تربیت فرزند

15 نکته برای رفتار با فرزند پسر که باید بدانید

چگونه با فرزند پسر خود رفتار کنیم؟

رفتار با فرزند پسر در برخی مواقع برای والدین چالش ساز می شود، اما فراموش نکنید در همین بزنگاه هاست که نحوه رفتار درست با فرزندان پسر، تاثیر مستقیم بر تربیت صحیح آنها می گذارد! برای این مهم، والدین به آموزش و راهنمایی نیاز دارند و مشاوره با روانشناسان کودک و نوجوان با تجربه و متخصص، نیاز دارند. در سایت ویکی روان این امکان به صورت تلفنی، آنلاین و تایپی به سادگی در دسترس والدین عزیز است.

چگونه با فرزند پسر خود رفتار کنیم؟

با آموزش های ویکی روان همراه باشید.

ایفای نقش صحیح والدین در تربیت فرزندان چه دختر و چه پسر، نیاز به تمرین و تلاش دارد. قبلا در خصوص نکات تربیتی در ویکی روان گفته ایم. اگر شما می خواهید که فرزند شما خوب تربیت شود باید از بدو تولد کودک، نحوه صحیح رفتار با فرزند پسر را برای یک تربیت مناسب بیاموزید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان

برای تربیت پسر بچه ها چه نوع رفتاری درست است؟

والدینی که پسر دارند بدانند که نحوه رفتار با پسر بچه ها مسیر شخصیت بزرگسالی آنها را رقم می زند. اگر شما هم جز آن دسته از والدین نگران هستید که نمی دانید چگونه باید با پسر بچه خود رفتار مناسب داشته باشید پس با ما همراه باشید. مشاوران سایت روانشناسی ویکی روان به بررسی پانزده نکته مهم برای والدین در رفتار با فرزند پسر پرداخته اند.

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که با راهنمایی های مثبت و مداوم بچه‌ها، آنها به سرعت یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند. وقتی فرزند پسر رفتار خوبی دارد؛ به او توجه کنید، نه اینکه وقتی کودک شما کاری را انجام می دهد که دوستش ندارید.

1- والدین گرامی در رفتار با فرزند پسر یک الگو کامل باشید

از رفتار خود برای راهنمایی فرزندتان استفاده کنید. فرزندتان شما را تماشا می کند تا سرنخ هایی در مورد چگونگی رفتار و کارهایی که انجام می دهید به دست آورد و کاری که انجام می دهید اغلب بسیار مهمتر از آنچه می گویید است. روش های درست تربیت فرزند پسر را بیاموزید و بر همان اساس رفتار کنید برای مثال، اگر می‌خواهید پسر بچه شما بگوید «لطفا» ابتدا خودتان بگویید. این رفتار با فرزند پسر درست است که اگر نمی خواهید فرزندتان صدایش را بلند کند، خودتان هم آرام صحبت کنید.

2- به پسر بچه خود نشان دهید که چه احساسی دارید

به پسر خود صادقانه بگویید که چگونه رفتار او بر شما تاثیر می گذارد این گونه به فرزندتان کمک می کنید تا احساسات خود را درک کند. و اگر جملات را با «من» شروع کنید، به فرزندتان این فرصت را می‌دهد که مسائل را از دید شما ببیند. به عنوان مثال در رفتار با فرزند پسر این گونه صحبت کنید که: من احساس ناراحتی می کنم زیرا سر و صدای زیادی وجود دارد و نمی توانم با تلفن صحبت کنم.

3- توجه کافی به پسر بچه لازمه رفتار درست با فرزند پسر است

در رفتار با فرزند پسر بسیار مهم است که زمانی که فرزند رفتار خوبی دارد به او توجه کنید. وقتی فرزندتان به گونه ای رفتار می کند که شما دوست دارید، بازخورد مثبتی به او بدهید.

به عنوان مثال: «وای، تو خیلی خوب بازی می کنی. من واقعا از روشی که همه بلوک‌ ها را روی میز نگه می‌ داری خوشم میاد». این کار بهتر از این است که بدون توجه بگویید «هی، متوقفش کن» و منتظر یک کودک لجباز بمانید تا بلوک‌ ها روی زمین بریزد.

4- در رفتار با فرزند پسر با آنها هم سطح باشید

هنگامی که با فرزند پسر خود صمیمی می شوید، می توانید با آنچه که او ممکن است احساس یا فکر کند، هماهنگ شوید. صمیمی بودن همچنین به کودک شما کمک می کند تا بر آنچه شما در مورد رفتارش می گویید تمرکز کند.

اگر به فرزندتان نزدیک هستید و به او توجه دارید، شرط دوست داشتن در چشم ها را فراموش کنید؛ لازم نیست کاری کنید که او حتما به شما نگاه کند. این صمیمیت اگر به درستی برقرار شود در تمام مراحل سنی فرزند شما باقی خواهد ماند. تنها شرط این موضوع همراهی یک مشاوره روانشناسی تلفنی کودک و نوجوان دلسوز با شماست.

5- به پسر بچه خود فعالانه گوش دهید

برای گوش دادن فعال، می توانید هنگام صحبت کردن کودک سر تکان دهید و آنچه کودکتان احساس می کند را تکرار کنید. برای ایجاد یک ارتباط و رفتار درست با فرزند، زبان بدن را جدی بگیرید. به عنوان مثال، «به نظر می رسد که واقعا احساس ناراحتی می کنی که بلوک هایت سقوط کردند». وقتی این رفتار با فرزند پسر را انجام می دهید

به کودک خردسال کمک می‌کند تا با تنش و احساسات بزرگ مانند ناامیدی کنار بیایند، که گاهی اوقات منجر به رفتار ناخواسته می شود.

همچنین باعث می شود آنها احساس احترام و آرامش کنند و رفتار نادرست حتی می تواند باعث بروز کج خلقی ها شود.

6- در رفتار با فرزند پسر مراقب عمل به وعده ها باشید

وقتی به قول های خوب یا بد خود عمل می کنید، پسر بچه شما یاد می گیرد که به شما اعتماد کند و به شما احترام بگذارد. فرزند شما می‌آموزد که وقتی قول خوبی می‌دهید، او را ناامید نخواهید کرد، و همچنین می‌آموزد که وقتی نتیجه‌ای را توضیح می‌دهید، سعی در تغییر نظرتان نداشته باشد. این درست ترین رفتار با فرزند پسر است که وقتی قول می‌دهید بعد از برداشتن اسباب‌بازی‌های فرزندتان به پیاده‌روی بروید، حتما کفش‌های پیاده‌روی خود را آماده کنید. وقتی می گویید اگر فرزندتان از دویدن دست نکشد، کتابخانه را ترک خواهید کرد، آماده باشید که سریع آنجا را ترک کنید.

اگر در این موارد فرزند خود را درگیر اختلال نافرمانی مقابله ای می بینید؛ از مشاور کودک برای برقراری و اصلاح ارتباط، کمک بگیرید.

7- صحت رفتار با فرزند پسر در یک محیط خوب شکل می گیرد

محیط اطراف بر رفتار فرزند شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین می‌توانید محیط را طوری شکل دهید که به رفتار خوب فرزندتان کمک کند. در سنجش رفتار با فرزند پسر خود مطمئن شوید محیط اطراف کودک شما دارای وسایل امن و محرک برای بازی کودک شماست. همچنین مطمئن شوید فرزندتان به وسایل شکستنی که به او آسیب می‌رسانند دسترسی ندارد.

8- رفتار با پسر بچه خود را در چهارچوب قانون گذاری کنید

قبل از اینکه درگیر هر کاری که فرزندتان انجام می دهد شوید، به خصوص برای گفتن «نه» یا «ایست»! از خود بپرسید که آیا واقعن اهمیت دارد یا خیر؟

با به حداقل رساندن دستورالعمل ها، درخواست ها و بازخوردهای منفی، فرصت های کمتری برای درگیری و احساسات بد ایجاد می کنید.

در رفتار با فرزند پسر خود می توانید از قوانین، باید ها و نباید های فرزند و خانواده استفاده کنید تا به همه بفهمانید چه چیزی در خانواده شما واقعا مهم است. برای سنجش درست نظم کلی در خانواده می توانید از مشاورین خانواده ویکی روان نیز کمک بگیرید.

9- در مورد نق زدن محکم باشید

اگر وقتی فرزندتان برای چیزی نق می‌ زند تسلیم شوید، می توانید به طور تصادفی به فرزندتان آموزش دهید که بیشتر نق  بزند. «نه» به معنای «نه» است، پس «شاید»، را نگویید مگر اینکه منظورتان دقیقا همین باشد. از ایجاد و حفظ اصولی قدرت در خانواده غافل نشوید. شاید اگر بدانید کودک لجباز و عصبی چه خصوصیاتی دارد بهتر می توانید با آنها رفتار کنید.

10- برای تربیت درست فرزند پسر همه چیز را ساده و مثبت حفظ کنید

دستورالعمل ها باید واضح، کوتاه و متناسب با سن کودک شما باشد تا کودک شما بتواند آنها را بفهمد و به خاطر بسپارد. و قوانین مثبت معمولا بهتر از قوانین منفی هستند، زیرا آنها رفتار کودک شما را به شیوه ای مثبت هدایت می کنند. به عنوان مثال، «لطفا در را ببند» بهتر از «در را باز نگذارید» است. والد عزیز شما لازم است به اهمیت تقویت مثبت و تقویت منفی در رفتار با فرزند پسر خود آگاه باشید. پیش تر در دانشنامه تخصصی ویکی روان به این موضوع پرداخته ایم.

11- در رفتار صحیح با پسر بچه ها به آنها مسئولیت بدهید و عواقب آن را گوشزد کنید

افزایش مسئولیت‌ پذیری کودکان را در اولویت تربیت خود قرار دهید. همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، می توانید مسئولیت بیشتری در قبال رفتار خود به فرزند خود بدهید. همچنین در رفتار با فرزند پسر می توانید به فرزندتان این فرصت را بدهید که عواقب طبیعی کارش را تجربه کند.

به عنوان مثال، اگر این وظیفه کودک شماست که برای خوابیدن رختخوابش را ببرد و کودک شما بالش مورد علاقه خود را فراموش کند، نتیجه طبیعی این است که کودک شما مجبور است شب را بدون بالش بگذراند.

12- یک بار بگویید و ادامه دهید

اگر اغلب به فرزندتان بگویید که چه کاری انجام دهد، یا چه کاری را نباید انجام دهد. ممکن است فرزندتان فقط در حال هماهنگ کردن خود باشد. اگر می خواهید آخرین فرصت همکاری را به فرزندتان بدهید، عواقب عدم همکاری را به او یادآوری کنید سپس شروع به شمارش تا سه کنید. به این منظور قانون گذاری برای کودکان در خانه زیر نظر یک روانشناس کودک به شما کمک می کند.

مشاورین روانشناسی کودک

13- به فرزند پسر خود فرصت موفقیت بدهید

طرز رفتار با پسر بچه اصول خاصی دارد، کودک خود را برای رفتار خوب آماده کنید و سپس او را به خاطر آن تحسین کنید. به عنوان مثال، چند کار ساده یا کارهایی که کودک شما می تواند برای کمک به خانواده انجام دهد، به کودک خود بدهید.

با تحسین رفتار و تلاش کودکتان او را به ادامه دادن تشویق می کنید. درستی در رفتار با فرزند و تاثیر تشویق کودک رابطه مستقیم دارند. دادن تمرین زیاد در انجام یک کار به او کمک می کند تا در انجام آن بهتر شود، احساس خوبی در مورد انجام آن داشته و بخواهد به انجام آن ادامه دهد.

14- در رفتار با فرزند پسر خود برای چالش ها آماده باشید

مواقعی وجود دارد که برآوردن نیازهای فرزندتان و انجام کارهایی که باید انجام دهید را دشوار خواهند کرد. به عنوان مثال، هنگام خرید، در ماشین یا در یک قرار ملاقات، اگر از قبل به این موقعیت های چالش برانگیز فکر کنید؛ می توانید در مورد نیازهای فرزندتان برنامه ریزی کنید. قبل از تغییر فعالیت، یک هشدار پنج دقیقه ای به او بدهید. با فرزندتان در مورد اینکه چرا به همکاری او نیاز دارید صحبت کنید. در این نوع مناسب از رفتار با فرزند پسر، آنها برای آنچه شما انتظار دارید آماده می شوند.

15- حس شوخ طبعی را حفظ کنید

اغلب به آسان گرفتن زندگی روزمره همراه با کودکان کمک می کند. شما می توانید این کار را با استفاده از آهنگ، طنز و سرگرمی انجام دهید. برای مثال، می‌ توانید وانمود کنید که هیولای غلغلک‌‌ دهنده‌ ای هستید که نیاز دارد اسباب‌ بازی‌ ها را از روی زمین بلند کند. شوخ طبعی که هر دوی شما را بخنداند عالی است، اما شوخی به فرزندتان کمکی نمی کند. توجه داشته باشید بچه های خردسال به راحتی با «دست انداختن» والدین آسیب می بینند پس ضمن حفظ این موضوع به دنبال راه های تقویت اعتماد به نفس فرزند خود نیز باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

توصیه پایانی ویکی روان در مورد اینکه چگونه با فرزند پسر خود رفتار کنیم

بیایید با هم به زمان تولد پسر بچه خود و دانستن جنسیتش برگردیم. درست همان زمانی که او را شوالیه سوار بر اسب سپید یا رستم دستان دیده اید.

بله! همه والدین برای فرزندان خود آرزوهای بسیار دارند و از کودکی فرزندشان مشتاق تحقق این رویاها هستند پس در نظر داشته باشید نوع رفتار امروز شما با فرزند پسرتان، مرد بالغ آینده را می سازد .آیا قادرید از او یك مرد مطمئن بار بیاورید؟ آیا می توانید به گونه‌ای از او مراقبت كنید كه یك انسان مسئول باشد؟ این سوالی است كه همه ی والدین با رشد پسرشان از خود می‌پرسند در صورتی که جواب در رفتار فعلی شما با او نهفته است. در این راه با رعایت توصیه های روانشناسان کودک باید صحت و سلامت رفتار با فرزند پسر خود را بیاموزید.

بهترین مشاوران کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا