انگیزه

21 راه ایجاد انگیزه پایدار در زندگی

انگیزه های پایدار چطور ایجاد می شوند؟

انگیزه پایدار یعنی همیشه انگیزه برای رسیدن به خواسته ها داشته باشیم. شاید فکر کنید داشتن انگیزه های پایدار سخت است، همینطور هم هست اما اگر دیگران می توانند پس ما هم می توانیم. معمولا در جلسات مشاوره روانشناسی، متخصص به بررسی علل بی انگیزگی افراد می پردازد تا زمینه ایجاد انگیزه همیشگی در او را ایجاد کند. در ادامه این نوشتار از سایت ویکی روان، به بررسی دقیق راه های داشتن انگیزه مداوم در زندگی می پردازیم.

راه ایجاد انگیزه پایدار چیست؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

قبلا درباره راه های ایجاد انگیزه روزانه مفصل صحبت کردیم. گفتیم روش ها و تکنیک هایی وجود دارند تا هر روز سوخت کافی برای حرکت داشته باشید. نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی نشان می دهد داشتن انگیزه های روزانه زمینه ساز انگیزه پایدار و همیشگی است. اما چطور؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

راه همیشه انگیزه داشتن چیست؟

با دقت بالا موارد زیر را مطالعه کنید تا در آنها استاد شوید. اگر بدانید معنی انگیزه چیست و چطور کار می کند، حتما راه های پایداری انگیزه را هم خواهید شناخت.

1- دلیل خود را درک کنید

گاهی اوقات خیلی مهم نیست که چه کاری یا چگونه انجام می دهید، بلکه دلیل شما و هدف پشت کاری که انجام می دهید مهم است. شفاف بودن در مورد کاری انجام می دهید می تواند به شما انگیزه ای برای ادامه مسیر بدهد. در واقع با فهمیدن چرایی چیزی می توانید به انگیزه پایدار برسید.

2- اگر انگیزه همیشگی می خواهید هدف خود را مشخص کنید

اهداف تعریف شده ایده های شما را در حالت عمل قرار می دهند. این مرحله حیاتی بین برنامه ریزی و انجام دادن است. قبلا در ویکی روان توضیح دادیم راه تعیین هدف زندگی چیست و چطور باید انجام شود، حتما مطالعه کنید.

3- برای رسیدن به انگیزه پایدار یک چشم انداز روشن ایجاد کنید

اگر می‌ خواهید موفق شوید، باید یک چشم‌ انداز قانع‌ کننده روشن داشته باشید، چیزی که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. این بهترین راه رسیدن به اهداف در زندگی است و تقریبا راه دیگری نیست!

اگر با قلب شما ارتباطی نداشته باشد، انگیزه ای برای رسیدن به هدف شما وجود نخواهد داشت. عالی ترین چشم انداز ممکن را خلق کنید، زیرا فقط می توانید به آنچه می بینید دست یابید.

4- یک برنامه تهیه کنید

داشتن انگیزه پایدار بدون برنامه ریزی ممکن نیست. برای داشتن انگیزه مداوم باید بدانید قدم بعدی شما چیست.

زمانی که هدفی را تعیین کردید، برنامه ریزی برای آن به این صورت است که چشم انداز شما مشخص می شود و مراحلی را که برای انجام آن نیاز دارید، مشخص می‌ شود. همانطور که می دانیم یک هدف بدون برنامه فقط یک رویا است. بد نیست نگاهی به مقاله راه های برنامه ریزی برای موفقیت در ویکی روان بیندازید.

5- به دنبال هدف بزرگتر باشید

وقتی باید با انگیزه بمانید، به هدف بزرگتر فکر می‌ کنید.

  • چگونه نه تنها به خودتان بلکه به دیگران مربوط می شود؟
  • چگونه به هدف مهم کمک خواهد کرد؟
  • کجا تفاوت ایجاد خواهد کرد؟

برای رسیدن به هدف‌ های بیشتر، بزرگتر فکر کنید. این بهترین راه داشتن انگیزه پایدار است، البته یادتان باشد تفاوت انگیزه و اشتیاق بسیار زیاد است و باید این دو را از هم جدا کنید.

6- مثبت فکر کنید

در تعریف مثبت اندیشی گفته شده یکی از بزرگ ترین داشته های انسان است. افکار مثبت منجر به اقدامات مثبت می شوند و اظهار نظرهای مثبت به شما کمک می کند به بهترین نتیجه برسید. کنترل نحوه تفکر، احساس و نحوه عمل خود را در دست بگیرید. موقعیت شناسی به شما کمک می کند انتخاب هایی داشته باشید که منجر به موفقیت می شود و این راه داشتن انگیز پایدار و همیشگی است.

7- با روش های جدید به وظایف عمل کنید

انواع انگیزه

گاهی اوقات فقط شروع کردن ممکن است مشکل باشد. یک رویکرد متفاوت به شما دیدگاه جدید و انرژی بیشتری می‌ دهد. اگر دنبال انگیزه های پایدار هستید سعی کنید روش های جدید برای رسیدن به خواسته ها را امتحان کنید تا نتیجه بگیرید.

8- اهداف را به وظایف قابل مدیریت تقسیم کنید

یکی از کلیدهای مهم موفقیت شما توانایی در تقسیم اهداف به وظایف کوتاه مدت و کوچکتر خواهد بود. امور را قابل مدیریت کنید. اهداف کوچک باعث می شوند انگیزه پایدار بیشتری داشته باشید، چون با کارهای شدنی بیشتری مواجه هستید.

9- برای پایداری انگیزه باید سازماندهی کنید

اگر محیط کار شما شلوغ نباشد ذهن شما سازماندهی می‌ شود. یک محیط آرام به شما شانس بیشتری برای کارآمدی و بهره وری می دهد.

10- به تعویق انداختن کارها را کنار بگذارید

بهانه نیاورید یا وقتتان را برای توجیه اینکه چرا این کار را از قبل شروع نکرده اید تلف نکنید. در عوض، سعی کنید دلیل واقعی تاخیر را کشف کنید و بلافاصله دست به کار شوید. بهترین راه برای شروع چیزی فقط شروع کردن است.

11- قدرت ضرب الاجل ها را دست کم نگیرید

برای اینکه انگیزه پایدار و سازنده داشته باشیم باید زمان پایان هر کاری را مشخص کنیم. تعیین محدودیت زمانی برای یک فعالیت به شما این امکان را می دهد که منابع خود را برای انجام کارهایی که در غیر این صورت انجام نمی دهید جمع آوری کنید.

12- چند وظیفه ای را متوقف کنید

توجه خود را تقسیم نکنید، بلکه خود کامل و تقسیم نشده خود را به وظیفه ای که در دست دارید بسپارید. وقتی این کار را انجام می دهید، شانس شما برای موفقیت بسیار بالا می رود.

13- حواس پرتی های خود را از بین ببرید

کاری که باید انجام دهید را انجام دهید تا حواس شما توسط افراد، کارها یا وسایل الکترونیکی پرت نشود. استراتژی هایی ابداع کنید تا به شما کمک کند بدون هیچ گونه مزاحمت یا وقفه ای کارها را شروع و انجام دهید.

دوست عزیز، برای رسیدن به انگیزه همیشگی باید خلاقیت به خرج داده و راهکارهای شخصی ابداع کنید تا کمکتان کنند بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

14- در منطقه امن بمانید

یکی از مهارت های زندگی این است که بدانید در چه موقعیتی بیشترین بازدهی را دارید. شاید فکر کنید این با ایجاد انگیزه پایدار در تضاد است اما اینطور نیست.

بهترین و پربازده ترین کار شما معمولا زمانی انجام می شود که در منطقه امن هستید. از خودتان بپرسید چگونه محیط مناسبی برای انجام بهتر کارتان ایجاد کنید و تا زمانی که کارتان تمام نشده در آنجا بمانید.

البته منظور این نیست که به این حالت عادت کنید، چون کم کم باعث می شود پوسیده شوید. اما بودن در منطقه امن می تواند باعث بروز انگیزه های پایدار شود.

15- موفقیت را انتخاب کنید

انتخاب کنید که موفق باشید، سپس به انتخاب خود پایبند بمانید و آن را به نتیجه برسانید. با ایجاد یک تصویر ذهنی از خودتان که یک کار را با موفقیت به پایان رسانده اید، می توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید. همین دیدگاه باعث می شود انگیزه پایدار داشته باشید، فقط باید همیشه اهداف خود را مرور کنید این همان معنی اشتیاق است که گاهی فراموش می کنیم.

16- داشتن انگیزه پایدار را سرگرم کننده کنید

اگر به طور جدی می خواهید انگیزه خود را حفظ کنید، راهی برای سرگرم شدن پیدا کنید. سرگمی دشمن نیست، بلکه یک محرک بزرگ است. هدف این است که مسیر دستیابی به انگیزه همیشگی برایتان سرگرم کننده باشد.

17- قدرت خوش بینی را تقویت کنید

بر اساس اصول روانشناسی مثبت گرا، باور اینکه می توانید کاری را انجام دهید برای توانایی شما در انجام آن ضروری است. خوش بینی اساس پیشرفت است. خوش بین بودن یکی از عوامل ایجاد کننده انگیزه در زندگی هر فردی است.

18- برای پایداری انگیزه باید به خودتان پاداش بدهید

یاد بگیرید که چه چیزی لازم است تا خودتان را به تکمیل وظایف ترسناک برسانید و یک سیستم پاداش برای تکمیل آن ها ایجاد کنید.

19- خود را موفق تصور کنید

تصویرسازی تکنیک قدرتمندی است که می تواند به شما در تمرکز، حفظ انگیزه و رسیدن به اهدافتان کمک کند. با ایجاد یک تصویر ذهنی از خودتان که یک کار را با موفقیت به پایان می رسانید، حتی بدترین کارها نیز می توانند بخشی از دستیابی به یک کار بزرگ باشند.

انگیزه پایدار و همیشگی یعنی می دانم چی هستم و می دانم چه چیزی قرار است باشم، این راز شماست.

20- الگو برداری کنید

لیستی از افراد موفق در زمینه ای که می خواهید در آن به موفقیت برسید تهیه کنید. افرادی که توانسته اند به خواسته های شما برسند. مشاهده و یادآوری این لیست باعث می شود انگیزه همیشگی داشته باشید. الگو برداری از افراد موفق مورد علاقه باعث می شود سوخت کافی برای حرکت به سمت خواسته ها را داشته باشید.

21- برای داشتن انگیزه پایدار از متخصص کمک بگیرید

گاهی شرایط آنطور که فکر می کنیم نیست. اگر بارها تلاش کرده اید و به نتیجه نرسیدید می توانید از مشاور روانشناس خوب برای پیدا کردن بهترین راهکار استفاده کنید. مشاور روانشناس کمک می کند دلیل بی انگیزه شدن یا خارج شدن از مسیر صحیح را پیدا کرده و به مسیر دلخواه بازگردید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شما دوست عزیز می توانید برای ایجاد انگیزه پایدار در زندگی از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

در صورت تمایل می توانید در سایت ویکی روان، از سراسر دنیا جلسه مشاوره صوتی و تصویری و حتی تایپی برگزار کرده و با بهترین های روانشناسی جلسه مشاوره برگزار نمائید.

موضوعات مشاوره روانشناسی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا