید حال شما را عوض می‌کند، بنابراین سعی کنید حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز زیر آفتاب باشید.

۱۰- از ایجاد تغییرات بزرگ زندگی در حین بارداری یا بعد از زایمان خودداری کنید

اگر ممکن است تصمیمات مهم زندگی را مانند خرید یک خانه یا تغییر شغل، در طی دوران بارداری یا درست پس از بارداری، اتخاذ نکنید. برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان تا جایی که ممکن است زندگی خود را ساده و بدون استرس حفظ کنید این باعث می شود بهبودی پس از زایمان سریع تر و آسان تر شود.

۱۱- برای رابطه با شریک زندگی خود وقت بگذارید

وقتی در مورد اشتباهاتی که منجر به طلاق می شود مطالعه می شود واقعا جالب است که  دیده می شود بیش از نیمی از طلاق ها بعد از تولد فرزند اتفاق می افتد. برای بسیاری از مردان و زنان، رابطه با شریک آن‌ها منبع اصلی ابراز احساسات و ارتباط اجتماعی آنهاست.
خواسته ها و نیازهای یک کودک جدید می تواند این رابطه را خراب کند، مگر اینکه زوجین برای حفظ پیوند خود وقت و انرژی و اندیشه کافی بگذارند.

۱۲- برای دوری از افسردگی پس از بارداری پیوندهای ارتباطی را همیشه باز نگه دارید

ورزش کردن در دوران قاعدگی

به دنبال تولد نوزاد، بسیاری از چیزها، از جمله نقش ها و انتظارات تغییر می کنند.

بسیاری از زوج‌ها تلاش میکنند تا مسئولیت و مراقبت از کودک را بین هم تقسیم کنند

مهم است که درمورد این موضوعات صحبت کنیم، نه اینکه آنها را سخت تر جلوه دهیم. فرض نکنید شریک زندگی شما می‌ داند چه احساسی دارید یا به چه چیزهایی نیاز دارید. تا زمانی که هزاران راهکار برای برقراری روابط خوب با همسر وجود دارد در این احساس ناامیدی نکنید.

بهترین توصیه برای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان : مراقب خودتان باشید

نیازهای روحی زنان

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای تسکین یا جلوگیری از افسردگی پس از زایمان انجام دهید این است که از خود مراقبت کنید و در زمینه ارتباط با خود حرفه ای شده باشید. هرچه بیشتر به سلامتی ذهنی و روانی و جسمی خود اهمیت دهید، احساس بهتری خواهید داشت. تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان با ویکی روان

تا زمانی که هنوز زایمان نکرده اید اگر می خواهید بدون سختی های جابجایی و در مسیر بودن، درباره احساس افسردگی تان با کسی صحبت کنید مشاوره تلفنی افسردگی بهترین گزینه برای شماست. اگر هم صحبت کردن در این زمینه برای شما سخت است مشاوره آنلاین افسردگی را فراموش نکنید. ویکی روان در مسیر آگاه سازی، اطلاعرسانی و درمان و پیشگیری از انواع مشکلات روانی همواره همراه شماست و شما می توانید از هرجای دنیا روی این همراهی حساب کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا