مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

13 هدف مشاوره خانواده در روانشناسی

بررسی اهداف مشاوره خانواده

گاهی افراد در محیط خانواده با چالش هایی روبرو هستند و احساس می کنند حضور متخصص در کنارشان کمک خواهد کرد. اما بسیاری نمی دانند هدف مشاوره خانواده چیست و چطور می تواند کمک آنها کند. با اینکه مشاوره خانواده از محبوب ترین خدمات در ویکی روان است، اما هنوز اهداف مشاوره خانواده برای عده ای مشخص نیست. در ادامه بیشتر به کاربر و اهداف آن می پردازم.

هدف مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره برای خانواده به بررسی و حل انواع چالش ها در خانواده می پردازد. خانواده از مهم ترین پایگاه ها در زندگی تمامی افراد است، از این رو هر نوع تزلزل در آن می تواند موجب بروز مشکلات متعدد برای تمامی اعضای خانواده شود.

مشاوره موجب ایجاد روابط سالم تر بین اعضای خانواده می شود، به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره برای تمام اعضای جامعه توصیه می شود، چون می تواند زمینه ساز یک فضای بهتر برای رشد و ترقی فردی و اجتماعی باشد.

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی در ویکی روان می گوید، شما برای حفظ سیستم خانواده و رشد و تکامل اعضای آن باید هر تلاشی را کنید. در واقع مشاور به بررسی مشکلات به خصوص در محیط منزل می پردازند. در جلسات مشاوره درمانی ممکن است افراد به صورت گروهی درمان شوند یا این که مشاوره رایگان فردی را دریافت کنند.

احتمالا تا حدودی با این مفهوم که مشاوره خانواده چیست آشنا شده اید، به همین خاطر در ادامه بیشتر اهداف مشاوره خانواده را شرح می دهیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

مشاوره چه مشکلاتی از خانواده را حل می کند؟

همانطور که بارها در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان درباره تعریف خدمات مشاوره توضیح دادیم، انواع مشاوره خانواده به بررسی و مطالعه راهکارهایی می پردازد که ارتباط بین اعضای خانواده را بهبود می بخشد. مشاور روانشناس با ارائه راهکارهای اختصاصی سبک زندگی افراد را ارتقا می بخشد و پیشنهاداتی ارائه می دهد تا اعضا از بودن در کنار هم بیشتر لذت ببرند و به مشکلات خود به عنوان یک فرصت برای بهتر شدن در تمام جنبه ها استفاده کنند.

به طور کلی دکتر مشاور در بسیاری از زمینه ها مانند

به بررسی و درمان اختصاصی می پردازد. پس این نوع مشاوره در خیلی از زمینه ها به شما کمک می کند تا مشکلات حل شوند.

اهداف مشاوره خانواده در روانشناسی

به طور خلاصه، هدف مشاوره خانواده این است که در کنار متخصص روانشناس با یکدیگر برای درمان هر گونه مشکل روحی، روانی که خانواده شما را از هم پاشیده، همکاری کنید.

هدف درمانگران خانواده، هدایت خانواده به سمت زندگی سالم، کمک به مردم در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و مدیریت شرایط خانوادگی و ایجاد محیط برای عملکرد بهتر در خانه است

اهداف مشاوره خانواده درمانی به مشکلات ارائه شده مراجعه کنندگان بستگی دارد. به عنوان مثال، اهداف ممکن است بر اساس سناریوهای زیر متفاوت باشند:

1- یکی از اعضای خانواده از اسکیزوفرنی یا روان پریشی شدید رنج می برد

اهداف مشاوره خانواده

هدف این است که به سایر اعضای خانواده کمک کنیم تا این اختلال را درک کرده و خود را با تغییرات روانی که بیمار ممکن است متحمل شود، تطبیق دهند.

تعدادی از اعضای تیم مشاوره خانواده ویکی روان:

2- مشکلات ناشی از مرزهای بین نسلی

مانند زمانی که والدین در خانه ای با پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می کنند یا فرزندان توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ بزرگ می شوند: کار مشاور خانواده بهبود ارتباط و کمک به اعضای خانواده برای تعیین مرزهای سالم است تا در نهایت احترام در خانواده حفظ شود.

در واقع شکاف نسلی و اختلاف سنی نباید موجب دوری اعضا از هم شود. هدف مشاوره خانواده قرار دادن تمام اعضا کنار هم و ایجاد محیطی دوستانه است.

3- خانواده هایی که از هنجارهای اجتماعی منحرف شده اند

منظور والدین مجرد، زوج های همجنسگرا که فرزندان خود را بزرگ می کنند و غیره. اهداف مشاوره خانواده اینجا همیشه پرداختن به مشکلات داخلی خاصی نیست، اما اعضای خانواده ممکن است برای مقابله با عوامل خارجی مانند نگرش های اجتماعی به کمک نیاز داشته باشند.

4- اعضای خانواده که دارای پیشینه های نژادی، فرهنگی یا مذهبی هستند

هدف مشاوره خانواده این است که به اعضای خانواده در درک بیشتر یکدیگر و ایجاد روابط سالم کمک کنیم. در واقع اصول روانشناسی خانواده می گوید اعضا باید تاثیرات مثبت بر هم داشته باشند تا موجب رشد هم شوند. هدف مشاوره خانواده ایجاد محیطی سالم به دور از تعصب برای رشد و بالندگی است.

5- حمایت همه جانبه از اعضا

تعریف خانواده میگوید تمام اعضا باید از هم حمایت کنند. اما یکی از اعضاء به عنوان قربانی تحت درمان قرار می گیرد و در درمان فردی یکی از اعضای خانواده با احساس طردشدگی دست و پنجه نرم می کند یا سایر اعضای خانواده از او کمتر حمایت می کنند، هدف تسهیل افزایش همدلی و درک افراد در خانواده آنها و حمایت از آنها برای ادامه درمان است.

6- به نظر می رسد مشکلات بیمار به طور ناگسستنی با مشکلات سایر اعضای خانواده مرتبط است

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

در مواردی که مشکل یا مشکلات ریشه در مشکلات سایر اعضای خانواده دارد، هدف این است که به هر یک از مسائل کمک کننده پرداخته و اثرات این الگوی مشکلات را حل یا کاهش دهید.

7- حل مشکلات خانواده ترکیبی هدف مشاوره خانواده است

خانواده های ترکیبی می توانند از مشکلات منحصر به فرد در موقعیت خود رنج ببرند. در خانواده های ترکیبی، هدف از خانواده درمانی افزایش درک و تسهیل تعاملات سالم بین اعضای خانواده است تا در کنار هم بتوانند خانواده شاد و سرزنده را تجربه کنند.

8- حل مشکلات ارتباطی با همسر از اهداف مشاوره خانواده است

ممکن است در برهه ای از زمان زندگی مشترک تان دچار چالش و تنش با همسرتان شوید! شما باید قبل از این که حرمت ها شکسته شود اقدام به حل مشکل خود کنید. مشکلات کوچک امروز شما با همسرتان در صورت نادیده گرفتن در آینده موجب بی علاقگی، سردی ، بی اعتنایی، بی میلی جنسی می شود. شما به کمک مشاوره روانشناسی می توانید این مشکلات را به راحتی حل کرده و از آثار سو آن در آینده جلوگیری کنید.

9- هدف مشاوره خانواده حل دلسردی و طلاق عاطفی بین زوجین است

اگر در طولانی مدت زوج ها علاقه خود را به یکدیگر نشان ندهند به مرور زمان موجب دلسردی و احساس دو هم خانه به هم می شود. با از بین رفتن صمیمیت در بین زوجین طلاق عاطفی ایجاد می شود، پس زوجین باید به کمک یک مشاوره دوباره صمیمت و علاقه را در ارتباط خود بازسازی کنند.

در واقع مشاور روانشناس به بررسی مشکلاتی می پردازد که وضعیت فعلی را به وجود آورده است و نشانه ای از خانواده شاد و سرزنده در شما نیست. یعنی مسائلی مانند تربیت فرزند، ارتباط با خانواده همسر، شیوه تعامل با دیگران و بسیاری مسائل می توانند موجب ایجاد مشکلاتی بین زن و مرد شوند. اگر مشکلات مشابه در روابط شما وجود دارد، بدون توجه به اینکه مشاوره خانواده چند جلسه است از متخصص کمک بگیرید.

10- زمانی که طلاق آخرین گزینه در زندگی مشترک تان شده است

در هنگام بحث و دعوا، مقداری فاصله و دوری بین زوجین می تواند مفید باشد، یا کمک گرفتن از مشاوره طلاق حتما مفید است اما درصورتی که این دوری زیاد شد حتما از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید در ضمن شما برای دانستن حق و حقوق خود در این زمان می توانید از یک مشاوره حقوقی نیز کمک بگیرید. شما باید بدانید که قهرهای طولانی مدت مشکل شما را حل نمی کند و تنها موجب دور شدن و دلسردی بیشتر شما با همسرتان می شود.

11- اصلاح رابطه والدین با فرزندان نوجوان از اهداف مشاوره خانواده است

نقش خانواده در سلامت جامعه

با توجه به اختلاف میان نسلی که بین والدین و فرزندان شان وجود دارد، ممکن است در برهه ای از زمان مانند سنین بلوغ و نوجوانی فرزندان شان دچار مشکلات ارتباطی با آن ها شوند.

والدین از طریق مشاوره آنلاین نوجوانان خود می توانند آن ها را از مشکلاتی مانند روابط نامشروع، انحرافات اجتماعی و رفتاری و همچنین مشکلات و بحث های میان خواهر و بردارها را حل کنید. در ضمن والدین باید با توجه تغییرات فرزندان شان در دوران بلوغ، سبک رفتاری شان را رشد دهند. البته در خانواده های دموکراتیک و به روز مشکلات شکاف نسلی کمتر دیده می شود.

12- حل مشکلات فرهنگی در خانواده

مشکلات فرهنگ خانوادگی زمانی شدت می گیرد که پدر و مادر هر کدام برای شهر متفاوتی هستند و این تنوع فرهنگی در خانواده و بین اعضا مشکل ساز می شود. مشاور خانواده  می تواند به خوبی بررسی ها را انجام داده و  برای درمان سریع اقدام نماید. در واقع هدف مشاوره خانواده نزدیک کردن اعضا با وجود تفاوت ها است.

13- مشکل با خانواده و فامیل همسر

گاهی مدیریت کردن روابط با خانواده همسر به آسانی امکان پذیر نیست. اینجا مشاوره خانواده تلفنی یا آنلاین کمک می کند از تهدیدها فرصت بسازید که نتیجه آن بهبود روابط با فامیل جدید است. البته مشاور زوج درمانگر هم می تواند کمک کند، اما کار اصلی به عهده روانشناس خانواده می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

جمع بندی درباره هدف مشاوره خانواده در روانشناسی

با شناخت هدف مشاوره خانواده می دانیم را باید از مشاور روانشناس کمک بگیرید. حرف ها یک متخصص با توصیه های بزرگان فامیل یا دوست و آشنا متفاوت است. متخصص به خوبی دلیل مشکلات را بررسی و راهکارهای عملی ارائه می دهد.

در صورت تمایل از سایت مشاوره آنلاین ویکی روان از سراسر ایران و جهان مشاوره روانشناسی غیرحضوری دریافت کنید. برای شروع از لینک زیر استفاده کنید:

مشاور خانواده آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا